Anonym bruker Skrevet 30. november 2015 #1 Skrevet 30. november 2015 hm, jeg bestilte varer fra en "liten" nettbutikk i Norge. Var ikke fornøyd med varene, returnerte varene. Jeg finner ikke igjen sporingsnummeret, men har datoen jeg sendte pakka i retur, pluss kontoutskrift av dato og beløp på fraktkostnad. MEn nettbutikken avviser returskjema og sier de ikke har mottatt pakken. Og jeg fått innkassoregninger. Jeg har lite lyst til å betale 700 kr i innkasso, fordi den lille nettbutikken (vil så gjerne nevne navn på butikk!) skylder på meg og posten at de ikke har fått pakken. Bestilte varene i august, og er "enda ikke ferdig" med denne butikken. Må jeg betale 100 i frakt, og betale for varer jeg ikke har, og innkasso-saker fordi det har skjedd en feil? Syns dette er blodig urettferdig! Anonymous poster hash: 8de61...6f7
Anonym bruker Skrevet 30. november 2015 #2 Skrevet 30. november 2015 sånn er det når du ikke har kvittering på at den er sendt... Anonymous poster hash: f1ebc...99c
Anonym bruker Skrevet 30. november 2015 #3 Skrevet 30. november 2015 Det er ditt ansvar at de får pakken, dvs du MÅ ta vare på kvitteringen. Slik er det i andre nettbutikker. Anonymous poster hash: 99c4f...850
Anonym bruker Skrevet 30. november 2015 #4 Skrevet 30. november 2015 ...NÅR pakken blir borte i posten. Anonymous poster hash: a9352...ab6
Anonym bruker Skrevet 30. november 2015 #5 Skrevet 30. november 2015 Det er ALLTID avsenders ansvar at pakken kommer frem, det gjelder for deg og det gjelder for nettbutikker som sender noe til kunder uten sporing. Så om du ikke har tatt vare på sporingsnummeret må du bare klappe deg selv på skuldra og betale de kjipe pengene dessverre Jobber selv i nettbutikk, og det skjer stadig at pakker forsvinner i postsystemene. Av og til dukker de opp etter mange måneder, men oftest er de sporløst borte. Da må vi sende ut ny pakke til kunden om vi ikke sendte med sporing, det er vårt ansvar at pakken kommer frem. Anonymous poster hash: 126f3...3a3
Anonym bruker Skrevet 30. november 2015 #6 Skrevet 30. november 2015 OT prp 2 for inkassoloven sier: "departementenes forslag innebærer at mottaker får risikoen for forsinkelser i postgangen og at varen/varslene i det hele kommer frem. Dette gjelder dersom det er avsendt på en betryggende måte. Det må (normalt) anses som betryggende måte å sende til den adressen som er oppgitt ved bestilling/retur eller adressen som er registrert av folkeregisteret/Brønnøysundregistrene." Altså er ansvaret for at det kommer frem en sak mellom mottaker og posten dersom du kan vise til at det faktisk ER sendt. Uten kvittering er dette din risiko og du må betale Anonymous poster hash: 97741...923
Anonym bruker Skrevet 30. november 2015 #7 Skrevet 30. november 2015 Det er ALLTID avsenders ansvar at pakken kommer frem, det gjelder for deg og det gjelder for nettbutikker som sender noe til kunder uten sporing. Så om du ikke har tatt vare på sporingsnummeret må du bare klappe deg selv på skuldra og betale de kjipe pengene dessverre Jobber selv i nettbutikk, og det skjer stadig at pakker forsvinner i postsystemene. Av og til dukker de opp etter mange måneder, men oftest er de sporløst borte. Da må vi sende ut ny pakke til kunden om vi ikke sendte med sporing, det er vårt ansvar at pakken kommer frem. Anonymous poster hash: 126f3...3a3 Det er postens ansvar at posten kommer frem. Så lenge det kan bevises at pakken er sendt, så er det en sak mellom posten og mottaker Anonymous poster hash: 97741...923
Anonym bruker Skrevet 30. november 2015 #8 Skrevet 30. november 2015 Det er ALLTID avsenders ansvar at pakken kommer frem, det gjelder for deg og det gjelder for nettbutikker som sender noe til kunder uten sporing. Så om du ikke har tatt vare på sporingsnummeret må du bare klappe deg selv på skuldra og betale de kjipe pengene dessverre Jobber selv i nettbutikk, og det skjer stadig at pakker forsvinner i postsystemene. Av og til dukker de opp etter mange måneder, men oftest er de sporløst borte. Da må vi sende ut ny pakke til kunden om vi ikke sendte med sporing, det er vårt ansvar at pakken kommer frem. Anonymous poster hash: 126f3...3a3 Det er postens ansvar at posten kommer frem. Så lenge det kan bevises at pakken er sendt, så er det en sak mellom posten og mottaker Anonymous poster hash: 97741...923 Ja men uten sporingsnummer har du ingen bevis, og det økonomiske ansvaret ligger da på avsender. Du kan ikke vise til en kontoutskrift eller en kvittering fra posten med bare et beløp for frimerker f.eks. Det kan jo være hvilken som helst pakke du har sendt på en kvittering/kontoutskrift som kun viser at du har betalt for et eller annet på posten. Så har du kastet sporingsnummeret må du bare betale. Anonymous poster hash: 126f3...3a3
Anonym bruker Skrevet 30. november 2015 #9 Skrevet 30. november 2015 Nå har hun sendt denne uten sporing og garanti, så hun har ingen sporingsnr hun kan spore pakken med. Det enest hun kan gjøre er å sende en etterlysning etter pakken, ett skjema som fylles ut der hun sendte pakken. Dato, hvordan pakken ser ut, og alle opplysninge må med. At de finner den er lite sannsynlig siden det er sendt som brev. Det er avsender som må ta kontakt med posten, det er ikke mottaker sitt ansvar. Her må hun nok bare betale inkassoen. Hadde hun sendt den som pakke med sporing og garanti til 155kr så hadde saken vært anderledes. Anonymous poster hash: 9eed0...5dc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå