Gå til innhold

Å tro på det overnaturlige vitner om lavt utdanningsnivå

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller er det noen her som kan motbevise det? 

Vær helt ærlige: Dere som tror, hvor lang utdannelse har dere? Dere som IKKE tror, hvor lang utdannelse har dere? 

Anonymous poster hash: 8ea70...462
Skrevet

Kjenner en allmennlege som er synsk. Han har faktisk senset kreft hos en pasient som følte seg helt frisk og som bare var innom for noe rutinegreier.

Har også hørt om en psykiater som healer.

Anonymous poster hash: 8bb24...40d

Skrevet

Det er en feilaktig påstand. Det er påvist sammenheng mellom intelligens og tro, da de med høy intelligens gjerne er mer kritiske og krever bevis for å bli overbevist. Men det har ikke noe med utdannelse å gjøre.

Anonymous poster hash: 0bd07...0a4

Skrevet

Jeg tror.

Har 8 år med høyere utdannelse, har to år til med skole etter videregående, men de teller jeg liksom ikke med fordi det ikke er direkte relatert til det jeg gjør i dag.

Beklager å være med på å ødelegge teorien din ;)

Og ang. å tro.... det er mer at jeg vet, uten at jeg kan forklare. Men det er vanskelig å ikke "tro" når man får beskjed på forhånd om noen skal dø - også de som ikke er syke på forhånd. At de skal dø og som regel innen hvor lang tid.

Jeg vet ikke hva det er som forteller meg dette, det er heller ikke så viktig, men det stemmer alltid. Har aldri fått den beskjeden uten at det har stemt.

Anonymous poster hash: ad786...5ca
Skrevet

Jeg har 8 års høyere utdanning og har selv opplevd en del ting som blir regnet for overnaturlige. Jeg på min side mener at det antagelig har en logisk forklaring sånn egentlig, men at vitenskapen ikke har kommet angt nok til å finne ut av dette enda og at det dermed kategoriseres som "overnaturlig". Blir litt det samme prinsippet som at før var en regnbue overnaturlig, nå kan vi forklare det med brytninger av lyset.

Anonymous poster hash: 01d7f...de0
Skrevet

Jeg er synsk og har seks års utdannelse etter vgs.

Selvsagt tror jeg på overnaturlige ting. Jeg sier aldri noe om det fordi det finnes mennesker som deg. Jeg orker ikke bruke tid på å høre folk fortelle at de ikke tror.

Anonymous poster hash: 82de6...7ff

Skrevet

Utdannelse har vel ikke noe å si, er vel mer intelligens som spiller inn. Kan jo fint ha en utdannelse uten å være særlig smart.

Anonymous poster hash: 2e668...071

Skrevet

Jeg har 7 år med høyere utdannelse (Universitet), og topp karakter i realfagene i tillegg. 

Jeg tror. 

Kan ikke la være å tro, spesielt dersom man har opplevd å ha spesielle evner selv... 

Du da - har du lang utdannelse, Hi? 

Anonymous poster hash: 486cd...2dd
Skrevet

Utdannelse har vel ikke noe å si, er vel mer intelligens som spiller inn. Kan jo fint ha en utdannelse uten å være særlig smart.

Beklager å ødelegge den teorien også. Jeg har papirer på at jeg er langt over gjennomsnittet intelligent. Har også papirer på at jeg ikke har psykisk sykdom - hvis det skulle være neste argument noen skulle prøve seg med :P

# 4

Ellers er jeg enig med nr. 5. Jeg tror alt har en forklaring, bare at vi ikke har kunnskap nok til å forklare det pr. i dag.

Skrevet

Utdannelse har vel ikke noe å si, er vel mer intelligens som spiller inn. Kan jo fint ha en utdannelse uten å være særlig smart.Anonymous poster hash: 2e668...071

Beklager å ødelegge den teorien også. Jeg har papirer på at jeg er langt over gjennomsnittet intelligent. Har også papirer på at jeg ikke har psykisk sykdom - hvis det skulle være neste argument noen skulle prøve seg med :P # 4 Ellers er jeg enig med nr. 5. Jeg tror alt har en forklaring, bare at vi ikke har kunnskap nok til å forklare det pr. i dag. Anonymous poster hash: ad786...5ca

Hehe, du har papirer på det ja. Fra engleskolen?

Skrevet

Tror ikke. Har doktorgrad.

Anonymous poster hash: 64fa4...246
Skrevet

Mja, det kommer vel an på type utdannelse? De fleste klarer å snuble seg gjennom noen grunnfag og kanskje en bachelor med dårlige/halvgode karakterer, men har man mastergrad med toppkarakterer, så er man relativt intelligent.

Anonymous poster hash: 01d7f...de0

Skrevet

Så vidt jeg vet, var Einstein kristen. Du mener at han var mindre smart?

Anonymous poster hash: 65f57...76e

Skrevet

Utdannelse har vel ikke noe å si, er vel mer intelligens som spiller inn. Kan jo fint ha en utdannelse uten å være særlig smart.Anonymous poster hash: 2e668...071

Beklager å ødelegge den teorien også. Jeg har papirer på at jeg er langt over gjennomsnittet intelligent. Har også papirer på at jeg ikke har psykisk sykdom - hvis det skulle være neste argument noen skulle prøve seg med :P # 4 Ellers er jeg enig med nr. 5. Jeg tror alt har en forklaring, bare at vi ikke har kunnskap nok til å forklare det pr. i dag. Anonymous poster hash: ad786...5ca

Hehe, du har papirer på det ja. Fra engleskolen?

Nei, spesialist i nevropsykologi på det første og spesialist i psykiatri for det andre.

Men helsepersonell blir jo ofte kalt engler, så kanskje du har litt rett likevel :P

Skrevet

Dei fleste prestar har då ei høgare utdanning.

Skrevet

Tror, men tror ikke på alt, og er skeptisk. Og det jeg tror mest på, ser ikke jeg på som overnaturlig. Jeg ser det faktisk bare på å bruke en større del av hjernen sin. For vi bruker en latterlig liten del av den.

Jeg har fått målt IQ til 134, så litt over snittet. Men har bare to år med høyere utdannelse. Men jeg leser mye, lærer meg språk osv. Så anser meg verken som dum eller supersmart. Helt middels smart.

Anonymous poster hash: 6ecfa...1f5
Skrevet

Tror, men tror ikke på alt, og er skeptisk. Og det jeg tror mest på, ser ikke jeg på som overnaturlig. Jeg ser det faktisk bare på å bruke en større del av hjernen sin. For vi bruker en latterlig liten del av den. Jeg har fått målt IQ til 134, så litt over snittet. Men har bare to år med høyere utdannelse. Men jeg leser mye, lærer meg språk osv. Så anser meg verken som dum eller supersmart. Helt middels smart. Anonymous poster hash: 6ecfa...1f5

Det der er en gammel myte. At vi liksom bruker så lite av hjernen...

Skrevet

Tror, men tror ikke på alt, og er skeptisk. Og det jeg tror mest på, ser ikke jeg på som overnaturlig. Jeg ser det faktisk bare på å bruke en større del av hjernen sin. For vi bruker en latterlig liten del av den. Jeg har fått målt IQ til 134, så litt over snittet. Men har bare to år med høyere utdannelse. Men jeg leser mye, lærer meg språk osv. Så anser meg verken som dum eller supersmart. Helt middels smart. Anonymous poster hash: 6ecfa...1f5

Det er ikke en myte, men ganske vedtatt sannhet som er blitt konstatert av forskere over hele verden. Derfor er det flere som snakker svært mange språk eller kan veldig mye, mens andre kan bare det som er nødvendig for å overleve.

Skrevet

Min kristne bror er advokat. Det er jeg også, og jeg er bra utdannet (utdannet innen ledelse og jobbet mange år som administrativ leder).

Nå kjenner jeg mange kristne og de kommer i alle utgaver; alt fra barnehageassistenter til skatterevisorer til hjelpepleiere til leger til hjemmeværende til dataingeniører.

Anonymous poster hash: 8f952...985

Skrevet

Det er ikke en myte, men ganske vedtatt sannhet som er blitt konstatert av forskere over hele verden. Derfor er det flere som snakker svært mange språk eller kan veldig mye, mens andre kan bare det som er nødvendig for å overleve.

Før ble det hevdet at vi bare bruker 10 % av hjernen, og at 90 % var "uvirksom". Det er feil. Vi bruker alle deler av hjernen.

Men det er nok riktig å si at selv om vi "bruker hele hjernen", så bruker og utnytter vi bare en brøkdel av den kapasiteten hjernen har. Noen bruker fra naturens side større del av kapasiteten enn andre. Noen har større kapasitet til å lære seg å bruke enda litt mer av hjernen også enn det andre har.

Så selv om "myten" om at 90 % av hjernen ikke brukes er feil, så er ikke utkommet av den teorien feil, selv om vi altså bruker hele hjernen. Forskjellen ligger i hvor godt vi bruker det vi har og ikke og hvor godt utrustet man er i utgangspunktet på det feltet.

Skrevet

Jeg er kristen. Det vil vel av mange omtales som å tro på det overnaturlige. Jeg har 7 års høyere utdanning på universitetet.

Anonymous poster hash: 9c6f1...940

Skrevet

Det der er en gammel myte. At vi liksom bruker så lite av hjernen...Anonymous poster hash: 2e668...071

Det er ikke en myte, men ganske vedtatt sannhet som er blitt konstatert av forskere over hele verden. Derfor er det flere som snakker svært mange språk eller kan veldig mye, mens andre kan bare det som er nødvendig for å overleve. Anonymous poster hash: 65f57...76e

Det er nok heller der intelligensen slår inn. De smarte greier ut ytre hjernen, mens mindre smarte ikke bruker den fullt ut.

Skrevet

Jeg tror, på noe, og har 8 års høyere utdanning.

Som 14 åring satt jeg hjemme, ute på fjellet, og fikk en sterk intuisjon. Jeg tittet på min kamerat som fortsatt er en god venn, og sa: xxxxx ( min stefar) kommer til å dø i natt!

Vennen min som er verdens største realist ba meg ta meg sammen, men jeg ga meg ikke, JO, jeg føler at han kommer til å dø!

Til slutt ble jeg jo overbevist om at jeg var helt skrullete.

Samme natten dør han ikke langt fra der jeg satt, ute i gården, av et massivt hjerteinfarkt.

Vennen min ble forbanna da venninnene mine gikk til ham og ba han dra til meg. Tok over et døgn før han trodde på det!

Jeg har også "sett" på andre at de kommer til å dø unge. Det er spesielt dette med døden som "viser" seg hos meg.

Jeg har siden jeg var liten visst at mamma kom til å dø ung...

Så, "noe" dynamisk er det mellom himmel og jord som ikke kan forklares.

Skrevet

Intelligens korrelerer ikke alltid med høyere utdanningsnivå. Statistisk sett er det færre som tror blant de med høyere utdanning,

Men på individnivå finnes det mange unntak

Jeg har mastergrad, og tror ikke på noe som helst overnaturlig, hverken guder, spøkelser, healing, nisser eller troll.

Men jeg kjenner folk med mastergrad og gode karakterer som er religiøse, og folk uten høyere utdanning som ikke tror på noe.

Anonymous poster hash: f041f...ad8

Skrevet

Jeg så et forsøk en gang der en gruppe mennesker ble spurt om de trodde på noe overnaturlig. Deretter ble de bedt om å skrive navnet på et menneske de var veldig glad i og til slutt "skal dø i morgen". De fleste gjorde det, selv om noen ikke ville skrive det. Til slutt ba "lederen om å få lappene for å sette dem opp på veggen. Det var det nesten ingen som ønsket. De fleste innrømmet at de allerede hadde planer om hvordan de skulle ødelgge lappen, enten ved å rive den i småbiter eller ved å brenne dem. De var overtroiske selv om de ikke ville innrømme det forsto det selv.

Anonymous poster hash: 7fa31...776

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...