Gå til innhold

Roping under fødsel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser på fødeavdelingen, og la merke til hvor mye lyder de lager. Jeg har født to ganger, og jeg skjønner ikke at man klarer å bruke kreftene sine på all den stønningen og ropingen... Var stort sett helt stille hele veien, og i hvert fall under pressriene. Men er det mest normalt at man lager lyder eller? Hvordan var det for dere?

Anonymous poster hash: 7a715...99a

Fortsetter under...

Skrevet

Det er vel like normalt som å ikke lage lyder. Jeg var også stille, klarte hverken snakke eller lage særlig med lyd.

Skrevet

Svært lite lyder fra meg. Mest pusting og kanskje litt ynking innimellom, men ikke særlig høylytt

Anonymous poster hash: 83dec...8bf
Skrevet

Det er vel helt forskjellig fra person til person.

Jeg synes det var så vondt at jeg ikke klarte å være rolig. Skrek og ropte og bannet og hylte om hverandre. Antageligvis i 1 time med første og en god halvtime med andre, som var den tiden det tok å presse dem ut.

Skrevet

Jeg lagde masse lyder. I følge tilhørerene mine kom det mye dyriske lyder.

Skrevet

Skrek inni meg, men hadde ikke pust på utsiden. Sikkert litt gryntelyder

Anonymous poster hash: d368b...cd1

Annonse

Skrevet

Jeg var stille frem til de siste pressriene, spesielt da bare hodet var ute! Da skreik jeg av smerte! Det var grusomt!

Anonymous poster hash: 8955f...833

Skrevet

Jeg har født fire ganger og har oppført meg ulikt de ulike gangene. Med førstemann hadde jeg en vanvittig vond styrtfødsel, jeg besvimte faktisk to ganger av smerter, og da skrek jeg. Ikke ropte, men skrek i ren og skjær smerte fordi jeg ikke klarte å la være. Dette var under slutten av åpningsriene. Under pressriene var det mer en slags "arrrrggg ..."-stønnelyd.

Under andre fødsel laget jeg ikke en lyd, det var ikke så vondt og føltes ikke nødvendig.

Under tredje ar det verre igjen og det ble en del jamring, men ikke skriking, og det var hardt å presse (kom med armen inntil hode), så da kom det noen slags brøl helt ufrivillig.

Under fjerde fødsel var jeg litt tilbake til første på slutten av åpningsriene (4-10 cm på 15 minutter, det kjennes!), men var stille unde pressriene.

Anonymous poster hash: b2059...cdc
Skrevet

Helt stille første gang og ropte og bar meg andre gang. Som elsker livet sier, tror det er like normalt begge deler.

Skrevet

Jeg ropte på samme måten som jeg gjør når jeg løfter tunge vekter ol.

Anonymous poster hash: f11bf...37a
Skrevet

Jeg kjenner flere som har hylt. Roping og hyling er super smertelindring...

Anonymous poster hash: 1b099...031
Skrevet

Hahahaha ja kjenner meg igjen i tankene dine. ...Etter første fødselen.... for da kom jeg ikke med en lyd. Alt gikk stille og rolig for seg.

Så kom nr.2 og nr.3.... to styrtfødsler... 37 minutter på nr.2 og 47 minutter på nr.3 står det i papirene. (Selv hadde jeg ikke peiling på tiden, i hvertfall ikke med nr.2.)

Skal si deg det at jeg skrek så ille med nr.2 at jeg fikk halsbetennelse og bihulebetennelse etterpå. 🙈😜

Jeg var så flau etterpå at jeg kjenner det ennå. Skal si jeg måtte svelge noen kameler, ja. ✌

Med nr.3 var det vel mer dyriske grynt, ul og stønning, hehe. Men gubben, som tilfeldigvis havnet slik at han hadde øret rett ved munn min, ja, han hadde pipelyd i øret i to døgn etterpå, sier han. 🙈

Så joda, det er nok bare forskjell fra både person til person og fra gang til gang, hehe. 😄 😄

Skrevet

Jeg har hatt to styrtfødsler som varte i tre timer! Jeg rautet som en ku og hadde ikke tid til smertestilling. Det var så vondt at jeg mistet fullstendig kontroll på alt. Lydene kom helt ukontrollert og jeg lå å sprellet i fødesenga. Overbeviser meg selv om at jeg ikke hadde vært så gærn dersom fødslene hadde strakt seg over lengre tid og jeg fikk litt pusterom innimellom :)

Anonymous poster hash: abff5...f0c

Annonse

Skrevet

Var i grunn stille, fortsett fra pusting og stønning, men det kom dødbrøl fra meg da jeg presset ut babyen samtidig som TO stykker hadde spenntak med beina sine i sengekanten min og dro ut babyen. Ingen ord klarer å beskrive den smerten der. Mannen min har aldri noensinne hørt et slikt brøl hverken før eller etter.

Anonymous poster hash: 1b07c...627

Skrevet

Jeg var på omvisning på føden, og der var det ei som ropte og skrek så jævlig at jordmor bad meg ignorere henne da dette ikke var "normalen". Selv var jeg stille,med unntak av noen ukontrollerte (lave) stønnelyder når jeg fikk pressrier.

Anonymous poster hash: aa650...f4d

Skrevet

Jeg hadde da sannelig smerter selv om jeg ikke lagde så mye lyd... Jeg har ropt ved mye mindre smerter enn fødselsrier. Men ved veldig sterke smerter, så går jeg på en måte innover. Greier ikke forholde meg til noenting rundt meg. Så det handlet ikke om at jeg holdt igjen for ikke å rope eller noe, tvert imot... Jeg måtte anstrenge meg for å gitt signaler og kommunisere med de rundt meg.

Anonymous poster hash: 7a715...99a

Skrevet

Jeg har hatt to styrtfødsler som varte i tre timer! Jeg rautet som en ku og hadde ikke tid til smertestilling. Det var så vondt at jeg mistet fullstendig kontroll på alt. Lydene kom helt ukontrollert og jeg lå å sprellet i fødesenga. Overbeviser meg selv om at jeg ikke hadde vært så gærn dersom fødslene hadde strakt seg over lengre tid og jeg fikk litt pusterom innimellom :)

Styrtfødsler som varer i tre timer... Sorry frøken men da veit du ikke hva en styrtfødsel er gitt.

Anonymous poster hash: b7301...d8f

Skrevet

Jeg har fire barn. En fødsel var jeg helt stille og i min egen verden, en der jeg hylte og skrek av full hals og en fødsel der jeg jamret forsiktig. En fødsel der jeg løste kryssord på 8-10 cm åpning, lo og tøyset, helt smertefritt fra begynnelse til utpressing.

Jeg skreik og hylte da jeg gikk gikk fra moderate smerter som jeg klarte å puste meg gjennom til akutt smertehelvete der jeg trodde jeg skulle dø. Jeg gikk fra 4 til 10 cm på en rie, en jævlig rie. Kropp og sinn fikk sjokk siden jeg aldri gradvis fikk vendt meg til smertene.

Styrtfødsler er et sjokk for kropp og sinn. De er ikke nødvendigvis vondere egentlig, men smerten har ikke økt gradvis slik at man har fått vendt seg til smerten.

Skrevet

Jeg har hatt to styrtfødsler som varte i tre timer! Jeg rautet som en ku og hadde ikke tid til smertestilling. Det var så vondt at jeg mistet fullstendig kontroll på alt. Lydene kom helt ukontrollert og jeg lå å sprellet i fødesenga. Overbeviser meg selv om at jeg ikke hadde vært så gærn dersom fødslene hadde strakt seg over lengre tid og jeg fikk litt pusterom innimellom :)Anonymous poster hash: abff5...f0c

Styrtfødsler som varer i tre timer... Sorry frøken men da veit du ikke hva en styrtfødsel er gitt. Anonymous poster hash: b7301...d8f
Tre timer og under er styrtfødsel

Anonymous poster hash: bc3cd...702

Skrevet

Okei, jordmora sa på utskrivingssamtalen at det var styrtfødsler pga tiden jeg var i aktiv fødsel. Husker ikke nøyaktig hvor lang tid dette var, men tre timer var fra første rie til barna var ute.

Kan godt hende jeg tar feil, men var hvertfall det jordmora fortalte meg.

Du høres forresten ut som en kjempehyggelig person....

Skrevet

Styrtfødsler som varer i tre timer... Sorry frøken men da veit du ikke hva en styrtfødsel er gitt.

Okei, jordmora sa på utskrivingssamtalen at det var styrtfødsler pga tiden jeg var i aktiv fødsel. Husker ikke nøyaktig hvor lang tid dette var, men tre timer var fra første rie til barna var ute.

Skrevet

Fødsel nr 1 varte i en eviiiiigheeet! Ingen roping og hadde "kontroll" hele veien. Fødsel nr 2 varte i ca fire timer fra første rie. Ingen kontroll! Hodet måtte bare henge med på kroppen så godt det kunne. ROPTE under riene! Eller... mer lyd som bare kom av seg selv. Jeg unnskyldte meg flere ganger, men jordmor sa det var bare å fortsette. Det var visst lyd som kom med urkraften og bare måtte ut. Ingen lyd under pressriene.

Anonymous poster hash: 3315a...7b4

Skrevet

Jeg fikk samme beskjed på sykhuset. De regnet det som styrtfødsel selv om jeg begynte å kjenne noe ca 3 timer før jenta kom ut. (Forøvrig en lett og ukompliset fødsel)

Anonymous poster hash: f11bf...37a

Skrevet

Fødsel nr 1 varte i en eviiiiigheeet! Ingen roping og hadde "kontroll" hele veien. Fødsel nr 2 varte i ca fire timer fra første rie. Ingen kontroll! Hodet måtte bare henge med på kroppen så godt det kunne. ROPTE under riene! Eller... mer lyd som bare kom av seg selv. Jeg unnskyldte meg flere ganger, men jordmor sa det var bare å fortsette. Det var visst lyd som kom med urkraften og bare måtte ut. Ingen lyd under pressriene. Anonymous poster hash: 3315a...7b4

Så rart. Jeg ropte kun under pressriene, dvs det var ikke roping, mer mørk rauting ;)

Anonymous poster hash: bc3cd...702

Skrevet

Fødsel nr 1 varte i en eviiiiigheeet! Ingen roping og hadde "kontroll" hele veien. Fødsel nr 2 varte i ca fire timer fra første rie. Ingen kontroll! Hodet måtte bare henge med på kroppen så godt det kunne. ROPTE under riene! Eller... mer lyd som bare kom av seg selv. Jeg unnskyldte meg flere ganger, men jordmor sa det var bare å fortsette. Det var visst lyd som kom med urkraften og bare måtte ut. Ingen lyd under pressriene.

Anonymous poster hash: 3315a...7b4

Har hatt det på samme måten selv. Første fødsel tok lang tid, hadde full kontroll og laget lite lyd før helt på slutten. Andre og tredje fødsel var styrtfødsler, null kontroll over de sinnsyke smertene og jeg skreik som bare det. Oh lord!! Og det var IKKE viljestyrt kan jeg si, så det å prate om "å bruke kreftene mer fornuftig" gir faktisk liten mening....

Anonymous poster hash: ed2f2...752

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...