GÃ¥ til innhold

💰💸Arver 1million kroner. Hva ville du gjort i forhold til dette?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg og samboer igjennom 8år har to barn sammen. Vi har ett stabilt forhold slik jeg ser det. Vi har kjøpt hus og deler på alle utgifter. Nå arver jeg 1 millon kroner og vi tenker å kjøpe ett større hus. Ville dere delt 50/50 på eierskapet i huset eller at min eierandel er høyere ettersom jeg bidrar med 1millon mer enn mannen av "mine penger". På en måte vil jeg at vi skal stå likt samtidig hvis noe skulle skje mellom oss får han jo halvparten av mine penger gratis. Penger jeg kunne brukt på ett fint bosted til meg og ungene. Samtidig er det litt grådig å tenke slik er det ikke?!

Hva ville dere gjort?Anonymous poster hash: 9e8f7...e5a

Så lenge det er arv og går fra egen konto som er din, den ekstra invisteringen din på en million, er pengene sikker ved et brudd.

Hvis dere går inn i boligen med 1 million sammen, og du alene 1 million, vil du eie 75% av boligen og han 25%. Dette ved et brudd i kort tid etter kjøp, ca noen år. Da vil paragrafen om skjevdeling brukes. Etter mange år er jeg usikker på lovverket, så det bør du sjekke. Dere trenger en kontrakt, uansett hvor fælt det føles.

 

Anonymous poster hash: 2f98d...90b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

 

 

Arv er IKKE særeie hvis dere er gift og du ikke har skriftlig avtale på det.

feil. 

 

 

 

Hva mener du med nei? Må ikke særeie tinglyses eller noe slik?

 

Nei. Arv er automatisk særeie. 

 

(ekteskapsloven § 31). Man fortsetter altså å eie alene det man eide da man giftet seg. Videre eier en ektefelle alene det vedkommende har tjent, arvet, fått i gave eller på annen måte har ervervet under ekteskapet.

 

Tjent? Dvs lønn? Om det stemmer er det gull for min del som eier eget firma. Da er overskudd/EK i firmaet mitt? (Jeg har ENK)

 

Anonymous poster hash: eef21...95a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde blitt ganske gretten om mine surt opptjente kroner som jeg ga i arv til mine barn ble halvert fordi partneren deres stakk av med halvparten ved samlivsbrudd. Og la oss innse at 50% av forhold ryker. Sjansen for å miste de pengene er rimelig stor.



Anonymous poster hash: eef21...95a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville delt og spyttet det rett på huset. .. min mann tjener jo det dobbelte av meg og har gjort det i 7 år allerede. Skal han da eie mer siden han bidrar mest???

Jeg har faktisk tatt 50% av studielånet hans også fordi han tjener så mye og betaler heller ned på hus enn studier..

 

Anonymous poster hash: fabc4...e7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og samboer igjennom 8år har to barn sammen. Vi har ett stabilt forhold slik jeg ser det. Vi har kjøpt hus og deler på alle utgifter. Nå arver jeg 1 millon kroner og vi tenker å kjøpe ett større hus. Ville dere delt 50/50 på eierskapet i huset eller at min eierandel er høyere ettersom jeg bidrar med 1millon mer enn mannen av "mine penger". På en måte vil jeg at vi skal stå likt samtidig hvis noe skulle skje mellom oss får han jo halvparten av mine penger gratis. Penger jeg kunne brukt på ett fint bosted til meg og ungene. Samtidig er det litt grådig å tenke slik er det ikke?!

 

Hva ville dere gjort?

 

Anonymous poster hash: 9e8f7...e5a

Da gjør dere det slik at du eier en større prosentandel enn mannen din. F. Eks 40/60 .

 

Regner bare ut det når dere har kjøpt huset. Det gjorde vi. Jeg hadde nesten 1 mill i egenkapital, samboeren min hadde 100.000kr

Vi regnet ut prosentandelen og skrev det på samboerkontrakten.

 

Vi er temmelig sikre på at det skal være oss for alltid, likevell må vi skrive det ned, og ordne det ordentlig.

 

Plutselig skjer det noe. En er aldri sikret mot utroskap, og samlivsbrudd. Ting kan skje.

 

Anonymous poster hash: fb571...47a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

Arv er IKKE særeie hvis dere er gift og du ikke har skriftlig avtale på det.

feil. 

 

 

 

Hva mener du med nei? Må ikke særeie tinglyses eller noe slik?

 

Nei. Arv er automatisk særeie. 

 

(ekteskapsloven § 31). Man fortsetter altså å eie alene det man eide da man giftet seg. Videre eier en ektefelle alene det vedkommende har tjent, arvet, fått i gave eller på annen måte har ervervet under ekteskapet.

 

 

Takk for svar. Men, om man da pløyer den millionen man har arvet inn i felles huslån, og huset står 50-50% på hver ektefelle, blir ikke da den millionen transformert til felleseie dersom det ikke skrives ektepakt eller noen andre former for papirer? Da tenker jeg på tilfelle av brudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...