Gå til innhold

Skinnsofa vs tekstilsofa

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hoppsann!

Vi var på IKEA og prøvesatt mange sofaer og utrolig nok kom vi over en mørkebrun skinnsofa som vi faktisk likte (we're getting old).

Vi venter vår første baby og trenger en ny sofa. Enn så lenge har fornuften vår sagt at vi skal går for

A: Tekstilsofa med avtagbart/utskiftbart trekk

B: Skinnsofa

Tekstilsofa er mer arbeid men gir fler muligheter for stilbytte (akkurat den vi likte hadde kjipe grå/hvite trekk så ikke så artig..)

Skinnsofa er enormt vaskbart men låser deg ganske i stil (den vi har sett oss ut finnes kun i brun)

Akkurat nå har vi en IKEA-sofa tekstil i Tenö Lys Grå som skjærer seg helt med veggfargen vår Old White fra Farrow & Ball. Vi vil nok uavhengig av skinn/tekstil velge en mørkere farge for kontrast og at ikke flekkene lyser opp.

Er det noen som har noen anbefalinger? Jeg tror at skinnsofa kan passe inn hos oss da vi har arvet en stor spisestue etter mormor/mamma English Old Charm i denne stilen (dette er ikke hos oss) men tror jeg føler meg "tryggere" med en tekstilsofa, men det vil jo kreve mer vasking mtp spy, babybajs, matsøl osv.

$_86.JPG

Skrevet

Vi hadde skinnsofa da toåringen var nyfødt og frem til hun var halvannet. Veldig enkelt å vaske! Og vaske trengtes det... 

Nå venter vi andremann om et par uker og har tekstilsofa i hovedstua (skinnsofaen står i tvstua som knapt blir brukt) - jeg lurer nesten på å dekke den med plastikk! Neida, det var tøys. Men kjenner jeg gruer meg til hvordan det skal gå mtp det du nevner av gulp osv... 

Men jeg kan si at da barnet var halvannet, så føltes det ikke så praktisk med skinnsofa lenger. Det var sommer, og solkrem skulle på... Sofaen fikk varige flekker etter solkremen. Jeg vasket og vasket, men jeg fikk aldri bort flekkene. Ikke veldig synlige, men sofaen ser litt falmet ut her og der (sort). Kjempekjedelig.

Jeg trives best med tekstilsofaen foreløpig (før babyen har kommet i hvert fall), det er så lett å bare støvsuge den i samme slengen som jeg tar gulvet. Ingen flekker synes (vi har faktisk Tenö mørk grå tekstilfarge). Vi er strenge på at mat skal spises ved kjøkken/spisebord, drikke skal drikkes på kjøkkenet (eller ved spise/kjøkkenbord) med mindre det er sølefri flaske, og skulle ungen få noe å spise på som rosiner, godteri ol foran barnetv eller annet., så har hun sin egen stol til dette! Får ikke løpe rundt og klatte på alt med klissete hender. Så vi har ikke hatt noe problemer med flekker og søl i sofaen til nå, og er veldig glad vi ikke har skinnsofaen her. Den trenger mye mer vedlikehold etter min erfaring!

Skrevet

Tulla: Vedlikehold er jeg ikke redd for, det er litt av sjarmen. Å olje/vokse møbler etc er noe jeg syntes er kosearbeid, men godt poeng om solkremen.. De sier jo at skinnsofaen får frem sin fine patina med bruk og slitasje men kanskje ikke den kjemiske slitasjen man får bra alle midlene i solkremen ^_^ Skal vi ha en sofa nå så skal den jo helst vare et halvt tiår. Jeg kommer nok til å bruke en del tid i sofaen også.. Tenö Lys Grå får veldig flekker ihvertfall, men den fargen vet vi jo ikke passer inn her.

Takk for bra svar!

Skrevet

Tulla: Vedlikehold er jeg ikke redd for, det er litt av sjarmen. Å olje/vokse møbler etc er noe jeg syntes er kosearbeid, men godt poeng om solkremen.. De sier jo at skinnsofaen får frem sin fine patina med bruk og slitasje men kanskje ikke den kjemiske slitasjen man får bra alle midlene i solkremen ^_^ Skal vi ha en sofa nå så skal den jo helst vare et halvt tiår. Jeg kommer nok til å bruke en del tid i sofaen også.. Tenö Lys Grå får veldig flekker ihvertfall, men den fargen vet vi jo ikke passer inn her.

Takk for bra svar!

Hvis du liker vedlikeholdet, så er det jo ikke noe problem med skinnsofa i hvert fall. Jeg hater det :P 

Det kan jo være det finnes noe som får bort solkremflekkene. Jeg forsøkte i grunn bare med varmt og kaldt vann, samt sånn sofavask til sort skinn og sofarens til skinn... Eller bare være flink til å smøre på ungene ute, og ikke la de gå i sofaen på ei stund :P

Kan hende det er bedre med brun sofa, mine besteforeldre har en slik, og den har fått naturlige lysere partier (men den er sikkert 20 år gammel, men ikke allverdens brukt da de er bortreist halve året). Det er endel av sjarmen til den sofaen i hvert fall. Men sånne flekker passet ikke på vår knallsorte skinnsofa... 

Skrevet

Men brunt er jo så mektig! Jeg tror vi må ta en tur på IKEA og prøvesitte en gang til. Med avtagbart trekk som kan vaskes hjelper det jo men jeg kjenner jeg har litt lyst på noe helt nytt også, ikke bare en ny IKEA sofa med en annen farge og akkurat samme tekstil :P

Skrevet

Vi har skinnsofa (svart) og er veldig fornøyd med den. Jeg var skeptisk i starten, men har blitt helfrelst. Har ikke merket noe problemer med solkrem. Synes det er fint å bare kunne tørke over med en klut til vanlig og ta en skikkelig omgang et par ganger i året. Den har blitt grist til med det meste (grøt, melk, klissete fingre etter godteri, oppkast...), men ser helt fin ut etter 4 år :) Jeg ville nok ikke hatt brun, men så passer det heller ikke inn i vår stue. Det kommer an på smak og behag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...