Gå til innhold

Det er så irriterende med ikke norske, gebrokkent snakkende folk på telefonen!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Måtte snakke med norwegian på telefonen i går. Hun forsto ikke hva jeg sa, og selv hadde hun ikke ord nok til å kommunisere, så satte hun over til en kollega, det var ikke bedre.

Så forsøkte vi på engelsk (jeg er tospråklig, det var ikke meg som var problemet) det var like hjelpeløst.

Så ble jeg satt over til en norsk, etter jeg bad om det. Fikk saken løst straks.

 

Merker det på jobben også, har mye telefonkontakt med ulike offentlige og private kontorer, på ulike nivåer.

 

Utlendingene aner stort sett ikke hva de driver med. De må i 90% av tilfellene sette over til noen andre, eller enda verre, de feil informerer ofte.

 

Det irriterer meg grenseløst. Vi som kunder er da ikke hjelpen med slik kunde behandling. 😡

 

Er det andre med samme erfaring?

 

Anonymous poster hash: 5975b...82c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nja, har hatt østlendinger på telefonen som ikke forstår bergensk engang så....

 

Anonymous poster hash: 823f3...f12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er til dels enig med deg.

 

Mange jobber krever svært høy norskkompetanse, og i en del yrker synes jeg det ansettes folk som ikke har dette. I blant mistenker jeg at det gjøres av vikarierende motiver. F.eks møter jeg i jobbsammenheng ganske ofte folk i førstelinjen hos NAV med minoritetsspråklig bakgrunn. Jeg vet også at det er en utdanning (sosionom) med rykter for å være relativt "enkel" og hvor folk skyfles gjennom studiet uten de helt store kravene (nei, jeg gidder ikke en stor diskusjon med sosionomer her - men det er jo en kjensgjerning at man kan surfe gjennom studiet; ikke at man må). I tillegg har gjerne offentlige etater et ønske om å ansette minoriteter, særlig menn i kvinnedominerte yrker og definitivt mennesker med annen kulturbakgrunn.

 

Alt det er supert. Men når du da ender med saksbehandlere som sikkert kan faget greit - selv om jeg i blant undres, når norsken er så begredelig at de vanskelig kan ha fått inn pensum - men som mangler kommunikasjonsmuligheter, så har du et problem. Oftest klientens problem.



Anonymous poster hash: 1e591...5f3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vi heldige, HI, som klarte å lære oss godt norsk som utlendinger. Mange andre får det ikke til, dessverre. Jeg blir mer provosert av dansker og svensker som jobber i Norge og mener at alle skal forstå dem, de gidder ikke en gang å prøve å lære norsk. Nei, jeg forstår ikke dansk når personen snakker fort og man snakker om noe vanskelig, for eksempel feil på en datamaskin. Og nei, jeg vet ikke hva halv-fjers betyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er jo hvor godt den ansatte forstår det kunden sier, en annen ting er jo at kunden selv kan være utenlandsk, ha utfordringer med å forstå norsk, og at det blir verre hvis den ansatte snakker dårlig, utydelig eller gebrokkent, eller hvis de bare rett og slett ikke snakker norsk i det hele tatt, som ofte er tilfelle med dem fra våre nærmeste naboland.

 

Jobber selv for en offentlig tjeneste som har telefonvakt. Her ble ofte en dansk kollega av meg satt til å betjene vakttelefonen, fordi hun hadde en sykdom som gjorde henne mindre egnet til å gjøre andre oppgaver. Det fungerte svært dårlig. Særlig hadde personer med innvandrerbakgrunn svært vanskelig for å forstå henne.



Anonymous poster hash: 5b924...397
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble en gang trukket ut til å være med på en eller annen undersøkelse. Jeg vet ikke helt hva det var, jeg ville ikke, men jeg måtte..Jeg prøvde å bare å la være å svare når de ringte, men det resulterte i at de ringte jobben min og fortalte dem at jeg nektet og at jeg ikke hadde lov til det..

