Gå til innhold

Vi reiser til bort 17 mai, hva syns du/dere om det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tok med ungene til syden i fjord 17 mai,deilig;)

Anonymous poster hash: 32d83...252

Skrevet

Jeg tok med ungene til syden i fjord 17 mai,deilig;)

Anonymous poster hash: 32d83...252

Hvilken fjord da?

Anonymous poster hash: a0f2f...40a

Skrevet

Må man reise bort da? Vi har kun ett barn i barnehagealder og i barnehagen skjer det ingenting på 17. mai. Vi kjenner ingen i nærområdet som har barn på nærmeste barneskole og som skal være der 17. mai. Så vi blir hjemme. Skal grille og spise is :) Sønnen vår er bare 1,5 år så han skjønner ikke hva han går glipp av uansett.

Anonymous poster hash: e5d70...e1c

Skrevet

Men skal alt være så enkelt og uten styr da? Det virker for meg som mange er livredde for å legge en ekstra innsats i noe som man ikke får noe konkret tilbake av selv.

17 mai er barnas dag, og jeg tenker at de barna som ikke gleder seg til den dagen nok er veldig farget av foreldrenes holdning til dagen (snakker IKKE om barn med spesielle behov som kan bli slitne/engstelige av mye styr). Det er klart at om mor sukker og stønner om den forferdelige dagen da man må tidlig opp for å pynte seg og gå med avdelingen/klassen i tog og rope hurra, så fanger barna det opp veldig fort.

Jeg syns også det er viktig å fortelle hvorfor vi feirer 17 mai, og at det faktisk ikke er så lenge siden det var forbudt i fem lange år. Det handler om respekt og takknemlighet over å bo i et av verdens beste og tryggeste land.

Og når det gjelder at den er et pengesluk, vel, jeg er ikke enig i det heller. Pene klær trenger ikke koste all verden, kaker, is og brus blir heller ikke mange hundrelappene. Alt det andre stæsjet man kan kjøpe seg må ungene bruke egne penger på (de får av besteforeldre).

Enig med deg men vi blir å ta det med ro i år siden sønnen vår er så liten. Jeg er oppvokst med feiring 17. mai men aldri noe stress. Vi møtte opp på skolen kl 9, tog etterhvert og etterpå sånn typisk arrangement på skolen. Før vi søsken begynte på skolen så dro vi til byen og så på toget, og ellers koset oss hjemme. Mens mannen har foreldre som ovehodet ikke ser meningen med 17. mai så han er vant med at 17. mai kun er en fridag. Det skal ikke barna våre få oppleve og det er han heldigvis enig i.

Men nå er det store forskjeller i landet, noen bor en plass hvor 17. mai er ekstra stress og mas. Så kan skjønne at noen vil slippe det, men da må barna være enige. Selv om dagen kan bli sånn som man legger opp til det og.

Anonymous poster hash: e5d70...e1c

Skrevet

Vi reiser bort for å slippe alt stresset og kjøpepresset. Vi har to barn og begge er kjempeglad for å slippe 17. mai feiring. Nå hører jeg at flere naboer kommer til å gjøre det samme. Vi sparer jo en del penger på klær og effekter som vi heller legger i turen. Men samtidig er jeg litt betenkt hvordan 17. mai "feiringen" er blitt. Om du har 2 barn på barneskolen her i bygda så er det så mye å gjøre at en ikke har tid sammen som familie den dagen. Kjenner det skal bli godt å reise bort dette året og heller markere litt forsiktig og tilbringe tid sammen med familien.

Anonymous poster hash: 65cb1...eee

God tur til Legoland ;)

Anonymous poster hash: 94319...e50

Vi skal ikke til Legoland. Hva fikk deg til å tro det? Vi reiser til "hytta" i Spania. 

Når en snakker om at pene klær må en ha uansett, så er jeg ikke enig. Barna våres vokser nå fort og feks. dressen vi kjøpte til jul, kan vi bare glemme. Så om vi slipper denne runden med pene nye kler så kan vi vente til skolestart før en igjen må kjøpe nye. Men det med klær og penger er bare en liten ting. Det store her er at vi slipper å være med på "karusellen" på 17. mai. Noe barna og vi foreldrene er glade for. Tydeligvis ikke bare vi på denne skolen som har fått nok, da det er flere vi kjenner som også reiser bort. Av en eller annen grunn så er det ikke alle som forstår at ikke hele bygda vil bruke all sin tid på denne dagen. Om en hadde laget det litt mer enkelt og heller fokusert på hvorfor vi feirer og fått til et arrangement som var slik at vi som familie kunne kost oss så hadde vi sikkert likt dagen bedre. Nå skal en hele tiden overgå fjorårets feiring, og det blir travelt i lengden.

Hva gjør dere når ungene blir invitert i bursdag ol? Sender dere dem i hverdagstøyet eller sier dere de får holde seg hjemme så dere kan spare pengene på å vente med å kjøpe nye klær?

Anonymous poster hash: cba1e...453

Gjest Maiken og barna
Skrevet

Kanskje ikke så rart at barna ikke liker 17 mai med så utrolige mange negative foreldre??

Jeg kan også lett få barna mine til å mislike 17 mai, men jeg er positiv og gleder meg med dem. Mine erfaringer eller synspunkt skal ikke farge dem.

Skrevet

Vi reiser bort for å slippe alt stresset og kjøpepresset. Vi har to barn og begge er kjempeglad for å slippe 17. mai feiring. Nå hører jeg at flere naboer kommer til å gjøre det samme. Vi sparer jo en del penger på klær og effekter som vi heller legger i turen. Men samtidig er jeg litt betenkt hvordan 17. mai "feiringen" er blitt. Om du har 2 barn på barneskolen her i bygda så er det så mye å gjøre at en ikke har tid sammen som familie den dagen. Kjenner det skal bli godt å reise bort dette året og heller markere litt forsiktig og tilbringe tid sammen med familien.

God tur til Legoland ;)

Anonymous poster hash: 94319...e50

Vi skal ikke til Legoland. Hva fikk deg til å tro det? Vi reiser til "hytta" i Spania.

Når en snakker om at pene klær må en ha uansett, så er jeg ikke enig. Barna våres vokser nå fort og feks. dressen vi kjøpte til jul, kan vi bare glemme. Så om vi slipper denne runden med pene nye kler så kan vi vente til skolestart før en igjen må kjøpe nye. Men det med klær og penger er bare en liten ting. Det store her er at vi slipper å være med på "karusellen" på 17. mai. Noe barna og vi foreldrene er glade for. Tydeligvis ikke bare vi på denne skolen som har fått nok, da det er flere vi kjenner som også reiser bort. Av en eller annen grunn så er det ikke alle som forstår at ikke hele bygda vil bruke all sin tid på denne dagen. Om en hadde laget det litt mer enkelt og heller fokusert på hvorfor vi feirer og fått til et arrangement som var slik at vi som familie kunne kost oss så hadde vi sikkert likt dagen bedre. Nå skal en hele tiden overgå fjorårets feiring, og det blir travelt i lengden.

Hva gjør dere når ungene blir invitert i bursdag ol? Sender dere dem i hverdagstøyet eller sier dere de får holde seg hjemme så dere kan spare pengene på å vente med å kjøpe nye klær?

Anonymous poster hash: cba1e...453

Gutta her blir invitert i fotballbursdag enten i ballbingen eller i gymsal, skogsbursdag i skogen med bålgrilling og klatring i trær eller klatrebursdager. Trengs ingen fine klær til det, da det alltid står at de skal ha treningstøy eller uteklær. Syns det er fantastisk med aktive bursdager.

Hos besteforeldre har de faktisk alltid dugnad på bursdagen. Store og små hjelper til i Hagen, etterpå er det inn på middag og kaker evt grilling! Fantastisk!

Når det gjelder søskenbarn og andre familieselskap er det som regel nok med en finskjorte og en vanlig bukse!

17 mai må iallefall vi ha både finbukse, skjorte, nye/rene joggesko/finsko (de ungene har nå passer ikke til finklær). Jakke og lue som passer til å gå i toget med.

Anonymous poster hash: 8c422...50f

Skrevet

Jeg elsker 17. Mai og søt som følger med! Is, pølser, brus, leker i skolegården, tog med barnehagen, tog med skolen, bunad, finstas, kaker, grillings og flagg!

Ja jeg er alltid kaputt på kvelden og har vondt i bena etter å ha trasket hele byen rundt i vonde Bunadssko. Men det er liksom en del av sjarmen!!

Men hurra for at folk gjør det de vil!! Egentlig greit at ikke alle er i Norge, da blir det bedre plass til resten ☺️

Skrevet

Jeg er ikke veldig begeistret for 17. mai, men ungene elsker det, og derfor stiller jeg opp :-)  

Jeg er med i FAU i år, og det betyr at det blir mer arbeid enn til vanlig.  Foreldre som ikke er med i FAU må bidra i cirka en halvtime, foreldre som er med i FAU må delta hele 17. mai og forberede 16. mai.  

Jeg synes ærlig talt heller ikke f.eks. juletrefest i gymsalen på skolen er kjempestas, men ungene synes det er gøy, og dermed må noen av foreldrene stille opp.  

Jeg synes ikke 17. mai er forferdelig dyrt.  I år skal vi uansett i konfirmasjon helgen før, men en kjole eller bukse og pen genser har vel alle?  I fjor tror jeg hver av ungene fikk omtrent 100 kroner til is/aktiviteter på skolen.  

Anonymous poster hash: 46455...d17
Skrevet

Har alltid elsket 27 mai, men den har de siste årene blitt litt ødelagt av svigerfamiliens "stressfeiring". Er jo korps meg her å korps meg der og så må vi andre ta vare på minstejenta fordi begge foreldrene er med i korps.. Nei, i år blir vi Her vi selv bor og det gleder vi oss til! Når vi har to små selv så er det vår egen familie vi skal tenke på. Vi kjøper festdrakter på salg om vi ikke har arvet. For oss selv så har vi begge bunader:-)

Anonymous poster hash: 122f6...cd5

Skrevet

17.mai er ikke dyrt syns jeg, men styr er det jo. Selv liker jeg 17.mai, men eldste barnet mitt hadde blitt kjempeglad om vi heller hadde valgt å reise bort på 17.mai.

Skrevet

Jeg tenker at 17. mai handler om noe annet enn mitt eget behov for avslapning og komfort. For meg er det ikke en dag som passer med "What's in it for me?" Å feire frihet, grunnloven, demokrati - det er viktig. Hvis jeg blir skikkelig moralistisk, får jeg lyst til å vifte heftig med pekefingeren til dem som ikke gidder fordi det er for mye styr.

Skrevet

17.mai er ikke en vanlig fridag. Det er kollektiv feiring av frihet og grunnlov. Det er markering av en nasjonaldag og vi som land har tradisjoner for hvordan vi feirer, her med barna i fokus. Vi som foreldre bør påvirke barna i positiv retning og til å sette pris på en sånn markering.

Pengejag? Aldri tenkt på. Vi har hverken bunad eller dress, men feirer likevel. Ikke handler vi noe særlig ekstra utenom is som vi har frysen. Ballonger (som stort sett forsvinner rett til værs) sier vi nei til. Stresser ikke med å skoletoget, vi rekker da skolen til vanlig. Aktivitetene på skolen er kjekt for ungene, de løper rundt og koser seg mens vi gjør litt dugnad. Etterpå drar vi hjem og koser oss som familie.

Teit å dra bort ja!

Anonymous poster hash: f57e6...bcd

Skrevet

Dra bort og kos dere! Hvilken rolle betyr det hva andre synes og mener??

Vi har vært i Spania to år på rad i 17 mai uken, og det har vært helt fantastisk!

Anonymous poster hash: fde14...a3d

Skrevet

Syns egentlig ingenting. :) folk må da få velge selv!

Skrevet

Nasjonalistisk som jeg er, så elsker jeg 17. mai. Jeg synes ingenting om at man dropper å feire 17. mai, spesielt når man har barn. Det er barnas dag, og jeg synes det er viktig å videreføre tradisjoner og det kulturelle rundt 17. mai.

Jeg elsker å se at gatene er fylt med norske flagg. Bunader. Ukjente folk hilser og gratulerer hverandre med dagen. Korps og fine sanger som man nynner med på, for teksten husker man aldri. Ungene løper rundt på skolen og koser seg. Voksne skravler og spiser kaker. Stress, gnagsår, pølser, is og altfor dyre ballonger hører med:)

Så avsluttes dagen med grilling i hagen, og gjerne er glass vin! Ahh, gleder meg!

Anonymous poster hash: 7ac13...d58

Skrevet

17 mai er helt topp! ikke noe stress syns jeg. :) vi pynter oss og går i barnetoget... hopper av på halvveien. går hjem tar en kopp kaffe og skifter klær og drar til kongeparken som gjort siden jeg var barn selv. flott tradisjon og dag å ha bursdag på :)

men høres veldig koselig å reise vekk på langhelg å slappe av den helgen da. ;)

Anonymous poster hash: 31b8e...508

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...