Gå til innhold

Husker dere hun med brannøvelsen? Vel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her har de gjort det på skolen. Skolen har ofte brannøvelse.

Men i dag fikk vi følgende mail

Hei alle sammen

Til info har det vært brannøvelse på skolen i dag i siste time. Alarmen gikk og det ble brukt røykmaskin i gangen mellom 2. og 3. trinn.

Barna kan ha blitt skremt/redde av dette da det virket realistisk. Da dette skjedde på slutten av dagen var det ikke tid til å snakke om dette i etterkant. Jeg tar en rask prat med klassen om øvelsen i morgen.

Xx hadde xxjeg var i xx.Hun opplevde at flere barn i etterkant av øvelsen ikke fulgte beskjeder, ikke gikk inn i klasserommet, eller gikk ut av klasserommet. Det er veldig viktig at barna lytter til de voksnes beskjeder og følger rutiner i tilfeller som dette.

Fint om dere snakker med barna hjemme om dette.

Er det bare meg eller er dette litt på

Kanten?

Anonymous poster hash: 080ed...f8b

Skrevet

Jeg forstod ikke det med x-ene, men det var uansett på kanten. 

Skrevet

Jeg forstod ikke det med x-ene, men det var uansett på kanten.

Har sladdet klassene.

Jeg syns det er rart de ikke hadde tid til å snakke med barna. De har ofte brannøvelse, men aldri med røyk. Jeg syns ikke dette var spesielt normalt

Skrevet

Jeg skjønte ikke det med x-ene. Synes i utgangspunktet en øvelse med slike effekter er greit med så smaå barn, og absolutt ikek når de ikke har mulighet til å snakke gjennom det etterpå. Har selv vært med på slike øvelser som lærer på videregående. Selv der var det en sterk opplevelse for mange elever, men der fikk vi i alle fall lov til å si at det var en øvelse da alarmen gikk. Var ganske voldsomt, ikke mulig å se gjennom røyken.

Anonymous poster hash: 5216e...aa2
Skrevet

Har sladdet klassene.

Jeg syns det er rart de ikke hadde tid til å snakke med barna. De har ofte brannøvelse, men aldri med røyk. Jeg syns ikke dette var spesielt normalt

Jeg hadde helt klart svart på den mailen og sagt min mening om saken. 

Skrevet

Jeg hadde helt klart svart på den mailen og sagt min mening om saken.

Hadde brannøvelse hjemme i dag tidlig. Satte fyr på en gammel kommode i gangen og fikk barna til å hoppe ned fra verandaen. De kan ha opplevd dette som litt skremmende og det var dessverre ikke tid til å snakke om dette før barna gikk til skolen. Fint om dere kan prate med barna om dette"

Skrevet

Hadde brannøvelse hjemme i dag tidlig. Satte fyr på en gammel kommode i gangen og fikk barna til å hoppe ned fra verandaen. De kan ha opplevd dette som litt skremmende og det var dessverre ikke tid til å snakke om dette før barna gikk til skolen. Fint om dere kan prate med barna om dette"

Haha, perfekt! :D 

Skrevet

Det er helt greit at de foretar en realistisk øvelse, men det er svært spesielt at de ikke har hatt tid til å prate med barna om dette.

'Tar en prat med de imorgen'.

Skrevet

Kan være det skjedde helt på slutten av dagen å at det ringte ut når det var ferdig, lærerene viste sikkert ikke om det selv,så det sendte en mail slik at foreldrene kan snakke om det hjemme.

Anonymous poster hash: e156c...83e

Skrevet

Det er jo ikke lærerens feil, læreren gjorde det rette med å sende en slik mail til foreldrene.

Men skolen bør absolutt få tilbakemelding om at dette ikke er greit. Skal de ha så realistiske øvelser så får de også legge inn tid til å ta vare på barna i etterkant.

Vil tro det er et smart hode som har tenkt at det er bedre å ta det på det tidspunktet slik at elevene i etterkant skulle slippe å sitte i røykfylte lokaler - og det er jo en god tanke. Men de kunne løst det med å startet en halv til en time tidligere og så hatt informasjon med elevene utendørs etterpå.

Ikke greit at de ikke hadde tid til å snakke med barna om det med det samme, da tror jeg faktisk noe av læringseffekten også blir mindre.

Anonymous poster hash: 735cb...860
Skrevet

Det er jo ikke lærerens feil, læreren gjorde det rette med å sende en slik mail til foreldrene.

Men skolen bør absolutt få tilbakemelding om at dette ikke er greit. Skal de ha så realistiske øvelser så får de også legge inn tid til å ta vare på barna i etterkant.

Vil tro det er et smart hode som har tenkt at det er bedre å ta det på det tidspunktet slik at elevene i etterkant skulle slippe å sitte i røykfylte lokaler - og det er jo en god tanke. Men de kunne løst det med å startet en halv til en time tidligere og så hatt informasjon med elevene utendørs etterpå.

Ikke greit at de ikke hadde tid til å snakke med barna om det med det samme, da tror jeg faktisk noe av læringseffekten også blir mindre.

Anonymous poster hash: 735cb...860

Jeg har snakket med barna mine om øvelsen. Barna har ikke vært klar over at det var en øvelse, læreren har fortalt de at det var noe galt med en klokke, og at det var en ekte brann. Mange barn gråt, og førsteklassingen min er lei seg.

Alt i alt: helt greit med øvelse, men de må faktisk snakke med barna. Det må de ta seg tid til, i alle fall når så mange barn ble redde. Lærer som sendte den mailen er lærer på 3 trinn. 1 klasse-lærer har ikke sagt noe.

Skrevet

Dette var ikke greit. 

Om de skulle brukt røykmaskin, så burde absolutt elevene vært forberedt på at det kom en alarm og at det var øvelse. Greit å kunne se hvordan det kan være å evakuere med røyk i gangen, men elever på barneskolen bør ikke trenes i dette uten at de er forberedt. Mener jeg. 

Anonymous poster hash: 4c1fb...742
Skrevet

Det er ikke sikkert at lærerene visste om øvelsen de heller, så det kan jo være derfor de ikke fikk snakket med barna etterpå. Jeg jobber i barnehage, og vi har flere uanmeldte brannøvelser i året, da er det bare styrer og brannvernsansvarlig som vet om det. Men uansett hvordan denne øvelsen har foregått, så er det utrolig dårlig planlagt, og det ville jeg gitt klar beskjed om at ikke er greit. Man kan ikke ha en sånn brannøvelse og bare sende barna hjem uten å snakke om det

Anonymous poster hash: 7802a...2a1
Skrevet

Galskap å ikke snakke med så små barn om dette! Lurer på hvor mange som vil få mareritt og vil være plaget av dette etterpå...

Anonymous poster hash: d375a...6a6

Skrevet

Tror du de blir advart før en evt brann??

Anonymous poster hash: ed78e...831

Skrevet

Dette var ikke greit. 

Om de skulle brukt røykmaskin, så burde absolutt elevene vært forberedt på at det kom en alarm og at det var øvelse. Greit å kunne se hvordan det kan være å evakuere med røyk i gangen, men elever på barneskolen bør ikke trenes i dette uten at de er forberedt. Mener jeg. 

Anonymous poster hash: 4c1fb...742

Einig.  Eg som vaksen hadde og likt å vite at dette var ei øving.  Vi har brannøvingar med røyk årleg på min arbeidsstad, men vi veit at det er øving.  Vi øver og på andre situasjonar, og sjølv om vi veit det er øving, så gjer det oss klart betre rusta til dei gongene det er alvor.

Skrevet

Lærerne visste om øvelsen, og de har informert barna på forskjellige måter. Barna er faktisk ikke klar over at det var en øvelse, og de har ulike forklaringer på hvor brannen var. De ble heller ikke forklart noe på SFO.

Lærere visste om øvelsen.

Selvsagt får de ikke noe forvarsel før en brann, men dette VAR ikke en brann, og det er mange barn som er skremt

Skrevet

Einig.  Eg som vaksen hadde og likt å vite at dette var ei øving.  Vi har brannøvingar med røyk årleg på min arbeidsstad, men vi veit at det er øving.  Vi øver og på andre situasjonar, og sjølv om vi veit det er øving, så gjer det oss klart betre rusta til dei gongene det er alvor.

Man er faktisk pålagt å ha uanmeldte brannøvelser

Skrevet

Man er faktisk pålagt å ha uanmeldte brannøvelser

Og det er de uanmeldte vi voksne lærer mest av

Skrevet

Foreslår at FAU får rektor med på å gjennomføre det samme på lærerværelset midt i lunsjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...