Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2016 #1 Skrevet 12. oktober 2016 Vi må få spart inn på forbruket. Er snakk om 6 mnd der vi må stramme veldig inn. Vi har ingen abonnementer på blad osv. Kun netflix. Vurderer å ta den bort på tross av at jeg elsker netflixen min. Hehe. Går ikke til frisør. Bruker lite på klær. Der vi kan stramme mye inn på er matbudsjettet. Samt kutte ut sfo på ettermiddagen. Usikker om man kan kun bruke morgen sfo. Den er vi avhengig av. Og vi må lære oss og ukeshandle. Men jeg er så dårlig på å planlegge middager over flere dager. Fins det en blogg eller en app kanskje som kan hjelpe med middagsplanlegging?? Anonymous poster hash: c93bd...e29
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2016 #2 Skrevet 12. oktober 2016 Appen mattilbud har samlet alle tilbudsavisene. Vegetarmiddag er billigere enn kjøtt. Tjener dere lite en periode kan dere gjerne få avslag på Sfo. Anonymous poster hash: f9890...f3e
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2016 #3 Skrevet 12. oktober 2016 Appen mattilbud har samlet alle tilbudsavisene. Vegetarmiddag er billigere enn kjøtt. Tjener dere lite en periode kan dere gjerne få avslag på Sfo. Anonymous poster hash: f9890...f3e Nei vi tjener for høyt. Vi har hatt en periode med store utgifter på hus og bil. Og buffer er tømt og vi har kommet litt bakpå. Trenger å få oss frampå igjen og få spart opp ny buffer. Anonymous poster hash: c93bd...e29
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2016 #4 Skrevet 12. oktober 2016 Hvor mange personer er dere i husholdningen og hvor gamle er barna? F.eks to voksne og to barn under 10 år ville jeg hatt et mat og husholdningsbudsjett på maks 6000 pr. mnd. Er det f.eks to tenåringsgutter vil det vel naturligvis gå mer. 6000 er et stramt budsjett, men det går. Da må ALT planlegges og det er ingen rom for utskeielser eller takeaway. Planlegg all handel, gå kun i butikken en gang i uken hvor alt av mat kjøpes. Planlegg middager ut fra mattilbud-appen. Ha noen dager hvor man spiser billige middager som tomatsuppe og lapskaus. Det er kanskje mulig med halv SFO-plass? Dropp alt av kiosk og bensinstasjonbesøk, kutt ut kino og restauranter, dropp bruskjøp og slike innfallskjøp, osv. Rett og slett dra kortet minst mulig! Anonymous poster hash: 29a18...980
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2016 #5 Skrevet 12. oktober 2016 Det er fire barn. En nyfødt. En i barnehage og en på barneskole. Og en tenåring. Ja vi kan kutte sfo hvis det er mulig å få alle morgen sfo. Trenger ikke den på ettermiddag egentlig. Da kan storebror eller jeg hente. Minste sfo plass her i kommunen er 40%. Anonymous poster hash: c93bd...e29
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2016 #6 Skrevet 12. oktober 2016 Hvor mange personer er dere i husholdningen og hvor gamle er barna? F.eks to voksne og to barn under 10 år ville jeg hatt et mat og husholdningsbudsjett på maks 6000 pr. mnd. Er det f.eks to tenåringsgutter vil det vel naturligvis gå mer. 6000 er et stramt budsjett, men det går. Da må ALT planlegges og det er ingen rom for utskeielser eller takeaway. Planlegg all handel, gå kun i butikken en gang i uken hvor alt av mat kjøpes. Planlegg middager ut fra mattilbud-appen. Ha noen dager hvor man spiser billige middager som tomatsuppe og lapskaus. Det er kanskje mulig med halv SFO-plass? Dropp alt av kiosk og bensinstasjonbesøk, kutt ut kino og restauranter, dropp bruskjøp og slike innfallskjøp, osv. Rett og slett dra kortet minst mulig! Anonymous poster hash: 29a18...980 Vi er sjelden på kino. Kanskje en/to ganger i året. Bruker veldig lite penger på slikt fra før av. Bruker ingenting på kiosk. Sjelden take away. Tre ganger i året. Men den kutter vi så klart helt. Det vi sliter med er all småhandlingen på matbutikken. Juice, brus, youghurt osv. Hi Anonymous poster hash: c93bd...e29
