Gå til innhold

Bruker dere sykkelhjelm?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg klarer det bare ikke. Det ødelegger hele sykkelgleden. Sykler aldri fort da, men jeg er nok et dårlig forbilde. Barna bruker hjelm som en selvfølge. Selv 14 åringen tar den på uten at vi nevner det. Og barna godtar at jeg og min mann sykler uten. 

Anonymous poster hash: 1ddc6...eb7

Fortsetter under...

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Ja, selvsagt. Jeg er ikke så interessert i å stryke med fordi jeg ikke klarer å bruke det. Det er ikke behagelig og jeg ser ut som en idiot, men det får så være.

Er en i området her som sto over sykkelen sin, stille, velta til siden og slo hodet i asfalten. Han døde.

Skrevet

Selvfølgelig

Vet 15-åringen min har begynt ha den i sekken istedenfor på hodet når jeg er utenfor syne. Jeg kan ikke gjete han hele tiden, bare la han vite hvor viktig det er og gå foran med et godt eksempel

I fjor brukte alle vennene hans hjelm, i år bare noen få. Nå er sveisen viktigst...

Anonymous poster hash: e647d...886

Skrevet

Selvfølgelig! Både jeg og mannen. Har ikke noe til overs for sånn "gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør" holdning.

Skrevet

Syns faktisk det er flaut å ikke bruke sykkelhjelm. Her jeg bor bruker så og si alle hjelm og man fremstår som direkte uansvarlig og mindre opplyst om man ikke bruker det.

Du er et forbilde for dine barn. Hva om de slutter å bruke hjelm når de blir voksen og blir drept som følge av det?

Anonymous poster hash: 89e54...9a4

Skrevet

jeg også syns det er litt flaut å sykle uten, så det er ikke det som er problemet. Jeg syns bare den er så ubehagelig å ha på. Har kjøpt 3! hjelmer, men har nå gitt opp. Jeg sykler uten. 

Annonse

Skrevet

Selvsagt. Er redd for nøtta mi jeg. Pluss at man må være en god rollemodell.

Anonymous poster hash: 82266...66e

Skrevet

Selvfølgelig ;) barna mine får ikke sykle uten, da låses syklene inn neste gang de vil sykle. Jeg hadde ikke vært her lenger om jeg ikke brukte hjelm i en stygg ulykke, så jeg er veldig streng på hjelm bruk. Jeg fikk nok skade MED bruk av hjelm, og har varige men 20 år etter. Så jeg oppfordrer absolutt til å bruke hjelm .

Anonymous poster hash: 46083...b12

Skrevet

Selvfølgelig. Sykler til/fra jobb hver dag og hjelmen er alltid på.

Skrevet

Fant denne, og den tror jeg selvsagt på ;)

– Det er sant at hjelmen muligens kan redusere skaden. Forskjellen er et stort au, eller et litt mindre au. Hadde hjelmen vært en vaksine, hadde den aldri blitt godkjent av helsemyndighetene. Det finnes rett og slett ikke nok bevis for effekten av sykkelhjelm.

http://www.tv2.no/a/8269048/

Skrevet

Ja, alltid. Jeg kjørte av på sykkel for noen år siden og jeg tror det var hjelmen som reddet meg. Det hadde regnet kraftig, jeg syklet på grusvei og forhjulet kom ned i en liten bekk og vred seg på tvers. Det ble bråstopp og jeg slo salto over styret, og landet på ryggen. Slo hodet kraftig ned i bakken, men hadde heldigvis hjelm.

Hvis du egentlig ønsker å bruke hjelm, gå til en sykkelforhandler og vær ærlig. Få hjelp til å tilpasse en god hjelm.

Skrevet

Fant denne, og den tror jeg selvsagt på ;)

– Det er sant at hjelmen muligens kan redusere skaden. Forskjellen er et stort au, eller et litt mindre au. Hadde hjelmen vært en vaksine, hadde den aldri blitt godkjent av helsemyndighetene. Det finnes rett og slett ikke nok bevis for effekten av sykkelhjelm.

http://www.tv2.no/a/8269048/

Da lurer jeg veldig på hvorfor barna dine må bruke hjelm.

Skrevet

Ja, bruker sykkelhjelm. Synes det ser mer dumt ut uten enn med hjelm.

Annonse

Skrevet

Da lurer jeg veldig på hvorfor barna dine må bruke hjelm.

Var jo ment som litt spøk ;) Men Uansett så er det jo viktigere at barn bruker hjelm. De er ikke like flinke til å sykle, og de kan ikke lese trafikken på den måten som voksne kan. 

Skrevet

Ja. Hadde ikke mannen min brukt hjelm da han veltet for noen år siden, vet jeg ikke hvordan han hadde vært i dag. Hjelmen tok for det første støtet, ble ødelagt, så slo han hodet en gang til i asfalten. Resultatet ble hjernerystelse, skikkelige brannsår og innleggelse på sykehus, selvfølgelig. Så hjelm er alltid på ja.

Anonymous poster hash: af967...c25

Skrevet (endret)

Helt idiotisk å ikke bruke hjelm! Både som voksen og barn. For å si det sånn, jeg er ikke villig til å risikere at mine tre barn må vokse opp morløs fordi jeg er redd for å se dust ut med sykkelhjelm. Ja vel, så ser jeg ikke bra ut med hjelm, men jeg ser enda mindre bra ut død!

Endret av pifi med tre nurk
Skrevet

Var jo ment som litt spøk ;) Men Uansett så er det jo viktigere at barn bruker hjelm. De er ikke like flinke til å sykle, og de kan ikke lese trafikken på den måten som voksne kan. 

Og svaret mitt, som du siterte, var også litt flåsete :) .Men jeg synes det er noe litt dobbeltmoralsk over å hevde at hjelm er viktig for barn, men knapt gjør noen forskjell for voksne.

Voksne har mer trafikal erfaring, men havner du i trøbbel med en bil er det du som taper. Voksen eller ikke voksen.

Skrevet

Ja, det er en selvfølge å bruke sykkelhjelm både for barn og voksne.

Bedre å se dum ut enn å bli dum!

Skrevet

Ja

Anonymous poster hash: 94ec3...116

Skrevet

Ja, sykler i Oslotrafikken hver dag. Er forsiktig, men du vet aldri. Ikke alle bilister er like oppmerksomme. Kommer også lett opp i 40 km i timen i nedoverbakke, og et velt da kan gjøre stor skade.

Kjenner ei som ble ufør som 25-åring pga. hodeskade etter fall på sykkel, uten hjelm. Det lille ubehaget hjelmen medfører, tar jeg gjerne, altså.

Anonymous poster hash: 3ad9b...691

Skrevet

Nei, jeg sykler ikke, så det ville sett rart ut.

Skrevet

Må kanskje nevnes at vi bor på landet, og bruker kun sykkelstien, og som nevnt sykler jeg ikke fort, maks 15 km/t kanskje. Jeg hadde nok revurdert det om jeg skulle sykle midt i byen.

Skrevet

Jeg bruker hjelm, litt sløv hvis jeg bare skal til ei venninne i nabolaget eller på et møte i nabolaget. Når jeg sykler med barna er hjelmen ALLTID på. Til og fra jobb er hjelmen alltid på, finner jeg ikke hjelmen så blir sykkelen hjemme den dagen. Bor og jobber i Oslo, med lang arbeidsvei er det mye som kan oppstå på veien.

Har bla blitt presset ut av sykkelveien av en testosteron-nisse som ikke taklet at ei dame syklet fortere enn han. Det var i 40km langs Østensjøveien med trafikk, jeg fikk bremset og la meg såpass langt bak at jeg ikke syklet forbi han, han var ikke i god form. Så senere at han presset en annen syklist lengre ned i veien. Så det er ikke bare bilistene og veien som er farlig, det er idioter på sykkel også. Spiller ingen rolle hvor god trafikant du er, møter du en idiot så hjelper ikke det! 

Skrevet

Ja, alltid!

Anonymous poster hash: 6585b...788

Skrevet

Selvfølgelig bruker jeg hjelm! Og hadde jeg sett/hørt at barna ikke bruker hjelm hadde jeg låst inne sykkelen.

Anonymous poster hash: 00278...bd9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...