smurfis Skrevet 14. mai 2015 #1 Skrevet 14. mai 2015 ..eller helst begge deler:-) Finnes det noen som er lettere å få til enn andre? Kirsebærtre feks? Eller blir de bare spist opp av kråka? Vil ikke å henge opp masse rart i trærne for å skremme vekk fuglene. Noen gode tips? Vi har litt kompakt jord med mye sand.
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2015 #2 Skrevet 14. mai 2015 Du bør ha minst tre stk av slike trær for at de skal blomstre over lenger tid. Hva med et epletre? Anonymous poster hash: 27a29...834
Villbringebringebær Skrevet 14. mai 2015 #3 Skrevet 14. mai 2015 Det finnes kirsebærtrær som ikke trenger to stk for å blomstre, selvpollen liksom. De er pene når de blomstrer og veldig gøy for barna! Stella tror jeg vår type heter! Store gode bær, vi har et par cd skiver og trærne og fuglene holder seg unna:)
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2015 #4 Skrevet 14. mai 2015 Epletre (gjerne familieepletre, som er podet slik at det er forskjellige sorter på samme tre), plomme, pære. Avhenger av klimasone og hvor mye plass du har. Magnolia er jo et nydelig tre, men frukt gir det ikke. Eller ei rose som både har fine kronblad som kan brukes til rosegelé, og nyper? Japansk kirsebærtre er fantastisk, men gir ikke frukt, og er litt kjedelig når blomstringen er over. Personlig har jeg veldig lyst på enten et plommetre eller epletre, og epletreet kan iallefall lages som et espalier https://www.pinterest.com/search/pins/?q=apple%20espalier Anonymous poster hash: 89adc...915
PersilleBlomst Skrevet 14. mai 2015 #5 Skrevet 14. mai 2015 Kirsebær, eple, plomme. Nydelig blomster på alle Pæretre har også blomster men de lukter ikke noe godt Min drøm er Eple, kirsebær, syrin, sjasmin, lavendel og rosmarin <3 Forhåpentligvis ila sommeren! Er vår første sommer i huset og bebis blir født i august. Hadde vært fint å ha trær neste sommer
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2015 #6 Skrevet 14. mai 2015 Kirsebær, eple, plomme. Nydelig blomster på alle Pæretre har også blomster men de lukter ikke noe godt Min drøm er Eple, kirsebær, syrin, sjasmin, lavendel og rosmarin <3 Forhåpentligvis ila sommeren! Er vår første sommer i huset og bebis blir født i august. Hadde vært fint å ha trær neste sommer Åh, vi har og nettopp flyttet inn, og det er så gøy med hage! Jeg fikk plantet litt i fjor, og det er utrolig spennende og se hvordan det blir i år kos deg med planlegging! Anonymous poster hash: 89adc...915
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2015 #7 Skrevet 14. mai 2015 Syrin er jo pent, og de fleste fruktrær blomstrer jo vakkert. Ellers har du jo vintergrønne nåletrær som er vakre, mye å velge mellom. Bøk er vakre om vinteren - de slipper ikke bladene før det kommer nye på våren. Pinje har flott bladverk og ser litt sydlandsk ut. Gullregn er flott men giftig. Kommer litt an på hvor du bor og hvor stor hage du har, hva du kan ha 😊 Anonymous poster hash: d0510...4c6
PersilleBlomst Skrevet 14. mai 2015 #8 Skrevet 14. mai 2015 Åh, hylleblomst også! Store vakre blomster og masse bær du kan lage drikke, is og syltetøy av!
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2015 #9 Skrevet 14. mai 2015 Kirsebær, eple, plomme. Nydelig blomster på alle Pæretre har også blomster men de lukter ikke noe godt Min drøm er Eple, kirsebær, syrin, sjasmin, lavendel og rosmarin <3 Forhåpentligvis ila sommeren! Er vår første sommer i huset og bebis blir født i august. Hadde vært fint å ha trær neste sommer Forresten, anbefaler deg å plante myyyye tulipan, påskeliljer, og krokus! Jeg angrer sånn på at jeg ikke gjorde det, nå som jeg har fått hagedilla! Moro for store og små når man venter på at de skal springe ut (særlig siden jeg ikke husker hva jeg satt hvor) Deilig med vårblomster etter en lang vinter Anonymous poster hash: 89adc...915
soleia Skrevet 14. mai 2015 #10 Skrevet 14. mai 2015 Epletre har finast blomar av frukttrea. Og så er det godt med heimelaga eple i eplekaka om hausten. Men du bør nok kjøpe eit familietre med fleire sortar som bestøvar seg sjølv, om det ikkje er mange frukthagar i nærleiken. Plommer er jo og kjekt å ha i hagen. Ellers gledar eg meg no til syrinen sprett ut, og breier godlukta si utover, men utanom blomstringa er den ikkje så fin, så den står i eit hjørne i hagen. Skulle ynskje eg kunne hatt Magnolia, for dei ser så fine ut. Japansk kirsebær er og nydeleg i blomstringa, men har ikkje frukt.
smurfis Skrevet 14. mai 2015 Forfatter #11 Skrevet 14. mai 2015 Tusen takk for utrolig mange gde råd. Problemet mitt nå er at jeg ikke aner hva jeg skal velge. Alt virker så fint:-) Tror jeg minst går for et stella kirsebærtre, et familie epletre. Har veldig lyst på magnolia og syrin også..
PersilleBlomst Skrevet 14. mai 2015 #12 Skrevet 14. mai 2015 Ja sier jeg, men jeg ser jo at vi er helt enige i velduftende og fargerike fine hager Kom nettopp hjem fra London med ca et tonn av inspirasjon! Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2015 #13 Skrevet 14. mai 2015 Det finnes utrolig mange flotte hageblogger, og det er mye hjelp å få på forskjellige forum. Det som er morsomt med hage er å lese seg opp, google, og finne ting du vil ha til hagen. Etterhvert begynner man å spesialbestille fra nettbutikker, og så er man hekta Er så mye morsommere å surfe rundt på nettet, besøke hagesenter, gruble og planlegge, og så enten bestille eller gå på jakt etter en spesifikk ting! Jeg kommer til å ende opp med et salig kaos til slutt, men det er jo litt av sjarmen med det Anonymous poster hash: 89adc...915
PersilleBlomst Skrevet 14. mai 2015 #14 Skrevet 14. mai 2015 Hvis du liker fargerike og duftende hager a la salig kaos er jo kanskje nettopp en English Garden greia Er det vi skal jobbe litt mot, med skandinaviske eviggrønne innslag her og der (så lite som mulig for er ikke veldig glad i det).
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2015 #15 Skrevet 14. mai 2015 Høres ut som det ja Har planlagt mye roser, peoner og klematis, med hosta, eviggrønt, stauder og frøplanter innimellom. Noe blomstrer hele tiden, noe tidlig, noe sent, noe er bare grønt, og noe er grønt om vinteren Anonymous poster hash: 89adc...915
PersilleBlomst Skrevet 14. mai 2015 #16 Skrevet 14. mai 2015 Vi må prøve å huske på å legge inn bilder i tråden når vi får ut fingeren og får plantet noe :D :D
Cue Skrevet 14. mai 2015 #17 Skrevet 14. mai 2015 Ikke for å kuppe tråden, men er den noen som har linker til gode hageblogger?
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2015 #18 Skrevet 14. mai 2015 http://moseplassen.com/ http://maritshagedagbok.blogspot.no/ Spirea.no http://hageblogger.blogspot.no/ Anonymous poster hash: 89adc...915
PersilleBlomst Skrevet 14. mai 2015 #19 Skrevet 14. mai 2015 Jeg følger ingen hageblogger men jeg har nok av bøker om å lage medisinske blomsterbed med urter og eeeelsker Pinterest for inspirasjon! https://www.pinterest.com/SiljeMeum/home-garden/
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2015 #20 Skrevet 14. mai 2015 Pinterest <3 (I dag har forresten vært hagesenterdag, så nå står det en ny rhododendron på terrassen, bare venter på at jeg skal finne plass til den ) Anonymous poster hash: 89adc...915
smurfis Skrevet 14. mai 2015 Forfatter #21 Skrevet 14. mai 2015 Nå har jeg vært å kjøpt blomster og trær for 3000 kr :-) Det ble ihvertfall et kirsebærtre, et epletre hvor lappen har falt av så nå aner jeg ikke hva slags pollen den trenger for å få epler, så har jeg kjøpt blåbærbusk og noen andre fine busker (ene delen av hagen brukes ikke, så den blir fin å plante trær og busker på :-)+++ ut å grave i jorda!
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2015 #22 Skrevet 14. mai 2015 Hvis dere har en del av hagen som ikke brukes ville jeg definitivt brukt den til frukttrær og bærbusker Rips- og solbærgelé, eplemos, eplepai, eplekake, nedlagte pærer, rabarbrapai og rabarbramuffins, moreller (hvis de klarer seg hos deg), plommegrøt... Skulle ønske jeg hadde større hage Anonymous poster hash: 89adc...915
smurfis Skrevet 14. mai 2015 Forfatter #23 Skrevet 14. mai 2015 Hvis dere har en del av hagen som ikke brukes ville jeg definitivt brukt den til frukttrær og bærbusker Rips- og solbærgelé, eplemos, eplepai, eplekake, nedlagte pærer, rabarbrapai og rabarbramuffins, moreller (hvis de klarer seg hos deg), plommegrøt... Skulle ønske jeg hadde større hage Anonymous poster hash: 89adc...915 Jeg har allerede en diiiger solbærbusk og masse rababra :-) Nå blir det i tillegg epler (om jeg er heldig), kirsebær, blåbær også skal vi lage en bitteliten flekk med poteter, gulrøtter, reddiker og noe annet jeg ikke husker helt! Muligens har jeg litt for store ambisjoner!!
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2015 #24 Skrevet 14. mai 2015 Neida, jeg synes det høres akkurat passe ut! Vi hadde poteter, gulrøtter og reddiker hjemme da jeg var liten, og det var så gøy! Anbefaler også en kasse/pallekarm med blandet salat og ruccula, da er det bare å gå ut og plukke ettersom det vokser Sukkererter er også gøy Hvitløksfedd som har spirt i kjøleskapet kan du plante ut, og bruke gresset i matlaging. Innimellom salaten kan du plante feks ringblomster og stemor, de er spiselige og gir fantastisk farge i salaten. Rabarbra kan brukes istedenfor eple i muffins og kake http://www.nrk.no/mat/nypotetsalat-med-ringblomst-og-blomkarse-1.6124283 Anonymous poster hash: 89adc...915
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå