Gå til innhold

Får deres barn se på Emil i Lønneberget?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Selvsagt ser de - alt av Lindgren.

Unger som ser dubbet Emil og Pippi ender dessuten opp med å ikke forstå svensk. Det er et stort tap.

Anonymous poster hash: 660db...3ca
Skrevet

Selvsagt får de se på det! Jeg er svensk og født på 70-tallet. Vokst opp med Emil.

MEN dere som sier at dere aldri har tenkt over det med Emils sinte, skrikende og bestraffende far må jo være helt fjerne.

Jeg har tenkt over at det er virkelig helt rart at han konstant straffer sønnen sin og låser han in i en bod i timesvis... Rart å ha med i et koselig barneprogram.

Anonymous poster hash: acc6b...560

Skrevet

Jeg vokste også opp med Emil og så nylig en Emil-film med sønnen min på 4 år. Både han og jeg var rystet over farens atferd. Han synes det var skummelt med den sinte mannen og synes synd på gutten. Jeg var rystet over at fysiske og psykiske overgrep var normalisert og fremstilt som underholdning.

Ikke filmer jeg har tenkt å se igjen med barna mine.

Anonymous poster hash: d9c66...da0

Skrevet

Jeg vokste også opp med Emil og så nylig en Emil-film med sønnen min på 4 år. Både han og jeg var rystet over farens atferd. Han synes det var skummelt med den sinte mannen og synes synd på gutten. Jeg var rystet over at fysiske og psykiske overgrep var normalisert og fremstilt som underholdning.

Normalisert? Det er ikke "normalisert" i betydningen "blir gjort til noe normalt fra å ikke ha vært det." Tvert i mot, fysisk avstraffelse var nettopp normalen! Det er mangelen på det som er "blitt normalisert". Vi har endret normer i motsatt retning. At du ikke klarer å abstrahere så mye at du kan plassere Emil i rett århundre er da ikke forfatterens skyld.

Hun var ellers blant de første til å kjempe kampen MOT fysisk avstraffelse av barn, noe som gjorde at Sverige var det første landet som fikk et forbud mot det - lenge før Norge.

Anonymous poster hash: eda75...a09

Skrevet

Er skummelt hvor overbeskyttende man kan være. Nesten rart at vår generasjon har overlevd barndommen med alt det skumle vi hørte,så eller gjorde. Skal bli intr. å se neste generasjon ta over etter oss...

Anonymous poster hash: 97db0...212

Skrevet

Selvfølgelig har hun fått se på Emil,Pippi, og alle de andre Astrid Lindgren filmene. Jeg er født på begynnelsen av 70 tallet,så de filmene er også barndomsminner her.

Skrevet

Svigermor jobber i bhg og der får de ikke synge "Nei nei, gutt,dette må bli slutt"-sangen lengre.....

Anonymous poster hash: 83261...8e7

Hvorfor det? Det er vel ingenting galt med den, med mindre det er noen vers jeg ikke vet om

Anonymous poster hash: 8139d...e29

Skrevet

Hva med å heller forstå og lære sønnen din at det er en film og ikke virkelighet og at slik var det faktisk på den tiden Emil filmene er lagt til? Istede for å fornekte og blokkere ut fortiden kan man heller være glade for at slik er ikke normalt i dag.

Vi da vi var små og våre barn viste ivertfal forskjell på film og virkelighet. Skal man nekte ungene å se Timmy Tid i frykt for at de tror det er normalt at sauer bruker smokk og går på skole? Eller nekte barna å se "Dyra i dyreskogen" fordi da risikerer man at ungene tror det er normalt at alle dyrene snakker nynorsk.

Anonymous poster hash: 48325...d50

Skrevet

Hva med å heller forstå og lære sønnen din at det er en film og ikke virkelighet og at slik var det faktisk på den tiden Emil filmene er lagt til? Istede for å fornekte og blokkere ut fortiden kan man heller være glade for at slik er ikke normalt i dag.

Vi da vi var små og våre barn viste ivertfal forskjell på film og virkelighet. Skal man nekte ungene å se Timmy Tid i frykt for at de tror det er normalt at sauer bruker smokk og går på skole? Eller nekte barna å se "Dyra i dyreskogen" fordi da risikerer man at ungene tror det er normalt at alle dyrene snakker nynorsk.

Anonymous poster hash: 48325...d50

Nå måtte jeg le!

Antyder du at dyra snakker bokmål, liksom?!?! Herregud.

Skrevet

Nå måtte jeg le!

Antyder du at dyra snakker bokmål, liksom?!?! Herregud.

😂

Anonymous poster hash: 0d7ec...1af

Skrevet

Ja, selvfølgelig. Lindgren er allmenndannelse etter min mening.

Historiener om Emil er skrevet etter samtaler med hennes far om hans barndom.

Anonymous poster hash: 42d8c...b9a

Skrevet

Jeg har vært i diskusjon med en dame som syntes det var feil å synge sangen "Lille Kattepus", for i siste verset får kattungen ris på rumpa... Tydeligvis skal man bare fortelle om snille og hyggelige figurer som gjør pene og dannede ting Anonymous poster hash: eda75...a09

Det kom nylig frem her i huset, at 10-åringen så for seg at katten fikk kokt ris på halen sin. Han så ikke helt logikken i den sangen!

Skrevet

Hvorfor det? Det er vel ingenting galt med den, med mindre det er noen vers jeg ikke vet om

Anonymous poster hash: 8139d...e29

Det var visst ikke greit å si "nei" tli barna lenger.

Anonymous poster hash: 83261...8e7

Skrevet

min er bare 3 år og 4 mnd, og bryr seg ikke så særlig om det ennå,men når tiden kommer, skal han selvsagt får se :)

Skrevet

Både jeg og mine unger elsker Astrid Lindgren og har sett det meste.. Jeg forteller om hvor heldige de er fordi livet er ikke så hardt lenger. Er så mye som er forandret, og tross alt kan du se på filmene at pappan til Emil faktisk var veldig glad i han. Men tidene var ikke som nå, og de hadde sin tro om hvordan de måtte leve og hva de måtte lære barna. Og selvsagt hadde de helt andre forutsetninger. Mine barn vet da godt at det ikke er akseptabelt i dag.

Jeg leser forøvrig Matilda for mine to minste nå (på 7 og 10), og jøss så mye skryt jeg får som mamma siden jeg er SÅÅÅ mye snillere enn mamman og pappan til Matilda ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...