Gå til innhold

Er det helt galt at kattungen på 12 uker løper ute litt?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har hatt den siden den var 9 uker av ulike grunner. Det trenger dere ikke henge dere opp i. Sånn måtte det bare bli.

Men saken er jo at den løper ut med en gang døra åpnes. Og jeg kan jo ikke sitte med lukka dører når det er 25 gr ute.

Den holder seg på verandaen og litt på plenen. Kommer inn når vi går inn.

Er det helt krise?

 

Har ei ho katt på 7 år også. Hun tusler bare rundt huset :)

 

Anonymous poster hash: f9e27...e5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den skal være inne. Den kan bli drektig om det er en hunn, den kan bli redd og løpe ut i veien, den kan bli tatt av større fugler etc.

 

Hold den inne.

 

Anonymous poster hash: 328d0...947

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir den katta drektig så er det noe alvorlig galt med naturen. Det er en gutt.

Han er ikke alene ute, vi er stort sett på verandaen. Men han går ned på plenen alene. Vi bor i byggefelt med lite trafikk

 

Anonymous poster hash: f9e27...e5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her står dørene åpne og kattungen står i bånd på verandaen sammen med oss. Har sele på katten og binder den fast der vi sitter, den kan leke, har tilgang på vann og skygge, det går helt fint.

 

Når vi er inne og har verandadøren åpen stenger vi katten ute fra stuen så den ikke stikker ut.

 

Hovedproblemet er at retningssansen til kattunger ikke er ferdig utviklet før den er rundt 6-8 mnd gammel, så om den glemmer seg og går litt for langt vekk (og det kan den fort gjøre om den følger etter en sommerfugl eller noe annet spennende) så er det ikke sikkert den finner veien tilbake...



Anonymous poster hash: 4d0db...643
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt kattungen på 14 uker litt de siste dagene. Er ute sammen med den og den holder seg sammen med oss.

Problemet er hvis de skulle bli borte så kan det være vanskelig å finne veien hjem for de

 

Anonymous poster hash: 8e6da...b6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bånd på en kattunge er dyreolageri spør du meg noen mener det er greit.men jeg har hatt mangr katter oppigjennom.mine har fått gå ut når jrg har vært der.jeg har hatt verdens skjønneste katter som kommer inn når jeg ropte på de.en katt skal værr ute i gresset og i skogen å leke og fange mus..ikke sitte i bånd på terassen.

 

Anonymous poster hash: 736d1...bed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hold øye med kattungen du så går det nok helt fint. Jeg hadde også latt den gå ut. Bare fint for den å være litt ute og bli kjent med omgivelsene. En kattunge i bånd synes jeg høres ut som dyreplageri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du DUM eller!kan ikke tenke selv iallefall!!Kattunger skal ikke være ute alene før de er nærmere 1år!!!!

 

Anonymous poster hash: 136c8...bbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ønsker å holde han inne, klarer du det helt fint. Det er bare å ha han et annet sted når du har døra oppe.

Kattunger som er så små har ikke utviklet stedsans, så du risikerer at han går seg bort, blir påkjørt, tatt av andre dyr osv.

Jeg synes det er uansvarlig, og hadde ikke gjort det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som mener det.men for at en katt skal bli vant med å være ute.kan den være ute fra 12 ukers alder.mine har vært ute før det også.har god erfaring med katt.mine hat aldri stikki av.jeg bor utenfor by.katt i byen er ikke bra etter min mening.

 

Anonymous poster hash: 736d1...bed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som mener det.men for at en katt skal bli vant med å være ute.kan den være ute fra 12 ukers alder.mine har vært ute før det også.har god erfaring med katt.mine hat aldri stikki av.jeg bor utenfor by.katt i byen er ikke bra etter min mening.

 

Anonymous poster hash: 736d1...bed

Sånne som deg er bare for dumt. Hvem BRYR seg om hva DU mener? Det som betyr noe er faktisk fakta og forskning, ikke hva en know-it-all som ikke kan skrive skikkelig sier. Det går virkelig ikke an å ta deg seriøst.

 

Anonymous poster hash: 328d0...947

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har hatt mange kattunger opp gjennom årene. Fra de var ca 8 uker har de fått være ute med moren og oss. Frem til de er ca 14 uker er det sjelden noe problem. Da holder de seg tett ved folk eller mor. Når de blir eldre er det værre. Da vokser utforskertrangen uten at stedsansen er ferdig utviklet. Vi har aldri mistet noen, men vi har brukt noen timer på å lete etter halvstore kattunger.

 

Anonymous poster hash: 84fd6...c07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At katter ikke skal få frisk luft før de er et år er nytt for meg, og høres naturstridig ut.

 

Jeg har vokst opp på småbruk, og bor landlig nå også. Alltid hatt katt. Har kattungen inne et par uker så den blir kjent med oss og huset. Lar dem deretter være ute når vi er ute, og utforske terrasse / hage / gårdsplass i eget tempo. Etter et par mnd går katten fritt, har gjort seg kjent ute og inne. Ingen katter har blitt påkjørt eller forsvunnet.

Stakkars katter som holdes innelåst i et år, det er ikke naturlig for dem.

 

Anonymous poster hash: b431b...d9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dere som mener vi er hysteriske som er ansvarlige for den store mengden løskatter og uønskede huskatter, husk det. Å oppfordre folk til å slippe ut ukastrerte katter er ren og skjær idioti, og jeg skjønner ikke hva dere tenker med. Eller, jeg skjønner jo at dere ikke tenker.

 

Hør på folk som KAN katt, ikke på disse bedreviterne som ikke har peiling. Tro kan man gjøre i kirka, seriøse katteeiere hører på forskning og fagfolk.



Anonymous poster hash: 328d0...947
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er dere som mener vi er hysteriske som er ansvarlige for den store mengden løskatter og uønskede huskatter, husk det. Å oppfordre folk til å slippe ut ukastrerte katter er ren og skjær idioti, og jeg skjønner ikke hva dere tenker med. Eller, jeg skjønner jo at dere ikke tenker.

 

Hør på folk som KAN katt, ikke på disse bedreviterne som ikke har peiling. Tro kan man gjøre i kirka, seriøse katteeiere hører på forskning og fagfolk.

 

Anonymous poster hash: 328d0...947

 

Hvilken forskning og fagfolk støtter du deg på når du mener katter ikke skal slippes ut før de er et år?

 

Anonymous poster hash: 84fd6...c07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi ordnet oss katt fra Dyrebeskyttelsen for noen år siden fikk vi forbud mot å la katten være ute alene til den var rundt ti mnd, og grunnen til det er at kattungene ikke har utviklet orienteringssansen sin før da. Såklart kan du lufte katten din, men snart skjønner den å komme seg utom derifra og da kan den fort bli borte.

 

At du ikke kan ha døra igjen pga varmen er jo forsåvidt forståelig, men da må du finne på noe så katten ikke kommer seg ut derifra. Da vår var unge så hokdt vi den på et annet rom når vi skulle lufte. No problem, ta ansvar! :-)

 

Anonymous poster hash: 8943c...932

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis noen er med ut og passer på den hele tiden,er det ikke noe problem,men en så liten katt finner sjelden veien hjem,hvis den skal gå for langt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...