Anonym bruker Skrevet 5. mai 2015 #1 Skrevet 5. mai 2015 Barnevernet vil komme inn i bildet og jeg tror og vet at de virkelig vil prøve på å få plassert barnet i nærmeste familie hvis det er noen som er villige eller kvalifisert til det, men kan vi som foreldre inngå en avtale med et annet foreldrepar om at man overtar ved foreldrenes død? Svigermor lager hull i hode på oss om at vi skal få laget en kontrakt med svigerbror som sier at hvis vi eller dem dør så skal det gjenlevende paret overta omsorgen. Er det mulig? For jeg tror ikke det?Jeg har bare lyst til å si på pur f*** at jeg har en rik onkel i Amerika som vi har en avtale med Anonymous poster hash: 3d37e...5b2
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2015 #2 Skrevet 5. mai 2015 Jeg er veldig usikker på akkurat det, har lurt på det samme selv, siden vi har en stor barnevernssak med omsorgsovertagelse i familien (gjelder ikke oss).Der var det ihvertfall overhodet ikke snakk om at noen i familien kunne overta omsorgen. Nå er vi dessverre i en situasjon som gjør at hadde noe hendt med oss, så er det ingen som kan overta omsorgen for barna våre.Det er bare ingen aktuelle hverken familie eller nære venner, det er fryktelig skremmende.Men en ting vet jeg uansett hvor mye avtale du ingår med noen, så blir det en utredning av omsorgsevne fra barnevernets side.Gudmor og gudfar gjelder ikke her til lands. Anonymous poster hash: b44a6...4fe
Superdolly Skrevet 5. mai 2015 #3 Skrevet 5. mai 2015 Gudmor, gudfar og faddere for øvrig har da ingenting med omsorgen for et barn å gjøre. Deres oppgave, som de lover i kirkkn ved dåp, er å be for barnet og hjelpe til med å oppdra det i den kristne tro. Man kan skrive en viljeserklæring eller hva det heter, om hva du ønsker skal skje ved foreldrenes død. Det vil nok uansett bli en utredning fra barnevernets side og det er vel sånn sett ikke garantert at den vil bli fulgt.
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2015 #4 Skrevet 5. mai 2015 Klart dere kan inngå en sånn avtale. Men barnevernet kommer nok uansett inn i bildet. Anonymous poster hash: 7c535...2c3
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2015 #5 Skrevet 5. mai 2015 Det er ingen automatikk i at barneverntjenesten kobles inn. Dersom dødsfall gjør at et barn står uten noen som har foreldreansvaret, er det Tingretten som tildeler foreldreansvar. Dersom det bare melder seg en/ett par som ønsker foreldreansvaret, vil de få det med mindre det er vektige grunner til at de ikke skal det. Dersom det melder seg flere, gjør Tingretten en vurdering. I en slik vurdering vil det vektlegges hva foreldrene ønsket, men det er ikke garantert at det blir som de ville. Det er en fordel om det foreligger en skriftlig og begrunnet viljeserklæring fra foreldrene. Dersom ingen ønsker barnet eller vurderes egnet av retten, vil barneverntjenesten overta omsorgen. Anonymous poster hash: 2989d...ed5
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2015 #6 Skrevet 5. mai 2015 Det er ingen automatikk i at barneverntjenesten kobles inn. Dersom dødsfall gjør at et barn står uten noen som har foreldreansvaret, er det Tingretten som tildeler foreldreansvar. Dersom det bare melder seg en/ett par som ønsker foreldreansvaret, vil de få det med mindre det er vektige grunner til at de ikke skal det. Dersom det melder seg flere, gjør Tingretten en vurdering. I en slik vurdering vil det vektlegges hva foreldrene ønsket, men det er ikke garantert at det blir som de ville. Det er en fordel om det foreligger en skriftlig og begrunnet viljeserklæring fra foreldrene. Dersom ingen ønsker barnet eller vurderes egnet av retten, vil barneverntjenesten overta omsorgen. Anonymous poster hash: 2989d...ed5 Så det finnes noe slikt altså, faen også Jeg ønsker ikke at svigerbror skal ta over omsorgen. Grei fyr og (for) snill med dte barnet han har, ikke det, men lavpanna som bare juling og ufør pga psykiske problemer (ikke vondt ment).. Heldigvis er mine foreldre allerede inne i barnevernet som fosterforeldre, tenker at barnet blir å havne der uansett. hi Anonymous poster hash: 3d37e...5b2
