Gå til innhold

Hva er definisjonen på en alkoholiker?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Leste den tråden om hun som droppet drømmemannen, og ble plutselig litt i tvil om min mann er per definisjon, alkoholiker. Hva er egentlig definisjonen på en alkoholiker? Min mann drikker lett 3-4 halvlitere øl på fredag og lørdag. Han drikker ofte 1-2 halvliter i ukedagene også, men så kan det også gå flere dager han ikke rører øl. Han veier 90 kg, så han blir ikke synlig beruset. Slik har han holdt på i sikkert 7-8 år. Forbruket er stabilt. Jeg ser ikke på han som alkoholiker, men kanskje han er det? Hos oss har aldri dette vært et problem. Ølet han drikke lager han selv, så det er ikke særlig kostbart heller. Men kanskje jeg har tatt for lett på det? På en annen side så er vel dette drikkemønsteret ikke så uvanlig i utlandet. 



Anonymous poster hash: 16e34...b1a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

Det finnes flere tester på nett, denne f.eks

 

http://www.trasoppklinikken.no/testdegselv/

 

De sier at om kvinner drikker mer enn 14 enheter med alkohol, og menn mer enn 21 enheter med alkohol i uken, er det et skadelig høyt inntak (2 halvlitere øl = 3 enheter alkohol)

 

Anonymous poster hash: 9e7eb...881

 

Takk. Ser at han da er i grenseområde på hva som er et skadelig høyt inntak da. Men er kanskje forskjell på hva som regnes som skadelig og hva som regnes som alkoholisme?

 

Anonymous poster hash: 16e34...b1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke det var mye, HI,

Min syns øl er veldig godt og tar seg gjerne 3-4 øl i helgene og kanskje 1-2 på kvelden i ukedagene, men han har ikke noe drikkemønster og MÅ ikke ha alkohol, kan gå flere uker uten..

 

Anonymous poster hash: bef52...e23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke din mann er alkoholiker. Det er forskjell på å drikke (skadelig) mye og å være avhengig. Forskjellen er når han MÅ drikke, blir sur og gretten hvis han ikke får, og lar det gå ut over andre områder i livet (eks fyllesyk hver søndag, orker ikke stå opp med barna, presterer dårlig på jobb, bruker penger han ikke har på drikke osv)

 

Anonymous poster hash: 6b6d9...ae7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En alkoholliker kan gå lenge uten alkohol også.

 

Anonymous poster hash: 0b055...ce4

Periodedranker

 

Anonymous poster hash: 9e7eb...881

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De farligste signalene er blant annet at man drikker i skjul og at man lyver om inntak/mengde osv. Synes ikke det høres så farlig ut det mannen din drikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...