Gå til innhold

Ferie utenom skoleferie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg misliker sammenligning mellom jobb og skole fordi arbeidsgiver velger man tross alt selv. Trives jeg ikke med ferieplanlegging kan jeg a) bytte med kolleger eller B) bytte arbeidsgiver. Her i kommunen har de satt en stopper for ferie utenfor skoleferie (unntak for idrett... jaja, viktig å ha prioritetene i orden, neste Northug er viktigere enn folk sin bestemor), så det er ikke vits å søke uansett. Vi gir beskjed til læreren at barnet ikke komme, og som rektoren sa selv mangler de mulighet for konsekvens.

Jeg forklarer barnet hvorfor vi reiser (familiebegivenhet 150 mil unna) utenom ferie. Vi reiser ikke for å spare penger men familiehøytider faller ikke alltid midt i skoleferie.

Jeg ser helt klart at det er sannsynligvis slutt med det dagen han begynner på ungdomsskolen eller vgs. Vi reiser da likevel, men barnet må bli igjen. Kjipt.

Anonymous poster hash: 7482f...1a6
Skrevet

Jeg misliker sammenligning mellom jobb og skole fordi arbeidsgiver velger man tross alt selv. Trives jeg ikke med ferieplanlegging kan jeg a) bytte med kolleger eller B) bytte arbeidsgiver. Her i kommunen har de satt en stopper for ferie utenfor skoleferie (unntak for idrett... jaja, viktig å ha prioritetene i orden, neste Northug er viktigere enn folk sin bestemor), så det er ikke vits å søke uansett. Vi gir beskjed til læreren at barnet ikke komme, og som rektoren sa selv mangler de mulighet for konsekvens.

Jeg forklarer barnet hvorfor vi reiser (familiebegivenhet 150 mil unna) utenom ferie. Vi reiser ikke for å spare penger men familiehøytider faller ikke alltid midt i skoleferie.

Jeg ser helt klart at det er sannsynligvis slutt med det dagen han begynner på ungdomsskolen eller vgs. Vi reiser da likevel, men barnet må bli igjen. Kjipt.

Anonymous poster hash: 7482f...1a6

Ja enig. Er det ikke rart med alle "idrettsstjernene" rundt omkring som får tilpasset skole. Mange av dem blir aldri noe av og idrett er jo helt unyttig. Uforståelig.

Anonymous poster hash: 7249e...38c

Skrevet

Og barn som får reise mye lærer masse som de som går på skolen ikke lærer. Og dessuten er det ikke noe læreren kan lære barna våre som vi ikke kan lære de i løpet av ett par uker.

Har du egentlig noe dokumentasjon på det? Hva er det de blir dyktigere til? Hva er det de lærer?

Anonymous poster hash: 2f690...49e

Skrevet

Har du egentlig noe dokumentasjon på det? Hva er det de blir dyktigere til? Hva er det de lærer?

Språk, lærer om andre kulturer, utvider nettverket sitt. Mine har holdt foredrag, på engelsk, for klassen sin etter endt tur. Da må de planlegge, lage powerpoint, skrive en tekst, sortere ut bilder de vil ha med, finne fakta om landet vi har vært i og øve på formidling til en større gruppe. Hva lærer de i løpet av 2 uker i 1 klasse? 3 bokstaver?

Skrevet

Språk, lærer om andre kulturer, utvider nettverket sitt. Mine har holdt foredrag, på engelsk, for klassen sin etter endt tur. Da må de planlegge, lage powerpoint, skrive en tekst, sortere ut bilder de vil ha med, finne fakta om landet vi har vært i og øve på formidling til en større gruppe. Hva lærer de i løpet av 2 uker i 1 klasse? 3 bokstaver?

Men nå ville vel ikke en 1 klassing fremført en powerpointpresentasjon på engelsk heller

Anonymous poster hash: cd3e3...c2e

Skrevet

Jeg lurte på om du hadde noen dokumentasjon. Foreløpig er det bare synsing.

De 3 bokstavene er det også nyttig å kunne. Du klarer deg nok uten z,x og w i Norge, men resten av bokstavene er det viktig å få kontroll på.

Skrevet

Så du mener at barn er for dumme til å forstå at det er forskjell på å ta fri noen dager pga ferie og å skulke?

Jeg er butikksjef og har hatt mange ungdommer som ekstrahjelper oppigjennom, jeg kan skrive under på at mange drar med seg foreldrenes syn på å ta fri noen dager for å dra på ferie og ikke skjønner forskjell på skole og arbeidsplass.

Flere ganger har jeg faktisk opplevd at de har kommet og sagt at de må ha fri da og da for de har bestilt sydentur... Så må jeg lære de at man søker om ferie først, og bestiller tur etterpå. Dette er noe jeg nå har blitt nødt til å ta med i første samtalen på opplæring

Ene gangen ble den ansatte rasende da jeg sa at hun ikke kunne få innvilget ferie den uken fordi noen andre allerede hadde fått det så jeg trengte henne på jobb. Hun sa: Hva skal du gjøre da, gi meg sparken? Jeg reiser ihvertfall uansett!

Lurer på hvor hun har lært det.... Man bare bestiller tur og tar fri uansett.

Anonymous poster hash: ab619...a08

Skrevet

Juleferien er på nesten 2 uker. Det finnes nesten ikke et sted i verden der det ikke burde holde om dere vil.

Juleferien er på 1,5 uke! Vi skal til new zealand og synes vi må være borte i minst tre uker for at det skal være verdt det!! Det tar over et døgn å komme seg dit + noen dager med jetlag før vi er helt klare for opplevelser! Det er snakk om å besøke familie og feire jul!

Rektor har sagt nei - læreren har sagt bare dra!!

Anonymous poster hash: 96ea6...617

Skrevet

Vi får ikke ferie fra begynnelsen av desember til 2 januar. Ingen får det, aldri.

Anonymous poster hash: 221c2...9c5

Hvem er vi? For vi skal ha ferie fra 9. des - 4. Jan!

Skrevet

Hvem er vi? For vi skal ha ferie fra 9. des - 4. Jan!

Noen av oss må faktisk på jobb både julaften, 1 og 2 dag gitt.

Skrevet

Noen av oss må faktisk på jobb både julaften, 1 og 2 dag gitt.

Skjønner jo det, men det står "ingen får det"! Mitt poeng er at noen faktisk får det..

Skrevet

Juleferien er på 1,5 uke! Vi skal til new zealand og synes vi må være borte i minst tre uker for at det skal være verdt det!! Det tar over et døgn å komme seg dit + noen dager med jetlag før vi er helt klare for opplevelser! Det er snakk om å besøke familie og feire jul!

Rektor har sagt nei - læreren har sagt bare dra!!Anonymous poster hash: 96ea6...617

Lærern har ikke rett til å gi fri så lenge, ikke rektor heller tror jeg, men der husker jeg ikke akkurat grensen.

Skolen har ikke så mange sanksjonsmuligheter, men om dere tar barnet ut mer enn 14 dager tror jeg det er kan barnet skrives ut av skolen. Da har skolen ikke plikt til å gjøre noe spessielt for at eleven skal ta igjen tapt undervisning ol. Når dere kommer tilbake må da eleven skrives inn på skolen igjen. Da har dere ikke krav på at eleven får begynne i samme klasse. I enkelte tilfeller kan barnet også måtte bytte skole. I praksis er det imidlertid ikke ofte det skjer. De færreste skoler vil jo straffe eleven for noe som er foreldrenes skyld.

Jeg tror også noen kommune har som standard at barnevernet kontaktes når foreldre hindrer barnas skolegang.

Skrevet

Så du mener at barn er for dumme til å forstå at det er forskjell på å ta fri noen dager pga ferie og å skulke?

Å ta fri noen dager pga ferie er nøyaktig det samme som å skulke. Ugyldig fravær som absolutt ikke kan søkes fratrukket, og som også fort kan være årsaken til at en elev ikke får karakter i ett eller flere fag.

Og når ferie er viktigere enn ungdommens vitnemål, DA stiller jeg seriøst spørsmål ved prioriteringene.

Men klart, man lærer sikkert SÅ mye på ferie at et skarve vitnemål sikkert ikke spiller så stor rolle.

Forslag: Plasser 70 % av Norges lærere rundt om i verden, på ulike feriedestinasjoner, så kan elevene benytte seg av drop-inskole.

Anonymous poster hash: 4065c...4a0

Skrevet

Å ta fri noen dager pga ferie er nøyaktig det samme som å skulke. Ugyldig fravær som absolutt ikke kan søkes fratrukket, og som også fort kan være årsaken til at en elev ikke får karakter i ett eller flere fag.

Og når ferie er viktigere enn ungdommens vitnemål, DA stiller jeg seriøst spørsmål ved prioriteringene.

Men klart, man lærer sikkert SÅ mye på ferie at et skarve vitnemål sikkert ikke spiller så stor rolle.

Forslag: Plasser 70 % av Norges lærere rundt om i verden, på ulike feriedestinasjoner, så kan elevene benytte seg av drop-inskole.

Gud hjelpe for ett surmaga svar. Litt misunnelig på oss som har råd til å reise på ferie? De store barna våre har lite fravær både på u skole og videregående. Da i forbindelse med en operasjon og dødsfall i familien. Og de hadde bedre karakterer enn de fleste i klassa.

Skrevet

Gud hjelpe for ett surmaga svar. Litt misunnelig på oss som har råd til å reise på ferie? De store barna våre har lite fravær både på u skole og videregående. Da i forbindelse med en operasjon og dødsfall i familien. Og de hadde bedre karakterer enn de fleste i klassa.

Kanskje fordi jeg må deale med en del av disse selvsentrerte bortskjemte ungdommene temmelig ofte. Misunnelig på at du kan reise på ferie er jeg absolutt ikke, jeg har en jobb å passe, jeg. Og jeg kjente til betingelsene for ferie og fritid i skoleverket før jeg begynte å jobbe der.

Skrevet

Mulig det er annerledes om det er elever med spes ped behov, men tviler på det også....

Er vel ingen normale lærerne e unger som ikke greier lærekravene fordi om man ikke øver på juleavslutning....

Anonymous poster hash: 95431...7c7

Skrevet

Mulig det er annerledes om det er elever med spes ped behov, men tviler på det også....

Er vel ingen normale lærerne e unger som ikke greier lærekravene fordi om man ikke øver på juleavslutning....

Anonymous poster hash: 95431...7c7

Skrevet

Dette er en helt hinsides sneversynt diskusjon.

Dere som er så imot at barn tar litt eksra fri fra skolen, dere fremstår som så pedantiske og moralistiske, at jeg lurer på om dere lever på samme klode som resten av verdens befolkning.

Norsk skole gjør ikke en SÅ god jobb at barn er nødt til å være der hele tiden! I løpet av en uke på skolen har gjennomsnittseleven gjort overraskende LITE læringsarbeid. Arbeid og lærdom som en forelder kan ta unna med eleven på en dag i stedet for en uke. Såklart, eleven går glipp av en del sosialt (spesielt uka før ferier) men en elev vil faktisk modnes, få et videre syn på verden, kunne tilføye klassen noe nytt og mest sannsynlig ha øvd seg på litt engelsk mens den har vært borte.

Å reise er i mange kulturer og land sett på som likestilt med utdannelse. Derfor har f.eks privatskolene i England lange ferier. Elevene lærer ekstremt mye mer enn norske elever når de er på skolen, samtidig som de har nesten dobbelt så mye ferie som norske barn, ferie de bruker til å reise verden rundt. I tillegg til at privatskolen tar de med seg utenlands en gang i året. De ser verdien i dette.

Norske ferier til jul og påske er ikke lange nok for de store reisene, spesielt om man skal på andre siden av kloden. Dere som ikke forstår dette, og utviser et så firkantet syn på det, er det synd på. Det kan ikke være godt å føle at man må innrette seg så til de grader etter systemet for å føle seg som et verdig menneske.

Anonymous poster hash: 9938e...e39

Skrevet
Forbasket uskikk å ta ungene ut av skolen i tide og utide. Skulle tro skolen hadde mange nok fridager til at man kunne legge ferien sin til disse. Skoleåret er tross alt på kun 190 dager, og det skulle være mulig å avvikle ferie i løpet av de 175 andre dagene.Anonymous poster hash:

Av disse 175 dagene så er 104 av dem helg. 19 er ferieuker, men resten er spredd utover året med 7 dagers mellomrom.

Så hvis man kun skal bruke av disse dagene, vennligst forklar meg hvordan man reiser til steder som USA, Afrika eller som nevnt her New Zealand ved kun å bruke dager som henger sammen to og to!

Dummeste argumentet ever.

Anonymous poster hash: c4c5b...5f0

Skrevet

Har lest litt rundt på ulike kommune- og skolesider nå, og det ser ut til at de fleste praktiserer utskrivning fra skolen dersom eleven er borte i over 14 dager/10 skoledager. Dette har jo enorm konsekvens for barnet ditt!

Ser du for deg å ta fri fra skolen alle ukene du skal på reise? Eller har du tenkt å kombinere dette med en skoleferie?

Anonymous poster hash: 2a015...11b

Skrevet

Jeg ville reist siden det er en førsteklassing.

Ferien her i år er kort, siste skoledag er 22 desember. 2.januar er skolen i gang igjen.

Anonymous poster hash: b6f73...be2

Skrevet

Nå er det jo fryktelig kjedelig å kunne alle bokstavene unntatt 3....

Ikke ille om det er x, z og q, men ytterst plagsomt om e, r og s mangler.

Da vill dtt innlggt blitt vanklig å kriv.

Anonymous poster hash: 823a4...fe8

Skrevet

Forbasket uskikk å ta ungene ut av skolen i tide og utide. Skulle tro skolen hadde mange nok fridager til at man kunne legge ferien sin til disse. Skoleåret er tross alt på kun 190 dager, og det skulle være mulig å avvikle ferie i løpet av de 175 andre dagene.Anonymous poster hash:

Av disse 175 dagene så er 104 av dem helg. 19 er ferieuker, men resten er spredd utover året med 7 dagers mellomrom.

Så hvis man kun skal bruke av disse dagene, vennligst forklar meg hvordan man reiser til steder som USA, Afrika eller som nevnt her New Zealand ved kun å bruke dager som henger sammen to og to!

Det er jo ikke sant! Det er 8 uker sommerferie. Det skulle nå bli 56 dager sammenhengende fri. Du kommer deg bra mange steder på 56 dager.

Du burde kanskje ta matte igjen?

Skrevet

19 dager er ferieuker?? Mine barn har ferie fra omkring siste uken i juni til medio august. Sånn ca 8 ukers sammenhengende ferie. Rimelig tid til en lang reise det.

(Ikke at jeg av den grunn er imot ferie ellers i året da. I hvertfall på barnetrinnet.)

Anonymous poster hash: 10b6b...175

Skrevet

Nå er det jo fryktelig kjedelig å kunne alle bokstavene unntatt 3....

Ikke ille om det er x, z og q, men ytterst plagsomt om e, r og s mangler.

Da vill dtt innlggt blitt vanklig å kriv.

Ja for med 12 års universitetsutdannelse til sammen, greier vi jo ikke å lære dem 3 bokstaver selv....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...