Gå til innhold

Hva skal til for å få 6 på muntlig eksamen i Geografi(privatist)/generelt om muntlige foredrag/eksamen


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg prøver å bedre snittet mitt og må prøve å bedre der jeg kan. Fikk 4 i geografi og må prøve på å få 6.  Meldte meg i går opp i Geografi og jeg gruer meg veldig mye allerede. Jeg har veldig eksamensangst når det gjelder muntlig eksamen og når jeg skal inn bare stotrer jeg og snubler i ordene. Vet rett og slett ikke hvordan jeg skal holde et foredrag foran sensorene. Føler jeg bare babler tull uten sammenheng og at det ikke er relevant. Klarer ikke tenke klart.

 

Hvordan bør jeg framføre temaet for å få toppkarakter og ikke dumme meg ut?

Hvordan bør jeg jobbe fram mot eksamen? Lage foredrag til alle temaer i boka?

Hvordan kan eksamen i geografi være?



Anonymous poster hash: 092e9...73d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det viktigste du gjør er å sette deg inn i læremålene, det er de som forteller deg hva du skal kunne.

 

Jeg lagde temaark for hvert enkelt læremål, læremålet til overskrift og fylte inn relevant informasjon til hvert mål. Enkelt å finne frem på forberedelsen til eksamen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde også ganske eksamensangst, blir vanligvis ikke så nervøs når det kommer til fremføringer, men eksamen synes jeg var helt grusomt ettersom jeg visste hvor viktig det var.

 

Ha oversiktelig powerpoint (dersom du bruker det), skriv stikkord, ikke lange setninger osv. Vil råde deg til å gjøre som noen nevner over er, sett deg inn i lærermålene. det er det viktigste. Om du er skikkelig nervøs, så si det til sensor når du er kommet inn. Det viser jo bare at du synes det er veldig viktig, og det hjalp hvert fall meg veldig med å slappe mer av. Få med alt du synes er nødvendig! Jeg gjorde dette og fikk 6 på muntlig eksamen i engelsk. Masse lykke til, er sikker på at du kommer til å klare deg bra, og håper du får toppkarakter! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal ha en sekser, må du sørge for å vite det lille ekstra om hvert tema i tillegg til pensum. Du må være klar og tydelig når du snakker og ikke rote deg bort, men svare på det du spør om.

 

God faglig kunnskap er nøkkelen til en god eksamen.

 

Muntlig eksamen ser du på som en interessant samtale om interessante temaer.



Anonymous poster hash: bd0fa...7d0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få 6'er må du ha "fremragende kompetanse i faget". 

 

Jeg tok geografi som privatist en gang for lenge siden, den gangen det var skriftlig eksamen, og fikk 6. Har også tatt muntlig eksamen i samfunnslære, og fikk 6. For min del har det ikke handlet om å kunne ALT (dvs pugge boka), men å se sammenhenger. Dvs trekke inn elementer fra samfunnslære, historie, fysikk, kjemi, biologi, aktuelle nyheter osv når du svarer på spørsmål. Vise at du faktisk har tenkt gjennom det du har lest, og ikke bare gulper opp svar på oppgaver. 

 

Vet du hvordan eksamen foregår? Hvor lang forberedelsestid har du? 



Anonymous poster hash: 0bf5c...643
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...