Anonym bruker Skrevet 25. februar 2016 #1 Skrevet 25. februar 2016 + tvungen ferie om sommeren? I min kommune har barnehagen stengt jul- og nyttårsaften samt kort dag ( kl 12) onsdag før påske. Om sommeren har vi noen uker med såkalt sommerbarnehage, dvs at alle barnehagene samles i en i 3-5 uker midt på sommeren. Det er likevel alltid minst en kjent ansatt på jobb så barna får en trygghet selv i ny barnehage. Barnehager er jo et servicetilbud som vi betaler for og jeg hadde blitt skikkelig gretten om de skulle bestemme når vi skal ha fri, utover planleggingsdager selvsagt. Anonymous poster hash: 75d93...8bc
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2016 #2 Skrevet 25. februar 2016 Ja det er vanlig og de fleste har det slik. Liker du det ikke trenger du ikke kjøpe denne tjenesten Anonymous poster hash: 1f551...9b1
TinaK 1990 Skrevet 25. februar 2016 #3 Skrevet 25. februar 2016 Ja det er helt normalt. Og bra!! De ansatte skal ha ferie og har også egne familier. Liker du det ikke så ikke benytt deg av bhg.
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2016 #4 Skrevet 25. februar 2016 Selvfølgelig. Helt vanlig. Anonymous poster hash: ca955...deb
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2016 #5 Skrevet 25. februar 2016 Hvorfor er det så selvfølgelig? Det er jo ikke sånn hos oss. De ansatte får jo ferien sin de også. De blir faktisk friere da de slipper å ta tvunget ferie i juli, f.eks. Og hvordan gjør personalet når det er stengt i høst- og vinterferien, romjulen og tre dager i påskeferien? Må de bruke av sine 5 uker til det, eller får de avspasere slik som lærere? Hi Anonymous poster hash: 75d93...8bc
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2016 #6 Skrevet 25. februar 2016 Har hatt mine i to forskjellige barnehager, en privat og en kommunal. Begge har åpent i sommerferien og høst/vinterferien, men den kommunale har stengt i påsken og romjulen. Det er dog et krav at barna skal få minst 3 uker sammenhengende ferie i løpet av sommeren Anonymous poster hash: 48ec9...44c
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2016 #7 Skrevet 25. februar 2016 Nei, det ervel ikke vanlig. Vi byttet fra kommunal til privat barnehage da vi flyttet. Den kommunale hadde åpningstider som du beskriver HI, den private fulgte skoleruta. Altså stengt noen dager før jul, hele romjula, hele vinterferien, høstferien og påskeuka, men bare hele juli. Og korte dager også, vanlig åpningstid var 8.00 til 16.15. Vi fikk det til ved å fordele ferie mellom oss og har heldigvis fleksible jobber. Var bare 2 år før skolestart, så gikk på et vis. Men jeg har aldri hørt om noen annen barnehage med så begrensede åpningstider. Anonymous poster hash: 479e5...1a5
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2016 #8 Skrevet 25. februar 2016 Har hatt mine i to forskjellige barnehager, en privat og en kommunal. Begge har åpent i sommerferien og høst/vinterferien, men den kommunale har stengt i påsken og romjulen.Det er dog et krav at barna skal få minst 3 uker sammenhengende ferie i løpet av sommeren Anonymous poster hash: 48ec9...44c Det kravet har jo vi også, men de trenger ikke ta det i juli. Hi Anonymous poster hash: 75d93...8bc
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2016 #9 Skrevet 25. februar 2016 De stenger helligdager, men vanlige dager der butikker og slik er åpent så har bhg åpent. Hvertfall her, vi har også tvungen ferie uke 29 og 30. Anonymous poster hash: 41977...f35
SuperFries Skrevet 25. februar 2016 #10 Skrevet 25. februar 2016 Det er ikke vanlig at barnehagen har stengt vinterferie og høstferie. Det som er vanlig, er at den er stengt alle røde dager. Det er en arbeidsplass, og de ansatte har samme krav på fri som resten av oss. Så fri jul og nyttår er standard. Fri de røde dagene i påsken, samt alle andre røde dager året gjennom, er også standard. Så er det noen barnehager som stenger i fellesferien. Det er jeg veldig glad vår ikke gjør. Men jeg kan forstå det hvis barnehagen er ganske liten.