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2016 #7 Skrevet 12. oktober 2016 Kutt ut juice, brus og yoghurt en stund, eller kun i helgene. Støtter anbefalingen om å ukeshandle. Lag plan for middag og skriv handleliste. Ikke handle sulten, da havner det mye rart i handlevogn. Det høres ut som mat er eneste post du kan spare inn på. Sjekket lån og forsikringer? Anonymous poster hash: 6ee76...42b
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2016 #8 Skrevet 12. oktober 2016 Trenger da ikke morgenSFO om du er hjemme? Anonymous poster hash: ddc14...211
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2016 #9 Skrevet 12. oktober 2016 Trenger da ikke morgenSFO om du er hjemme? Anonymous poster hash: ddc14...211 Skolen er litt langt unna, 3 km. Vi har en bil. Den må mannen ta med på jobb. Så derfor leverer han før han drar på jobb. Som sagt jeg har nyfødt baby. Barnet kan ikke gå alene. Storebro sin skole er ikke samme skole. Her er skolene delt i tre. 1-4 en plass osv. Skolen starter klokken 8 om morgenen. Det beste for oss er at far leverer. Mindre stress for oss og barnet. Også helse kommer inn her som gjør at denne løsningen er best. Hi Anonymous poster hash: c93bd...e29
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2016 #10 Skrevet 12. oktober 2016 Så sant barnet ikke akkurat har begynt i førsteklasse så kan morgen SFO sløyfes. Han kan da virkelig gå selv Anonymous poster hash: a8da4...336
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2016 #11 Skrevet 12. oktober 2016 Skolen er litt langt unna, 3 km. Vi har en bil. Den må mannen ta med på jobb. Så derfor leverer han før han drar på jobb. Som sagt jeg har nyfødt baby. Barnet kan ikke gå alene. Storebro sin skole er ikke samme skole. Her er skolene delt i tre. 1-4 en plass osv. Skolen starter klokken 8 om morgenen. Det beste for oss er at far leverer. Mindre stress for oss og barnet. Også helse kommer inn her som gjør at denne løsningen er best. Hi Anonymous poster hash: c93bd...e29 Da går du selvsagt med nyfødt i barnevogn og levere til 08.30. Anonymous poster hash: a8da4...336
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2016 #12 Skrevet 12. oktober 2016 Da går du selvsagt med nyfødt i barnevogn og levere til 08.30. Anonymous poster hash: a8da4...336 Skolen starter klokken 08.00. Barnet kan ikke gå alene. Han er autist. Jeg takler dårlig stress. Har epilepsi og stress er en avgjørende faktor. Å hente når skolen er ferdig er ikke et problem. Men alle med barn vet hvor stressende morgener er. Jeg levere barnehagebarnet da bsrnehagen er like ved og vi går dit halv ni/ni. Jeg skjønner ikke hvorfor dere skal diskutere så mye på slike ting her inne. Vi må gjøre det slik for det er det som fungerer for oss. Jeg har for tiden også mistet førerkortet. Pga et anfall for 11 mnd siden. Kan snart søke om å få det tilbake så vil helst ikke risikere å stresse på meg et nytt. Anonymous poster hash: c93bd...e29
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2016 #13 Skrevet 12. oktober 2016 Skolen starter klokken 08.00. Barnet kan ikke gå alene. Han er autist. Jeg takler dårlig stress. Har epilepsi og stress er en avgjørende faktor. Å hente når skolen er ferdig er ikke et problem. Men alle med barn vet hvor stressende morgener er. Jeg levere barnehagebarnet da bsrnehagen er like ved og vi går dit halv ni/ni. Jeg skjønner ikke hvorfor dere skal diskutere så mye på slike ting her inne. Vi må gjøre det slik for det er det som fungerer for oss. Jeg har for tiden også mistet førerkortet. Pga et anfall for 11 mnd siden. Kan snart søke om å få det tilbake så vil helst ikke risikere å stresse på meg et nytt. Anonymous poster hash: c93bd...e29 Selvsagt beholder dere Sfo, ikke noe å henge seg opp i! Anbefaler trines mat, kokeboka, vet ikke med bloggen, for å planlegge middagsmeny. Ellers bruk finn.no om dere er avhengig av nye ting til barna. Anonymous poster hash: afe93...85c
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2016 #14 Skrevet 12. oktober 2016 Skolen starter klokken 08.00. Barnet kan ikke gå alene. Han er autist. Jeg takler dårlig stress. Har epilepsi og stress er en avgjørende faktor. Å hente når skolen er ferdig er ikke et problem. Men alle med barn vet hvor stressende morgener er. Jeg levere barnehagebarnet da bsrnehagen er like ved og vi går dit halv ni/ni. Jeg skjønner ikke hvorfor dere skal diskutere så mye på slike ting her inne. Vi må gjøre det slik for det er det som fungerer for oss. Jeg har for tiden også mistet førerkortet. Pga et anfall for 11 mnd siden. Kan snart søke om å få det tilbake så vil helst ikke risikere å stresse på meg et nytt. Anonymous poster hash: c93bd...e29 Jeg.Skjønner.Deg.Så.Godt. Har vært uten førerkort i 4 år, store mellomrom mellom anfallene, men hver gang jeg nærmt seg å kunne søke om å få det tilbake fikk jeg nytt anfall. Har også epilepsi der stress trigger anfall, jeg ville strekke meg langt å unngå det. Med bare 1 bil blir det dog ikke avgjørende om du få lappen tilbake? Med mindre du vil kjøre mannen til og fra jobb. Anonymous poster hash: 6ee76...42b
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2016 #15 Skrevet 12. oktober 2016 Skolen starter klokken 08.00. Barnet kan ikke gå alene. Han er autist. Jeg takler dårlig stress. Har epilepsi og stress er en avgjørende faktor. Å hente når skolen er ferdig er ikke et problem. Men alle med barn vet hvor stressende morgener er. Jeg levere barnehagebarnet da bsrnehagen er like ved og vi går dit halv ni/ni. Jeg skjønner ikke hvorfor dere skal diskutere så mye på slike ting her inne. Vi må gjøre det slik for det er det som fungerer for oss. Jeg har for tiden også mistet førerkortet. Pga et anfall for 11 mnd siden. Kan snart søke om å få det tilbake så vil helst ikke risikere å stresse på meg et nytt. Anonymous poster hash: c93bd...e29 Beklager, jeg legger meg flat. Anonymous poster hash: a8da4...336
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2016 #16 Skrevet 12. oktober 2016 Jeg.Skjønner.Deg.Så.Godt. Har vært uten førerkort i 4 år, store mellomrom mellom anfallene, men hver gang jeg nærmt seg å kunne søke om å få det tilbake fikk jeg nytt anfall. Har også epilepsi der stress trigger anfall, jeg ville strekke meg langt å unngå det. Med bare 1 bil blir det dog ikke avgjørende om du få lappen tilbake? Med mindre du vil kjøre mannen til og fra jobb. Anonymous poster hash: 6ee76...42b Vi hadde to. Men valgte å selge den jeg brukte. Lite vits i å ha den stående. Så den ble solgt med en gang. Jeg har ikke hatt anfall på mange mange år. Følte nesten jeg kunne føle meg trygg og at jeg var fri for anfallene. Men den gang ei. Var gjennom en heftig periode. Noen nær meg døde. Og jeg fikk en kraftig ingeksjon i kroppen og var noen dager på sykehus. Fikk anfall. Mistet lappen. Og noen uker etter det var vi uplanlagte gravid. Så måtte vi skifte ut hele det elektriske anlegget i huset etter en kontroll. Fikk en stor feil på bilen som kostet dyrt. Så streiket vaskemaskin og kjøleskap. Og så var bufferen tom. Tar du medisiner. Jeg har nettopp byttet? Går på keppra nå. Ammer ikke. Anonymous poster hash: c93bd...e29
Fandens Oldemor Skrevet 12. oktober 2016 #17 Skrevet 12. oktober 2016 Ukeshandling. Selge det man ikke bruker lenger (finn/fb). Sjekke forsikringer. Sjekke boliglån, evt forlenge nedbetalingstid eller søke midlertidig avdragsfrihet. Leie ut noe, hvis man har (hytte, campingvogn, tilhenger).
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2016 #18 Skrevet 12. oktober 2016 Ukeshandling. Selge det man ikke bruker lenger (finn/fb). Sjekke forsikringer. Sjekke boliglån, evt forlenge nedbetalingstid eller søke midlertidig avdragsfrihet. Leie ut noe, hvis man har (hytte, campingvogn, tilhenger). Vi har sjekket alle forsikringer. Har fått bedre betingelser. Har også ordnet med tre mnd med full betalingsfri på huslånet. Slipper renter også. Der tar vi inn etterslepet vi har nå. Så må vi spare opp ny buffer. Håper å få satt av 10000 på sparekonto i tre mnd. Helst litt mer også. Og da har det gått 6 mnd. Så kan vi leve som før igjen. Hi Anonymous poster hash: c93bd...e29
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2016 #19 Skrevet 12. oktober 2016 - Ukeshandling er helt nødvendig. Sett deg ned og skriv opp det dere skal ha til middag (se gjerne på tilbud på mattilbuds-appen). Deretter lager du huskeliste. Det er ikke vanskelig. - Et annet tips er å skru ned varmen en grad eller to og heller ta på litt mer klær og tykke sokker. Ta korte dusjer. Begge deler reduserer strømforbruk. - selge unna ting dere ikke bruker - sjekk pris på forsikringer - har dere billig mobilabonnement? Anonymous poster hash: e55da...88f
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2016 #20 Skrevet 12. oktober 2016 - Ukeshandling er helt nødvendig. Sett deg ned og skriv opp det dere skal ha til middag (se gjerne på tilbud på mattilbuds-appen). Deretter lager du huskeliste. Det er ikke vanskelig. - Et annet tips er å skru ned varmen en grad eller to og heller ta på litt mer klær og tykke sokker. Ta korte dusjer. Begge deler reduserer strømforbruk. - selge unna ting dere ikke bruker - sjekk pris på forsikringer - har dere billig mobilabonnement? Anonymous poster hash: e55da...88f Ja det har jeg nettopp ordnet. Vi har også fri familie. Det er den ukeshandlingen vi må bli flinke til. Har funnet en del matblogger som virker inspirerende. Tenkte å få brukt helgene til og bake masse for så og fryse ned. Brød, rundstk osv. Hi Anonymous poster hash: c93bd...e29
Fandens Oldemor Skrevet 12. oktober 2016 #21 Skrevet 12. oktober 2016 Vi har sjekket alle forsikringer. Har fått bedre betingelser. Har også ordnet med tre mnd med full betalingsfri på huslånet. Slipper renter også. Der tar vi inn etterslepet vi har nå. Så må vi spare opp ny buffer. Håper å få satt av 10000 på sparekonto i tre mnd. Helst litt mer også. Og da har det gått 6 mnd. Så kan vi leve som før igjen. Hi Anonymous poster hash: c93bd...e29 Høres ut som dere har gjort en kjempejobb. Da er det vel handling det står på. Google litt rundt etter ukesmenyer, jeg husker jeg fant en bra blogg på det en gang som jeg faktisk likte så godt at jeg tipset om den her på forumet. Mange som er flinke, så man kan plukke litt hos forskjellige og sette sammen selv. Det er faktisk deilig å handle bare en gang i uka - man frigjør mye tid. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2016 #22 Skrevet 12. oktober 2016 Vi sparer ekstremt mye penger på å ukeshandle og månedshandle. handler inn dopapir for en mnd om gang, passer på når det er tilbud, samme med andre hygieneartikler som shampoo, såpe etc. Og passer på å følge med på mattilbud, så fyller opp fryseren innimellom med kjøttdeig, brød osv. Lager stort sett all mat fra bunnen av, billigere og mye bedre! Anonymous poster hash: 7c554...66b
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2016 #23 Skrevet 12. oktober 2016 Synes det virker som om dere gjør veldig mye bra, jeg, Hi! Sjekk tilbud om dere får tilbudsaviser, eller sveip blikket over hyllene i butikkene etter tilbudslappene på hyllene. Bli bevisst hva ulike ting koster i ulike butikker. Om dere har god fryserplass og greier det økonomisk, kjøp inn stort av ting dere trenger når det er gode tilbud på det. Nå kan man f.eks. få billig fårikålkjøtt mange steder, og kjøttdeig er det ofte tilbud på i de ulike kjedebutikkene. Det er mye å spare på å kjøpe f.eks. løk i løs vekt fremfor i slike strømper. Makrell i tomat er innimellom på tilbud, kjøp da inn mange, for der kan man innimellom spare fem kr. pr. boks. Kjøp den originale varianten, den har mer fisk for pengene i seg enn de andre. Frosne lapskausblandinger finner du billig i frysedisken - sjekk også der prisene hos de ulike kjedebutikkene, kan være flere kroner forskjell pr. pakke. Disse blandingene kan du bruke til både lapskaus og supper. Om dere bor et sted med typiske "innvandrerbutikker" så hender det at de er billige på en del grønnsaker. Nå på høsten er det billigere å bruke sesongens grønnsaker. Ellers, vær oppmerksom på at det er store forskjeller i pris på ulike tomattyper. Kan bli mye positivt ved dette også. Involver barna i matlagingen. La det gå litt sport i det. Involver barna i planlegging av ukens menyer når det passer, og få dem til å hjelpe til med å sette opp lister, få dem med i matlaging osv. Nærmere jul kan dere f.eks. lage julegaver sammen - lag brente mandler (mandler er ofte på tilbud før jul, og ellers store forskjeller i løsvektprisen på mandler fra kjede til kjede), krydrede mandler, store pepperkakehjerter som dere kan feste i vinduene med røde bånd, eller gi bort til f.eks. besteforeldre og andre i familien. Anonymous poster hash: ec073...c4e
Gjest Antarctica Skrevet 12. oktober 2016 #24 Skrevet 12. oktober 2016 Kan det ene barnet få innvilget skoleskyss, på bakgrunn av sine spesielle behov? Da blir ikke SFO nødvendig.
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2016 #25 Skrevet 13. oktober 2016 Lag store middager og frys ned. Vi ukeshandler. Har en lapp på kjøkkenet der vi noterer ned hva som nesten går tomt. Er det tomt for appelsiner får man spise epler. Er det tomt for skinkepålegg siste dag får man ta leverpostei osv. Da får man spist opp maten. Har restemiddag en dag i uka. Noen ganger spiser alle hver sin rett som rest fra dagene før. Andre ganger koker jeg suppe/gryte/lapskaus så jeg får brukt opp rester i kjøleskapet før vi handler nytt. Brød kjøper vi inn oppdelt og fryser ned i ca så mye vi spiser pr dag. Rester av ost rasper jeg og legger i frysa evt til osteskiver. Vi baker lutt brød og rundstykker selv. Da kan vi faktisk ha tomatsuppe fra pose med godt bakt brød, egg og pølser oppi. Ikke sunn middag, men vi blir Mette og ungene sin favoritt. Se etter tilbud hver uke og kjøp inn middager/pålegg/frukt det er tilbud på. Her vi bor kan grønnsaker kjøpes i boder på gårdene hos bønder. Grønnsaker, potet, tomat og brett med egg kjøpes billig. Man tar det man vil og putter penger i en isboks som står der! Mye billigere enn i butikk. Kjøp brukte ting og selg ting dere ikke bruker. Babyen min stortrives i body og strømpebukse. Treng ikke så mye andre klær. Har bilstolpose som vi bytter på å ha i bilstol og i vogn så putter hun ofte bare oppi der med en lue evt tynn jakke. Anonymous poster hash: e3774...f6d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå