Gå til innhold

SA uke 11, ekstra oppfølging?


Tresko81

Anbefalte innlegg

Jeg mista i dag, 11+1. Var på sykehuset å fikk det bekreftet med ul. Synes dette er utrolig tøft.. Jeg kjenner alerede på redselen for at dette skal skje igjen. Jeg lurer på om det er noen som vet om det er vanlig/mulig med ekstra oppfølging (i neste svangerskap) etter en spontan abort? Jeg er ung (bare 20 år), røyker ikke og har ikke rørt alkohol i år. Jeg er aktiv og har normal kroppsvekt. Jeg føler jeg har lagt alt til rette, men til tross for det mista vi :( jeg tror jeg blir å ha problemer med å slappe av neste svangerskap, spesielt siden jeg mista så "sent" som nå. Jeg vet at det ikke er sent i det store bildet, men det er vel vanligere i miste i rundt uke 4-5. Vi er veldig glade for at vi ikke hadde sagt noe til noen enda, men det gjør så forferdelig vondt å tenke at om noen dager skulle vi egentlig overraske alle. Jeg hadde sett for meg i mange uker hvordan jeg skulle fortelle det til kommende storebror (min stesønn), som ønsker seg så en bror/søster. Jeg vet at det kommer flere muligheter, vi skal fortsette å prøve - men det følse som jeg må starte på målstreken igjen. Håper så inderlig at dette aldri skjer igjen :(

Endret av Tresko81
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uff, så trist at du opplever dette!😔jeg opplevde noe lignende i april, der jeg ble henvist til tidlig ul etter første legekontroll pga mistanke om noe galt, og der ul viste ingen liv....kroppen ordnet ikke opp selv(såkalt MA), så jeg hadde ikke noe mistanke om at noe var galt.. Måtte da ta medisinsk abort på sykehuset. Var i samme situasjon som deg, 12 uker og akkurat på nippet til å fortelle om nyheten. Syns det hele var veldig leit, så tenker på deg nå!😘Jeg lurte på det samme som deg, og fikk i alle fall beskjed på sykehuset at jeg skulle be om henvisning fra fastlegen til tidlig ultralyd ved et ev nytt svangerskap, rundt uke 8 kan man visst se hjerteslag, før det var det visst ikke noe poeng. Men hvis vi skulle være så heldig at vi blir gravide igjen(har ikke skjedd enda, tok 10 uker før mens kom), hjelper det i alle fall litt å se at alt er i orden før ordinær ul, det er jo ganske sent å ev finne ut at noe er galt.... Tenker på deg, vondt å miste det man ønsker mest av alt, og nesten like ille at man ikke alltid føler at man kan fortelle om det.. Håper du har noen rundt deg, og lykke til videre!

Endret av rumpetroll*i*magen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Er usikker nå på om det er ma eller sa jeg går gjennom. Det hele startet med blødning i helga, men har i dag fått cytotec som jeg har tatt. Da stemmer det vell mere at jeg har hatt ma og ikke sa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager kort svar, ser nå at jeg høres litt overlegen ut.. det var altså ikke meningen! Det er tøft ja, og jeg skulle ønske at ingen kvinner/jenter trengte å gå gjennom dette! :( det varmer godt med gode ord <3 heldigvis har jeg en god og snill samboer som tar seg godt av meg ❤

Endret av Tresko81
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppfatter deg ikke som overlegen!😊hmmm, vet ikke hva det kategoriseres som, er i alle fall MA når kroppen ikke ordner opp selv/blødninger, men kan jo være at fosteret har sluttet å utvikle seg før kroppen din ga tegn på at noe var galt. Jeg hadde ikke hørt om det engang før det skjedde med meg.. Hvis du må gjennom cytotec- kur vil jeg tro at det er for å være sikker på at kroppen kvitter seg med alt? Men ring for all del sykehuset hvis du lurer på noe! Tenker fortsatt på deg!

 

Anonymous poster hash: 895d2...fda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppfatter deg ikke som overlegen!😊hmmm, vet ikke hva det kategoriseres som, er i alle fall MA når kroppen ikke ordner opp selv/blødninger, men kan jo være at fosteret har sluttet å utvikle seg før kroppen din ga tegn på at noe var galt. Jeg hadde ikke hørt om det engang før det skjedde med meg.. Hvis du må gjennom cytotec- kur vil jeg tro at det er for å være sikker på at kroppen kvitter seg med alt? Men ring for all del sykehuset hvis du lurer på noe! Tenker fortsatt på deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huff, tror jeg blir nødt til å ringe sykehuset snart. Det er nå 6 timer siden jeg tol tabelettene, men det har ikke skjedd stort til nå.. blør litt, men det er ikke slik legen beskrev at det kom til å være.. skal gi det en liten time til da det står at jeg skulle ringe om de ikke hadde gitt utslag innen 6-8 timer på arket :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, tror jeg blir nødt til å ringe sykehuset snart. Det er nå 6 timer siden jeg tol tabelettene, men det har ikke skjedd stort til nå.. blør litt, men det er ikke slik legen beskrev at det kom til å være.. skal gi det en liten time til da det står at jeg skulle ringe om de ikke hadde gitt utslag innen 6-8 timer på arket :(

Ta kontakt med sykehuset. Det kan være du trenger flere runder med tabletter. Jeg hadde en ma i uke 10 nylig. Fikk ikke gjennomføre det hjemme. Måtte være på sykehuset og det var egentlig greit. Prøvde i 4 dager med masse tabletter men lite kom ut. Endte med utskrapning 5 dagen. Ta kontakt og hør om du får komme inn i morgen💙

 

Og, ja, du får helt sikkert tilbud om ekstra ul i neste svangerskap. Jeg har mistet i uke 37 også, fikk veldig bra oppfølging i påfølgende svangerskap. Nå har jeg jo ikke blitt gravid igjen etter ma'en men regner med jeg får like god oppfølging da også.

 

Anonymous poster hash: 060e5...cb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, tror jeg blir nødt til å ringe sykehuset snart. Det er nå 6 timer siden jeg tol tabelettene, men det har ikke skjedd stort til nå.. blør litt, men det er ikke slik legen beskrev at det kom til å være.. skal gi det en liten time til da det står at jeg skulle ringe om de ikke hadde gitt utslag innen 6-8 timer på arket :(

Ta kontakt m sykehuset! Jeg ble på sykehuset til mesteparten var kommet ut, syns det var betryggende å være der og ikke hjemme, selv om det selvfølgelig ikke var noe hyggelig opplevelse..var på sykehuset i ca 7 timer, men opplevde at blødningene fortsatte ganske kraftig en stund etterpå. Holdt med 2 runder tabletter hos meg. Men noen trenger nok flere tabletter, ev utskraping, har lest om det her inne.... Håper du får raskt hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager ekle detaljer, men trenger litt hjelp.

 

Jeg tok kontakt med sykehuset, men de sa at de hadde ikke gyn-lege på så jeg måtte bare ringe på nytt neste morgen. I løpet av natta fikk jeg veldig vondt, men ikke værre enn at jeg klarte meg. På morgenen kom det noe noe blog og klumper, men synes det er lite til at det skal være alt. Ringte sykehuset på nytt samme morgen og de mente at alt var i orden då lenge jeg blødde. Jeg spurte om de mente det var forsvarlig å dra på fjellet også, og det mente de skulle være helt i orden. Jeg fikk også beskjed om å ringe tilbake om blødningen stoppet opp eller om det begynte å lukte av det. Jeg synes egentlig at det lukter vondt men det er en slags blpdlukt så jeg vil tro det er normalt. Men jeg er enda plaget av smerter. Gårdagen var forholdsvis grei. Jeg fikk vondt om jeg gikk mye, men så fort jeg satte meg nes stoppet det. Tok to paracett på ettermiddagen også da jeg ble litt plaget med smerter. Men i dag våknet jeg til mpderate smerter. De sitter i magen på samme plass hvor jeg hadde de den natten etter jeg tok cytotec tabelettene. Utover dagen i formiddagen ble det verre, er vondt både når jeg beveger meg og når jeg sitter i ro. Tok to til paracett (altså to 500 mg). Nå er det anart ett par timer siden jeg tok de men har fremdeles ganske vondt. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det. Det er ikke uutholdelig, og det kommer og går. Men akkorat i det de kommer gjør det ganske vondt.

 

Jrg skjønner at jeg har et "åpent sår" om jeg kan si det slik, og at det er veldig ømt. Men er så usikker på hvor lenge det er normalt å ha vondt? Er det noen som kan forklare hvordan de hadde det etterpå?

Beklager hvis det er mye skrivefeil. Skriver på telefonen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det et par dager siden innlegget, men jeg håper du ikke går med de smertene du beskriver enda. Om du gjør det, ville jeg tatt kontakt med lege. Jeg har aldri hatt smerter i flere dager etterpå, men jeg har aldri tatt cytotec, samt at jeg hadde utskrapning på de 2 siste SA-ene pga store blødninger

 

Jeg har gjennomgått totalt 3 SA, to av de i uke 11 og den siste i uke 15+5. Har aldri fått tilbud om noe ekstra oppfølging... vi prøver nå igjen etter den siste SA-en i uke 15, og jeg skal til legen om noen uker, da kommer jeg til å spørre om oppfølging ved en evt ny graviditet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Smertene er borte og alt ser ut til å gå som det skal. Jeg var tydeligvis ikke ferdig om jeg kan si de på den måten.

Håper du kam skrive til meg her på tråden etter at du har vært hos legen :) lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har da væet i kontakt med trivelig og snill jordmor. Har fått tilbud on kontroll annenhver uke ved neste svangerskap. Føler det er god oppfølging, og senker skuldrene litt da :) tenkte bare jeg skulle skrive det hvis andre leser inne på tråden og lurer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist å høre om opplevelsen din <3 håper det går bra med deg. Jeg har også hatt flere sa/ma og jeg er veldig fornøyd med oppfølgingen. Her får jeg det jeg vil, når jeg vil det. Utroligt godt å ha det sånn. Men blir ofte at man må vente på "kroppen" for det om. Så er lange uker når man er Nygravid. 24 dager siden min siste nå. Gleder meg til å begynne å prøve igjen :-) lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...