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2015 #7 Skrevet 6. mai 2015 Man kan skrive en viljesærklæring, den skal bli tatt hensyn til om begge foreldrene dør, så langt det er mulig da. Anonymous poster hash: d2b36...9b7
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2015 #8 Skrevet 6. mai 2015 Det er ingen automatikk i at barneverntjenesten kobles inn. Dersom dødsfall gjør at et barn står uten noen som har foreldreansvaret, er det Tingretten som tildeler foreldreansvar. Dersom det bare melder seg en/ett par som ønsker foreldreansvaret, vil de få det med mindre det er vektige grunner til at de ikke skal det. Dersom det melder seg flere, gjør Tingretten en vurdering. I en slik vurdering vil det vektlegges hva foreldrene ønsket, men det er ikke garantert at det blir som de ville. Det er en fordel om det foreligger en skriftlig og begrunnet viljeserklæring fra foreldrene. Dersom ingen ønsker barnet eller vurderes egnet av retten, vil barneverntjenesten overta omsorgen. Anonymous poster hash: 2989d...ed5 Så det finnes noe slikt altså, faen også Jeg ønsker ikke at svigerbror skal ta over omsorgen. Grei fyr og (for) snill med dte barnet han har, ikke det, men lavpanna som bare juling og ufør pga psykiske problemer (ikke vondt ment).. Heldigvis er mine foreldre allerede inne i barnevernet som fosterforeldre, tenker at barnet blir å havne der uansett. hi Anonymous poster hash: 3d37e...5b2 Da kan det jo være lurt å skrive, så du får gjennomslag for dine ønsker Anonymous poster hash: a268f...8ac
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2015 #9 Skrevet 6. mai 2015 Barnevernet blir en del uansett for å finne et passende bosted for barnet. Stort sett blir barna plassert hos andre familiemedlemmer eller venner av familien som har mulighet til å ta i mot og som kjenner barna godt. Det er stor forskjell på plassering pga dødsfall og omsorgsovertagelse. I mange saker hvor det er omsorgsovertagelse blir ikke barnet plassert hos familie fordi det vil kunne være vanskelig for familie og skjerme barnet mot biologiske foreldre, samt at det oftere blir konflikter og uro rundt barnet. Sett at bio mor er narkoman da - så er det uheldig å plassere barnet hos tante da man kan anta at det vil bli en del familiesammenkomster, mor kan plutselig komme ruset på døra, bli sint, ringe, oppsøke...pluss at "tante" kan bli plassert i en lojalitetskonflikt hvor hun stadigvekk må velge mellom egen søster og niese, samt avvise egen søster gang på gang. Deterlite heldig for alle. Anonymous poster hash: 9d3ef...d7e
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2015 #10 Skrevet 6. mai 2015 Hva om man ikke ønsker at barna skal bo hos nær familie? Anonymous poster hash: 91ccb...efe
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2015 #11 Skrevet 6. mai 2015 Man kan skrive en viljeserklæring, om barna da en dag skal tildeles "nye" foreldre av tingretten vil denne viljeserklæringen bli tatt me i vurderingen. Det er ikke sikkert det blir som i viljeserklæringen, men foreldrenes ønske vil selvfølgelig bli tatt med i vurderingen av hvem som er best skikket til å ta over ansvaret for barna. Anonymous poster hash: cb468...dba
Twintipp og himmelblå Skrevet 6. mai 2015 #12 Skrevet 6. mai 2015 Vi har skrevet avtale på at dersom min søster og svoger dør, og visa versa her, så overtar vi foreldreansvaret. Det er kjekt å ha nedskrevet med signatur.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2015 #13 Skrevet 6. mai 2015 Jeg som ikke vil at nær familie skal overta omsorgen; må man få advokat til å sette opp, eller holder det med begge foreldres underskrifter og evt. vitner? Må man begrunne hvorfor? Anonymous poster hash: 91ccb...efe
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2015 #14 Skrevet 6. mai 2015 Barnevernet vil komme inn i bildet og jeg tror og vet at de virkelig vil prøve på å få plassert barnet i nærmeste familie hvis det er noen som er villige eller kvalifisert til det, men kan vi som foreldre inngå en avtale med et annet foreldrepar om at man overtar ved foreldrenes død? Svigermor lager hull i hode på oss om at vi skal få laget en kontrakt med svigerbror som sier at hvis vi eller dem dør så skal det gjenlevende paret overta omsorgen. Er det mulig? For jeg tror ikke det? Jeg har bare lyst til å si på pur f*** at jeg har en rik onkel i Amerika som vi har en avtale med Anonymous poster hash: 3d37e...5b2 Er svigermora di helt skrullete? Hvem pokker PLANLEGGER for sære unntakstilfeller som dette? Hvor mange unger i Norge blir HELT foreldreløse hvert år? Anonymous poster hash: 88fdb...70e
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2015 #15 Skrevet 6. mai 2015 Barnevernet vil komme inn i bildet og jeg tror og vet at de virkelig vil prøve på å få plassert barnet i nærmeste familie hvis det er noen som er villige eller kvalifisert til det, men kan vi som foreldre inngå en avtale med et annet foreldrepar om at man overtar ved foreldrenes død? Svigermor lager hull i hode på oss om at vi skal få laget en kontrakt med svigerbror som sier at hvis vi eller dem dør så skal det gjenlevende paret overta omsorgen. Er det mulig? For jeg tror ikke det? Jeg har bare lyst til å si på pur f*** at jeg har en rik onkel i Amerika som vi har en avtale med Anonymous poster hash: 3d37e...5b2 Er svigermora di helt skrullete? Hvem pokker PLANLEGGER for sære unntakstilfeller som dette? Hvor mange unger i Norge blir HELT foreldreløse hvert år? Anonymous poster hash: 88fdb...70e Ja, svigermor er ei skrulle. Hun har mast om dette i 5 år nå og jeg begynner å bli litt kokko.. Har sagt at uansett hvis både jeg og samboeren skulle dø samtidig (noe som er høyst usannsynlig) så blir jo ikke ungen å havne på gata, men hun er livredd for at barnet skal sendes i fosterhjem (noe som er også usannsynlig). Jeg har foreldre som er høyt utdannet, har allerede et fosterbarn som snart skal flytte ut (bodd der siden fosterbarnet var baby) for å gå skole og er jevnt over idealbesteforeldre/foreldre. Samboeren har også gitt beskjed om at hun må slutte å mase, men gir hun sei, neida... Nå når denne viljeerklæringen har dukket opp så blir det så ekkelt å si; "nei, jeg synes svigerbror er et dårligere valg enn mine foreldre". Men igjen jeg tror at ingen av oss dør på flekken samtidig så da kan jeg vell bare jatte med om at vi kan "bytte" unger hvis noen av foreldrene skulle dø.. Fortalte pappa om min frustrasjon over svigermor og han sa bare at uansett hvis noe slikt skulle skje så skulle han ta over omsorgen, de skulle bare glemme at ungen skulle til dem Huff, nå føler jeg meg egentlig litt slem HI HI Anonymous poster hash: 3d37e...5b2
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2015 #16 Skrevet 6. mai 2015 Alder på besteforeldre har jo betydning, men er de unge og friske så kan de få omsorgen. Har du søsken? For da kan du jo si at dere har avtale. Kan jo være at kona til svigerbroren din også har familie som hun foretrekker fremfor dere, så er nok bare en ønsketenkning av svigermor. Anonymous poster hash: 91ccb...efe
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2015 #17 Skrevet 6. mai 2015 Alder på besteforeldre har jo betydning, men er de unge og friske så kan de få omsorgen. Har du søsken? For da kan du jo si at dere har avtale. Kan jo være at kona til svigerbroren din også har familie som hun foretrekker fremfor dere, så er nok bare en ønsketenkning av svigermor. Anonymous poster hash: 91ccb...efe Pappa er 50 og mamma er 45 så jeg tror det skulle bare gått fint med tanke på alder Søsken har jeg, men de er så unge og har ikke fått barn selv så enda er de uaktuelle. Får de barn er de virkelig et alternativ. Det var lurt å si at min søster som er nettopp blitt sykepleier med fast jobb kan overta omsorgen. Blir nok litt rabalder for det, men da kan hun ikke mase lengre på at vi ikke har sikret oss hvis vi begge skulle dø. HI Anonymous poster hash: 3d37e...5b2
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2015 #18 Skrevet 6. mai 2015 Er svigerbror og hans kone enig med svigermor? Anonymous poster hash: 91ccb...efe
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2015 #19 Skrevet 6. mai 2015 Barnevernet vil komme inn i bildet og jeg tror og vet at de virkelig vil prøve på å få plassert barnet i nærmeste familie hvis det er noen som er villige eller kvalifisert til det, men kan vi som foreldre inngå en avtale med et annet foreldrepar om at man overtar ved foreldrenes død? Svigermor lager hull i hode på oss om at vi skal få laget en kontrakt med svigerbror som sier at hvis vi eller dem dør så skal det gjenlevende paret overta omsorgen. Er det mulig? For jeg tror ikke det?Jeg har bare lyst til å si på pur f*** at jeg har en rik onkel i Amerika som vi har en avtale med Anonymous poster hash: 3d37e...5b2 Er svigermora di helt skrullete?Hvem pokker PLANLEGGER for sære unntakstilfeller som dette? Hvor mange unger i Norge blir HELT foreldreløse hvert år?Anonymous poster hash: 88fdb...70e Ja, svigermor er ei skrulle. Hun har mast om dette i 5 år nå og jeg begynner å bli litt kokko.. Har sagt at uansett hvis både jeg og samboeren skulle dø samtidig (noe som er høyst usannsynlig) så blir jo ikke ungen å havne på gata, men hun er livredd for at barnet skal sendes i fosterhjem (noe som er også usannsynlig). Jeg har foreldre som er høyt utdannet, har allerede et fosterbarn som snart skal flytte ut (bodd der siden fosterbarnet var baby) for å gå skole og er jevnt over idealbesteforeldre/foreldre. Samboeren har også gitt beskjed om at hun må slutte å mase, men gir hun sei, neida...Nå når denne viljeerklæringen har dukket opp så blir det så ekkelt å si; "nei, jeg synes svigerbror er et dårligere valg enn mine foreldre". Men igjen jeg tror at ingen av oss dør på flekken samtidig så da kan jeg vell bare jatte med om at vi kan "bytte" unger hvis noen av foreldrene skulle dø.. Fortalte pappa om min frustrasjon over svigermor og han sa bare at uansett hvis noe slikt skulle skje så skulle han ta over omsorgen, de skulle bare glemme at ungen skulle til dem Huff, nå føler jeg meg egentlig litt slem :PHIHI Anonymous poster hash: 3d37e...5b2 Du får bare si "Vi har tatt tak i det, og viljeserklæringen er underskrevet og ligger hos min advokat. Og der blir den liggende til jeg eventuelt dør. Så nå tror jeg ikke vi trenger å snakke om dette mer, og du behøver ikke bekymre deg. Alt er tatt hånd om." Så svarer du bare det uansett hvor mye hun spør videre: "Du behøver ikke bekymre deg mer, alt er tatt hånd om". Anonymous poster hash: 88fdb...70e
Sint naken biltyv Skrevet 6. mai 2015 #20 Skrevet 6. mai 2015 Det er sykt at bv skal ha noe å si i det hele tatt om begge foreldrene dør. Man burde som foreldre og etterlatt familie selv få bestemme
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2015 #21 Skrevet 6. mai 2015 Det er sykt at bv skal ha noe å si i det hele tatt om begge foreldrene dør. Man burde som foreldre og etterlatt familie selv få bestemme Som sagt: Det er ingen automatikk i at barneverntjenesten involveres. Det er Tingretten som avgjør hvem som skal ha foreldreansvaret. Barneverntjenesten blir kun ansvarlige for barnets omsorgssituasjon dersom ingen melder sin interesse for retten eller dersom retten ikke finner noen av interessentene egnet (hvilket det skal mye til for). Anonymous poster hash: 2989d...ed5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå