Gå til innhold

svie og rødhet i underlivet på jente, hva kommer det av?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har ei jente på snart 3 år som har vært rød og sår I underlivet i mange måneder. Tenkte det hjalp å slutte med bleie, så den kuttet vi ut for flere måneder siden. Hun fortsatte å være rød (litt på de ytre kjønnsleppene,men mest inni og rundt åpningen). Hun har ingen sår, men er rød og det svir. Har smurt henne med sink, så prøvde vi canesten i tilfelle det var sopp. Det gikk ikke bort så vi tok henne med til legen for 1,5 mnd siden. Legen fant ingen annen forklaring enn at det kunne være eksem (?) og sa vi skulle smøre med kortisonsalve. Har gjort det, men det er enda ikke borte. for en uke siden begynte hun å hylgrine når hun skulle tisse, så vi tok med urinprøve til legen. Den viste blod I urinen så hun fikk penicillin for UVI. Nå har hun gått på den i en uke, men hun gråter fortsatt når hun tisser. Hun har også litt utflod. I kveld er hun skikkelig sår igjen og hun gråter og ber meg smøre på "mirakelkurer" så jeg enda ikke har funnet. Hva kan dette være?

 

Anonymous poster hash: 91df2...3b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vasker du klær og undertøy med sterkt vaskemiddel? Og tøymykner?



Anonymous poster hash: 4c155...34c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg vasker med neutral, så tror ikke det er årsaken. Var jo også et problem da hun brukte bleie. Hi

 

Anonymous poster hash: 91df2...3b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville unngått tøymykner for å være sikker, sove uten truse, ikke for trange bukser.. Tenker du å dra til lege igjen?



Anonymous poster hash: 6c628...3f8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sikkert soppen blir borte bare ved å smøre. Om det er sopp hos voksne damer må man ofte bruke stikkpille til skjeden i tillegg til krem. Bare så du ikke avskriver muligheten for at det fremdeles kan være dette



Anonymous poster hash: 6c628...3f8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt kvalmende at misbruk blir trekt frem, ser ikke helt hvem det skulle være. Hun er stort sett bare sammen med meg og mannen utenom barnehagen.

 

Ja tenkte å ta henne med til lege igjen, hun kan jo ikke gå sånn. Legen mente det ikke var sopp, men en type eksem. Bare rart at salve ikke skal fungere og at det gjør så vondt. HI

 

Anonymous poster hash: 91df2...3b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei jente på snart 3 år som har vært rød og sår I underlivet i mange måneder. Tenkte det hjalp å slutte med bleie, så den kuttet vi ut for flere måneder siden. Hun fortsatte å være rød (litt på de ytre kjønnsleppene,men mest inni og rundt åpningen). Hun har ingen sår, men er rød og det svir. Har smurt henne med sink, så prøvde vi canesten i tilfelle det var sopp. Det gikk ikke bort så vi tok henne med til legen for 1,5 mnd siden. Legen fant ingen annen forklaring enn at det kunne være eksem (?) og sa vi skulle smøre med kortisonsalve. Har gjort det, men det er enda ikke borte. for en uke siden begynte hun å hylgrine når hun skulle tisse, så vi tok med urinprøve til legen. Den viste blod I urinen så hun fikk penicillin for UVI. Nå har hun gått på den i en uke, men hun gråter fortsatt når hun tisser. Hun har også litt utflod. I kveld er hun skikkelig sår igjen og hun gråter og ber meg smøre på "mirakelkurer" så jeg enda ikke har funnet. Hva kan dette være? Anonymous poster hash: 91df2...3b8

Penicillin kun på grunnlag av blod i urinen? Det var tynt. Blodet kom trolig pga de såre slimhinnene som kan føre til microblødninger. Det kan jo være en eller annen for for vaginitt og kanskje stikkpiller vil være tingen.

 

Anonymous poster hash: 239b2...972

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt kvalmende at misbruk blir trekt frem, ser ikke helt hvem det skulle være. Hun er stort sett bare sammen med meg og mannen utenom barnehagen.

Ja tenkte å ta henne med til lege igjen, hun kan jo ikke gå sånn. Legen mente det ikke var sopp, men en type eksem. Bare rart at salve ikke skal fungere og at det gjør så vondt. HIAnonymous poster hash: 91df2...3b8

Har dere smurt henne på kortison på slimhinnene nedentil? Det kan forverre tilstanden.

 

Anonymous poster hash: 239b2...972

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville vært forsiktig med kortison nedentil særlig om det ikke ga noen særlig bedring. Har dere prøvd inotyol? Det er den beste salven på sår rumpe. Videre, kjøp større truser og sørg for vide bukser i en periode, joggings etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt kvalmende at misbruk blir trekt frem, ser ikke helt hvem det skulle være. Hun er stort sett bare sammen med meg og mannen utenom barnehagen.

 

Ja tenkte å ta henne med til lege igjen, hun kan jo ikke gå sånn. Legen mente det ikke var sopp, men en type eksem. Bare rart at salve ikke skal fungere og at det gjør så vondt. HI

 

Anonymous poster hash: 91df2...3b8

 

Kvalmende? Det er da viktig å utelukke det også. Det du beskriver kan bli tolket i den retningen, blir litt feil å klage over at det er kvalmende da.

 

Anonymous poster hash: 48cfc...0d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn tåler kun remableier (reagerer litt på disse også) og blir utrolig såre av våtservietter.. sånn om hun bruker bleie enda



Anonymous poster hash: 6c628...3f8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Litt kvalmende at misbruk blir trekt frem, ser ikke helt hvem det skulle være. Hun er stort sett bare sammen med meg og mannen utenom barnehagen.

 

Ja tenkte å ta henne med til lege igjen, hun kan jo ikke gå sånn. Legen mente det ikke var sopp, men en type eksem. Bare rart at salve ikke skal fungere og at det gjør så vondt. HI

 

Anonymous poster hash: 91df2...3b8

 

Kvalmende? Det er da viktig å utelukke det også. Det du beskriver kan bli tolket i den retningen, blir litt feil å klage over at det er kvalmende da.

 

Anonymous poster hash: 48cfc...0d5

 

Jeg tenkte også at misbruk kan  være årsak til disse symptomene, men det kan jo være mye annet også, så det er jo vikitg å bare være litt obs på alt egentlig

 

Anonymous poster hash: 6c628...3f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi var mye plaget med sårhet og rødhet der nede. Vet ikke om vi fant "løsningen" eller om hun bare vokste det av seg. Vi måtte slutte å vaske med såpe, bruker bare vann og litt olje av og til. I de mest såre periodene smurte jeg en blanding av sink salve og a-creme. Så når hun ble litt mindre rød smurte vi på noe som heter soothing cream som hjelper å gjenopprette naturlig miljø der nede. Brukte den soothing kremen over flere uker. Men etter det har hun vært fin. Men vi bruker fortsatt bare vann og av og til olje ved vask nedentil. Spør på apoteket om de har gode råd.

Endret av geitemarken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

inotyolsalve healer all sår hud (er egentlig for psoriasis, men brukes av mange på såre bleieområder)



Anonymous poster hash: 6c628...3f8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette sliter vår jente på 3,5 år med også. Bi har vært hos legen ett par ganger men det jar aldri "vært noe". Vi smører

Med Inotyol salve 2-3 dager da pleier det å forsvinne. Kommer tilbake innimellom men funker med Inotyolsalven altså:-)

 

Anonymous poster hash: ea4cc...79f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min jente var også svært plaget med sårhet. Så fant de ut at hun har en hudsykdom i 6nderlivet kaldt licthen sklerosus, eller hvordan det nå skrives. Smårer med kortison, sterk steroid i ille perioder, og mild kortison og silulen i milde og gode perioder.

 

Anonymous poster hash: ffa96...4bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter med det samme. Eldre jente, 7 år. Legen anbefalte sinksalve, gjorde det verre. Har brukt litt lett kortison, synes ikke det hjelper veldig. Har også prøvd repair, heller ingen suksess.

 

Har sluttet helt med såpe, bruker kun vann. Ble bedre en uke vi var på fjellet uten dusj, så prøver ikke vaske for mye.

 

Skal til en ny lege til uka, kan melde fra om hun sier noe banebrytende. Mekrelig at det varer så lenge!



Anonymous poster hash: 7a437...be7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi slet litt med det samme, og vårt problem var rett og slett at dagens vaskemaskiner ikke er flinke nok til å skylle ut såpen. Vi kjøpte en allergimaskin og vips så ble det bedre.



Anonymous poster hash: 48cfc...0d5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Vi slet litt med det samme, og vårt problem var rett og slett at dagens vaskemaskiner ikke er flinke nok til å skylle ut såpen. Vi kjøpte en allergimaskin og vips så ble det bedre.

 

Anonymous poster hash: 48cfc...0d5

 

Hva er en allergimaskin?

 

Ganske dyrt med ny vaskemaskin. Kanskje vi kan bruke mindre såpe.....

 

Anonymous poster hash: 7a437...be7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Vi slet litt med det samme, og vårt problem var rett og slett at dagens vaskemaskiner ikke er flinke nok til å skylle ut såpen. Vi kjøpte en allergimaskin og vips så ble det bedre.

 

Anonymous poster hash: 48cfc...0d5

 

Hva er en allergimaskin?

 

Ganske dyrt med ny vaskemaskin. Kanskje vi kan bruke mindre såpe.....

 

Anonymous poster hash: 7a437...be7

 

 

http://www.naaf.no/en/Aktuelt/Nyhetsarkiv/NAAF-anbefaler-vaskemaskin-fra-ASKO/

Denne kjøpte vi. Ganske dyr, men merket stor forbedring på allergiene her i hus.

 

(Mindre såpe og skyll med eddik kan også hjelpe.)

 

Anonymous poster hash: 48cfc...0d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Gammeltråd. Men dytter den litt. Med forslag om kontakteksem/våteksem

 kan være grusomt vondt. for mye fuktighet kan gi våteksem. da gir ikke sopp behandling lindring men forverring. feks.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få henne til hudlege, fastleger kan ikke nok om forskjellige hudsykdommer. 

Frøkna her har slitt med sårhet, rødhet og misfarget områder i underlivet. Hverken fastlegen eller barnelegen kom med noe annet enn at det så ut som sopp. 

Hudlegen skjønte hva det var av at jeg beskrev problemene. Hun hadde Lichen sclerosus. Og det må behandles med riktige kremer og kontroller. 

Anonymkode: 01eae...785

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.3.2015 den 22.26, Anonym bruker skrev:

Nei jeg vasker med neutral, så tror ikke det er årsaken. Var jo også et problem da hun brukte bleie. Hi

 

Anonymous poster hash: 91df2...3b8

Hvilket dopapir merke bruker dere? Jeg kan bare bruke lambi. Alle andre typer får jeg svie og blir rød av. 

Anonymkode: 2b863...3c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får virkelig håpe hun har funnet en løsning på problemet. 

Dere ser at tråden er 3.5 år gammel? 

Anonymkode: 137a4...00e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...