Gå til innhold

ekkelt bilde! ser denne farlig ut? (føflekk)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Burde den sjekkes hos lege?..

Anonymous poster hash: f48e3...388

post-42-12479_thumb.jpg

Skrevet

jeg ville sjekket den, den har litt ujevne kanter og ujevn farge. trenger ikke være noe, men bedre å sjekke en gang for mye enn en gang for lite.

Anonymous poster hash: c465c...8ef
Skrevet

Jeg hadde sjekka den.

Anonymous poster hash: 714d3...4b8

Skrevet

Sjekk den du :) det greieste er å få fjerna den, da sender de den til sjekk i samme slengen!

Anonymous poster hash: 54078...8c3

Skrevet

Ser litt suspekt ut. Dra til legen og få sjekket den.

Anonymous poster hash: 2a810...456

Skrevet

Ok, får bestille en legetime da :) Men jeg har sprøyteskrekk. Har fjernet en føflekk før, under tåa, og det gjorde helt sinnsykt vondt med bedøvelse i tåa. Kanskje annerledes andre steder på kroppen? 

Skrevet

Ikke sikkert den må fjernes, men jeg ville bedt fastlegen om henvisning til hudlege. Den er litt ujevn og den helt mørke fargen er de visst ekstra obs på i følge hudlegen som jeg var hos. Det var 6 mnd ventetid på hudlege for ett år siden da jeg var (Bergen).

Skrevet

Du skriver ikke hvor stor den er. Har den endret seg eller vært slik hele tiden? Det trenger absolutt ikke være noe galt med denne selv om den er litt mørk og ujevn i kantene.

Er den større enn 0,5 cm ville jeg likevel ha fjernet denne. Dersom den plutuselig har endret form eller farge KAN det være noe som tilsier at den skal fjernes.

Mest sannsynlig tror jeg denne er en godartet variant. Hilsen en som har sett mange føflekker, både godartede og ondartede.

Ps. Å få bedøvelsessprøyte de fleste steder på kroppen er ikke vondt i det hele tatt. Det vil sprenge litt, men det er ikke selve stikket som er vondt. Tærne er blant de stendene det derimot kan være litt ubehagelig å kjenne stikk, veldig tynn hud og rett inn til ben :-)

Anonymous poster hash: 8f34a...cf2
Skrevet (endret)

Ikke sikkert den må fjernes, men jeg ville bedt fastlegen om henvisning til hudlege. Den er litt ujevn og den helt mørke fargen er de visst ekstra obs på i følge hudlegen som jeg var hos. Det var 6 mnd ventetid på hudlege for ett år siden da jeg var (Bergen).

Kvifor var du til hudlege? Ein kan då ikkje vente 6 mnd med å fjerne ein suspekt føflekk? 

- berre nysgjerrig altså, er full i føflekkar, og burde nok ha gifta meg med ein hudlege el, slik at eg fekk jamnleg sjekk :)

Endret av soleia
Skrevet

Du skriver ikke hvor stor den er. Har den endret seg eller vært slik hele tiden? Det trenger absolutt ikke være noe galt med denne selv om den er litt mørk og ujevn i kantene.Er den større enn 0,5 cm ville jeg likevel ha fjernet denne. Dersom den plutuselig har endret form eller farge KAN det være noe som tilsier at den skal fjernes. Mest sannsynlig tror jeg denne er en godartet variant. Hilsen en som har sett mange føflekker, både godartede og ondartede. Ps. Å få bedøvelsessprøyte de fleste steder på kroppen er ikke vondt i det hele tatt. Det vil sprenge litt, men det er ikke selve stikket som er vondt. Tærne er blant de stendene det derimot kan være litt ubehagelig å kjenne stikk, veldig tynn hud og rett inn til ben :-)  Anonymous poster hash: 8f34a...cf2

Ja, den har endret seg de siste ukene, det er derfor jeg spurte her. Den har fått en skorpe?.. Jeg har også fått bedøvelsessprøyte i knehasen og i foten/ankelen og det var skikkelig vondt :( knehasen var vel mildest. Men kan vel smøre på emlakrem først :P

Skrevet

Ang. hvor stor den er så er den ca 5mm

Skrevet

Den ville jeg ha sjekket kjapt.

Anonymous poster hash: 0fb34...bb0

Skrevet

Du skriver ikke hvor stor den er. Har den endret seg eller vært slik hele tiden? Det trenger absolutt ikke være noe galt med denne selv om den er litt mørk og ujevn i kantene.Er den større enn 0,5 cm ville jeg likevel ha fjernet denne. Dersom den plutuselig har endret form eller farge KAN det være noe som tilsier at den skal fjernes. Mest sannsynlig tror jeg denne er en godartet variant. Hilsen en som har sett mange føflekker, både godartede og ondartede. Ps. Å få bedøvelsessprøyte de fleste steder på kroppen er ikke vondt i det hele tatt. Det vil sprenge litt, men det er ikke selve stikket som er vondt. Tærne er blant de stendene det derimot kan være litt ubehagelig å kjenne stikk, veldig tynn hud og rett inn til ben :-)  Anonymous poster hash: 8f34a...cf2

Ja, den har endret seg de siste ukene, det er derfor jeg spurte her. Den har fått en skorpe?.. Jeg har også fått bedøvelsessprøyte i knehasen og i foten/ankelen og det var skikkelig vondt :( knehasen var vel mildest. Men kan vel smøre på emlakrem først :P

Ok, ut fra denne tillteggsopplysingen bør du absolutt få en hudlege til å se på den. Pltuselige forandringer, skropedannelser etc er ikke noe man skal ta lett på med føflekker. Gå til fastlegen og få en henvising. Ting som haster har prioritet. Har du mulighet for å få en time privat i nærheten av deg, så er det absolutt verdt det. 

Skrevet

Kvifor var du til hudlege? Ein kan då ikkje vente 6 mnd med å fjerne ein suspekt føflekk?

- berre nysgjerrig altså, er full i føflekkar, og burde nok ha gifta meg med ein hudlege el, slik at eg fekk jamnleg sjekk :)

Jeg ba fastlegen sjekke et par jeg var nest bekymret for (har maaange), og noen var han enige med at burde sjekkes. Men han mebte bok at det ikke hastet så veldig, for jeg fikk svar fra sykehuset om at de hadde mottatt henvisningen, men at jeg var plassert i kategori 3 tror jeg, altså sikkert sist i køen. Det var heldigvis ikke noe bekymringsverdig, så de hadde jo rett. Men jeg fikk en skikkelig sjekk av hele kroppen!

Skrevet

Ok, ut fra denne tillteggsopplysingen bør du absolutt få en hudlege til å se på den. Pltuselige forandringer, skropedannelser etc er ikke noe man skal ta lett på med føflekker. Gå til fastlegen og få en henvising. Ting som haster har prioritet. Har du mulighet for å få en time privat i nærheten av deg, så er det absolutt verdt det. 

Jeg vil bare legge til, at DERSOM du skulle ha en ondartet føflekk og du får den fjernet raskt, (det er vanlig å fjerne ekstra godt rundt føflekken hos spesisalist) så er hele problemet løst og du er kreftfri. Du må gå ofte til kontroller et par år etterpå. Om man har latt en ondatt føflekk få "gro nedover" i lang tid (det er hvor dypt den sitter som avgjør hvor farlig den er) DA kan det være meget farlig, i verstefall kan det spre seg via lymfer/blod og til andre orgener/skjelett. DERFOR er det avgjørende å komme raskt til kontroll når man obsserverer endringer. En ondartet føflekk som blir raskt fjernet er ikke dødelig eller farlig! Så ikke google for mye om dette nå. Denne kan også meget gjerne være helt ufarlig. Føfeller 0,5 cm og mindre er meget sjeldent farlige. Men ta den bort likevel! 

Skrevet

Føflekken har vært der i mange mange år. Men skorpen har vært der et par uker. Jeg tror egentlig ikke det er noe skummelt, men har mann og barn så kan ikke være ego.

Har bestilt legetime da, men ikke fått den enda (nye nytt..pasientsky elns..der man bestiller online. Vet ikke helt åssen det funker, om jeg må logge inn der for å se om jeg har fått time).

Har to til forresten. Helt like denne, bare "penere". Burde de og sjekkes kanskje?

Skrevet

Sjekk alle du er usikker på og be legen gå over og se på alle føflekkene dine i samme slengen. Hvis føflekken du viste her er relativt liten kan legen fjerne den. Det er relativt raskt gjort. Jeg har fjernet to stykker; en på ryggen og en under armhulen. Det gjorde ikke vondt å fjerne noen av dem. Du kan i tillegg be om henvisning til hudlege, men det kan ta ca 6 måneder å komme til der. Jeg ville likevel gjort dette i tillegg slik at du fikk en gjennom gang av alle føflekkene dine. Jeg har gjort det, tenkte det var greit med en slik gjennomgang en gang i livet :) 

Hudlegen kom forresten med et godt tips: er det føflekker man er usikre på om forandrer seg (eller har føflekker man bare er litt ekstra obs på) så ta et bilde av dem. Så kan man ta et nytt året (etter eller tidligere om man tror de har endret seg) og deretter sammenligne bildene. Da får man en enklere sammenligning og man trenger ikke prøve å huske om den virkelig så slik ut eller har endret seg - da ser man slikt lettere på bildet.

Anonymous poster hash: e83e8...8b9
Skrevet

Ett år.. Er det ikke litt risikabelt å vente så lenge? Jeg har fått henvisning til hudlege en gang, det gikk kjapt og var langt fra 6 mnd ventetid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...