Gå til innhold

👶🏻Barnet begynner i barnehage 12 mnd gammel 😢😢😢😢


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Å jeg er så lei meg, redd og stresset. Gruer meg til å gi ansvaret til noen jeg og barnet ikke kjenner. Redd han skal mistrives, gråte og føle seg forlatt av meg og far. Han har bare sovet borte en gang ellers har hans farmor passet han noen timer, ellers har han vært sammen med oss. Føler han er så liten samtidig som jeg ikke liker å skulle gi slipp på en måte. Han blir storebror i mai også så jeg skal jo være hjemme. Saken ble ikke noe bedre da min mor ble sur for at han skal begynne i barnehage i stedet for at han skal være hjemme. Alt i alt vil han sikkert kose seg med andre barn. Den største forandringen blir nok for meg.

 

Noen som kan fortelle meg hvor patetisk jeg er og at dette vil gå fint?

 

Anonymous poster hash: 581cb...585

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mine tre barn har begynt omtrent på samme tid, en da hun var 11 mnd, en da han var 15 mnd og en da han var 13 mnd. Det har gått helt fint. Bestemødre skal holde munn om sine meninger rundt dette! Trenger ikke å trigge dårlig samvittighet hos deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må du, så må du.

Skyldfølelsen er nok litt i forhold til at jeg egentlig ikke må. Jeg skal i ny permisjon. Men jeg tror at vi begge tjener på at jeg kanskje kan få sove litt om han er noen timer i barnehagen og han kan omgås andre barn. Redd jeg skal bli sur og grinete og dermed en dårlig mamma med to små hjemme. Søvn gjør så mye for meg og humøret mitt😊.

 

Hi

 

 

 

Anonymous poster hash: 581cb...585

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine tre barn har begynt omtrent på samme tid, en da hun var 11 mnd, en da han var 15 mnd og en da han var 13 mnd. Det har gått helt fint. Bestemødre skal holde munn om sine meninger rundt dette! Trenger ikke å trigge dårlig samvittighet hos deg.

Så godt å høre!! Hadde dine begynt å gå enda? Min går ikke. Redd han skal bli trampet på av disse som kan gå.

 

Hi

 

 

Anonymous poster hash: 581cb...585

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Mine tre barn har begynt omtrent på samme tid, en da hun var 11 mnd, en da han var 15 mnd og en da han var 13 mnd. Det har gått helt fint. Bestemødre skal holde munn om sine meninger rundt dette! Trenger ikke å trigge dårlig samvittighet hos deg.

Så godt å høre!! Hadde dine begynt å gå enda? Min går ikke. Redd han skal bli trampet på av disse som kan gå.

 

Hi

 

 

Anonymous poster hash: 581cb...585

 

Nei, ja og ja. Ble aldri trampet på, men han som begynte da han var 15 mnd begynte etter nyttår. Mye klær med andre ord når de skulle være ute. Det ble vanskelig å bevege seg, så han satt nok mye stille. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min lille begynte i barnehagen da han var 11 mnd, og kunne da ikke gå. Alle andre på gruppa kunne, men det gikk greit likevel. Har ikke inntrykk av at han ble tråkket på - og det har virket som han har trivdes fra dag 1.

 

Jeg syntes det var tidlig, men måtte ut i jobb - men har "løst det" litt ved å hente tidlig så sant jeg har kunnet slik at dagen ikke blir så lang for ham. I tillegg er det nok litt sånn at de "begynner på nytt" når de har sovet. Jeg har hatt ham hjemme om jeg har kunnet ta en fridag.

 

Hadde jeg kunnet ville jeg nok likevel ventet med å sende ham i bhg til han var halvannet og kunne gå - men det var ikke noen mulighet, og det har som sagt gått fint likevel :)



Anonymous poster hash: 1b907...e40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså.. Når barnet er 12 mnd så er vel det strengt tatt et år😊 Men de fleste barn begynner i barnehage i den alderen. Det går nok kjempefint skal du se.

 

Anonymous poster hash: 1d77f...5d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slet med akkurat samme tanker og følelser som deg. Barnet vårt hadde også vært lite borte. Ikke fordi vi ikke nødvendigvis ville, men liten mulighet til pass og følte ikke et pressende behov.

I tillegg "måtte" hun ikke i Bhg, men jeg er i 100% studier, så kjente det var på tide. Vanskelig å få gjort noe med henne hjemme.

