Gå til innhold

Hvordan fortelle om graviditeten til de rundt, og beskytte fra påtrengende og ubehagelige naboer.

Anbefalte innlegg

Hvordan fortalte dere om graviditeten?

Og hva sa dere til de dere evt. ikke ønsket å fortelle at barnet var unnfanget via donor / assistert befruktning ?

Vil gjerne høre erfaringer og gode forslag til svar til hva som er passende å si i en slik situasjon <3 :)

(Og forslag til hvordan å "håndtere" eventuelle naboer som kan være påtrengende og ubehagelige i utgangspunktet)

Som har kommet med stygge slengbemerkninger, gjort hærverk på bilen til moren til undertegnede som kom på besøk.. etc.

Ønsker såklart å beskytte barnet i magen og ikke utsette det for disse menneskene!

Takknemlig for svar.

Anonymous poster hash: 886e0...90c

Fortsetter under...

Det hadde aldri falt meg inn å spørre om hvordan barnet ble unnfanget. Det er vel bare å la være å si noe om det? 

Og de som vet, klarer vel å tie stille med det? 

Gratulerer så mye :) 

Anonymous poster hash: 2bb63...32f

Faren er en flott, rik sjeik som må ta seg av sine forretninger (eller hva sjeiker driver med), så dere kommer ikke til å se noe til ham så ofte. Og aldri når de er hjemme.

Anonymous poster hash: 6038d...1ff

Annonse

Nei, jeg ønsker å være åpen om det, men jeg ser meg nødt til å beskytte barnet pga tidligere trakassering fra to forskjellige naboer, den ene verbal, den andre verbal og utagerende og har laget skader på bilen til moren min. Jeg ønsker ikke utsette barnet mitt for slengbemerkninger fra disse... Det er derfor jeg er usikker på hvordan jeg skal svare på "hvem er faren" hvis dette spørsmålet skulle komme fra en av disse...

Huff slitsomt med slike naboer. Er det aktuelt å flytte til et bedre nabolag?

Ellers har de ingenting med det. Høflige folk hadde ikke spurt. Men jeg skjønner at disse ikke har vanlig folkeskikk.

Anonymous poster hash: 2bb63...32f

Har ikke økonomi til å flytte herfra enda, hvis ikke ville jeg dratt for lenge siden.

Den som trakasserer verbalt trakasserer fordi han enten hadde snoket i posten min / tilfeldig så et utbetalingsbrev på sykepengene mine (som kom i min private postkasse) som jeg hadde fått fra nav etter å ha blitt sykemeldt etter lang tids store påkjenninger som han ikke aner noenting om, vi er ikke bekjente og snakker ikke sammen til daglig heller så han vet ingenting om min helse eller hva som har skjedd med meg. Han bare sa surt: jasså er det idag trygda kommer eller noe i den dur, kjente hele meg sank sammen og krympet meg. Det var forferdelig vondt. 

Han er ellers en hyggelig og grei kar, og jeg ble bare så forferdelig lei meg og såret over at han plutselig kom med en slik uttalelse.

går nå på tærne der jeg bor, og kjenner meg ofte redd pga jeg ikke føler jeg har trygge omgivelser, som et resultat av bl.a disse hendelsene som beskrevet over.

Høyres ikkje kjekt ut! Mange blir endå meir nervøse og redde under graviditeten. Og etter du blir mamma kjem du nok te kjenna på et stort beskyttelsesbehov ovenfor dette barnet.

Kunne du kanskje flytta til familie mens du legge deg opp penger til babyen komme og ein ny plass å bu?

Desverre uaktuelt, da min mor og jeg ikke er til å "ha hverandre i samme hus" stort mer enn max tre dager. 
Skulle ønske det var annerledes.

Har ingen andre steder jeg kan dra til.

Annonse

For det første: du gjør lurt i å forberede deg på spørsmål du ikke har lyst til å besvare. Og du må forberede deg på at folk generelt spør om ting som ikke er A4. Så som singel og gravid, vil "alle" spørre. Selv har jeg ikke fortalt at vi fikk barn vha ivf. Mest fordi det åpner døra til å stille enda mer private spm. Men så er vi gift, barnet kom etter relativt kort tid og vi fikk ikke tvillinger (da spør 95% om det er ivf...).

For det andre: du må få den naboen på AVSTAND! Lås postkassa, lås døra, ta avstand, sett grenser! På alle områder. Og sett en plan for å flytte. Som alenemor må du føle deg trygg :)

Anonymous poster hash: 1c0c2...373

Tusen takk for omtenksomt svar! :)

Ja, jeg sitter med flytteplaner, problemet er bare at jeg pga økonomi er nødt til å vente med flyttingen et år kanskje, max to.
Jeg har allerede gått og "bitt tennene sammen" nå i et par år venter med å gå ut når jeg hører det er noen andre i oppgangen eller utenfor pga denne usikkerheten.  Det er selvsagt ganske slitsomt. Men har ikke noe annet valg enn å "holde ut".

Det er veldig lytt her også så hører ofte de står i oppgangen og prater etc. eller når de går forbi.

Bor i et borettslag, og begge disse to naboene går igjennom oppgangen daglig, og det kan man jo ikke nekte dem da de bor jo her de og.

Postkassene er felles opplegg, og alle er låst med unntak av når postmannen kommer med posten, når han putter posten oppi de forskjellige. Regner med at det var i en slik situasjon den ene naboen hadde litt vel lange øyne.

I verste fall kan jeg jo leie ut min egen leilighet, og leie meg en annen leilighet et annet sted. Men jeg kommer jo til å selge når jeg flytter, så spørs om man da skal leie ut når det kun gjelder for et år eller max to?

Jeg er helt enig med deg, det er viktig å føle seg trygg som alenemor, og jeg føler meg ikke trygg utenfor leiligheten min her jeg bor pga denne situasjonen.

Uff! Då må du gjera da som må til for at du ska kunna føla deg trygg!

Ein blir sliten av å ha barn. Di gir energi, men åhh di tar og energi. Når ein blir sliten blir nervene endo meir frynsete.

E du sjukemeldt fremdeles? Og komme te ver da te barnet komme? I så fall ville eg flytta dit det var billigst. Om du uansett ikkje vil bu der meir. Kan du ikkje sella med ein gong? Istadenfor å leiga ut meine eg? Før barnet e født e kanskje den tida du har best mulighet til å få tid til å selge!?

Er på arbeidsavklaring, og blir sannsynligvis ufør. Så ustabile naboer er jo ikke akkurat noen helsegevinst i min situasjon..
Men orker ikke selge før uføresøknad er behandlet, fordi hvis det gud forby blir en situasjon der man får avslag og må klage og hele den bøtteballetten der, så får man jo dekt utgifter til lån husleie etc i mellomtiden. Og da er det jo mest praktisk å sitte på leiligheten og vise til av utgifter etc. Vet ikke hvordan nav stiller seg til at jeg har leid ut egen leilighet for å bo i en annen utleie leilighet sånn teknisk. Tror nok de vil ha forståelse for at jeg dog trenger stabilt bomiljø rundt meg.

Fryktelig mye å tenke på og veldig slitsomt, men er nødt til å helgardere meg siden jeg har fler å tenke på enn bare meg selv :)

Bestemt meg for å finne meg en midlertidig løsning nå. 

Kjedelig å være i en slik situasjon, men jeg kunne altså ikke utsette drømmen om barn og sette livet mitt på vent ytterliger flere år da jeg er i en alder hvor jeg ikke er prisgitt å kunne bli gravid, drømmemannen er ikke innen rekkevidde og jeg har allerede ventet i for mange år.

Får bare gjøre det beste ut av situasjonen.

Det er ikke noe kjekt å ikke føle seg trygg i eget hjem, ihvertfall ikke når man går gravid, og helt sikkert ekstra belastende når du er alene. Ville nok vurdert å leie noe, og fremleie egen leilighet. Bare husk at du da må selge innen et år for å ikk emåtte betale 28% av fortjenesten. Du må ha bodd i leiligheten i 1 av de to siste årene før du selger.

Du har ikke en saksbehandler på nav da, som du kan snakke med og forklare situasjonen. Så kan de gi deg en pekepinn på hva de vil godta og ikke? Bare pass på å f¨å ting skriftlig fra dem.

Du får si at mannen er stasjonert i utlandet, og at dere snart skal flytte etter, så når du så flytter, så får de en "bekreftelse" på at dere har flyttet til barnefar..

Anonymous poster hash: 12f51...149

De trenger ikke et navn. Bare si at det er en mann fra tidligere, men at dere ikke så grunnlag for å satse på et videre forhold, eller noe annet "rundt".

Anonymous poster hash: bd783...166

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...