Gå til innhold

Sykt barn og rettigheter når barnet er over 12 men har psykiske vansker


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Min datter på 15 år går til psykolog , hun sliter med depresjon, selvskading og angst. Det har vært 2 år fulgt av harde tider , våken netter , panikk og bekymringer. Jeg har tatt meg fri fra jobb par ganger når hun har hatt en vanskelig tid i ferier osv der jeg rett å slett ikke våget å gå i fra henne.

 

Har jeg noen som helst rettigheter om fri med lønn i slike tilfeller? Jeg har løyet og sagt det er min andre yngre datter som var syk og noe som igjen har ført til at jeg får utrolig dårlig samvittighet.

 

Jeg hater å melde inn syk men klarer heller ikke tanken på å la henne være hjemme.

 

Har ingen nære som kan stilles opp , faren har aldri vært i bilde , foreldrene min bor 80mil fra oss osv.

 

Blir veldig takknemlig for svar fra noen som vet.

 

 

 

Anonymous poster hash: 0afed...e2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det skal være mulig å få utvidet rettighetene, jeg har en venninne som har slike dager for sin psykisk syke sønn. Snakk med legen til datteren din, h*n kan gi deg det NAV trenger.

 

 



Anonymous poster hash: b8285...9a7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bli sykemeldt, husker ikke helt "diagnosen" men tror det stod Psykisk ubalanse, situasjonsbetinget på min.

Det var da 18 åringen var så deprimert at jeg ikke turte å gå fra han.

 

Anonymous poster hash: ceebb...880

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge folketrydlovens §9-5 ser det ikke u ttil at du har det. Det står: "Retten til omsorgspenger gjelder til og med det kalenderåret barnet fyller 12 år. Dersom barnet er kronisk sykt eller funksjonshemmet, gjelder retten til og med det året barnet fyller 18 år."

 

Men det spørs hva man legge i begrepet "kronisk syk". Du kan jo høre med legen, og spørre om dere kan falle inn under denne definisjonen?

 

Jeg ville heller ikke spurt om sykmelding med den diagnosen anonym 880 referer til over her. Det kan skape trøbbel for deg i forbindelse med kjøp av forsikringer senere (livsforsikring).

 

Jeg ville derimot hørt med legen om det kan være slik at du kan få pleiepenger, se her:

https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/9-11-pleiepenger-til-et-medlem-med-omsorg-for-et-alvorlig-sykt-barn



Anonymous poster hash: 0f0e0...287
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

I følge folketrydlovens §9-5 ser det ikke u ttil at du har det. Det står: "Retten til omsorgspenger gjelder til og med det kalenderåret barnet fyller 12 år. Dersom barnet er kronisk sykt eller funksjonshemmet, gjelder retten til og med det året barnet fyller 18 år."

 

Men det spørs hva man legge i begrepet "kronisk syk". Du kan jo høre med legen, og spørre om dere kan falle inn under denne definisjonen?

 

Jeg ville heller ikke spurt om sykmelding med den diagnosen anonym 880 referer til over her. Det kan skape trøbbel for deg i forbindelse med kjøp av forsikringer senere (livsforsikring).

 

Jeg ville derimot hørt med legen om det kan være slik at du kan få pleiepenger, se her:

https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/9-11-pleiepenger-til-et-medlem-med-omsorg-for-et-alvorlig-sykt-barn

 

Anonymous poster hash: 0f0e0...287

Dette forstår jeg tvertimot slik at ts HAR krav på utvidet sykemeldingsperiode ifb med barnets psykiske problemer siden psykisk sykdom er også sykdom. Men lurest å gå og snakke med fastlegen om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bli sykemeldt, husker ikke helt "diagnosen" men tror det stod Psykisk ubalanse, situasjonsbetinget på min.

Det var da 18 åringen var så deprimert at jeg ikke turte å gå fra han.Anonymous poster hash: ceebb...880

Nei, du kan absolutt IKKE bli sykmeldt!

 

Sykmelding gjelder KUN for egen sykdom.

Man kan imidlertid søke om utvidet rett til syke barn-dager fram til barnet er 18 år.

 

Anonymous poster hash: a47d8...05b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette forstår jeg tvertimot slik at ts HAR krav på utvidet sykemeldingsperiode ifb med barnets psykiske problemer siden psykisk sykdom er også sykdom. Men lurest å gå og snakke med fastlegen om dette.

Pleiepenger kan man få når barnet har vært innlagt på sykehus og deretter trenger pass og stell i hjemmet, utover 7 dager.

 

Anonymous poster hash: a47d8...05b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har utvidede sykt barn dager (10 ekstra dager i året frem til 18) for barnet mitt. Kronisk psykisk sykdom. Vanligvis må det være vedvarende/kronisk sykdom/varig funksjonshemming, men her i dette tilfellet må du kontakte nav og legen.

 

Anonymous poster hash: 7c3c7...692

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi søkte om ekstra syktbarn-dager hos nav til vår sønn som har astma. I brevet som kom står det at vi nå har 10 ekstra dager til og med det året han fyller 18 år.

Vi håpet bare på ekstra dager nå når han går i barnehagen!

 

Anonymous poster hash: 4b3ce...202

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...