Anonym bruker Skrevet 12. januar 2015 #1 Skrevet 12. januar 2015 Trenger ingen skjennepreken eller formaninger om sunt kosthold - jeg vet hva jeg må gjøre, så er det sagt.. Jeg skjønner at jeg har et såkalt risikosvangerskap pga. min overvekt, og at jeg nok må ta glukosebelastningsprøver. Men blir man sendt på flere ultralyder også, enn den ordinære? Anonymous poster hash: b7256...45a
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2015 #2 Skrevet 12. januar 2015 Jeg var bare på ordinær UL og en privat i uke 11. 2 glukosetester uten noe galt på. Ble sendt til spesialist i et eller annet på ahus for samtale. Han sa jeg var i nedre sjikte av overvekt så når jeg hadde kontroll selv ble det ikke satt i gang noe oppfølging. Anonymous poster hash: aedbf...fcf
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2015 #3 Skrevet 12. januar 2015 Ok, så de følger ikke med på vekten til baby da altså? Er så redd for å måtte føde en svær baby.... Anonymous poster hash: b7256...45a
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2015 #4 Skrevet 12. januar 2015 Hadde bmi på 39-40, glukosebelastning. Hadde ordinær ul. Og to mnd før pga høyt symfysemål. Men målene som babyen ble estimert til stemte ikke når han kom. Anonymous poster hash: 83d61...a85
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2015 #5 Skrevet 12. januar 2015 Hadde bmi på 39-40, glukosebelastning. Hadde ordinær ul. Og to mnd før pga høyt symfysemål. Men målene som babyen ble estimert til stemte ikke når han kom. Anonymous poster hash: 83d61...a85 Var baby større eller mindre enn beregnet? Anonymous poster hash: b7256...45a
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2015 #6 Skrevet 12. januar 2015 Hadde bmi på 31 når jeg "brått" ble gravid. Ingen som sa noe spesielt, fikk vanlig oul pluss en 3D vi betalte selv. Ble vel en i slutten av svangerskapet fordi jeg tvang legen til å henvise meg fordi symfysemålet var høyt. De målte stort barn, så skulle komme tilbake på termin om det ikke var skjedd noe. Da veide ungen like mye som to uker før, så de satt meg i gang for å være på den sikre siden. Viste seg at det nok var bom måling, barnet veide 4 kg akkurat. Topp score på alle målinger etter fødsel, friskt og fint barn. Gikk helt fint. Eller anbefalte de at jeg tok en glukosebelastning i svangerskapet, den var også fin. Ellers vanlig oppfølging, ikke noe spesielt. Anonymous poster hash: ccf06...f82
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2015 #7 Skrevet 12. januar 2015 Jeg hadde bmi på 38 begge ganger. Var til ordinær ul begge ganger, men tok også en privat selv i begge svangerskap. Hadde kun glukosebelastningstest i første svangerskap. Ungene var 3,3 kg selv om første ble estimert til å skulle være 4,5 kg ved fødsel. Anonymous poster hash: 927ae...006
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2015 #8 Skrevet 12. januar 2015 Det går bra så lenge du spiser sunt det er alt som teller! Anonymous poster hash: f99c6...3ec
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2015 #9 Skrevet 12. januar 2015 Ok, så de følger ikke med på vekten til baby da altså? Er så redd for å måtte føde en svær baby.... Anonymous poster hash: b7256...45a Magen vokste normalt så jordmor var ikke bekymret. Ungen var 3750. En normalvektig venninne har fått 2 på 4,5 og 2 på 5 kg... Anonymous poster hash: aedbf...fcf
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2015 #10 Skrevet 12. januar 2015 Jeg hadde bmi på 24, da jeg ble gravid, men gikk opp 30 kg ganske kjapt. Og fikk ingen ekstra ultralyd, ikke glukosebelastning og babyen veide 3500 g. Første svangerskapet mitt hadde jeg vel bmi på 22. Gikk opp 15 kg, da måtte jeg gjennom glukosebelastning, flere ultralyder, og de forventet en 5 kilos baby. Babyen veide 4 kg. Magen min var ekstremt diger da, så ut som det måtte være minst 5 der inne. Ellers var jeg jo normalvektig. Anonymous poster hash: 5a3b0...b09
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2015 #11 Skrevet 12. januar 2015 Jeg hadde da høyere bmi enn deg gjennom hele svangerskapet, men det var da helt normalt. Så lenge urinprøver og blodprøver er fine så skal du ha normale kontroller. Anonymous poster hash: 9020d...6a3
Optatium Skrevet 12. januar 2015 #12 Skrevet 12. januar 2015 BMI på 34, var på en ordinær ultralyd og ingen ekstra oppfølginger. Gikk opp fem kilo i svangerskapet, hadde svært få plager, og en forholdsvis kjapp og enkel fødsel. Var på to glukosebelastningtester, første pga diabetes i familien, andre for å få et ekstra svar da første test var i gråsonen. Passet kosten imellom og fikk hode resultater andre gang. Fødte ei frisk jente på 53 cm og 3700 gram, med andre ord ikke noe giga:-)