TPK Skrevet 25. februar 2016 #11 Skrevet 25. februar 2016 Det er ikke selvfølgelig at alle bhg har stengt i alle skoleferier! Det har de jo heller ikke som du forklarer i hovedinnlegget. Men selvsagt har de stengt på røde dager, og noe om sommeren. De har 4-5 uker stengt i året (inkl. planleggingsdager), og derfor betaler du bare for ca 11 mnd.
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2016 #12 Skrevet 25. februar 2016 I barnehagen her har de krav om at om Sommeren skal vi ta ut 3 uker med ferie, dette gjelder fra skoleslutt til skolestart om sommeren. Ellers er dt kun planleggingsdager og andre helligdager det pleier å være stengt på eller kort dag. Anonymous poster hash: 26f7e...33e
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2016 #13 Skrevet 25. februar 2016 + tvungen ferie om sommeren? I min kommune har barnehagen stengt jul- og nyttårsaften samt kort dag ( kl 12) onsdag før påske. Om sommeren har vi noen uker med såkalt sommerbarnehage, dvs at alle barnehagene samles i en i 3-5 uker midt på sommeren. Det er likevel alltid minst en kjent ansatt på jobb så barna får en trygghet selv i ny barnehage. Barnehager er jo et servicetilbud som vi betaler for og jeg hadde blitt skikkelig gretten om de skulle bestemme når vi skal ha fri, utover planleggingsdager selvsagt. Anonymous poster hash: 75d93...8bc Ikke vanlig at stengt i alle ferier, nei - men i sommerferien. Men jeg må bare påpeke at jeg er så lei av argumentet at "barnehagen er et servicetilbud som vi betaler for". For det første betaler staten for en stor del av din barnehageplass (enbarnehageplass koster mye mer enn de tusenlappene du betaler) noe som gjør barnehage til et servicetilskudd mer enn et tilbud. Og for det andre er det ikke slik at selv om noe er et "tilbud" må det ikke være individuelt tilpasset hver enkelt av oss. Anonymous poster hash: 2ffde...62c
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2016 #14 Skrevet 25. februar 2016 + tvungen ferie om sommeren? I min kommune har barnehagen stengt jul- og nyttårsaften samt kort dag ( kl 12) onsdag før påske. Om sommeren har vi noen uker med såkalt sommerbarnehage, dvs at alle barnehagene samles i en i 3-5 uker midt på sommeren. Det er likevel alltid minst en kjent ansatt på jobb så barna får en trygghet selv i ny barnehage. Barnehager er jo et servicetilbud som vi betaler for og jeg hadde blitt skikkelig gretten om de skulle bestemme når vi skal ha fri, utover planleggingsdager selvsagt. Anonymous poster hash: 75d93...8bc Ikke vanlig at stengt i alle ferier, nei - men i sommerferien. Men jeg må bare påpeke at jeg er så lei av argumentet at "barnehagen er et servicetilbud som vi betaler for". For det første betaler staten for en stor del av din barnehageplass (enbarnehageplass koster mye mer enn de tusenlappene du betaler) noe som gjør barnehage til et servicetilskudd mer enn et tilbud. Og for det andre er det ikke slik at selv om noe er et "tilbud" må det ikke være individuelt tilpasset hver enkelt av oss. Anonymous poster hash: 2ffde...62c Jeg er fullt klar over at vi får subsidiert en god del av regningen, men vi er likevel brukere av et tilbud og da bør de innrette seg etter brukerenes behov. De fleste av oss har barnehage fordi vi jobber og ikke kan ta oss av ungene selv på dagtid. Da blir det feil at kommunen/barnehagen pålegger brukerene å bruke ferien sin på fastsatte fridager hvor de fleste av oss skulle vært på jobb. Når jeg har barn under skolepliktig alder vil jeg gjerne reise på ferie litt utenom sesong, men med en barnehage som legger føringer på når man skal ha fri så går jo ikke det. Jeg er veldig takknemlig for min barnehages fleksibilitet. Det kommer både barn, foreldre og personal til gode, etter min mening. Er det noen som kan svare på hvordan personalet ordner det når de må ha fri de forskjellige periodene (romjul og 3 dager i påsken)? Må de bruke sin 5 ferieuke? Hi Anonymous poster hash: 75d93...8bc
Hjertefru Skrevet 25. februar 2016 #15 Skrevet 25. februar 2016 Det er ikke vanlig her. Barnehagene har åpent hele sommeren, mens fex jul og påske har de stengt akkurat helligdagene. Barnet har selvsagt krav på et visst antall uker fri årlig.
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2016 #16 Skrevet 25. februar 2016 + tvungen ferie om sommeren? I min kommune har barnehagen stengt jul- og nyttårsaften samt kort dag ( kl 12) onsdag før påske. Om sommeren har vi noen uker med såkalt sommerbarnehage, dvs at alle barnehagene samles i en i 3-5 uker midt på sommeren. Det er likevel alltid minst en kjent ansatt på jobb så barna får en trygghet selv i ny barnehage. Barnehager er jo et servicetilbud som vi betaler for og jeg hadde blitt skikkelig gretten om de skulle bestemme når vi skal ha fri, utover planleggingsdager selvsagt. Anonymous poster hash: 75d93...8bc Ikke vanlig at stengt i alle ferier, nei - men i sommerferien. Men jeg må bare påpeke at jeg er så lei av argumentet at "barnehagen er et servicetilbud som vi betaler for". For det første betaler staten for en stor del av din barnehageplass (enbarnehageplass koster mye mer enn de tusenlappene du betaler) noe som gjør barnehage til et servicetilskudd mer enn et tilbud. Og for det andre er det ikke slik at selv om noe er et "tilbud" må det ikke være individuelt tilpasset hver enkelt av oss. Anonymous poster hash: 2ffde...62c Jeg er fullt klar over at vi får subsidiert en god del av regningen, men vi er likevel brukere av et tilbud og da bør de innrette seg etter brukerenes behov. De fleste av oss har barnehage fordi vi jobber og ikke kan ta oss av ungene selv på dagtid. Da blir det feil at kommunen/barnehagen pålegger brukerene å bruke ferien sin på fastsatte fridager hvor de fleste av oss skulle vært på jobb. Når jeg har barn under skolepliktig alder vil jeg gjerne reise på ferie litt utenom sesong, men med en barnehage som legger føringer på når man skal ha fri så går jo ikke det. Jeg er veldig takknemlig for min barnehages fleksibilitet. Det kommer både barn, foreldre og personal til gode, etter min mening. Er det noen som kan svare på hvordan personalet ordner det når de må ha fri de forskjellige periodene (romjul og 3 dager i påsken)? Må de bruke sin 5 ferieuke? Hi Anonymous poster hash: 75d93...8bc Du gjør deg selv til et offer. Så ta de ungene dine ut av bhg da og skaff deg dagmamma når du ikke klarer å godta diverse vedtekter. Anonymous poster hash: ca955...deb
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2016 #17 Skrevet 25. februar 2016 Ikke alle skoleferier nei, her er alle kommunale barnehager åpne i romjulen, de hvite dagene i påsken og selvfølgelig høst- og vinterferie. Men alle barnehagene er sommerstengt i 4 uker, det samme er SFO Anonymous poster hash: d1c3f...bd7
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2016 #18 Skrevet 25. februar 2016 Barnehagene her i kommunen har åpent hele sommeren, men ungene må ha tre ukers sammenhengende ferie. Julaften og nyttår er halv dag, og alle helligdager er stengt Anonymous poster hash: c6eef...41a
Surogvanskelig Skrevet 25. februar 2016 #19 Skrevet 25. februar 2016 + tvungen ferie om sommeren? I min kommune har barnehagen stengt jul- og nyttårsaften samt kort dag ( kl 12) onsdag før påske. Om sommeren har vi noen uker med såkalt sommerbarnehage, dvs at alle barnehagene samles i en i 3-5 uker midt på sommeren. Det er likevel alltid minst en kjent ansatt på jobb så barna får en trygghet selv i ny barnehage. Barnehager er jo et servicetilbud som vi betaler for og jeg hadde blitt skikkelig gretten om de skulle bestemme når vi skal ha fri, utover planleggingsdager selvsagt. Anonymous poster hash: 75d93...8bc Ikke vanlig at stengt i alle ferier, nei - men i sommerferien. Men jeg må bare påpeke at jeg er så lei av argumentet at "barnehagen er et servicetilbud som vi betaler for". For det første betaler staten for en stor del av din barnehageplass (enbarnehageplass koster mye mer enn de tusenlappene du betaler) noe som gjør barnehage til et servicetilskudd mer enn et tilbud. Og for det andre er det ikke slik at selv om noe er et "tilbud" må det ikke være