GĂ„ til innhold

đŸ¶ Noen her som har Shiba inu hunderase og kan svare meg pĂ„ noen spm


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi vurderer Ä skaffe oss en Shiba inu og lurer litt pÄ denne rasen. Vi er en familie pÄ 4, to voksne og to barn. BÄde meg og mannen er vokst opp med hund, sÄ vet hva det dreier seg om.

Lurer derfor pÄ et par ting.

 

1) er de allergivennlig?

2) hvordan er pelsen? Ser myk ut, men samtidig litt stiv.

3) mye stell av pels?

4) vanskelig Ă„ ''oppdra'' denne rasen?

5) barnevennlig rase?

 

Dette kan jeg selvfĂžlgelig Google men kommer opp mye forskjellig .. Lettere Ă„ hĂžre om noen har erfaring.

PÄ forhÄnd takk

 

Anonymous poster hash: b7042...cb6

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Fortsetter under...

Vi vurderer Ä skaffe oss en Shiba inu og lurer litt pÄ denne rasen. Vi er en familie pÄ 4, to voksne og to barn. BÄde meg og mannen er vokst opp med hund, sÄ vet hva det dreier seg om.

Lurer derfor pÄ et par ting.

 

1) er de allergivennlig?

2) hvordan er pelsen? Ser myk ut, men samtidig litt stiv.

3) mye stell av pels?

4) vanskelig Ă„ ''oppdra'' denne rasen?

5) barnevennlig rase?

 

Dette kan jeg selvfĂžlgelig Google men kommer opp mye forskjellig .. Lettere Ă„ hĂžre om noen har erfaring.

PÄ forhÄnd takk

 

Anonymous poster hash: b7042...cb6

1: Ikke veldig allergivennlige nei. Pappa reagerte voldsomt pÄ dem, og han tÄler litt hund rundt seg fÞr han reagerer.

2: Underpelsen er veldig god og myk, det Ăžverste laget er heller stivt :) Veldig tykk pels.

3: Er mye pelsstell i rĂžytetiden. Da mister de store dotter med pels, og alt er pels etter de har vĂŠrt i nĂŠrheten. Men det er som sagt bare i de periodene de rĂžyter. Til vanlig krever de ikke noe sĂŠrlig pelsstell :)

4: NÄ er det ikke jeg som har hatt en slik rase, men tanten min. Og de har hatt en evig jobb med Ä oppdra deres. NÄ er den blitt sÄ gammel at det har blitt litt bedre, men fÞr var det ikke noen enkel sak Ä oppdra ham. Skulle han ut mÄtte han stÄ i bÄnd, uansett. Ellers stakk han av, og kunne vÊre borte i timesvis. NÄr de var pÄ tur med ham var det viktig Ä holde godt i bÄndet. Fikk han muligheten stakk han uten Ä nÞle. Han var veldig gira hele tiden, og roa seg ikke fÞr langt utpÄ kvelden. Selv om han fikk en lang tur pÄ over en time hver ettermiddag, pluss en time hver formiddag. SÄ de krever en del trim! Han har alltid vÊrt veldig snill da, men veldig vanskelig Ä oppdra. Veldig godt mulig de bare var uheldige med personligheten hans da! :)

5: Veldig barnevennlige :) Deres er bare snill og god, og kryper gjerne opp i fanget for kos, uansett hvem som har et ledig fang :)

 

Alt jeg har skrevet er det tanten min som har fortalt, og nÄ som hunden er blitt 9 Är snart har han blitt mye roligere, og han er mye mer lydig. Masse lykke til med valget :)

 

Anonymous poster hash: 57a94...2be

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Tusen takk for gode og lange svar!! Mye det samme jeg har hÞrt tidligere, at de er vanskelig Ä ''oppdra''. Selv er jeg vant med bÄde fuglehunder og mindre ''sofahunder'', sÄ det blir spennende. Ønsker gjerne flere svar :)

 

Anonymous poster hash: b7042...cb6

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Shiba er drĂžmme rasen min! Syntes de er sĂ„ pene Ă„ akkurat passe store. Men dessverre fĂ„r de 5 av6 "poeng" pĂ„ aktivitets behov skalaen đŸ˜Č Og det blir litt mye for meg etter Ă„ ha hatt verdens lateste hund i snart 6 Ă„r. Shiba er ogsĂ„ veldig sta, det sies at en shiba glemmer aldri, De mĂ„ ikke tvinges til noe de ikke vill (pga de ikke glemmer & blir trassige) & er ingen fĂžrste gangs hund. Det sa i hvertfall naboen til pappa til meg nĂ„r jeg snakket om at jeg ville kjĂžpe meg Shiba. De har hat denne raseni mange Ă„r sĂ„ regner med de vet hva de snakker om. Men mitt tips til deg er snakk med en oppdretter. Det er ogsĂ„ flere shiba grupper pĂ„ Facebook & de som er medlem der svarer mer en gjerne pĂ„ spĂžrsmĂ„l fra oss som vurderer rasen! Lykke til med valget & hĂ„per dere blir fornĂžyd uansett hva dere ender opp med.

 

Anonymous poster hash: 6da46...78d

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
×
×
  • Opprett ny...