Anonym bruker Skrevet 18. september 2016 #1 Skrevet 18. september 2016 Barnet har aldri vært begeistret for hårvask, men nå har det virkelig tatt av. Hun gråter til hun spyr og vansker med å puste (har astma og får problemer når hun kaver seg opp). Vi prøver alt. Bestikkelser, forståelse, prøver å finne ut hva som skremmer henne, dusjer sammen med henne, skjerm, klut, bilder av lusa (ja, så desperate er vi). Hun løper ut av dusj/badekar når det er tid for hårvask og det føles som rene overgrepet hvis vi bærer henne tilbake igjen slik som hun oppfører seg. I dag hentet hun saksa og hikstet at jeg måtte klippe av henne alt håret, for hun var ikke glad i det lengre Det såret meg, for jeg vet at hun er glad i det fine håret sitt.... Tips? Anonymous poster hash: 9a2fc...397
Gjest Antarctica Skrevet 18. september 2016 #2 Skrevet 18. september 2016 Det såret deg? Herregud, få ungen klippet, og vask håret med en liten klut når det er HELT nødvendig! Treåringer trenger ikke sjampovask!
Sokkedyret Skrevet 18. september 2016 #3 Skrevet 18. september 2016 Uff, høres ikke kjekt ut. Har dessverre ingen råd å gi, bare litt sympati!
Anonym bruker Skrevet 18. september 2016 #4 Skrevet 18. september 2016 Barnet har aldri vært begeistret for hårvask, men nå har det virkelig tatt av. Hun gråter til hun spyr og vansker med å puste (har astma og får problemer når hun kaver seg opp). Vi prøver alt. Bestikkelser, forståelse, prøver å finne ut hva som skremmer henne, dusjer sammen med henne, skjerm, klut, bilder av lusa (ja, så desperate er vi). Hun løper ut av dusj/badekar når det er tid for hårvask og det føles som rene overgrepet hvis vi bærer henne tilbake igjen slik som hun oppfører seg. I dag hentet hun saksa og hikstet at jeg måtte klippe av henne alt håret, for hun var ikke glad i det lengre Det såret meg, for jeg vet at hun er glad i det fine håret sitt.... Tips? Anonymous poster hash: 9a2fc...397 Stakkars unge. Vi har en 2,5 åring som ikke ville bade en stund, hun hylte bare.. Vi har en liten balje og satt den inne på kjøkkenet. Først badet vi dukka. Deretter spurte jeg etter noen ganger om hun ville bade og det ville hun (Da ikke inkl hårvask). Nå etter ca 2 mnd går dette helt fint, dog inne på kjøkkenet.. Dukka vaskes først med såpe og deretter henne Tror hun er livredd dusjen, og det respekterer vi. Hårvasken går glimrende. Anonymous poster hash: d440a...3a5
Anonym bruker Skrevet 18. september 2016 #5 Skrevet 18. september 2016 Det såret deg? Herregud, få ungen klippet, og vask håret med en liten klut når det er HELT nødvendig! Treåringer trenger ikke sjampovask! Altså. Jeg blir lei meg når ungen er så redd for å vaske håret at hun heller vil klippe det av når hun i utgangspunktet liker håret sitt! Hun trenger ikke nødvendigvis shampoo, men hodebunnen er full av sand, håret fulllt av mat og andre udefinerbare substanser som må skylles ut. Anonymous poster hash: 9a2fc...397
Anonym bruker Skrevet 18. september 2016 #6 Skrevet 18. september 2016 Altså. Jeg blir lei meg når ungen er så redd for å vaske håret at hun heller vil klippe det av når hun i utgangspunktet liker håret sitt! Hun trenger ikke nødvendigvis shampoo, men hodebunnen er full av sand, håret fulllt av mat og andre udefinerbare substanser som må skylles ut. Anonymous poster hash: 9a2fc...397 Vask det med klut. Man får også vannskjerm på enklereliv.no eller dere kan prøve dykkermaske for ikke å få vann i øynene. Men la sanda være. Den renner ut av seg selv. Ingen barn har tatt skade av litt sand i hodebunnen. Om noe kan hun legge seg på bordet med hodet utenfor kanten og så kan dere prøve å børste det ut. Mer wnn det er ikke nødvendig. Anonymous poster hash: b038b...132
Gjest Antarctica Skrevet 18. september 2016 #7 Skrevet 18. september 2016 Altså. Jeg blir lei meg når ungen er så redd for å vaske håret at hun heller vil klippe det av når hun i utgangspunktet liker håret sitt! Hun trenger ikke nødvendigvis shampoo, men hodebunnen er full av sand, håret fulllt av mat og andre udefinerbare substanser som må skylles ut. Anonymous poster hash: 9a2fc...397 Men - det såret? Såret deg? Hvis hun vil vaske det, er det da smigrende og gledelig? Hår vokser ut. Gre ut klineriet hvis du ikke får vasket det, og hold det kort nå i en periode. Du gir henne vegring - og det blir ikke bedre av at du knytter en masse følelser til det.
