Gå til innhold

👶🏻Barnet begynner i barnehage 12 mnd gammel 😢😢😢😢


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg synes det ikke er riktig å sende et barn på 12 måneder i barnehagen. Må jo være enormt stressende for et lite barn og et så lite barn trenger mamma/pappa! Da barnet mitt var 2,5 år fikk han begynne deltid i barnehage (ca 2-4 t - 4 dager pr uke). Nå er jeg superhønemor, men synes det er vanskelig å finne en virkelig bra barnehage. Jeg har undersøkt uttalige, har aldri funnet en som virkelig er bra. Uff...

 

Nå er sønnen min snart 6 år, førskolebarn. Jeg hadde han hjemme igjen fulltid fra april, fant en ny barnehage hvor han startet i august. Og nei, den er ikke bra nok. Så tar jeg ham ut. Aldri mer barnehage. Gleder meg til han skal begynne på skolen. Jeg kommer til å ta ham med i åpen barnehage, lekerom etc for at han skal treffe andre barn. Men jeg skal være der hele tiden og passe på ham. Er student, og helt greit at jeg blir forsinket i studiene. Barnet mitt kommer alltid først! :)

 

Anonymous poster hash: c98a8...a49

Du minner meg litt om hun som insisterte på og følge barnet hele skoledagen nå i august, ingenting og ingen andre enn henne og hennes var bra nok for hennes barn.

 

Barnet ditt har godt av førskole både sosialt og utviklingsmessig.

Endret av Mamma_til_2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du skal være hjemme, men velger å sende 1 åringen Din i barnehage? Skjønner meg ikke på de som mener at en 1 åring har det BEDRE i barnehage Enn hjemme...

 

Anonymous poster hash: b5b66...916

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg synes det ikke er riktig å sende et barn på 12 måneder i barnehagen. Må jo være enormt stressende for et lite barn og et så lite barn trenger mamma/pappa! Da barnet mitt var 2,5 år fikk han begynne deltid i barnehage (ca 2-4 t - 4 dager pr uke). Nå er jeg superhønemor, men synes det er vanskelig å finne en virkelig bra barnehage. Jeg har undersøkt uttalige, har aldri funnet en som virkelig er bra. Uff...

 

Nå er sønnen min snart 6 år, førskolebarn. Jeg hadde han hjemme igjen fulltid fra april, fant en ny barnehage hvor han startet i august. Og nei, den er ikke bra nok. Så tar jeg ham ut. Aldri mer barnehage. Gleder meg til han skal begynne på skolen. Jeg kommer til å ta ham med i åpen barnehage, lekerom etc for at han skal treffe andre barn. Men jeg skal være der hele tiden og passe på ham. Er student, og helt greit at jeg blir forsinket i studiene. Barnet mitt kommer alltid først! :)

 

Anonymous poster hash: c98a8...a49

Stakkars unge.

Nesten på kant til en bekrymringsmelding.dette er ikke hysteri,du er syk..

Du kan ihvertfall ikke ha han hjemme året før skole,når stakkaren skal begynne på skolen?kjenner ingen og kan ingen sosiale spilleregler,og har du tenkt og være der hverdag sammen han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde uten tvil valgt barnehage og heller gitt ungen kortere dager. Hva hvis du får en kolikkunger? Hvem skal ta seg av ettåringen, som er altfor liten til at du kan forklare hvorfor, mens du går og bærer på en skrikende unge? Min på 4 mnd har en periode nå som han våkner hundre ganger om natta, jeg er totalt ferdig om dagen og hadde ikke hatt mye å gi til en aktiv ettåring. Ett år er også en ganske krevende alder.

Og til dere som er så påståelig når det gjelder små barn og barnehage: unger er vel forskjellige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg synes det ikke er riktig å sende et barn på 12 måneder i barnehagen. Må jo være enormt stressende for et lite barn og et så lite barn trenger mamma/pappa! Da barnet mitt var 2,5 år fikk han begynne deltid i barnehage (ca 2-4 t - 4 dager pr uke). Nå er jeg superhønemor, men synes det er vanskelig å finne en virkelig bra barnehage. Jeg har undersøkt uttalige, har aldri funnet en som virkelig er bra. Uff... 

 

Nå er sønnen min snart 6 år, førskolebarn. Jeg hadde han hjemme igjen fulltid fra april, fant en ny barnehage hvor han startet i august. Og nei, den er ikke bra nok. Så tar jeg ham ut. Aldri mer barnehage. Gleder meg til han skal begynne på skolen. Jeg kommer til å ta ham med i åpen barnehage, lekerom etc for at han skal treffe andre barn. Men jeg skal være der hele tiden og passe på ham. Er student, og helt greit at jeg blir forsinket i studiene. Barnet mitt kommer alltid først! :)

 

Anonymous poster hash: c98a8...a49

 

Hva er sjansen for at skolen er bra nok da? Jeg kan love deg at du vil erfare at det finnes lærere, SFO-ansatte, medelever osv som ikke vil være gode nok i dine øyne. Jeg tror vi mange kan kjenne oss igjen i at vi tenker at det egentlig kun er oss selv som er gode nok, og at det er strevsomt å slippe taket og utsette barnet for noe annet enn det optimale. Jeg regner med at både du og barnet vil oppleve overgang til skole som vanskelig når dere har vært så tette helt frem til da. Viktig at du gjør det du kan dette året for å forberede dere begge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

 

Jeg gjorde det ikke.. Hadde bhg plass, men valgte å være hjemme med begge. Klart det er stress, men det er også den beste tiden i livet mitt. Jeg var ikke klar til at andre skulle overta ansvaret til andre. Og pedagogisk sett har ikke så små barn veldig stort utbytte av bhg. I denne tiden er prmærpersonene viktigst. Jeg løser det sosiale ved det å være i åpen bhg 3-4 ganger i uka. På den måten får både mor og barn både i pose og sekk :) Og ikke minst jeg får være den største delen av utviklingen.

 

Vet du ikke ønsket dette svaret, men alltid lurt å belyse saker fra mer enn en side :)

 

Anonymous poster hash: 339e6...13c

Ikke helt enig med deg i at barn ikke har utbytte av barnehage fra 1år... Jeg er fagperson og har lest mye forskning om dette. For all del, jeg kritiserer ikke valget du tok, det var sikkert riktig for deg! Men faglig er påstanden din på tynn is :-)

 

Anonymous poster hash: 9d4a1...93a

Forøvrig er jeg veldig interessert i å lese forskningen du har lest om at bhg er det BESTE for så små barn. Det beste for barna er noe helt annet enn å de trives og har det gøy i bhg (for det betviler jeg ikke). De små kan ha det gøy med en sølepytt og en pinne. Men mtp tilknytningsomsorg, er både min personlige og faglige mening, at små barn har det best sammen med primær eller sekundære omsorgsperson (mor, far, adopitivmor- far, fosterforeldre, besteforeldre). Jeg synes det er ufattelig merkelig at du som fagperson har lært at andre enn foreldrene er det beste for barna..

 

 

Anonymous poster hash: 339e6...13c

Jeg for min del er veldig interessert i å lese hvor du og den andre fagpersonen leser at det blir påstått at barnehage er det beste for så små barn. På min skjerm står det at barn kan ha utbytte av barnehage som 1-åringer. I den faglitteraturen jeg har lest står det omtrent det samme - at mange barn har utbytte av barnehage. Det har de av å være hjemme også når de er så små.

 

Dessuten tenker jeg at Joachim Haarklou ikke nødvendigvis er en udiskuterbar vinner i slike diskusjoner. Han er flink, for all del, men hans erfaring klinisk er jo fra svært sårbare barn. Det er slett ikke sikkert hans kunnskap er relevant for den gjennomsnittlige barnebefolkning. Det finnes lite norsk (og nordisk) forskning på effekt av barnehage, og det vil være vanskelig å bruke amerikanske forskningsdata her, for barnehage er ikke nødvendigvis barnehage hvis man sammenligner på tvers av landegrenser. Synes imidlertid denne artikkelen er god: http://www.atferdssenteret.no/aktuelt/ingen-fare-med-tidlig-barnehagestart-article2190-119.html

Jeg (den andre fagpersoner) har aldri påstått at 1åringer har det best i barnehagen. Men jeg poengterte at de kan ha pedagogisk utbytte av å gå i barnehage, noe som hun andre mente de ikke hadde.

 

 

Anonymous poster hash: 9d4a1...93a

 

Det var ikke deg jeg refererte til, dere var tre som påberopte dere å være fagpersoner i denne debatten. At dere alle mener dere er fagpersoner og at dere kommer med helt ulike konklusjoner på hvorvidt tidlig barnehagestart er bra, illustrerer jo godt at dette ikke er et tema fagpersoner egentlig kan konkludere sikkert om. Så vidt meg bekjent har verken psykologer, pedagoger eller førskolelærere grunnlag for sikre anbefalinger rundt barnehagestart. Man må bruke teori og empiri fra andre settinger og bruke faglig skjønn i overføringen til barnehagesettingen. Dermed er det ikke rart at Haarklou f.eks som jo møter et lite representativt utvalg av barnebefolkningen fraråder barnehage. Hans fokus på tilknytning og skjørheten i denne er preget av at han møter svært sårbare barn. Man kan like gjerne bruke generell tilknytningsteori og si at barn med trygg tilknytning og stabile oppvektsforhold, vil tåle barnehagestart når de er 12 mnd fordi tilknytningsmønsteret er godt etablert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Jeg synes det ikke er riktig å sende et barn på 12 måneder i barnehagen. Må jo være enormt stressende for et lite barn og et så lite barn trenger mamma/pappa! Da barnet mitt var 2,5 år fikk han begynne deltid i barnehage (ca 2-4 t - 4 dager pr uke). Nå er jeg superhønemor, men synes det er vanskelig å finne en virkelig bra barnehage. Jeg har undersøkt uttalige, har aldri funnet en som virkelig er bra. Uff...

 

Nå er sønnen min snart 6 år, førskolebarn. Jeg hadde han hjemme igjen fulltid fra april, fant en ny barnehage hvor han startet i august. Og nei, den er ikke bra nok. Så tar jeg ham ut. Aldri mer barnehage. Gleder meg til han skal begynne på skolen. Jeg kommer til å ta ham med i åpen barnehage, lekerom etc for at han skal treffe andre barn. Men jeg skal være der hele tiden og passe på ham. Er student, og helt greit at jeg blir forsinket i studiene. Barnet mitt kommer alltid først! :)

 

Anonymous poster hash: c98a8...a49

Barnet kommer vel ikke først om du velger å holde han hjemme frem til skole start ? Barn trenger faktisk sosialisering med andre barn , og barn må lære seg å tilpasse seg andre og fungere i samspill med andre . Du gjør barnet ditt en Bjørnetjeneste , barnet får sjokk når det kommer på skolen og ikke er vant til å fungere i system med andre barn . Kom ikke å si du for fullt alvor mener barnet har best dager hjemme med mamma? Mens alle andre barn har andre barn å leke med i barnehager , går barnet å blir underholdt av mammaen hele dagen hjemme ?

 

Anonymous poster hash: 28388...fe9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...