Gå til innhold

hva bør vi forberede før en foreldresamtale i barnehagen?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Det er første barnet vårt og dermed også den første foreldresamtalen :) Vi føler oss helt uforberedt her, og skal straks på den samtalen. Hva blir tatt opp? Hva er det lurt at vi spør om? Kommer de til å spørre oss om masse? Barnet er straks 2 år om det har noe å si.



Anonymous poster hash: 3c957...c44
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

 

Herregud!

 

Anonymous poster hash: 23d8d...5ab

?

 

Anonymous poster hash: 3c957...c44

Hehe. Skjønner at du faktisk lurer på dette HI. Men kanskje litt sånn førstebarnet hysteri. :) Det er ikke en stor, farlig ting akkurat å snakke med de i bh. De forteller hva de synes om ungen. Hvordan han klarer seg sosialt og sånn. Noen får høre ting de ikke kjenner igjen, noen får høre at ungen ikke har det så fint. Noen blir irritert fordi bh mener man må jobbe mer med selvstendighet eller slikt hjemme... osv.... Mwn du trenger ikje forberede noe.

 

Anonymous poster hash: a9912...099

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teit svar over her!

Første barnet, første samtale, jeg skjønner at foreldre vio vite mer om hva som foregår. Jeg liker også å forberede meg på slike møter!

 

Til HI: En foreldresamtale er en samtale mellom ped.leder og foreldrene angående barnet. Man snakker om løst og fast egentlig...

Min barnehage har en liste over punkter som gåes gjennom i fellesskap. Barnehagen forteller om hverdagen til barnet, det sosiale, motoriske, utviklingen, språk, venner, osv. Det er også fin anledning til å fortelle om barnets liv hjemme, er det f.eks en spesiell familiesituasjon eller noe annet som bhg burde vite som kan påvirke barnet? Du kan også komme med innspill til bhg om det er noe du er misfornøyd med eller sånt.

Veldig hyggelig samtale syns jeg, det er liksom eneste gangen i halvåret hvor man får sette seg ned alene sammen med den som er mest med barnet utenom familien hjemme og snakke ut om hvordan barnet har det og bl.a utviklingen. Om det er noen utfordringer knyttet til barnet så tas det også opp.

 

Anonymous poster hash: ba6ad...7d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk gjennom hva dere er fornøyd med og hva dere ikke er fornøyd med og gi bhg tilbakemelding på det. Ellers kan dere forvente å høre litt om barnets utvikling, hva de ser i samspill med andre barn og med voksne, hva de jobber med ifht barnet etc.

 

Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ped.leder har en liste man går igjennom som hvordan barnet har det i Bhg, hvordan det fungerer i rutinene, hvordan det fungerer i det sosiale og lek, språk osv.. De forteller om det er noe barnet sliter med, trenger å øve mer på, hva de

Gjør for at barnet skal ha det bra. De forteller om barnets sterke sider og svake sider. Med andre ord trenger ikke du å forberede deg på noe med mindre du har spørsmål du lurer på.. Da kan du skrive de ned for å huske de :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! :) Det er ikke slik at vi gruer oss, men vi har ikke fått noen informasjon på forhånd, og lurte derfor på om det var noe burde forberede. Vi kjenner jo barnet vårt godt, så det blir nok ikke noe problem å svare på spørsmål. Det er sikkert mye vi lurer på som vi kommer til å glemme å spørre om, men da får vi bare spørre i levering/hente situasjoner, men da er det alltid begrenset med tid til å snakke med noen. Hi



Anonymous poster hash: 3c957...c44
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teit svar over her!

Første barnet, første samtale, jeg skjønner at foreldre vio vite mer om hva som foregår. Jeg liker også å forberede meg på slike møter!

 

Til HI: En foreldresamtale er en samtale mellom ped.leder og foreldrene angående barnet. Man snakker om løst og fast egentlig...

Min barnehage har en liste over punkter som gåes gjennom i fellesskap. Barnehagen forteller om hverdagen til barnet, det sosiale, motoriske, utviklingen, språk, venner, osv. Det er også fin anledning til å fortelle om barnets liv hjemme, er det f.eks en spesiell familiesituasjon eller noe annet som bhg burde vite som kan påvirke barnet? Du kan også komme med innspill til bhg om det er noe du er misfornøyd med eller sånt.

Veldig hyggelig samtale syns jeg, det er liksom eneste gangen i halvåret hvor man får sette seg ned alene sammen med den som er mest med barnet utenom familien hjemme og snakke ut om hvordan barnet har det og bl.a utviklingen. Om det er noen utfordringer knyttet til barnet så tas det også opp.

 

Anonymous poster hash: ba6ad...7d0

Teit svar ? Så skrev du akkurat det samme som meg, bare litt mer. Du er litt teit du og da :)

 

 

Anonymous poster hash: a9912...099

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Teit svar over her!

Første barnet, første samtale, jeg skjønner at foreldre vio vite mer om hva som foregår. Jeg liker også å forberede meg på slike møter!

 

Til HI: En foreldresamtale er en samtale mellom ped.leder og foreldrene angående barnet. Man snakker om løst og fast egentlig...

Min barnehage har en liste over punkter som gåes gjennom i fellesskap. Barnehagen forteller om hverdagen til barnet, det sosiale, motoriske, utviklingen, språk, venner, osv. Det er også fin anledning til å fortelle om barnets liv hjemme, er det f.eks en spesiell familiesituasjon eller noe annet som bhg burde vite som kan påvirke barnet? Du kan også komme med innspill til bhg om det er noe du er misfornøyd med eller sånt.

Veldig hyggelig samtale syns jeg, det er liksom eneste gangen i halvåret hvor man får sette seg ned alene sammen med den som er mest med barnet utenom familien hjemme og snakke ut om hvordan barnet har det og bl.a utviklingen. Om det er noen utfordringer knyttet til barnet så tas det også opp.

 

Anonymous poster hash: ba6ad...7d0

Teit svar ? Så skrev du akkurat det samme som meg, bare litt mer. Du er litt teit du og da :)

 

 

Anonymous poster hash: a9912...099

Hun mente sikkert hun som skrev "herregud" 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nok til den som skrev "herregud"! Var det eneste svaret da jeg begynte å skrive ;)

 

Anonymous poster hash: ba6ad...7d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De stiller ikke så mange spørsmål, det er ikke et forhør ;) De forteller hvordan barnet har det i bhg. Og om det er noe dere selv lurer på så er jo dette en ypperlig plass å spørre om det.



Anonymous poster hash: 73a31...d4c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, det er vel ikke noe spesielt dere burde forberede egentlig. Som andre har skrevet blir det en samtale om hvordan barnet fungerer i barnehagen osv. Jeg tror det er vanlig at de spør om barnets relasjoner utenfor barnehagen, f.eks. nærmeste familie og om det er noen barn de leker mye med utenfor barnehagen osv.

 

På første samtalen fikk jeg spørsmål om hva jeg forventet av barnehagen, det kan dere jo evt. tenke over.



Anonymous poster hash: 46078...e46
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenk gjerne over eventuelle utfordringer dere har, så får dere tilbakemelding på om barnehagen opplever det samme og man kan finne ut hvordan dette kan løses i fellesskap så barnet får samme reaksjon både i barnehagen og hjemme. Eller ting dere jobber med hjemme og gjerne vil at skal følges opp i barnehage.

 

Kan være både stort og smått, alt fra bleieslutt til smokkeslutt til utfordringer med mat/søvn, trass og lignende. Vi synes i alle fall det er helt topp å være på lag med barnehagen så barnet får konsekvente tilbakemeldinger og reaksjoner begge plasser.



Anonymous poster hash: 57892...30f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...