Anonym bruker Skrevet 18. september 2016 #8 Skrevet 18. september 2016 Men - det såret? Såret deg? Hvis hun vil vaske det, er det da smigrende og gledelig? Hår vokser ut. Gre ut klineriet hvis du ikke får vasket det, og hold det kort nå i en periode. Du gir henne vegring - og det blir ikke bedre av at du knytter en masse følelser til det. Nå henger du deg opp i detaljer, jeg brukte feil ord på feil plass. Poenget er at jeg synes det er leit når barnet mitt reagerer på en slik måte på en ting som ikke burde være noen big deal og jeg ikke finner noen god måte å trygge henne i situasjonen på. Men, ja. Klipping av hår er på lista over tiltak. Jeg tenkte kanskje at det var noen smarte damer der ute som hadde andre tips som kunne prøves først! Anonymous poster hash: 9a2fc...397
Anonym bruker Skrevet 18. september 2016 #9 Skrevet 18. september 2016 Det som hjalp her var en god og lang sydenferie med bading i basseng hver dag. Da ordnet det seg selv. En annen ting var at pappan hadde barnet på fanget i badekaret og holdt barnet bakover mens jeg vasket. En lang periode vasket vi håret med et litermål. Vi hadde alltid et lass med tørre kluter som barnet kunne ha foran øynene. Har dere forsøkt premie? Hva med at hun kan vaske deres hår? Tror du må identifisere problemet. Hvorfor er det vanskelig for henne? Er det pga vann i øynene eller ørene? Er hun redd for å bli holdt fast pga tidligere negative opplevelser eller hva? Anonymous poster hash: 176a6...216
Anonym bruker Skrevet 18. september 2016 #10 Skrevet 18. september 2016 Bruker dere dusjen? Hva med å øse vann forsiktig med en mugge eller noe? Ville ikke stresset så mye med det. I hvert fall ikke gjøre det med makt. La bading bli kos, så går det an å øve gradvis. Anonymous poster hash: 48ab7...db1
Anonym bruker Skrevet 18. september 2016 #11 Skrevet 18. september 2016 Beklager, men for meg høres det ut som om datteren din blir filmet litt vel mye med. Jo mer dere prøver å spesialsykepleier et opplegg rundt hårvask, jo mer hjelper dere henne å fokusere på hårvask som noe veldig spesielt og skummelt som ikke er en selvfølge at man skal måtte gjennom. Men det er det jo! Hårvask er en helt vanlig del av stell, og bør ikke få en så stor fokus og lages så mye drama rundt. Dykkermaske? Får holder mens mor angstfylt tømmer over håret med litermål? Hjelpes... Håret må vaskes, skal mamma hjelpe deg eller vil du gjøre det selv? Deri ligger dine valgmuligheter. Det virker også generelt som om dere ikke har den myndighet som dere burde ha i barn-foreldre relasjonen. Barn blir usikre dersom dere vakler og er usikre i foreldrerollen. De liker å ha klare og faste regler å forholde seg til, ikke at de kan tøye og bøye mor og far i alle retninger ved hjelp av drama og armer og ben. Beklager, mener ikke å være slem, men jeg får inntrykket av at dere hjelper henne å kave seg opp. Ikke med vilje selvfølgelig, men ved å være utydelige, vage og redde for å ta styringen i relasjonen deres. Anonymous poster hash: bbee6...279
Anonym bruker Skrevet 18. september 2016 #12 Skrevet 18. september 2016 Sorry men vasking er ikke noe de kan velge vekk, de skal vaske hår og kropp. Ikke bare gre ut shiten, æsj. Hardt mot hardt så kommer det seg fort. Anonymous poster hash: 17fa3...b49
Anonym bruker Skrevet 18. september 2016 #13 Skrevet 18. september 2016 Beklager, men for meg høres det ut som om datteren din blir filmet litt vel mye med. Jo mer dere prøver å spesialsykepleier et opplegg rundt hårvask, jo mer hjelper dere henne å fokusere på hårvask som noe veldig spesielt og skummelt som ikke er en selvfølge at man skal måtte gjennom. Men det er det jo! Hårvask er en helt vanlig del av stell, og bør ikke få en så stor fokus og lages så mye drama rundt. Dykkermaske? Får holder mens mor angstfylt tømmer over håret med litermål? Hjelpes... Håret må vaskes, skal mamma hjelpe deg eller vil du gjøre det selv? Deri ligger dine valgmuligheter. Det virker også generelt som om dere ikke har den myndighet som dere burde ha i barn-foreldre relasjonen. Barn blir usikre dersom dere vakler og er usikre i foreldrerollen. De liker å ha klare og faste regler å forholde seg til, ikke at de kan tøye og bøye mor og far i alle retninger ved hjelp av drama og armer og ben. Beklager, mener ikke å være slem, men jeg får inntrykket av at dere hjelper henne å kave seg opp. Ikke med vilje selvfølgelig, men ved å være utydelige, vage og redde for å ta styringen i relasjonen deres. Anonymous poster hash: bbee6...279 Herregud, her ble det mye syk autokorrekt. La meg omformulere første setningene. Jeg føler at hun blir dullet mye med, og jo mer dere prøver å spesialsy et opplegg rundt hårvask.... Anonymous poster hash: bbee6...279
februarprins2013 Skrevet 19. september 2016 #14 Skrevet 19. september 2016 min også hater det, han er 4 i februar,men noe ting kan ikke barn velge,så han vaskes uansett hvor mye han skriker
Blondzilla Skrevet 19. september 2016 #15 Skrevet 19. september 2016 Jeg bruker ikke dusjen på min 3 åring, men heller vann med en liten mugge. Han hater det også, men går bedre enn dusjen. Noe må man faktisk bare, og å vaske hår en gang i blant er en av de tingene.
Anonym bruker Skrevet 19. september 2016 #16 Skrevet 19. september 2016 Har du prøvd sånn "krans" på hodet? Husker virkelig ikke hva det heter, men er en brem med strikk som går rundt hele hodet, så de ikke får vann i ansiktet (haha jeg er så dårlig på å forklare) Jeg kjøpte en sånn til datteren min, og endelig kunne vi vaske håret Om ikke har jeg hørt at dykkerbriller fungerer for noen Anonymous poster hash: dcc9e...7a5
surre_tulle Skrevet 19. september 2016 #17 Skrevet 19. september 2016 har du besteforeldre i nærheten som kan prøve? min eldste måtte min mor vaske håret til en periode. Han hatet å få vann i fjeset så vi tok ham med til badeland noen ganger - og tredje gangen var han mer under enn over vann...
Anonym bruker Skrevet 19. september 2016 #18 Skrevet 19. september 2016 Herremin så mye dill dall! Dette er en 3-åring! Barn trenger grenser, dere skaper bare drama ved å dille som dere gjør. Sett henne i dusjen og vask håret hennes. Regner med at du klarer å holde henne inne der, for en 3-åring pleier ikke veie så mye. Hadde du tvunget dette gjennom med en gang hun startet å protestere hadde det ikke vært et problem nå. Etter noen ganger ser hun at hun overlever og at det går helt fint. Man MÅ ikke lage så mye styr over alt. Anonymous poster hash: 2a3cd...286
Gjest Antarctica Skrevet 19. september 2016 #19 Skrevet 19. september 2016 Eller du oppnår å gi henne en årelang vannskrekk. Og det er da mye verre enn å ha litt sand i håret som treåring.
Lessismore Skrevet 19. september 2016 #20 Skrevet 19. september 2016 Enig med flere her at dere diller for mye. Få henne i dusjen, gi henne en kopp eller noe annet å fikle med, ta sjampo i håret, gnikk og gni, skyll, og ferdig.
Anonym bruker Skrevet 19. september 2016 #21 Skrevet 19. september 2016 Hun har aldri vært begeistret og bestandig grått ved hårvask, men nå har det eskalert. Vi har skjerm rundt hodet, det har halvveis fungert hittil, nå bare river hun den av. Vi har forsøkt med mugge, hun vasker vårt hår, sitter i fanget, klut, bestikkelser, trusler, besteforeldre, venninner.... Hun veier over 17 kg, og jeg har problemer med å holde henne fast samtidig som jeg skal vaske håret. Jeg må isåfall sitte på henne, og vil ikke si at det fremmer badeglede. Som Pashla sier, heller sand i håret enn vannskrekk. Vi har ikke forsøkt badeland da det ikke finnes svømmehall i nærheten, men spørs om jeg ikke skal ta henne med på dagstur til nærmeste (3 timer unna). Er bare redd vi ikke kommer lenger enn til garderoben pga dusj/hårvask før bad Anonymous poster hash: 9a2fc...397
Anonym bruker Skrevet 19. september 2016 #22 Skrevet 19. september 2016 Enig med flere her at dere diller for mye. Få henne i dusjen, gi henne en kopp eller noe annet å fikle med, ta sjampo i håret, gnikk og gni, skyll, og ferdig. Men tror du ikke at det er forsøkt??? Hadde noe sånt fungert, så ville jeg jo ikke vært rådløs. Jeg vi likke dille, men kommer heller ikke til å sitte på barnet mitt. Anonymous poster hash: 9a2fc...397
Anonym bruker Skrevet 19. september 2016 #23 Skrevet 19. september 2016 Hun har aldri vært begeistret og bestandig grått ved hårvask, men nå har det eskalert. Vi har skjerm rundt hodet, det har halvveis fungert hittil, nå bare river hun den av. Vi har forsøkt med mugge, hun vasker vårt hår, sitter i fanget, klut, bestikkelser, trusler, besteforeldre, venninner.... Hun veier over 17 kg, og jeg har problemer med å holde henne fast samtidig som jeg skal vaske håret. Jeg må isåfall sitte på henne, og vil ikke si at det fremmer badeglede. Som Pashla sier, heller sand i håret enn vannskrekk. Vi har ikke forsøkt badeland da det ikke finnes svømmehall i nærheten, men spørs om jeg ikke skal ta henne med på dagstur til nærmeste (3 timer unna). Er bare redd vi ikke kommer lenger enn til garderoben pga dusj/hårvask før bad Anonymous poster hash: 9a2fc...397 Da dusjer du sammen med henne. Regner ikke med at et lite barn på 3 år og 17 kg klarer å overmanne deg. Hold henne fast med en hånd mens du spyler håret med andre. Ta sjampo i, og spyl ut. Ikke gjør det verre enn det er, tar ikke mange minuttene Anonymous poster hash: 3a7ff...675
Anonym bruker Skrevet 19. september 2016 #24 Skrevet 19. september 2016 Her var det mange som ikke har erfaring med barn og vannskrekk! Miner to har begge hatt en lang periode med vannskrekk, og det har ikke nyttet med å gi de to valg for å si det sånn. Vi har vasket med klut og hatt balja midt på badegulvet. Da har de sittet ved siden av balja. Å holde klut over øynene har funket, og unngå bruk av dusjen. Har helt fra mugge for å få ut såpass i håret. Har holdt håret ganske kort i disse periodener og vasket håret en gang i uka. For ikke å skape varig vannskrekk er det nok lurt å ta litt hensyn altså. Ikke tvinge gjennom noe. Det går over! Anonymous poster hash: 9d7bf...4af
Anonym bruker Skrevet 19. september 2016 #25 Skrevet 19. september 2016 Har du noen gang spurt henne hva hun er redd for? Barn har en tendens til å lage seg veldig skumle scenarioer i hodet, ved å ta tak i dette og bruke litt tid til å forklare og trygge henne på at det ikke er farlig ved å "knuse" tankegangen hennes rundt dette, kan dere slippe denne kampen. Mange foreldre blir frustrerte/sinna i stedet for å faktisk lytte til det barnet prøver å formidle. Sier ikke at dette gjelder dere, men av og til må man møte barna på deres nivå. Jeg mener ikke å dulle og blåse saken opp, jeg mener det stikk motsatte. Anonymous poster hash: 5882f...b81
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå