GĂ„ til innhold

đŸ‘¶đŸ»Barnet begynner i barnehage 12 mnd gammel 😱😱😱😱


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Barnet er jo ikke mer enn 5-6 mnd nÄ, er det sÄ rart at du nÄ synes at han er liten? :eeeh:

 

Om et halvt Är vil mye vÊre forandret. En ettÄring kan vÊre veldig, veldig krevende, selv om det helt klart er individuelle variasjoner. Da det ene barnet mitt var ett Är kunne jeg aldri i verden vÊre hjemme med en baby samtidig. Han var `overalt`. I tillegg har jeg to tette hvor jeg ikke hadde barnehageplass til eldste fÞr etter 2 mnd. Men det elste barnet var rolig, og det var babyen ogsÄ:)

 

Du kan jo ha barnet hjemme innimellom, ha korte dager og sÄnn. Men det er viktig at barnet er mye i barnehagen i tilvenningsperioden, ellers kan den bli vanskeligere om barnet har mye fri.

 Jeg har to barn som begynte i barnehage ved ettÄrs alder, de storkoste seg!



Anonymous poster hash: 64359...681
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Fortsetter under...

 

E nok fordi du ikkje mÄ, du sikkert kjenne pÄ den ekstra dÄrlige samvittighet. Min va 13mnd. Gikk ikkje fÞr han va 16mnd. Eg e heime sÄ han mÄtte heller ikkje. Han storkose seg! Og han har ei mykje meir opplagt mamma og pappa. :)

Ja du har helt rett! Samvittigheten er nok svart fordi jeg egentlig ikke mÄ. SÄ godt Ä hÞre at det gikk bra! Trenger solskinnshistorier

HiAnonymous poster hash: 581cb...585

Trur ikkje det er noko solskinnshistorie, men at det faktisk er det mest vanlige. Det gÄr nok fint for dÄke og. Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Jeg ventet til min var 2 Är og to mnd. Rett for oss. Jeg var hjemme med baby ogsÄ ;)

 

Anonymous poster hash: 6a484...cb3

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Er du sÄ usikker sÄ ha ham hjemme. Som smÄbarnsforeldre er jo ofte nok sÞvn en mangelvare, tenk nÄr du begynner i jobb igjen. Du klarer fint Ä ha begge hjemme om du vil. Det er jo barna dine.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Ikke akkurat trÞst Ä fÄ fra meg, men min jente begynte i bhg da hun var 12 mnd. Hun grÄt mye og lenge, og jeg valgte Ä ta henne ut etter 1 mnd med mye grÄt. Begynte pÄ igjen Äret etter, og det gikk fint.

 

Anonymous poster hash: ec275...6af

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Du kjenner barnet ditt best! Det er 14 mnd mellom de to eldste hos meg. Jeg hadde eldste i bhg fra uka fÞr minste ble fÞdt. Skulle i utganspunktet ha han hjemme, men pga heftig bekkenlÞsning og krykker sÞkte jeg plass likevel, jeg visste jo at jeg ikke fÄr de smertene vekk rett etter fÞdsel.

 

Han var og er fremdeles en meget utadvendt gutt, han har alltid vÊrt en tÞffing, han begynte Ä gÄ fÞr sommeren og begynte i bhg i august. Han hadde stort utbytte av Ä leke med andre barn og var veldig aktiv. Han koste seg en masse i bhg, han sov alltid lenge pÄ dagen og hadde korte dager. Jeg fikk tid til baby, amming, soving og husarbeid. 

 

Men nÄr minste begynte var jeg i jobb igjen, han begynte en uke fÞr han var 12 mnd og var ikke klar! Lille gullet, en helt annen type. Men det gikk jo igrunn greit, men jeg tror han hadde hatt veldig godt av Ä vente til han var 1,5. Men dessverre hadde vi ikke mulighet Þkonomisk til det.

 

Jeg har en 1 Äring nÄ som skal vÊre hjemme et Är til, denne gangen gÄr det. Han er IKKE klar!



Anonymous poster hash: 66cb3...f9d
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Annonse

Bare du ikke har han der i 9 timer sÄ gÄr det vel bra. Godt Ä slappe av litt med ny baby 5-6 timer om dagen. Men blir kvalm av de som er hjemme med baby og har stÞrre SÞsken i bhg. Hele dager !!!

 

Anonymous poster hash: ec691...afb

Du blir kvalm?!? Pass dine egne saker.

Har selv permisjon og en gutt pÄ snart fire i barnehagen. Han er der vel ca syv timer, noen ganger kortere, noen ganger blir det Ätte. Hvis han leverer for sent fÄr han ikke vÊrt med pÄ aktiviteter. Henter jeg han fÞr 15 er han midt i noe og jeg bruker en time pÄ henting. Er sÄ heldig at pappaen stortsett leverer, sÄ jeg fÄr sove litt etter Ä ha vÊrt vÄken med baby om natta. Men siden det gjÞr deg kvalm sÄ bÞr jeg vel legge om rutinene vÄre, selv om vi alle fire er fornÞyde med sÄnn vi har det nÄ...

Hva skulle snart fireÄringen ha gjort sammen med meg og babyen hele dagen? Han elsker Ä vÊre i barnehagen og alle andre barn pÄ hans alder er der.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Skulle gjort hva som helst for at dattera mi hadde fÄtt barnehageplass...

 

Hun er 11 mÄneder, jeg mÄ gÄ hjemme i ulÞnnet permisjon med henne til august, der vi bor er det ingen sjans om barnehageplass fÞr det.

 

Hun hadde trivdes sÄ godt i barnehage, veldig aktiv og tÞff. Hun gÄr pÄ veggen her hjemme. Og jeg ogsÄ.

 

 

 

Anonymous poster hash: 2a5f9...a5f

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Jeg gjorde det ikke.. Hadde bhg plass, men valgte Ä vÊre hjemme med begge. Klart det er stress, men det er ogsÄ den beste tiden i livet mitt. Jeg var ikke klar til at andre skulle overta ansvaret til andre. Og pedagogisk sett har ikke sÄ smÄ barn veldig stort utbytte av bhg. I denne tiden er prmÊrpersonene viktigst. Jeg lÞser det sosiale ved det Ä vÊre i Äpen bhg 3-4 ganger i uka. PÄ den mÄten fÄr bÄde mor og barn bÄde i pose og sekk :) Og ikke minst jeg fÄr vÊre den stÞrste delen av utviklingen.

 

Vet du ikke Ăžnsket dette svaret, men alltid lurt Ă„ belyse saker fra mer enn en side :)

 

Anonymous poster hash: 339e6...13c

Ikke helt enig med deg i at barn ikke har utbytte av barnehage fra 1Är... Jeg er fagperson og har lest mye forskning om dette. For all del, jeg kritiserer ikke valget du tok, det var sikkert riktig for deg! Men faglig er pÄstanden din pÄ tynn is :-)

 

Anonymous poster hash: 9d4a1...93a

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

 

Jeg gjorde det ikke.. Hadde bhg plass, men valgte Ä vÊre hjemme med begge. Klart det er stress, men det er ogsÄ den beste tiden i livet mitt. Jeg var ikke klar til at andre skulle overta ansvaret til andre. Og pedagogisk sett har ikke sÄ smÄ barn veldig stort utbytte av bhg. I denne tiden er prmÊrpersonene viktigst. Jeg lÞser det sosiale ved det Ä vÊre i Äpen bhg 3-4 ganger i uka. PÄ den mÄten fÄr bÄde mor og barn bÄde i pose og sekk :) Og ikke minst jeg fÄr vÊre den stÞrste delen av utviklingen.

 

Vet du ikke Ăžnsket dette svaret, men alltid lurt Ă„ belyse saker fra mer enn en side :)

 

Anonymous poster hash: 339e6...13c

Ikke helt enig med deg i at barn ikke har utbytte av barnehage fra 1Är... Jeg er fagperson og har lest mye forskning om dette. For all del, jeg kritiserer ikke valget du tok, det var sikkert riktig for deg! Men faglig er pÄstanden din pÄ tynn is :-)

 

Anonymous poster hash: 9d4a1...93a

Vel.. Synes det er skremmende at du er fagperson. Det er nemlig jeg ogsÄ- hÞyere utdanning hÞyere grad. Og det er utallige forskningsprosjekter pÄ at veldig smÄ barn har det best hos primÊrpersonene. Dette kan du selv finne pÄ forskningsrÄdet, eller se denne linkenhttp://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/Dette-bor-du-se-etter-nar-du-skal-velge-barnehage-for-ettaringen-7592073.html

 

Eller denne http://www.tv2.no/a/5309201

 

 

Det har den siste tiden vÊrt fokus pÄ dette med 1 -Äringer i barnehagen og flere og flere fagpersoner er ute og frarÄder for tidlig barnehagestart. Anerkjente og erfarne fagpersoner som overlege og ammeekspert, Dr. med. Gro Nylander, er en av dem. Psykologspesialist Joachim Haarklou og professor i psykologi Lars Smith er andre. Jeg synes det er pÄ hÞy tid at det nÄ blir satt fokus pÄ barnets primÊre behov for tilknytning og ro, og ikke bare pÄ sosialisering. Hvem er barnehage for 1 -Äringer egentlig for? Barnet, foreldrene eller samfunnsÞkonomien?Eksperter som mener: vi vet at tilknytning er svÊrt viktig for Det har den siste tiden vÊrt fokus pÄ dette med 1 -Äringer i barnehagen og flere og flere fagpersoner er ute og frarÄder for tidlig barnehagestart. Anerkjente og erfarne fagpersoner som overlege og ammeekspert, Dr. med. Gro Nylander, er en av dem. Psykologspesialist Joachim Haarklou og professor i psykologi Lars Smith er andre. Jeg synes det er pÄ hÞy tid at det nÄ blir satt fokus pÄ barnets primÊre behov for tilknytning og ro, og ikke bare pÄ sosialisering. Hvem er barnehage for 1 -Äringer egentlig for? Barnet, foreldrene eller samfunnsÞkonomien? utviklingen til et menneske, og et lite barn trenger 2 Är, eller lenger, for Ä knytte seg til en omsorgsperson. Vi vet ogsÄ at barnet har stÞrst separasjonsangst mellom 12 og 18 mÄneder, (barnet blir redd nÄr mamma/pappa gÄr fordi det ikke forstÄr at de vil komme tilbake) og det er da de aller fleste barn begynner i barnehagen.

 

Men du mener vel at bÄde forskningsrÄdet og andre kjente eksperter er pÄ tynn is og at du har fasiten som fagperson pÄ dette omrÄdet? Kjenner at du provoserer meg litt, siden jeg sÄ absolutt ikke har dÄrlig kunnskap pÄ dette fagfeltet.

 

Det har ogsÄ vÊrt en del samfunnsdebatter om den dette i hÞst, hvor fokuset var pÄ hvem barnehagene for de minste egentlig er for.

 

Tror du manglet Ă„ se ting i perspektiv og studere bredt innenfor fagfeltet ditt..

 

Anonymous poster hash: 339e6...13c

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Min eldste var 11 mnd da han begynte hos dagmamma (fikk ikke bghplass til ettĂ„ringer pĂ„ den tiden). Jeg syns det var helt forferdelig Ă„ levere han fra meg, han var altfor liten. Nr 2 hadde fĂžrste dag i bhg pĂ„ 1-Ă„rsdagen sinđŸ˜± Syns det ogsĂ„ var vondt de fĂžrste mnd. De er 11 og 7 nĂ„ og det har gĂ„tt bra med de begge sĂ„ langt.

 

Yngste begynte da han var 2 Ă„r, og da deltid. Det var definitivt best! Da var vi begge klar for pause fra hverandre.

 

Om du ikke mĂ„ ha et sĂ„ lite barn i bhg hadde jeg droppet det og heller lagt opp dagene mine etter barnet, med Ă„pen bhg etc. 😊

 

Anonymous poster hash: eda4e...ac2

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

 

Jeg gjorde det ikke.. Hadde bhg plass, men valgte Ä vÊre hjemme med begge. Klart det er stress, men det er ogsÄ den beste tiden i livet mitt. Jeg var ikke klar til at andre skulle overta ansvaret til andre. Og pedagogisk sett har ikke sÄ smÄ barn veldig stort utbytte av bhg. I denne tiden er prmÊrpersonene viktigst. Jeg lÞser det sosiale ved det Ä vÊre i Äpen bhg 3-4 ganger i uka. PÄ den mÄten fÄr bÄde mor og barn bÄde i pose og sekk :) Og ikke minst jeg fÄr vÊre den stÞrste delen av utviklingen.

 

Vet du ikke Ăžnsket dette svaret, men alltid lurt Ă„ belyse saker fra mer enn en side :)

 

Anonymous poster hash: 339e6...13c

Ikke helt enig med deg i at barn ikke har utbytte av barnehage fra 1Är... Jeg er fagperson og har lest mye forskning om dette. For all del, jeg kritiserer ikke valget du tok, det var sikkert riktig for deg! Men faglig er pÄstanden din pÄ tynn is :-)

 

Anonymous poster hash: 9d4a1...93a

ForÞvrig er jeg veldig interessert i Ä lese forskningen du har lest om at bhg er det BESTE for sÄ smÄ barn. Det beste for barna er noe helt annet enn Ä de trives og har det gÞy i bhg (for det betviler jeg ikke). De smÄ kan ha det gÞy med en sÞlepytt og en pinne. Men mtp tilknytningsomsorg, er bÄde min personlige og faglige mening, at smÄ barn har det best sammen med primÊr eller sekundÊre omsorgsperson (mor, far, adopitivmor- far, fosterforeldre, besteforeldre). Jeg synes det er ufattelig merkelig at du som fagperson har lÊrt at andre enn foreldrene er det beste for barna..

 

 

Anonymous poster hash: 339e6...13c

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Annonse

 

 

Jeg gjorde det ikke.. Hadde bhg plass, men valgte Ä vÊre hjemme med begge. Klart det er stress, men det er ogsÄ den beste tiden i livet mitt. Jeg var ikke klar til at andre skulle overta ansvaret til andre. Og pedagogisk sett har ikke sÄ smÄ barn veldig stort utbytte av bhg. I denne tiden er prmÊrpersonene viktigst. Jeg lÞser det sosiale ved det Ä vÊre i Äpen bhg 3-4 ganger i uka. PÄ den mÄten fÄr bÄde mor og barn bÄde i pose og sekk :) Og ikke minst jeg fÄr vÊre den stÞrste delen av utviklingen.

 

Vet du ikke Ăžnsket dette svaret, men alltid lurt Ă„ belyse saker fra mer enn en side :)

 

Anonymous poster hash: 339e6...13c

Ikke helt enig med deg i at barn ikke har utbytte av barnehage fra 1Är... Jeg er fagperson og har lest mye forskning om dette. For all del, jeg kritiserer ikke valget du tok, det var sikkert riktig for deg! Men faglig er pÄstanden din pÄ tynn is :-)

 

Anonymous poster hash: 9d4a1...93a

ForÞvrig er jeg veldig interessert i Ä lese forskningen du har lest om at bhg er det BESTE for sÄ smÄ barn. Det beste for barna er noe helt annet enn Ä de trives og har det gÞy i bhg (for det betviler jeg ikke). De smÄ kan ha det gÞy med en sÞlepytt og en pinne. Men mtp tilknytningsomsorg, er bÄde min personlige og faglige mening, at smÄ barn har det best sammen med primÊr eller sekundÊre omsorgsperson (mor, far, adopitivmor- far, fosterforeldre, besteforeldre). Jeg synes det er ufattelig merkelig at du som fagperson har lÊrt at andre enn foreldrene er det beste for barna..

 

 

Anonymous poster hash: 339e6...13c

 

Jeg for min del er veldig interessert i Ä lese hvor du og den andre fagpersonen leser at det blir pÄstÄtt at barnehage er det beste for sÄ smÄ barn. PÄ min skjerm stÄr det at barn kan ha utbytte av barnehage som 1-Äringer. I den faglitteraturen jeg har lest stÄr det omtrent det samme - at mange barn har utbytte av barnehage. Det har de av Ä vÊre hjemme ogsÄ nÄr de er sÄ smÄ. 

 

Dessuten tenker jeg at Joachim Haarklou ikke nÞdvendigvis er en udiskuterbar vinner i slike diskusjoner. Han er flink, for all del, men hans erfaring klinisk er jo fra svÊrt sÄrbare barn. Det er slett ikke sikkert hans kunnskap er relevant for den gjennomsnittlige barnebefolkning. Det finnes lite norsk (og nordisk) forskning pÄ effekt av barnehage, og det vil vÊre vanskelig Ä bruke amerikanske forskningsdata her, for barnehage er ikke nÞdvendigvis barnehage hvis man sammenligner pÄ tvers av landegrenser. Synes imidlertid denne artikkelen er god: http://www.atferdssenteret.no/aktuelt/ingen-fare-med-tidlig-barnehagestart-article2190-119.html

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

 

 

Jeg gjorde det ikke.. Hadde bhg plass, men valgte Ä vÊre hjemme med begge. Klart det er stress, men det er ogsÄ den beste tiden i livet mitt. Jeg var ikke klar til at andre skulle overta ansvaret til andre. Og pedagogisk sett har ikke sÄ smÄ barn veldig stort utbytte av bhg. I denne tiden er prmÊrpersonene viktigst. Jeg lÞser det sosiale ved det Ä vÊre i Äpen bhg 3-4 ganger i uka. PÄ den mÄten fÄr bÄde mor og barn bÄde i pose og sekk :) Og ikke minst jeg fÄr vÊre den stÞrste delen av utviklingen.

 

Vet du ikke Ăžnsket dette svaret, men alltid lurt Ă„ belyse saker fra mer enn en side :)

 

Anonymous poster hash: 339e6...13c

Ikke helt enig med deg i at barn ikke har utbytte av barnehage fra 1Är... Jeg er fagperson og har lest mye forskning om dette. For all del, jeg kritiserer ikke valget du tok, det var sikkert riktig for deg! Men faglig er pÄstanden din pÄ tynn is :-)

 

Anonymous poster hash: 9d4a1...93a

Vel.. Synes det er skremmende at du er fagperson. Det er nemlig jeg ogsÄ- hÞyere utdanning hÞyere grad. Og det er utallige forskningsprosjekter pÄ at veldig smÄ barn har det best hos primÊrpersonene. Dette kan du selv finne pÄ forskningsrÄdet, eller se denne linkenhttp://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/Dette-bor-du-se-etter-nar-du-skal-velge-barnehage-for-ettaringen-7592073.html

 

Eller denne http://www.tv2.no/a/5309201

 

 

Det har den siste tiden vÊrt fokus pÄ dette med 1 -Äringer i barnehagen og flere og flere fagpersoner er ute og frarÄder for tidlig barnehagestart. Anerkjente og erfarne fagpersoner som overlege og ammeekspert, Dr. med. Gro Nylander, er en av dem. Psykologspesialist Joachim Haarklou og professor i psykologi Lars Smith er andre. Jeg synes det er pÄ hÞy tid at det nÄ blir satt fokus pÄ barnets primÊre behov for tilknytning og ro, og ikke bare pÄ sosialisering. Hvem er barnehage for 1 -Äringer egentlig for? Barnet, foreldrene eller samfunnsÞkonomien?Eksperter som mener: vi vet at tilknytning er svÊrt viktig for Det har den siste tiden vÊrt fokus pÄ dette med 1 -Äringer i barnehagen og flere og flere fagpersoner er ute og frarÄder for tidlig barnehagestart. Anerkjente og erfarne fagpersoner som overlege og ammeekspert, Dr. med. Gro Nylander, er en av dem. Psykologspesialist Joachim Haarklou og professor i psykologi Lars Smith er andre. Jeg synes det er pÄ hÞy tid at det nÄ blir satt fokus pÄ barnets primÊre behov for tilknytning og ro, og ikke bare pÄ sosialisering. Hvem er barnehage for 1 -Äringer egentlig for? Barnet, foreldrene eller samfunnsÞkonomien? utviklingen til et menneske, og et lite barn trenger 2 Är, eller lenger, for Ä knytte seg til en omsorgsperson. Vi vet ogsÄ at barnet har stÞrst separasjonsangst mellom 12 og 18 mÄneder, (barnet blir redd nÄr mamma/pappa gÄr fordi det ikke forstÄr at de vil komme tilbake) og det er da de aller fleste barn begynner i barnehagen.

 

Men du mener vel at bÄde forskningsrÄdet og andre kjente eksperter er pÄ tynn is og at du har fasiten som fagperson pÄ dette omrÄdet? Kjenner at du provoserer meg litt, siden jeg sÄ absolutt ikke har dÄrlig kunnskap pÄ dette fagfeltet.

 

Det har ogsÄ vÊrt en del samfunnsdebatter om den dette i hÞst, hvor fokuset var pÄ hvem barnehagene for de minste egentlig er for.

 

Tror du manglet Ă„ se ting i perspektiv og studere bredt innenfor fagfeltet ditt..

 

Anonymous poster hash: 339e6...13c

*Kremt*

 

NÄ leser du det du vil ut av min kommentar til deg. Jeg korrigere deg pÄ at smÄ barn ikke har pedagogisk utbytte av barnehage!

 

Og sÄ mÄ jeg si at referanser som Aftenposten og tv2 ikke gir meg frysninger nedover ryggen.

 

Gro Nylander er sÄ vidt meg bekjent lege, og er ikke fagperson i forhold til barns kognitive og sosiale utvikling.

 

Fagkretsen er noe splittet i hvorvidt barnehage kan vÊre skadelig, men den nyere forskningen som er gjort i Norden, tyder pÄ at de fleste barn ikke tar skade av barnehage og at noen grupper vil tene pÄ tidlig barnehagestart. Noen svÊrt sÄrbare og utrygge barn vil desverre komme dÄrlig ut ved en tidlig start.

 

Synest det er spesielt at du fÞler deg dÄ truffet, nÄr noen motsier det du legger frem pÄ et forum. Du la det frem som en sannhet (noe der ikke er) det synest jeg er litt frekt gjort nÄr trÄden er startet av en usikker mamma.

 

 

Anonymous poster hash: 9d4a1...93a

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

 

 

 

 

Jeg gjorde det ikke.. Hadde bhg plass, men valgte Ä vÊre hjemme med begge. Klart det er stress, men det er ogsÄ den beste tiden i livet mitt. Jeg var ikke klar til at andre skulle overta ansvaret til andre. Og pedagogisk sett har ikke sÄ smÄ barn veldig stort utbytte av bhg. I denne tiden er prmÊrpersonene viktigst. Jeg lÞser det sosiale ved det Ä vÊre i Äpen bhg 3-4 ganger i uka. PÄ den mÄten fÄr bÄde mor og barn bÄde i pose og sekk :) Og ikke minst jeg fÄr vÊre den stÞrste delen av utviklingen.

 

Vet du ikke Ăžnsket dette svaret, men alltid lurt Ă„ belyse saker fra mer enn en side :)

 

Anonymous poster hash: 339e6...13c

Ikke helt enig med deg i at barn ikke har utbytte av barnehage fra 1Är... Jeg er fagperson og har lest mye forskning om dette. For all del, jeg kritiserer ikke valget du tok, det var sikkert riktig for deg! Men faglig er pÄstanden din pÄ tynn is :-)

 

Anonymous poster hash: 9d4a1...93a

ForÞvrig er jeg veldig interessert i Ä lese forskningen du har lest om at bhg er det BESTE for sÄ smÄ barn. Det beste for barna er noe helt annet enn Ä de trives og har det gÞy i bhg (for det betviler jeg ikke). De smÄ kan ha det gÞy med en sÞlepytt og en pinne. Men mtp tilknytningsomsorg, er bÄde min personlige og faglige mening, at smÄ barn har det best sammen med primÊr eller sekundÊre omsorgsperson (mor, far, adopitivmor- far, fosterforeldre, besteforeldre). Jeg synes det er ufattelig merkelig at du som fagperson har lÊrt at andre enn foreldrene er det beste for barna..

 

 

Anonymous poster hash: 339e6...13c

Jeg for min del er veldig interessert i Ä lese hvor du og den andre fagpersonen leser at det blir pÄstÄtt at barnehage er det beste for sÄ smÄ barn. PÄ min skjerm stÄr det at barn kan ha utbytte av barnehage som 1-Äringer. I den faglitteraturen jeg har lest stÄr det omtrent det samme - at mange barn har utbytte av barnehage. Det har de av Ä vÊre hjemme ogsÄ nÄr de er sÄ smÄ.

 

Dessuten tenker jeg at Joachim Haarklou ikke nÞdvendigvis er en udiskuterbar vinner i slike diskusjoner. Han er flink, for all del, men hans erfaring klinisk er jo fra svÊrt sÄrbare barn. Det er slett ikke sikkert hans kunnskap er relevant for den gjennomsnittlige barnebefolkning. Det finnes lite norsk (og nordisk) forskning pÄ effekt av barnehage, og det vil vÊre vanskelig Ä bruke amerikanske forskningsdata her, for barnehage er ikke nÞdvendigvis barnehage hvis man sammenligner pÄ tvers av landegrenser. Synes imidlertid denne artikkelen er god: http://www.atferdssenteret.no/aktuelt/ingen-fare-med-tidlig-barnehagestart-article2190-119.html

Jeg (den andre fagpersoner) har aldri pÄstÄtt at 1Äringer har det best i barnehagen. Men jeg poengterte at de kan ha pedagogisk utbytte av Ä gÄ i barnehage, noe som hun andre mente de ikke hadde.

 

 

Anonymous poster hash: 9d4a1...93a

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

I bhg jeg jobber I ( smÄ barnsavd) sÄ har vi en gutt som akkurat ble ett Är, han kan ikke gÄ enda men har lÊrt og krype, han har en primÊrperson pÄ avd som er i nÊrheten av han nesten hele tiden og han blir skjermet litt ila dagen fra de som er stÞrre ( 2-2.5Är) slik at han og ett par av de andre smÄ barna kan leke uten mye stÞy og lÞping. Han sover og spiser uavhengig av de andre siden van har litt abdre behov pga alder. Han koser seg I bhg og lÊrer nye ting hver dag.

SĂ„ om du Ăžnske sĂ„ snakk med ped pĂ„ den avd han skal starte pĂ„ og spĂžr om deres opplegg rune sĂ„ smĂ„ barn og har du mulighet la han ha litt fri innimellom og korte dager. â˜ș

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Det gÄr nok heilt fint med barnet ditt. Men hadde sjÞlv aldri funnet pÄ Ä sende 1 Äringen min i bhg sÄ lenge eg sjÞlv var heime.

 

Anonymous poster hash: 4ec73...e83

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Jeg synes det ikke er riktig Ä sende et barn pÄ 12 mÄneder i barnehagen. MÄ jo vÊre enormt stressende for et lite barn og et sÄ lite barn trenger mamma/pappa! Da barnet mitt var 2,5 Är fikk han begynne deltid i barnehage (ca 2-4 t - 4 dager pr uke). NÄ er jeg superhÞnemor, men synes det er vanskelig Ä finne en virkelig bra barnehage. Jeg har undersÞkt uttalige, har aldri funnet en som virkelig er bra. Uff... 

 

NÄ er sÞnnen min snart 6 Är, fÞrskolebarn. Jeg hadde han hjemme igjen fulltid fra april, fant en ny barnehage hvor han startet i august. Og nei, den er ikke bra nok. SÄ tar jeg ham ut. Aldri mer barnehage. Gleder meg til han skal begynne pÄ skolen. Jeg kommer til Ä ta ham med i Äpen barnehage, lekerom etc for at han skal treffe andre barn. Men jeg skal vÊre der hele tiden og passe pÄ ham. Er student, og helt greit at jeg blir forsinket i studiene. Barnet mitt kommer alltid fÞrst! :)



Anonymous poster hash: c98a8...a49
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Min eldste var sosial og glad i andre barn og SÅ klar for barnehage ved ettĂ„rsalderen. Det var aldri grĂ„ting nĂ„r jeg gikk. Det gikk ogsĂ„ veldig fint med nr to, selv om alle de andre pĂ„ avdelinga var 2Ă„ringer. Nr tre fikk ikke barnehageplass fĂžr ved 19 mnd. Det var alltid litt kjedelig Ă„ gĂ„ fra barna og lekene nĂ„r sĂžsknene ble levert i barnehagen. NĂ„r vi fĂžrst fikk barnehageplass, var allikevel tilvenningen litt vanskeligere enn med nr 1 og 2 -(men det var ikke veldig vanskelig)

 

Uansett hva du gjÞr, sÄ bÞr du sÞke barnehageplass. Den kan du si ifra deg hvis du ombestemmer deg. NÄr du er hjemme med baby, sÄ har du mulighet til Ä gi korte dager hvis det trengs, og ta fridager innimellom (bare husk at han trenger kontinuitet i barnehagehverdagen)

 

Mine barn har elsket Ä vÊre i barnehagen. Jeg har alltid syntes at andres ettÄringer er sÄ smÄ, men ikke mine egne. Det er nok fordi jeg har sett at mine barn har Þnsket Ä gÄ til barnehagen. Den eldste ville gÄ selv nÄr jeg Þnsket Ä drÞye tida om morgenen.

 

Anonymous poster hash: 1d35b...507

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

 

MÄ du, sÄ mÄ du.

SkyldfÞlelsen er nok litt i forhold til at jeg egentlig ikke mÄ. Jeg skal i ny permisjon. Men jeg tror at vi begge tjener pÄ at jeg kanskje kan fÄ sove litt om han er noen timer i barnehagen og han kan omgÄs andre barn. Redd jeg skal bli sur og grinete og dermed en dÄrlig mamma med to smÄ hjemme. SÞvn gjÞr sÄ mye for meg og humÞret mitt.

 

Hi

 

 

 

Anonymous poster hash: 581cb...585

 

Hvis du ikke mÄ bÞr du virkelig la det vÊre. Han er for liten og det er komplett unaturlig at han skal mÄtte finne seg i Ä bli forlatt og mÄtte vÊre "stor" nÄr han er bare babyen selv, nÄr det ikke engang er nÞdvendig.

Endret av sug lut
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

 

Jeg synes det ikke er riktig Ä sende et barn pÄ 12 mÄneder i barnehagen. MÄ jo vÊre enormt stressende for et lite barn og et sÄ lite barn trenger mamma/pappa! Da barnet mitt var 2,5 Är fikk han begynne deltid i barnehage (ca 2-4 t - 4 dager pr uke). NÄ er jeg superhÞnemor, men synes det er vanskelig Ä finne en virkelig bra barnehage. Jeg har undersÞkt uttalige, har aldri funnet en som virkelig er bra. Uff...

 

NÄ er sÞnnen min snart 6 Är, fÞrskolebarn. Jeg hadde han hjemme igjen fulltid fra april, fant en ny barnehage hvor han startet i august. Og nei, den er ikke bra nok. SÄ tar jeg ham ut. Aldri mer barnehage. Gleder meg til han skal begynne pÄ skolen. Jeg kommer til Ä ta ham med i Äpen barnehage, lekerom etc for at han skal treffe andre barn. Men jeg skal vÊre der hele tiden og passe pÄ ham. Er student, og helt greit at jeg blir forsinket i studiene. Barnet mitt kommer alltid fÞrst! :)

 

Anonymous poster hash: c98a8...a49

Dette er vel tull???

 

Ingen ting er bra nok for sÞnnen din? Du skal passe pÄ han hele tiden? Tror du virkelig at skolen blir bra nok? Skal han ikke fÄ lov til Ä bli selvstendig?

 

Anonymous poster hash: 9d4a1...93a

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

 

 

 

MÄ du, sÄ mÄ du.

SkyldfÞlelsen er nok litt i forhold til at jeg egentlig ikke mÄ. Jeg skal i ny permisjon. Men jeg tror at vi begge tjener pÄ at jeg kanskje kan fÄ sove litt om han er noen timer i barnehagen og han kan omgÄs andre barn. Redd jeg skal bli sur og grinete og dermed en dÄrlig mamma med to smÄ hjemme. SÞvn gjÞr sÄ mye for meg og humÞret mitt.

 

Hi

 

 

 

Anonymous poster hash: 581cb...585

Hvis du ikke mÄ bÞr du virkelig la det vÊre. Han er for liten og det er komplett unaturlig at han skal mÄtte finne seg i Ä bli forlatt og mÄtte vÊre "stor" nÄr han er bare babyen selv, nÄr det ikke engang er nÞdvendig.

Uenig! Og han er vel strengt tatt en smÄrolling og ingen baby!!!

 

Hvor kjekt er det egentlig Ä gÄ hjemme med en potensielt utslitt mamma og en baby som krever mamma hele tiden? Bedre og heller gi han korte dager i barnehagen dersom det skulle komme en rolig baby som krever liten slik at mor er opplagt... Feks 09.30-13.30 hver dag ( dr barnet ogsÄ sover fra 1-3 timer)

 

Anonymous poster hash: 9d4a1...93a

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

 

Jeg synes det ikke er riktig Ä sende et barn pÄ 12 mÄneder i barnehagen. MÄ jo vÊre enormt stressende for et lite barn og et sÄ lite barn trenger mamma/pappa! Da barnet mitt var 2,5 Är fikk han begynne deltid i barnehage (ca 2-4 t - 4 dager pr uke). NÄ er jeg superhÞnemor, men synes det er vanskelig Ä finne en virkelig bra barnehage. Jeg har undersÞkt uttalige, har aldri funnet en som virkelig er bra. Uff... 

 

NÄ er sÞnnen min snart 6 Är, fÞrskolebarn. Jeg hadde han hjemme igjen fulltid fra april, fant en ny barnehage hvor han startet i august. Og nei, den er ikke bra nok. SÄ tar jeg ham ut. Aldri mer barnehage. Gleder meg til han skal begynne pÄ skolen. Jeg kommer til Ä ta ham med i Äpen barnehage, lekerom etc for at han skal treffe andre barn. Men jeg skal vÊre der hele tiden og passe pÄ ham. Er student, og helt greit at jeg blir forsinket i studiene. Barnet mitt kommer alltid fÞrst! :)

 

Anonymous poster hash: c98a8...a49

 

Stakkars unge, du gjÞr han ingen tjeneste. I stedet tar du fra han mulighet til Ä lÊre sosialt samspill med andre, knytte vennskap og lÊre masse. En fÞrskolegutt bÞr absolutt gÄ i barnehagen. Hva gjÞr du nÄr skolen ikke er bra nok, tar han ut og har hjemmeskole?

 

Anonymous poster hash: ca39d...a12

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Et barn pÄ 12 mnd har null glede av Ä vÊre i bhg som sÄ liten, og nÄr du fÞrst skal vÊre hjemme synes jeg du kan drÞye det. Jeg sier ikke at bhg er en fÊl greie, men for en pÄ 12 mnd er bhg, kontra vÊre hjemme med mor, en lett sak. Greit nok at det blir slitsomt med to smÄ hjemme, men dette har du valgt selv! SÞk pÄ nettet ang 1 Äring og bhg. Blir nok skutt av andre mÞdre med dÄrlig samvittighet for at de satte barnet sitt i bhg som sÄ smÄ. Men generelt sÄ kjeder ikke sÄ smÄ barn seg hjemme, og generelt sÄ har ikke sÄ smÄ barn behov for sosialisering utover det du kan gi. SÄ jeg ville hatt barnet hjemme!

 

Anonymous poster hash: f5ae6...890

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
×
×
  • Opprett ny...