 

Hun begynte 1 år og 1 dag gammelt. Kunne heller ikke gå. Men det gikk så fint! Innen 4 uker gikk hun. Hadde korte i begynnelsen siden vi var så heldig å ha muligheten til det, men fant fort ut at hun kom mye mer inn i gruppa om hun ble levert til frokost 08.30. I tillegg gikk det ikke lange studen før jeg ikke "fikk lov" å hente henne før 3, hun måtte ha med seg frukten må vite ;-)

 

I det store og det hele tatt, det gikk SÅ fint. Hadde aldri i mine villeste fantasier trodd det skulle gå så fint.

Personalet tok godt vare på henne, og hun hadde alltid et fang å sitte på om hun trengte.

Jeg gjort det også veldig klart for dem at jeg for det meste var hjemme og leste, så de måtte ikke nøle med å ringe om de lurte på om det var behov for det.

 

I løpet av de 3 første mnd skjedde det masse, satt skikkelig fart på utviklingen hennes, og hun ble tryggere på andre mennesker. Merket ikke noe negativt hjemme, gleder seg fortsatt til Bhg hver dag, men er heldigvis like glad for å bli hentet :-)

 

Noen små beroligende ord fra meg

 

Anonymous poster hash: 0ba42...89b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mi har elska bhg fra dag ein, sosial lita tuppe. Er sur i helgene fordi bhg er stengt, trur han kjem til å ha det tipptopp, og så kjekt å kom avisen til ei mamma som heng saman

 

Anonymous poster hash: 76375...1cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slet med akkurat samme tanker og følelser som deg. Barnet vårt hadde også vært lite borte. Ikke fordi vi ikke nødvendigvis ville, men liten mulighet til pass og følte ikke et pressende behov.

I tillegg "måtte" hun ikke i Bhg, men jeg er i 100% studier, så kjente det var på tide. Vanskelig å få gjort noe med henne hjemme.

 

Hun begynte 1 år og 1 dag gammelt. Kunne heller ikke gå. Men det gikk så fint! Innen 4 uker gikk hun. Hadde korte i begynnelsen siden vi var så heldig å ha muligheten til det, men fant fort ut at hun kom mye mer inn i gruppa om hun ble levert til frokost 08.30. I tillegg gikk det ikke lange studen før jeg ikke "fikk lov" å hente henne før 3, hun måtte ha med seg frukten må vite ;-)

 

I det store og det hele tatt, det gikk SÅ fint. Hadde aldri i mine villeste fantasier trodd det skulle gå så fint.

Personalet tok godt vare på henne, og hun hadde alltid et fang å sitte på om hun trengte.

Jeg gjort det også veldig klart for dem at jeg for det meste var hjemme og leste, så de måtte ikke nøle med å ringe om de lurte på om det var behov for det.

 

I løpet av de 3 første mnd skjedde det masse, satt skikkelig fart på utviklingen hennes, og hun ble tryggere på andre mennesker. Merket ikke noe negativt hjemme, gleder seg fortsatt til Bhg hver dag, men er heldigvis like glad for å bli hentet :-)

 

Noen små beroligende ord fra meg

 

Anonymous poster hash: 0ba42...89b

Skulle selvfølgelig stå "hadde korte dager"

 

Anonymous poster hash: 0ba42...89b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E nok fordi du ikkje må, du sikkert kjenne på den ekstra dårlige samvittighet. Min va 13mnd. Gikk ikkje før han va 16mnd. Eg e heime så han måtte heller ikkje. Han storkose seg! Og han har ei mykje meir opplagt mamma og pappa. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E nok fordi du ikkje må, du sikkert kjenne på den ekstra dårlige samvittighet. Min va 13mnd. Gikk ikkje før han va 16mnd. Eg e heime så han måtte heller ikkje. Han storkose seg! Og han har ei mykje meir opplagt mamma og pappa. :)

Ja du har helt rett! Samvittigheten er nok svart fordi jeg egentlig ikke må. Så godt å høre at det gikk bra! Trenger solskinnshistorier 😉

 

Hi

 

 

 

Anonymous poster hash: 581cb...585

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine har vært 9, 10 og 17 mnd ved oppstart i bhg. Den som var eldst ved oppstart hadde helt klart mest trøbbel ved oppstart. De to første skled rett inn:) Og før mammapolitiet tar meg, jeg studerte og de måtte starte så tidlig pga semesterstart og økonomi (kunne ikke utsette studier, hadde rett og slett ikke råd til å utsette en ferdig grad og dermed også jobb).

 

Dette går helt fint. Drit i mormor, hun burde holdt munn.

 

Anonymous poster hash: a83ef...9b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok mer vanlig å tenke sånn enn du tror ;)

Jeg har tenkt sånn med mine også, men det har gått veldig bra med dem.. Alle 4 ;)

 

Jeg tenkte også på dette med å ha søsken hjemme mens jeg var i permisjon, men i ettertid er jeg sabla glad jeg ikke ga etter for samvittigheten. Det var veldig slitsomt med våkennetter og å ikke kunne hente seg inn igjen, fikk jo merke det når søskna var hjemme grunnet sykdom, planleggingsdager osv.

Jeg valgte heller å ha barnet i brhg i kjernetiden. Leverte kl 9.30 (da skulle de gjerne på tur, aktiviteter osv) så sov de et par timer, lekte litt og hadde fruktmåltid kl 14. Og så hentet jeg 14.30.. Akkurat passe lengde på brhg-dagen :)

 

Har aldri hørt om noen unger som har blitt trampet ihjel, (ingen har blitt glemt igjen på skogtur eller stukket av.) men jeg har til gjengjeld sett at de som ikke kan gå når de begynner fort "knekker koden" for å ta igjen de eldre barna ;)

De er heller aldri alene, det er alltid noen å leke med. Har bare gode erfaringer fra vår barnehage. De passer på og finner på mye moro med barna.

Barna lider nok ingen nød, er nok verre for oss mammaer ;)

 

Anonymous poster hash: 21cbd...45f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldstemann begynte i Bhg da han var 2,5 år mye skriking og brukte lang tid på og finne sin plass.

Minstemann begynte 11 mnd stor koste seg fra første stund

Så det går nok fint.kjedelig for han og sitte hjemme med mamma som vil være opptatt med baby

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Må du, så må du.

Skyldfølelsen er nok litt i forhold til at jeg egentlig ikke må. Jeg skal i ny permisjon. Men jeg tror at vi begge tjener på at jeg kanskje kan få sove litt om han er noen timer i barnehagen og han kan omgås andre barn. Redd jeg skal bli sur og grinete og dermed en dårlig mamma med to små hjemme. Søvn gjør så mye for meg og humøret mitt😊.

 

Hi

 

 

 

Anonymous poster hash: 581cb...585

Du får se det positive i det. Du kan selv bestemme når du skal levere /hente. Han får korte dager. Ikke alle barn som får det i starten. Han kommer til å vokse enormt mentalt og sosialt. Du møter andre mødre i samme situasjon. Alt blir bedre når han først starter og de første ukene mes usikkerhet er over. Mi begynnte da hun var 14 mnd. Jeg måtte levere 07.00 og hente 15.15. Det slipper du. Du har gjort det rette. Du kan ha han hjemme dager innimellom. Du kan hente tidlig. Han tjener på å ha en mamma som ikke sliter seg helt ut. Dette går bra skal du se 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok mer vanlig å tenke sånn enn du tror ;)

Jeg har tenkt sånn med mine også, men det har gått veldig bra med dem.. Alle 4 ;)

 

Jeg tenkte også på dette med å ha søsken hjemme mens jeg var i permisjon, men i ettertid er jeg sabla glad jeg ikke ga etter for samvittigheten. Det var veldig slitsomt med våkennetter og å ikke kunne hente seg inn igjen, fikk jo merke det når søskna var hjemme grunnet sykdom, planleggingsdager osv.

Jeg valgte heller å ha barnet i brhg i kjernetiden. Leverte kl 9.30 (da skulle de gjerne på tur, aktiviteter osv) så sov de et par timer, lekte litt og hadde fruktmåltid kl 14. Og så hentet jeg 14.30.. Akkurat passe lengde på brhg-dagen :)

 

Har aldri hørt om noen unger som har blitt trampet ihjel, (ingen har blitt glemt igjen på skogtur eller stukket av.) men jeg har til gjengjeld sett at de som ikke kan gå når de begynner fort "knekker koden" for å ta igjen de eldre barna ;)

De er heller aldri alene, det er alltid noen å leke med. Har bare gode erfaringer fra vår barnehage. De passer på og finner på mye moro med barna.

Barna lider nok ingen nød, er nok verre for oss mammaer ;)

 

Anonymous poster hash: 21cbd...45f

Takk for flott svar, akkurat det jeg trengte. Jeg tror nok at det blir verre for meg enn for han. Jeg ser hvor mye han koser seg med andre barn. Han vil såklart få korte dager også så han kommer nok til å få det fint. Jeg kommer nok til å slite litt i starten men når han finner sin plass går det nok bra for meg også. Huff. Er den pingla nå jeg som vanligvis er så tøff😂.

 

Jo

 

 

Anonymous poster hash: 581cb...585

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Må du, så må du.

Skyldfølelsen er nok litt i forhold til at jeg egentlig ikke må. Jeg skal i ny permisjon. Men jeg tror at vi begge tjener på at jeg kanskje kan få sove litt om han er noen timer i barnehagen og han kan omgås andre barn. Redd jeg skal bli sur og grinete og dermed en dårlig mamma med to små hjemme. Søvn gjør så mye for meg og humøret mitt😊.

 

Hi

 

 

 

Anonymous poster hash: 581cb...585

Du får se det positive i det. Du kan selv bestemme når du skal levere /hente. Han får korte dager. Ikke alle barn som får det i starten. Han kommer til å vokse enormt mentalt og sosialt. Du møter andre mødre i samme situasjon. Alt blir bedre når han først starter og de første ukene mes usikkerhet er over. Mi begynnte da hun var 14 mnd. Jeg måtte levere 07.00 og hente 15.15. Det slipper du. Du har gjort det rette. Du kan ha han hjemme dager innimellom. Du kan hente tidlig. Han tjener på å ha en mamma som ikke sliter seg helt ut. Dette går bra skal du se 👍

Det er helt klart en fordel. Han vil få korte dager og sikkert fridager også 😊. Jeg tenker nå at det kommer an på hvordan natten har vært med babyen. Takk for fint svar. Akkurat det jeg trengte.

 

Hi

 

 

 

Anonymous poster hash: 581cb...585

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldstemann begynte i Bhg da han var 2,5 år mye skriking og brukte lang tid på og finne sin plass.

Minstemann begynte 11 mnd stor koste seg fra første stund

Så det går nok fint.kjedelig for han og sitte hjemme med mamma som vil være opptatt med baby

Håper det blir slik hos oss også. Takk for positiv erfaring med dine 😊.

 

Hi

 

 

Anonymous poster hash: 581cb...585

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde det ikke.. Hadde bhg plass, men valgte å være hjemme med begge. Klart det er stress, men det er også den beste tiden i livet mitt. Jeg var ikke klar til at andre skulle overta ansvaret til andre. Og pedagogisk sett har ikke så små barn veldig stort utbytte av bhg. I denne tiden er prmærpersonene viktigst. Jeg løser det sosiale ved det å være i åpen bhg 3-4 ganger i uka. På den måten får både mor og barn både i pose og sekk :) Og ikke minst jeg får være den største delen av utviklingen.

 

Vet du ikke ønsket dette svaret, men alltid lurt å belyse saker fra mer enn en side :)

 

Anonymous poster hash: 339e6...13c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare du ikke har han der i 9 timer så går det vel bra. Godt å slappe av litt med ny baby 5-6 timer om dagen. Men blir kvalm av de som er hjemme med baby og har større Søsken i bhg. Hele dager !!!

 

Anonymous poster hash: ec691...afb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke må og ikke vil, så hvorfor ikke la det være? Jeg var i noe samme situasjon som din. Valgte å ikke søke bhg, og heller ha største hjemme. Gikk kjempefint. Det var litt stress, men så verdt det. Største var nesten to år ved bhg.start. Ikke angret en dag.

 

Nå var det kanskje ikke dette du ville høre, men dette er også en "solskinnshistorie", bare på det andre alternativet.

 

Jeg må innrømme at jeg gjør ALT for at mine barn skal få være hjemme med mamma eller pappa så lenge som mulig. Ikke fordi bhg nødvendigvis er et dårlig alternativ, men fordi jeg mener det å være med foreldrene sine er bedre☺

 

 

Anonymous poster hash: 09ca8...d44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...