 

Så neste gang svarte jeg, jeg sa jeg hadde dårlig tid da jeg var på jobb, så han mannen snakket fort. Saken er at han snakket så utrolig dårlig norsk! Jeg forsto han ikke og måtte betale han gjenta mange ganger. Han ble til slutt irritert på meg! Det er det mest merkelige jeg har vært med på..Når det drives telefonundersøkelser bør man i det minste gjøre seg forstått, og spesielt siden dette tydeligvis var så viktig?

 

Anonymous poster hash: 47319...8d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ble en gang trukket ut til å være med på en eller annen undersøkelse. Jeg vet ikke helt hva det var, jeg ville ikke, men jeg måtte..Jeg prøvde å bare å la være å svare når de ringte, men det resulterte i at de ringte jobben min og fortalte dem at jeg nektet og at jeg ikke hadde lov til det..

 

Så neste gang svarte jeg, jeg sa jeg hadde dårlig tid da jeg var på jobb, så han mannen snakket fort. Saken er at han snakket så utrolig dårlig norsk! Jeg forsto han ikke og måtte betale han gjenta mange ganger. Han ble til slutt irritert på meg! Det er det mest merkelige jeg har vært med på..Når det drives telefonundersøkelser bør man i det minste gjøre seg forstått, og spesielt siden dette tydeligvis var så viktig?

 

Anonymous poster hash: 47319...8d2

 

 

ÅÅÅ, va det på den tiden man MÅTTE svare på undersøkelser fra f eks statistisk sentralbyrå, at man ikke kunne takke nei? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bare på telefon, men jeg jobber innen demensomsorgen i en kommune. Mer og mer vikarer er nå fra utlandet, med lite norskkunskaper. Her sliter vi som er kollegaer med å forstå hva de sier. Hvordan tror dere det er for de som er demente??? Hvorfor ikke sette krav til disse!? Vi norske skal ha kunnskaper i kommunikasjon, mens de fra utlandet får visst jobbe samme hva!!!

Ei fra burma klarer ikke uttale navnene til mange av de som er dement....og det er det minste problemet, for å si det sånn!

 

Anonymous poster hash: 1a41c...3ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bare på telefon, men jeg jobber innen demensomsorgen i en kommune. Mer og mer vikarer er nå fra utlandet, med lite norskkunskaper. Her sliter vi som er kollegaer med å forstå hva de sier. Hvordan tror dere det er for de som er demente??? Hvorfor ikke sette krav til disse!? Vi norske skal ha kunnskaper i kommunikasjon, mens de fra utlandet får visst jobbe samme hva!!!

Ei fra burma klarer ikke uttale navnene til mange av de som er dement....og det er det minste problemet, for å si det sånn!

 

Anonymous poster hash: 1a41c...3ca

 

 

Si meg, er du ei av disse som klager på at utlendinger som kommer hit ikke jobber og bare får støtte fra staten? Og så klager du på at de jobber også? Hva skal de gjøre for å please deg? Mange av flyktninger er analfabeter, forventer du at de verken skal motta støtte fra staten eller jobbe før de har lært seg perfekt norsk?

 

Anonymous poster hash: d407e...777

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ikke bare på telefon, men jeg jobber innen demensomsorgen i en kommune. Mer og mer vikarer er nå fra utlandet, med lite norskkunskaper. Her sliter vi som er kollegaer med å forstå hva de sier. Hvordan tror dere det er for de som er demente??? Hvorfor ikke sette krav til disse!? Vi norske skal ha kunnskaper i kommunikasjon, mens de fra utlandet får visst jobbe samme hva!!!Ei fra burma klarer ikke uttale navnene til mange av de som er dement....og det er det minste problemet, for å si det sånn!Anonymous poster hash: 1a41c...3ca

  Si meg, er du ei av disse som klager på at utlendinger som kommer hit ikke jobber og bare får støtte fra staten? Og så klager du på at de jobber også? Hva skal de gjøre for å please deg? Mange av flyktninger er analfabeter, forventer du at de verken skal motta støtte fra staten eller jobbe før de har lært seg perfekt norsk? Anonymous poster hash: d407e...777
kan vel ikke sies å være analfabet når hun kommer utdannet som spl fra burma. Får dog kun jobbe som assistent fordi hun for n'te gang stryker på norsktester og de prøvene som hun må ta for å bli godkjent som spl i norge. Hun snakker elendig norsk, om hun blir LITT stressa og snakker litt fortere, er det ingen som forstår det hun sier! Damen i seg selv er hyggelig, men klin umulig å forstå!

Hun er ikke flyktning, hun har bodd mange år med sin mann i frankrike før de flytta hit.

 

Og ja, jeg forventer det samme, at de bør kunne KOMMUNISERE med pasientene før de får jobbe hos oss!!! Om du hadde hatt en dement mor eller far ville du forstått hva jeg mener. Det er alfa og omega for å kunne forstå pasientene, og for å kunne gi de god nok pleie!!

 

Så ja, for å please meg bør de som et minimum forstå norsk og snakke det!!

 

 

Anonymous poster hash: 1a41c...3ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ikke bare på telefon, men jeg jobber innen demensomsorgen i en kommune. Mer og mer vikarer er nå fra utlandet, med lite norskkunskaper. Her sliter vi som er kollegaer med å forstå hva de sier. Hvordan tror dere det er for de som er demente??? Hvorfor ikke sette krav til disse!? Vi norske skal ha kunnskaper i kommunikasjon, mens de fra utlandet får visst jobbe samme hva!!!

Ei fra burma klarer ikke uttale navnene til mange av de som er dement....og det er det minste problemet, for å si det sånn!

 

Anonymous poster hash: 1a41c...3ca

 

 

Si meg, er du ei av disse som klager på at utlendinger som kommer hit ikke jobber og bare får støtte fra staten? Og så klager du på at de jobber også? Hva skal de gjøre for å please deg? Mange av flyktninger er analfabeter, forventer du at de verken skal motta støtte fra staten eller jobbe før de har lært seg perfekt norsk?

 

Anonymous poster hash: d407e...777

 

 

 

For et rart svar. Det er vel så enkelt at enkelte jobber kan man gjøre med begrensete norskkunnskaper, mens andre jobber krever god kommunikasjonsevne.

 

Anonymous poster hash: 57fd6...7ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Ikke bare på telefon, men jeg jobber innen demensomsorgen i en kommune. Mer og mer vikarer er nå fra utlandet, med lite norskkunskaper. Her sliter vi som er kollegaer med å forstå hva de sier. Hvordan tror dere det er for de som er demente??? Hvorfor ikke sette krav til disse!? Vi norske skal ha kunnskaper i kommunikasjon, mens de fra utlandet får visst jobbe samme hva!!!Ei fra burma klarer ikke uttale navnene til mange av de som er dement....og det er det minste problemet, for å si det sånn!Anonymous poster hash: 1a41c...3ca

  Si meg, er du ei av disse som klager på at utlendinger som kommer hit ikke jobber og bare får støtte fra staten? Og så klager du på at de jobber også? Hva skal de gjøre for å please deg? Mange av flyktninger er analfabeter, forventer du at de verken skal motta støtte fra staten eller jobbe før de har lært seg perfekt norsk? Anonymous poster hash: d407e...777
kan vel ikke sies å være analfabet når hun kommer utdannet som spl fra burma. Får dog kun jobbe som assistent fordi hun for n'te gang stryker på norsktester og de prøvene som hun må ta for å bli godkjent som spl i norge. Hun snakker elendig norsk, om hun blir LITT stressa og snakker litt fortere, er det ingen som forstår det hun sier! Damen i seg selv er hyggelig, men klin umulig å forstå!

Hun er ikke flyktning, hun har bodd mange år med sin mann i frankrike før de flytta hit.

Og ja, jeg forventer det samme, at de bør kunne KOMMUNISERE med pasientene før de får jobbe hos oss!!! Om du hadde hatt en dement mor eller far ville du forstått hva jeg mener. Det er alfa og omega for å kunne forstå pasientene, og for å kunne gi de god nok pleie!!

Så ja, for å please meg bør de som et minimum forstå norsk og snakke det!! Anonymous poster hash: 1a41c...3ca

hun bor her på femte året, så hun har hatt god tid på å lære seg det! En pasient som heter Kjell, forstår ikke når hun henvender seg til han. Hvorfor? Fordi hun kaller han Kcshee. Klarer ikke uttale navnet hans rett og slett... Resultatet? Han blir aggressiv når hun drar i han fordi han ikke forstår hun vil ha han med fx på wc..

 

Anonymous poster hash: 1a41c...3ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Ikke bare på telefon, men jeg jobber innen demensomsorgen i en kommune. Mer og mer vikarer er nå fra utlandet, med lite norskkunskaper. Her sliter vi som er kollegaer med å forstå hva de sier. Hvordan tror dere det er for de som er demente??? Hvorfor ikke sette krav til disse!? Vi norske skal ha kunnskaper i kommunikasjon, mens de fra utlandet får visst jobbe samme hva!!!Ei fra burma klarer ikke uttale navnene til mange av de som er dement....og det er det minste problemet, for å si det sånn!Anonymous poster hash: 1a41c...3ca

  Si meg, er du ei av disse som klager på at utlendinger som kommer hit ikke jobber og bare får støtte fra staten? Og så klager du på at de jobber også? Hva skal de gjøre for å please deg? Mange av flyktninger er analfabeter, forventer du at de verken skal motta støtte fra staten eller jobbe før de har lært seg perfekt norsk?Anonymous poster hash: d407e...777

  For et rart svar. Det er vel så enkelt at enkelte jobber kan man gjøre med begrensete norskkunnskaper, mens andre jobber krever god kommunikasjonsevne. Anonymous poster hash: 57fd6...7ff
jepp, demensomsorg er litt untaket på det meste!

 

Om jeg hadde måtte stave meg gjennom en samtale på telefon med ei med dårlige telefonkunnskaper, det hadde ikke irritert meg, men de demente er en gruppe mennesker som ikke klarer å si ifra selv!

 

Anonymous poster hash: 1a41c...3ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Jeg ble en gang trukket ut til å være med på en eller annen undersøkelse. Jeg vet ikke helt hva det var, jeg ville ikke, men jeg måtte..Jeg prøvde å bare å la være å svare når de ringte, men det resulterte i at de ringte jobben min og fortalte dem at jeg nektet og at jeg ikke hadde lov til det..

 

Så neste gang svarte jeg, jeg sa jeg hadde dårlig tid da jeg var på jobb, så han mannen snakket fort. Saken er at han snakket så utrolig dårlig norsk! Jeg forsto han ikke og måtte betale han gjenta mange ganger. Han ble til slutt irritert på meg! Det er det mest merkelige jeg har vært med på..Når det drives telefonundersøkelser bør man i det minste gjøre seg forstått, og spesielt siden dette tydeligvis var så viktig?

 

Anonymous poster hash: 47319...8d2

 

 

ÅÅÅ, va det på den tiden man MÅTTE svare på undersøkelser fra f eks statistisk sentralbyrå, at man ikke kunne takke nei? :D

 

Ja, det må ha vært noe slikt, jeg fikk spm om hvor mange prosent jeg hadde vært på jobb den siste mnd, hvor mange % fravær jeg hadde, og sammenlignet med det siste halve året eller noe sånt. Mye jobbrelatert, jeg studerte på den tiden, så det var veldig forskjellig hvordan jeg jobbet, så det var vanskelig å svare, og ikke visste jeg hvorfor det var så viktig med alle de spm :P

 

Anonymous poster hash: 47319...8d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg er til dels enig med deg.

 

Mange jobber krever svært høy norskkompetanse, og i en del yrker synes jeg det ansettes folk som ikke har dette. I blant mistenker jeg at det gjøres av vikarierende motiver. F.eks møter jeg i jobbsammenheng ganske ofte folk i førstelinjen hos NAV med minoritetsspråklig bakgrunn. Jeg vet også at det er en utdanning (sosionom) med rykter for å være relativt "enkel" og hvor folk skyfles gjennom studiet uten de helt store kravene (nei, jeg gidder ikke en stor diskusjon med sosionomer her - men det er jo en kjensgjerning at man kan surfe gjennom studiet; ikke at man må). I tillegg har gjerne offentlige etater et ønske om å ansette minoriteter, særlig menn i kvinnedominerte yrker og definitivt mennesker med annen kulturbakgrunn.

 

Alt det er supert. Men når du da ender med saksbehandlere som sikkert kan faget greit - selv om jeg i blant undres, når norsken er så begredelig at de vanskelig kan ha fått inn pensum - men som mangler kommunikasjonsmuligheter, så har du et problem. Oftest klientens problem.

 

Anonymous poster hash: 1e591...5f3

 

 

I NAV er det faktisk et særlig stort problem, da de gjerne ikke bare snakker god nok norsk, de vet heller ikke alltid like godt hvordan det norske samfunnet fungerer.

 

Glad det ikkje bare er meg som er intolerant :P

 

Anonymous poster hash: 5975b...82c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Norsk språk, gramatikk, måten en setning skal bygges på er utrolig vanskelig. Hatten av for alle som får det til. Telefonsamtaler kan være frustrerende men ikke glem at verden i dag er blitt veldig liten og multi kulturell. Det trenger ikke å være en utlending på den andre siden av telefonen, det kan faktisk være et norsk firma som har resurser et annet sted i verden siden det er så mye billigere. Det at vedkommende ikke kan norsk betyr ikke at den er dum, lat eller ignorant. Det at de snakker norsk med aksent betyr bare at de snakker norsk på premisser av sitt eget språk. 

Språk er rikdom, prøv heller å lære dine nye landsmenn hvordan de skal snakke eller oppføre seg utifra din egen eksempel og innsats. Det går ikke, sier du? Prøv å lære noen få ord på deres språk så vil du se dem blomstre, og ikke minst at det er ikke bare bare å lære seg noen nye fremmede ord og ikke minst å få med seg uttalen. 

Hilsen fra en tidligere flyktning. 

Make pizza not war ❤️

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.7.2015 den 8.27, Anonym bruker skrev:

Nja, har hatt østlendinger på telefonen som ikke forstår bergensk engang så....

 

Anonymous poster hash: 823f3...f12

Det skjønner jeg godt, Bergen burde bli skilt ut som et eget land mellom Norge og Danmark. 

Anonymkode: b72cb...860

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme med leger som skal uttale diagnoser og ikke kan uttale verken S, L eller R 😊 MEN mye dyktige mennesker for det! 

Anonymkode: b72cb...860

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor i helvete får disse jobb og ikke vi som faktisk kan norsk? jævla tull i de jævla stillingsannonsene! "du må kunne flytende norsk og engelsk"

Anonymkode: 066f8...e6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.7.2015 den 8.24, Anonym bruker skrev:

Måtte snakke med norwegian på telefonen i går. Hun forsto ikke hva jeg sa, og selv hadde hun ikke ord nok til å kommunisere, så satte hun over til en kollega, det var ikke bedre.

Så forsøkte vi på engelsk (jeg er tospråklig, det var ikke meg som var problemet) det var like hjelpeløst.

Så ble jeg satt over til en norsk, etter jeg bad om det. Fikk saken løst straks.

 

Merker det på jobben også, har mye telefonkontakt med ulike offentlige og private kontorer, på ulike nivåer.

 

Utlendingene aner stort sett ikke hva de driver med. De må i 90% av tilfellene sette over til noen andre, eller enda verre, de feil informerer ofte.

 

Det irriterer meg grenseløst. Vi som kunder er da ikke hjelpen med slik kunde behandling. 😡

 

Er det andre med samme erfaring?

 

Anonymous poster hash: 5975b...82c

Ja, dessverre. Svensker på Norwegian som ber om å få snakke engelsk bare fordi jeg er nordlending. Polakk (eller hva det var) på legevaktas telefon som ikke hørte forskjell på Åsmoveien og Østmoveien da hun skulle sende ambulanse. "Do bor i Ossmovajen?" Håpløst. 

Anonymkode: 8e646...d0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...