Gå til innhold

Noen som vil si sin mening om Sobril-bruk?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Det er kanskje litt villedende det jeg har skrevet. Jeg har også brukt Sobril ved flyreiser da jeg har forferdelig flyskrekk :/ Da har jeg tatt 2 sobril hver vei. Dvs at 8 av sobrilene er tatt i forbindelse med flyreiser. Det gjenstår da 17 sobril som er tatt nå og da..

Jeg er selv redd for å bli avhengig av piller, nettopp pga en onkel som har misbrukt piller (paralgin forte og dolcontin). Jeg tar aldri sobril mer enn et par ganger i uka. Da står jeg heller i angsten. Problemet er at angsten over tid kan bygge seg opp slik at jeg sliter med å få i meg mat, sove osv. Jeg tenker også at sobrilbruken er nødvendig nå, men etter hvert som ungene blir større, har jeg flere muligheter til å hvile mer - noe som igjen fører til at jeg får den hvilen jeg trenger (og sobril ikke er nødvendig). Mannen min er ikke spesielt deltagende i hjemme, og dette tærer på meg. Mye ansvar og mange plikter gjør at jeg sliter mer med angst. Psykologer har rådet meg til å gå fra mannen, noe jeg ikke vil. De har prøvd å tre dette over hodet på meg, og da har jeg låst meg litt. Så..psykologtimer får vente ;)

Det var egentlig ikke meningen å fortelle alt dette da.. Jeg ser at det er forskjellig meninger ang. hva som er normal bruk av Sobril, men takk for svar alle sammen!

 

HI



Anonymous poster hash: fb287...423
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har sånn ca helt likt forbruk, jeg har brukt det over 10 år og verken jeg eller legen min er bekymret.

 

Anonymous poster hash: d63c0...5b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville prøvd eksponeringsterapi mot det du er redd for. Er veldig gode resultater på dette. Dessverre er østmarka i tr.heim nedlagt men du kan også bli innlagt på andre psyk. Avd å få samme type behandling. Er det samboeren min gjør nå. Ja det er lenge å være borte fra meg og barna, men så verdt det hvis han slipper å plages sånn.

Hilsen hun med samboeren som plages.

 

Anonymous poster hash: dd6e1...d78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har med unntak av Johannesurt selv aldri hatt behov for eller forsøkt noen medikamenter, men vet fra felleskatalogen at Sobril regnes som beroligende og avhengighetsskapende. Bruk bør begrenses, med andre ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

 

Jeg ble avhengig av sobril takket være min ubrukelige fastlege(bytte lege nå)

Fikk diagnosen angst og depresjon av fastlegen. Slet veldig på den tiden. Spurte om henvisning til psykolog, men fastlegen mente det ikke var nødvendig så fikk ingen henvisning. Fikk heller en resept på 100 sobril. Fikk beskjed om å ta en hver dag. Dette gjorde jeg i en 3 ukers tid. Følte etterhvert at virkningen ble svakere, gikk til legen. Fikk da beskjed om å ta to tbl hver dag. Når de 100 tbl var tom fikk jeg ny resept på 100 nye. Etterhvert så syntes jeg det ikke var særlig virkning på de 2 jeg tok om dagen.

Spurte fastlegen min igjen om henvisning til psykolog, men fastlegen sa nei, det trengte jeg ikke. Fikk sovemedisin,husker ikke navnet, men jeg ble skikkelig dopet av de. Følte jeg var full etter å ha tatt en,sjanglet som en full person.

Etter en stund fikk jeg et skikkelig angstanfall, satt våken hele natten og følte jeg ikke fikk puste. Var helt forferdelig. Kl 05 om natten ringte jeg legevakten og fikk beskjed om å komme med engang. Hadde da skyhøy puls og blodtrykk.

 

Fortalte legen på legevakten om sobril jeg fikk av fastlegen og han fikk sjokk. Fikk streng beskjed om å slutte med de med engang og bytte fastlege asap!

 

Nå har jeg en fantastisk fastlege som tar meg på alvor. Fikk endelig henvisning til psykolog og bruker nå kun vallergan 1-2 ganger i uken for søvn.

Angsten er helt vekke, er ikke sikker på om det var angst engang..

 

Mitt tips er å være veldig forsiktig med sobril, skal ikke mye til før man blir avhengig.

 

Anonymous poster hash: 17b77...d6d

Takk for at du delte den triste historien din!

Legen min er langt ifra slik din forrige lege var. Legen min vil f. eks ikke gi meg sovemedisin, noe jeg synes er litt dumt :P

Pillemisbruk har jeg sett i nær familie, og jeg er derfor veldig obs på vanedannende medisin.

 

HI

 

 

 

Anonymous poster hash: fb287...423

Forrige fastlegen min delte ut piller og sykemeldinger i hytt og pine. Spurte MEG hvor lenge jeg ville være sykemeldt! Er jo ikke jeg som skal bestemme det.

 

Fikk sykemelding og medisin mot alt. En gang bestilte jeg time fordi jeg hadde så hovne mandler og store sår på tungen min. Mistenkte at det var sopp. Hadde store problemer med å spise og tygge fordi det var så vondt med store sår på tungen og hovne mandler. Legen ville da sykemelde meg i 3 uker for det! Så ifra at jeg fint kunne jobbe. Gikk ut derfra med medisin for sopp, medisin mot øyebetennelse og antibiotika x2, for det var greit å ha ifølge legen..

Fikk så mye resepter på alt mulig kun fordi det var greit å ha. Fantastisk lege..

 

Anonymous poster hash: 17b77...d6d

Må også nevne at jeg fikk resept på slanketabletter(xenical?) de som gjør at man bæsjer olje eller fett eller hva søren det er;)

Grunnen til det var at legen lurte på om jeg var kommet tilbake til samme vekt som jeg hadde før graviditet.

Svarte da at jeg hadde et par kg igjen som ikke ville av. Legen skrev da ut en resept på xenical. Jeg var 64 kg fordelt på 165cm så jeg var ikke overvektig. Var helt i sjokk da jeg gikk ut derifra med resept på slankepiller, brukte de aldri..

 

Anonymous poster hash: 17b77...d6d

 

Jeg hadde også en lege en gang som ville sykemelde meg 3 uker pga en urinveisinfeksjon :P Han tok mest imot telefoner da, så man ringte inn å fortalte hva man trodde feilte en så fikk man fakset resept til apoteket mot det. Skifta fastlege ganske kjapt.

 

Anonymous poster hash: dcd90...2c9

 

 

Tre uker for en ukomplisert urinveisinfeksjon? :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville prøvd eksponeringsterapi mot det du er redd for. Er veldig gode resultater på dette. Dessverre er østmarka i tr.heim nedlagt men du kan også bli innlagt på andre psyk. Avd å få samme type behandling. Er det samboeren min gjør nå. Ja det er lenge å være borte fra meg og barna, men så verdt det hvis han slipper å plages sånn.

Hilsen hun med samboeren som plages.

 

Anonymous poster hash: dd6e1...d78

Når jeg egentlig ikke er redd for noe da? Angsten kommer med symptomer, men uten særlig tanker. Angsten kom over natten og jeg har diagnose utbrenthet fra flere år siden. Jeg er så og si frisk igjen, men sliter med angst som kommer når jeg er veldig sliten.

Det jeg trenger er hvile, noe som er vanskelig å få til nå med relativt små barn i hus. Et opphold på psyk ville sikkert vært fint mtp at jeg fikk mye hvile, men jeg tar da opp en plass for noen som trenger det mer enn meg. Uansett, takk for tipset!

 

HI

 

 

 

Anonymous poster hash: fb287...423

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er nok rar når det kommer til sobril. Har av en grunn fått mye sobril av legen i perioder. Jeg kan spise 100 25 mg stk på én mnd, så 100 til neste mnd.

 

Så kan jeg kutte de ut og gå uten i flere mnd, før jeg igjen kan ta noen.

 

Får ingen abstinenser eller lignende, så får meg er de absolutt ikke avhengighetsskapende.

 

Anonymous poster hash: 2bdf2...29c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Jeg ville fraråde bruk av Sobril etter min egen erfaring. Livet mitt har snudd siden jeg ble satt på slike legemidler.

Jeg anbefaler at folk undersøker litt om Legemidler dere får av Leger, Psykiater o.s.v på Felleskatalogen og eventuelt erfaringer på nettet før bruk. Psykiatere og noen leger kan være ansvarsløse og dele ut slike legemidler som om det er smågodt. 

Undersøk alltid gode og farlige sider før bruk.

Har ganske lang erfaring innen Psykiatri og medikamentbruk innen bransjen. Sobril er Livsfarlig og avhengighetsskapende.

Slike legemidler kan sammenlignes med misbruk av sterke rusmidler.  Dette er min Erfaring.

 

 

 

 

 

Anonymkode: 2ae97...10e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...