Gå til innhold

B12 sprøyter, hvor raskt merket du forskjell?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fått beskjed om at jeg har lett b12 mangel, skal begynne på sprøyter på mandag. Gjør det vondt å ta de? Kan man ta den første på legekontoret og så ta resten selv?

 

Er forferdelig sliten om dagen, klarer INGENTING. Alt er tungt og jeg vil bare sove hele dagen. Passer ganske dårlig når man er alenemor ;) Så jeg håper det hjelper ganske raskt :)

 

Anonymous poster hash: 74b7c...5f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tar alltid sprøytene på legekontoret, man kan ikke ta dem selv. Jeg merker forskjell allerede dagen etterpå.



Anonymous poster hash: 47ba4...a2f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sekretøsa

Du må ta de hos legen, eller evt hos noen du kjenner som er sykepleier/vernepleier eller noen andre som kan sette sprøyter. De jeg vet av som bruker det merker det rimelig kjapt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det gjør litt vondt.En gang gjorde det veldig vondt.Da traff de en nerve.Hadde problemer med å gå resten av dagen.



Anonymous poster hash: 2da0e...8ec
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker kjapp virkning :) Setter selv eller svigermor setter. Tar 1 gang i mnd.

 

Anonymous poster hash: 5824c...b73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker absolutt ikke kjapp virkning! Og det har jeg fått bekreftet av legen min kan være helt normalt. Så hang in there, viss det samme skjer med deg, det går gradvis bedre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De settes (alltid?) helt på toppen av rumpa, så det er umulig å sette dem selv. Med mindre du er slangemenneske.

 

De svir litt, men virkelig ikke vondt.

 

Anonymous poster hash: 6a127...fb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke spesielt vondt, et lite stikk også svir det litt, helt overkommelig det altså.

 

Jeg satte på legekontoret hver gang, men kjenner du en sykepleier e.l. som kan sette for deg er det ikke noe problem å sette hjemme.

 

Mener jeg begynte kjenne forskjell etter fjerde sprøyta eller noe sånn, bedringen kom litt gradvis og snikende så vanskelig å si eksakt. 

 

Jeg var lav på D-vitamin og jern også da, så jeg tok jo tilskudd av dette samtidig, så alle tingene til sammen gav gradvis bedring.

 

 



Anonymous poster hash: 82304...b17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De settes i det myke partiet på hoften. Hold tommel på hoftekam og hvor pekefinger ender, settes den. Absolutt ikke umulig å gjøre selv ;)

 

Anonymous poster hash: 5824c...b73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

B-12 settes intramuskulært, det er også mulig å sette den i låret. Altså ikke noe problem å gjøre selv om du får litt opplæring av legen ;)

 

Anonymous poster hash: fbec2...1cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar annen hver mnd. Merker det etter noen dager. Gjør ikke vondt.

 

Tok for første gang i mars, da fem dager på rad. Ble et nytt menneske. :)

 

Anonymous poster hash: c0a6c...476

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen :)

Okey, da ser jeg hvor vondt det er før jeg evnt prøver selv :P

 

Skal ta en sprøyte hver uke i fire uker, og så en gang hver tredje mnd resten av livet.

Hadde vært greit å slippe legekontor så ofte ;)

 

Håper jeg merker raskt forskjell. Hadde D vitaminmangel i våres, tok 10.000 ie hver dag i to mnd og var da helt i øverste sjiktet for normalverdiene. Merket bedring etter en uke på D vit, så håper det går like raskt nå :)

Hi

 

Anonymous poster hash: 74b7c...5f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for svar alle sammen :)

Okey, da ser jeg hvor vondt det er før jeg evnt prøver selv :P

 

Skal ta en sprøyte hver uke i fire uker, og så en gang hver tredje mnd resten av livet.

Hadde vært greit å slippe legekontor så ofte ;)

 

Håper jeg merker raskt forskjell. Hadde D vitaminmangel i våres, tok 10.000 ie hver dag i to mnd og var da helt i øverste sjiktet for normalverdiene. Merket bedring etter en uke på D vit, så håper det går like raskt nå :)

Hi

 

Anonymous poster hash: 74b7c...5f1

Hvorfor har legen bestemt at du skal ha B12 sprøyter hver 3 måned resten av livet, når du bare har lett B12 mangel?

 

Anonymous poster hash: fe1bd...df5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Det er ingen problem å sette disse sprøytene selv med litt veiledning først. Setter alltid disse sprøytene på meg selv, og da i lårmuskelen (intramuskulært) Ikke gjør det vondt og slipper å dra på legekontor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...