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2015 #13 Skrevet 12. januar 2015 Hadde bmi på 39-40, glukosebelastning. Hadde ordinær ul. Og to mnd før pga høyt symfysemål. Men målene som babyen ble estimert til stemte ikke når han kom. Anonymous poster hash: 83d61...a85 Var baby større eller mindre enn beregnet? Anonymous poster hash: b7256...45a Han var 400 gram mindre:-) Anonymous poster hash: 83d61...a85
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2015 #14 Skrevet 12. januar 2015 Hadde bmi på 39-40, glukosebelastning. Hadde ordinær ul. Og to mnd før pga høyt symfysemål. Men målene som babyen ble estimert til stemte ikke når han kom. Anonymous poster hash: 83d61...a85 Var baby større eller mindre enn beregnet? Anonymous poster hash: b7256...45a Han var 400 gram mindre:-) Anonymous poster hash: 83d61...a85 Hadde også et veldig greit svangerskap uten problemer. Legen var ikke bekymret i det hele tatt. Fødselen var over på 9 timer:-) fra start til slutt Anonymous poster hash: 83d61...a85
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2015 #15 Skrevet 12. januar 2015 Hjertelig takk for svar alle sammen Betryggende å lese at det å evt. få svangerskapsdiabetes og/eller store barn ikke trenger å skje, selv om man bærer på ekstra vekt. Håper jeg klarer å holde vekten - at baby "tar over" min vekt, eller iallefall gå opp så lite som mulig. Foreløpig er jeg enormt sulten til enhver tid, og det er vanskelig til tider, men håper at det, som andre plagsomme symptomer, forsvinner om et par uker Anonymous poster hash: b7256...45a
Optatium Skrevet 12. januar 2015 #16 Skrevet 12. januar 2015 Mitt råd til deg er: begrens inntaket av frukt, poteter, brød og sukker. Mange tenker ikke over at frukt, poteter og brød er verre enn sukker med tanke påblodsukkerstigning. Spis når du er sulten, men spis lite. Hold deg til grove saker og grønnsaker:-) Og ja, pasta og ris er også dumt for blodsukkeret.
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2015 #17 Skrevet 13. januar 2015 Trenger ingen skjennepreken eller formaninger om sunt kosthold - jeg vet hva jeg må gjøre, så er det sagt.. Jeg skjønner at jeg har et såkalt risikosvangerskap pga. min overvekt, og at jeg nok må ta glukosebelastningsprøver. Men blir man sendt på flere ultralyder også, enn den ordinære? Anonymous poster hash: b7256...45a Jeg har bmi på 21-22(ikke helt sikker), har svang.diabetes og babyen ser ut til å bli godt over 4kg. Så spis sunt og nyt svangerskapet. Startvekta di får du ikke gjort noe med uansett☺ poenget mitt er at også jeg som er slank kan ha samme utfordringer som deg som har noe ekstra å bære på☺ Anonymous poster hash: 7d4cb...b05
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2015 #18 Skrevet 13. januar 2015 Ble en glukosebelastning, og så ble jeg satt i gang en uke over termindato pga. bmi over 30 før svangerskapet, i stedet for å vente til 12 dager over. Anonymous poster hash: afcea...141
beibilykke Skrevet 13. januar 2015 #19 Skrevet 13. januar 2015 (endret) Jeg hadde bmi på 40 :/.. tok en glukosetest som var fin. Baby kom ut dagen etter termin og veide 2910 gram :-) alt fint og flott! Tror ikke du trenger bekymre deg.hadde en hysterisk jm som skulle ha meg på ekstra ul.men for min del var det helt topp :)hehe. Fikk jo hilse på lille snupp igjen. Og ble satt opp til samtale hos anestesilege fordi jm ville jeg skulle ha epidural.men jeg fødte kjapt og greit uten noe smertelindring slik jeg ønsket!eller gikk jeg og ned 10 kg :-) Endret 13. januar 2015 av beibilykke
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2015 #20 Skrevet 13. januar 2015 Hjertelig takk for svar alle sammen Betryggende å lese at det å evt. få svangerskapsdiabetes og/eller store barn ikke trenger å skje, selv om man bærer på ekstra vekt. Håper jeg klarer å holde vekten - at baby "tar over" min vekt, eller iallefall gå opp så lite som mulig. Foreløpig er jeg enormt sulten til enhver tid, og det er vanskelig til tider, men håper at det, som andre plagsomme symptomer, forsvinner om et par uker Anonymous poster hash: b7256...45a Meg med bmi 39-40. Gikk kun opp 6 kg i svangerskapet:-) Anonymous poster hash: 83d61...a85
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå