Gå til innhold

Må jobbe i ferien = overtid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber som regnskapsfører i et lite privat firma.

Jeg har nå tre uker ferie, men må jobbe noe allikevel, siden det er noen arbeidsoppgaver som det bare er jeg som kan utføre og som må utføres mens jeg har ferie.

Til vanlig får jeg bare timer til avspasering for det jeg jobber ekstra.

Er det noen som vet litt mer hvordan reglene er for dette? Burde jeg få overtidsbetaling eller noe slik for de timene jeg jobber mens jeg har ferie?

Anonymous poster hash: 7bb73...84f
Skrevet

Tviler på at du får overtid. Du får vel bare timene igjen til en annen gang?

Skrevet

Du kan kreve 3 uker sammenhengende ferie. Velger du å ikke benytte deg av dette må du avtale med sjefen hvordan dette skal kompenseres. Kan ikke tro annet enn avspasering er aktuelt, siden det er høyst frivillig du gjør dette.

Du kan nemlig ikke beordres uten akutt opståtte situasjoner, kan problemet forutsees er det opp til leder å finne en løsning som ikke går ut over arbeidstakers rett på 3 uker sammenhengende i ferieperioden.

Anonymous poster hash: 22e19...99f

Skrevet

Som det sies her: Du kan kreve tre uker sammenhengende ferie, altså kan du ikke pålegges denne ekstrajobbingen.

Når du først gjør den, vil det være et forhandlingstema hvordan det kan kompenseres. Du har ikke krav på overtid.

Anonymous poster hash: d68ce...56a
Skrevet

Det stemmer at man har krav på 3 uker sammenhengende ferie og at man i ferien ikke kan pålegges oppgaver som ikke er oppstått akutt. Men, arbeidsgiver har stor styringsrett for når man kan få ferie. Så mulig at dette er et kompromiss, at hun får ferie når hun ønsker mot at hun gjør de oppgavene som ikke kan vente. Alternativet var kanskje at hun ikke kunne ta ferien før senere (evt tidligere). Jeg må også gjøre noen oppgaver i ferien og avspaserer da time for time. Dette er noe jeg har valgt selv da jeg ønsker å ha ferien nå når det passer for meg.

Skrevet

Mannen min må stille på jobb en dag midt i ferien. Denne dagen her får han til gode etter ferien.

Anonymous poster hash: b502f...ec2

Skrevet

Om du blir kalt inn på jobb i ferien din uansett hvor mange timer, skal du ha en hel feriedag tilbake

Skrevet

Om du blir kalt inn på jobb i ferien din uansett hvor mange timer, skal du ha en hel feriedag tilbake

Har du noe lovverk eller noe å henvise til der dette står?

HI

Skrevet

Du kan kreve 3 uker sammenhengende ferie. Velger du å ikke benytte deg av dette må du avtale med sjefen hvordan dette skal kompenseres. Kan ikke tro annet enn avspasering er aktuelt, siden det er høyst frivillig du gjør dette.

Du kan nemlig ikke beordres uten akutt opståtte situasjoner, kan problemet forutsees er det opp til leder å finne en løsning som ikke går ut over arbeidstakers rett på 3 uker sammenhengende i ferieperioden.

Anonymous poster hash: 22e19...99f

Vel... Jeg vil ikke si det er helt frivillig, siden det blir ca 20 stk som da ikke får lønn i juli dersom ikke jeg ordner dette. I tillegg får jeg e-post, tlf-samtaler osv fra hun som har tatt over arbeidsoppgavene mine nå i ferien hver gang hun støter på noe hun ikke får til, som da hittil i mine to feriedager har vært begge dagene. 

HI

Skrevet

Vel... Jeg vil ikke si det er helt frivillig, siden det blir ca 20 stk som da ikke får lønn i juli dersom ikke jeg ordner dette. I tillegg får jeg e-post, tlf-samtaler osv fra hun som har tatt over arbeidsoppgavene mine nå i ferien hver gang hun støter på noe hun ikke får til, som da hittil i mine to feriedager har vært begge dagene. 

HI

Og det fantes ingen mulighet for at dere kunne kjøre lønn og legge inn beløpene til utbetaling på forfallsdato før du dro ut i ferie?

Lønn er for øvrig en arbeidsgivers aller viktigste utgift, og noe som må prioriteres.

Anonymous poster hash: adf92...3c3

Skrevet

Noen jobber er jo bare sånn, en kan ikke slippe alt og bare gå. Jeg selv må være tilgjengelig på telefon og mail. Ikke ofte jeg blir kontaktet, men de gangene de prøver er det viktig at jeg kan svare. Dermed blir det lite festing på meg. Kan ikke være beruset når jeg skal hele tiden være tilgjengelig. Slik jeg ser det må en se på jobben som en totalpakke. For meg går dette helt greit, men for en som skal feste hele ferien, så passer jo ikke en slik jobb. Til gjengjeld har jeg en ok lønn og mye frihet med tanke på den normale arbeidshverdagen.

Anonymous poster hash: 5a601...811
Skrevet

Og det fantes ingen mulighet for at dere kunne kjøre lønn og legge inn beløpene til utbetaling på forfallsdato før du dro ut i ferie?

Lønn er for øvrig en arbeidsgivers aller viktigste utgift, og noe som må prioriteres.

Nei, det gikk visst ikke.

Det ene firmaet har reiseregninger som ikke hadde blitt lagt inn ennå, som visst absolutt skal være med, og det andre firmaet er et nuf, der morselskap i utlandet sender lønnsgrunnlaget ca 5 dager før lønnsutbetalingen...

HI

Skrevet

Nei, det gikk visst ikke.

Det ene firmaet har reiseregninger som ikke hadde blitt lagt inn ennå, som visst absolutt skal være med, og det andre firmaet er et nuf, der morselskap i utlandet sender lønnsgrunnlaget ca 5 dager før lønnsutbetalingen...

HI

Da er det vel ikke så mye å få gjort med dette. Lønn MÅ prioriteres. Uansett. Du kan få feriedagen din tilbake, selvsagt.

Skrevet

Da er det vel ikke så mye å få gjort med dette. Lønn MÅ prioriteres. Uansett. Du kan få feriedagen din tilbake, selvsagt.

Nei, jeg må jobbe... Spørsmålet er jo bare hva jeg kan kreve som kompensasjon for dette. 

Dersom jeg jobber 1 time på feriedagen min, kan jeg kun kreve 1 time avspasering eller 1 hel feriedag?

HI

Skrevet

på min jobb praktiserer vi:

- en tlf eller kjapt sjekke noe -> føres som 100% overtid (minst 1t) etter ferien.

- jobb og bli bunnet opp midt i beste dagtiden -> feriedag til gode, eller overtid etter ferien.

Anonymous poster hash: 71593...9e3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...