individuelt tilpasset hver enkelt av oss. Anonymous poster hash: 2ffde...62c Jeg er fullt klar over at vi får subsidiert en god del av regningen, men vi er likevel brukere av et tilbud og da bør de innrette seg etter brukerenes behov. De fleste av oss har barnehage fordi vi jobber og ikke kan ta oss av ungene selv på dagtid. Da blir det feil at kommunen/barnehagen pålegger brukerene å bruke ferien sin på fastsatte fridager hvor de fleste av oss skulle vært på jobb. Når jeg har barn under skolepliktig alder vil jeg gjerne reise på ferie litt utenom sesong, men med en barnehage som legger føringer på når man skal ha fri så går jo ikke det. Jeg er veldig takknemlig for min barnehages fleksibilitet. Det kommer både barn, foreldre og personal til gode, etter min mening. Er det noen som kan svare på hvordan personalet ordner det når de må ha fri de forskjellige periodene (romjul og 3 dager i påsken)? Må de bruke sin 5 ferieuke? Hi Anonymous poster hash: 75d93...8bc Man får hjelp av familie/venner, bruker avspasering eller ferie. Mor og far trenger ikke nødvendigvis ta ut ferie samtidig.
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2016 #20 Skrevet 25. februar 2016 Barnehageansatte har vel 5 uker ferie som oss andre, hverken mer eller mindre. Barnehagen vår har så mye stengt at det er nesten umulig å jobbe full stilling og ha barnet i barnehagen. Selvfølgelig har den stengt på helligdager, men at den stengte (i 2015) 22 desember og åpnet igjen 4 januar synes jeg er drøyt. Nå til påsken stenger den fredag før påskeuken. Itillegg har den stengt i høstferien, vinterferien. Er det blitt sånn i Norge at det er normalt at man "strekker" alle feriene? Det blir i såfall mer enn 5 uker. Anonymous poster hash: c79cc...5e1
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2016 #21 Skrevet 25. februar 2016 Kun familiebarnehager her som har stengt hele juli. Resten har åpent hele året utenom røde dager, julaften og nyttårsaften. Jeg jobber i en barnehage med bare 1 avdeling og vi har heller ikke stengt i ferier. Anonymous poster hash: a2776...3c1
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2016 #22 Skrevet 25. februar 2016 bor på bygd. her er det stengt helligdager..men åpent hele vinterferien Anonymous poster hash: cf845...382
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2016 #23 Skrevet 25. februar 2016 i vår kommune er det stengt i fellesferien på sommmeren, i jula og hele påskeuka. Det finnes private barnehager her da som har åpent i disse, men da må man selv sørge for at barnet får tilsvarende ferieuker i løpet av året Anonymous poster hash: 2dd40...bbb
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2016 #24 Skrevet 25. februar 2016 I vår kommune vet jeg det er noen barnehager (et mindretall) som har stengt fra 2 uker i juli og opp til hele måneden. Men har ikke hørt om noen som stenger i de andre feriene. Vår bhg stenger kun julaften og nyttårsaften i tillegg til røde dager og planleggingsdager. Jeg jobbet i en bhg for noen år siden. Der stengte de ikke, men hvis det ble få barn i f.eks romjula så ble det jo en del ansatte som fikk fri likevel. Ble ikke tatt ut som ferie, de fleste hadde avspassering å ta av, så det gikk som regel greit. Men et par ganger var det ei som måtte ta avspasering hun ikke hadde og jobbe det inn igjen i ettertid, det syntes hun var litt kjipt. (Flere som ville jobbe enn som trengtes på jobb, så noen ble tvunget til å ta fri.) Anonymous poster hash: 289bd...165
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2016 #25 Skrevet 25. februar 2016 Har jobbet i Oslo og Skedsmo kommune og her er barnehagene (som jeg kjenner til) åpent hele sommeren og alle skoleferiene. Er stengt jule-og nyttårsaften samt alle røde dager naturligvis. Fem planleggingsdager i løpet av året og stenger klokka 13.00 onsdag før skjærtorsdag. Anonymous poster hash: 58742...67a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå