Gå til innhold

Om å ta hensyn individuelle saker i IVF behandlingen

Anbefalte innlegg

Hei dere,

Vi er på forsøk 2, offentlig. Vårt behandlende sykehus er Rikshospitalet og vi bor et godt stykke unna. Det betyr at vi bruker gyno og sykehus "lokalt" for blodprøver og UL.

Jeg har en følelse av å ikke bli vurdert som et unikt tilfelle. Det vil si; jeg føler ikke de er veldig interessert i å finne årsaken til problemet vårt, eller å gjøre noe for å hjelpe.

Min følelse er at de gir oss "standard" behandling og regner med det skal klaffe på tre forsøk. Det er vel og bra, men jeg skulle ønske jeg hadde en følelse av at de tok oss seriøst.

Til nå har vi ikke kommunisert med samme lege en eneste gang og regimet i runde to er så og si identisk som runde en, selv om to utfordringer oppstod (kun 16% modne egg og muligens litt lav blodsirkulasjon i livmor).

I morgen skal vi på uttak og jeg har lyst til å si noe. Spørre hva som blir gjort annerledes for å møte utfordringene eller høre hva de tenker om vår sak spesifikt.

Hvordan opplever dere offentlige forsøk ift individuell tilpassing av regime? Og hvordan har dere evt sagt i fra?

Fortsetter under...

Vi er også på Riksen, men foreløbig bare med inseminasjon. Skal over på ivf om det ikke sitter denne gangen. Vi har også følelse av samlebånd og at ingen vil svare på spørsmål. Ny lege nesten hver gang og de er mest interessert i å få jobben gjort. Ikke rom for spørsmål. Da må man ringe sykepleier, som det føles "umulig" å komme gjennom til på tlf. I tillegg er det jo ikke de som har ekspertisen på det vi ønsker svar på. Utrolig frustrerende i en sårbar situasjon.

Ser du skulle inn i dag, så jeg er spent på om du fikk svar på det du lurte på.

Anonymous poster hash: 737a3...849

Vi hadde faktisk en veldig god opplevelse i dag! En utrolig hyggelig og imøtekommende sykepleier med god kunnskap og mye info. Hun fortalte mye om hva som ble gjort i forhold til vår situasjon. Jeg spurte (uten å "kjefte") om hva hun trodde de ville gjøre annerledes denne runden. Hun forklarte og gav oss god informasjon. Jeg føler meg bedre i dag enn i går 😊

Så bra! Men da er altså løsningen å snakke med sykepleierene? Kjefting er uansett ikke løsningen, samme hvem man snakker med. Men jeg kan skjønne frustrasjonen og følelsen av å ikke bli hørt når man er sårbar og bare ønsker svar på spørsmålene sine.

Jeg tok en test i dag, altfor tidlig selvsagt, og den var også som forventet negativ. Vi vurderer om vi skal gå videre til ivf eller bare avslutte alt av forsøk. Det tar opp mye tid (fra jobb/studier), reising, økonomi, bekymringer rundt bosituasjon og bosted, og også egen helse. Og sistnevnte er kanskje viktigst.

Ja, det er slitsomt. Både for kropp, hjerte og hodet. Og forholdet! Begge vært heldig og reagerer lite på medisiner. Har jobbet fullt hele veien, og kun tatt tre dager fri jobb til sammen.

Vi har innsett i morgen. Fire av 11 var gode nok i dag kl 10. Håper de holder seg sterke.

Så bra! Men da er altså løsningen å snakke med sykepleierene? Kjefting er uansett ikke løsningen, samme hvem man snakker med. Men jeg kan skjønne frustrasjonen og følelsen av å ikke bli hørt når man er sårbar og bare ønsker svar på spørsmålene sine.

Jeg tok en test i dag, altfor tidlig selvsagt, og den var også som forventet negativ. Vi vurderer om vi skal gå videre til ivf eller bare avslutte alt av forsøk. Det tar opp mye tid (fra jobb/studier), reising, økonomi, bekymringer rundt bosituasjon og bosted, og også egen helse. Og sistnevnte er kanskje viktigst.

Jeg bestemte meg for hva jeg ønsket å spørre om før vi gikk inn. Det hjalp litt.

Lykke til !

Annonse

Vi er også på Riksen, men foreløbig bare med inseminasjon. Skal over på ivf om det ikke sitter denne gangen. Vi har også følelse av samlebånd og at ingen vil svare på spørsmål. Ny lege nesten hver gang og de er mest interessert i å få jobben gjort. Ikke rom for spørsmål. Da må man ringe sykepleier, som det føles "umulig" å komme gjennom til på tlf. I tillegg er det jo ikke de som har ekspertisen på det vi ønsker svar på. Utrolig frustrerende i en sårbar situasjon.

Ser du skulle inn i dag, så jeg er spent på om du fikk svar på det du lurte på.

Helt enige. Jeg skal til 2 fryseforsøk. Ikke noe spesielt i det hele tatt. Veldig rutinert. Som du sier:  Ny lege nesten hver gang og de er mest interessert i å få jobben gjort. Rask UL. Ikke tid for å stille spørsmål. Hvis jeg bli gravid, er det KUN flaks.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...