Anonym bruker Skrevet 6. januar 2015 #1 Skrevet 6. januar 2015 ME og fibromyalgi? Jeg synes høysensitiv har tatt helt av... Anonymous poster hash: f0c4e...2e5
Hjertefru Skrevet 6. januar 2015 #2 Skrevet 6. januar 2015 Tror i hvertfall på ME, selv om jeg tviler litt når jeg ser aktivitetsnivået på enkelte med den diagnosen. Høysensitiv er vel ingen diagnose ennå ihvertfall, men at vi har forskjellig terskel for hvor mye stimuli vi takler er et faktum.
Gjest Antarctica Skrevet 6. januar 2015 #3 Skrevet 6. januar 2015 Har vokst opp med en bror som er hva jeg vil tro kalles høysensitiv. Seeing is believing... (Han vil aldri i livet gå med på det selv, da.) Jeg tror ikke det er en diagnose i den forstand. De er jo ikke syke, men tro meg, de kan bli det, hvis påvirkningene er for overveldende.
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2015 #4 Skrevet 6. januar 2015 Jeg "tror på" ME, fibromyalgi og høysensitivitet. Nå er ikke høysensitivitet diagnose, men et personlighetstrekk. Det blir som å si at man ikke tror på "sjenerthet". MEN, jeg synes ikke folk skiller på gradene i disse diagnosene/personlighetstrekkene. Noen som definerer seg selv som høysensitiv, ville jeg definert som en person med sosial angst. Mens andre kaller seg høysensitive om de ikke tåler inntrykk så godt. "Alle" blir slitne av mye lyd og stress. Det med høysensitivitet mener jeg tar helt av om dagen. Det er på ingen måte krise å være dette. Men man må finne (eller hjelpe barnet med å finne) metoder for å hente seg inn. Man kan ikke pakkes inn i bomull og unnskyldes med at man er høysensitiv, det blir bare for dumt! Anonymous poster hash: c0f20...002
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2015 #5 Skrevet 6. januar 2015 Har vokst opp med en bror som er hva jeg vil tro kalles høysensitiv. Seeing is believing... (Han vil aldri i livet gå med på det selv, da.) Jeg tror ikke det er en diagnose i den forstand. De er jo ikke syke, men tro meg, de kan bli det, hvis påvirkningene er for overveldende. Det er kategorisert som personlighetstrekk, ikke en diagnose Men høysensitive kan feildiagnostiseres med ADHD. Jeg stoler på psykologer som har spesialisert seg innen dette. Jeg har ikke nok kunnskap til å tvile på det. Anonymous poster hash: 5628d...bbb
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2015 #6 Skrevet 6. januar 2015 Nei ikke ME og høysensitiv. Fjollete. Anonymous poster hash: 06caf...f9d
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2015 #7 Skrevet 6. januar 2015 Høysensitiv er jo faktisk ikke allment akseptert som personlighetstrekk. Det er en teori lansert og gjort populær av Elaine Aaron og hennes tilhengere. Når det gjelder det som er publisert om det er dette i stor grad populærvitenskapelige bøker som har fått sitt gjennomslag gjennom for eksempel Oprah show og figurert på bestselgerlister. At det er grader av sensitivitet i befolkningen, at det finnes varslere og at det er noen som har mindre filter enn andre er det mange teorier som omtaler, men den sammensettningen av egenskaper som kalles høysensitivitet i dag er ikke akkurat basert på god forskning eller bevist på noen måte. Anonymous poster hash: eecc0...2f6
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2015 #8 Skrevet 6. januar 2015 Nei ikke ME og høysensitiv. Fjollete. Anonymous poster hash: 06caf...f9d Like greit du svarte anonymt, for et slikt svar viserer bare pinlig lite kunnskap! Anonymous poster hash: 057d2...5d3
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2015 #9 Skrevet 6. januar 2015 Spørsmålsstillingen din blir helt feil, HI. Det er ikke snakk om å "tro" når det kommer til at noen er mer sensitive for stimuli enn andre (ikke en diagnose). Det er heller ikke snakk om å tro når det kommer til ME og fibromyalgi som er diagnoser som vitenskapen dessverre vet for lite om pr. i dag. Fibromyalgi er for de fleste en betennelsesrelatert sykdom. ME er påvist som en følge noen kan få etter bl.a. ulike virale eller bakterielle infeksjoner. Hvilke mekanismer i immunsystemet som trigges vites ikke ordentlig enda. Å snakke om å "tro" på fysisk sykdom blir bare flaut. Tror du på kreft, HI? Anonymous poster hash: 057d2...5d3
soleia Skrevet 7. januar 2015 #10 Skrevet 7. januar 2015 Ja x 3. Bur med ein som kunne hake av for dei fleste punkta på på lista over høgsensitivitet, og eg synes det var greit å få litt meir forklaring på kvifor han er som han er. Irriterar meg mindre over at han forsvinn for seg sjølv, og kan le av den sensitive nasen som har sendt møblar i retur pga sterk lukt. Fokuset på sensitivitet har og gjort at junior har fått meir aksept og tilrettelegging i bhg, slik at han trives mykje betre. Håpar og det skal gjere det lettare når han byrjar på skulen, noko eg kvier meg til. Meir sensitive menneske har heilt klart og ressursar ein bør dyrke og verdsette.
mylittlecat Skrevet 7. januar 2015 #11 Skrevet 7. januar 2015 Høysensitiviter er forsket mye på de siste årene, så å ikke "tro" på vitenskaplige bevis er jo temmelig uvitende.
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2015 #12 Skrevet 7. januar 2015 Er høysensitiv selv, men har ikke ME, har div symptomer på fibromylagi el hvordan det skrives. Anonymous poster hash: e130f...b2c
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2015 #13 Skrevet 7. januar 2015 Som personlighetstrekk innenfor normalområdet, ja. Som diagnose e.l., nei. Anonymous poster hash: a6f51...520
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2015 #14 Skrevet 7. januar 2015 Jeg tror at noen er mer sensitive enn andre ja, altså som et personlighetstrekk. Det er ikke tvil om at det er forskjell på folk, noen er impulsive, noen sjerte og noen sensitive. Det går jo ikke an å ikke tro på me og fibromyalgi. Det er jo begge godkjente diagnoser. Ingen later vel som de ikke blir skikkelig friske igjen etter f.eks kreft og kyssesyken. Noe i kroppen (nervesystemet eller immunforsvaret) kortslutter under infeksjonen og personen blir ikke 100% restituert. Heldigvis forskes det på ME i hele verden for å finne ut hva som egentlig skjer i kroppen. Men jeg tror nok en del med ME har feil diagnose, folk med lignende symtomer men som kanskje egentlig er utbrent eller deprimert. Folk som på mirakuløst vis blir friske etter et kurs i lightening prosess hadde ikke ME. Fibromyalgi sees jo på hjernescanning, og siste forskningsresultatene viser jo en forandring på ryggmargsprøvene også. Anonymous poster hash: 5f2e7...aa1
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2015 #15 Skrevet 7. januar 2015 Høysensitiv er blitt "oppskrytt". Det er jo et personlighetstrekk, som flere sier, sjenert het det vel før.... Ser jo flere trekk der som passer meg og min sønn, men gidder ikke sette meg inn i det, fordi det hjelper ikke bygge opp og finne FLERE "svakhetstegn" under et personlighetstrekk som kan slå så negativt ut. Beste måten og komme seg frem på er og jobbe med og møte utfordringer man sliter med,- og være åpen om at man har problem med og oppføre seg etter en del sosiale koder. Jeg vet f.eks hva jeg burde gjøre og si, men ikke alltid jeg tør/får det til fordi jeg må analyser situasjonen først og passe på at jeg ikke stikker meg frem på noe som helst måte, og gjerne unngå og gjøre samtalen/Sosialiseringen lenger enn nødvendig. For min sønn er det også "press" som gjelder, og gradvis" tilvenning" til sosialt samvær i organiserte og deretter mer og mer uorganiserte former....Samt "tøffe ham opp" til ikke ta ting så personlig og la seg "overfalle" av følelser både på egen og andre vegne ...Sånn ER det bare, må vi fortelle gang på gang. SÅ han ikke "sladrer" bare noen blir borti ham i det de løper forbi f.eks..... ME og fibromyalgi er høyst reelle diagnoser,- for noen. Men også diagnoser populære og "misbruke" da de hverken kan bekreftes eller avkreftes 100%. For 30 år siden var "diffus ryggplager" den store årsak til sykmeldinger og uførhet. Ny billeddiagnostikk og kunnskap om dette har gjort det nesten helt slutt med både sykmeldinger og i hvert fall uføret pga rygg. Dette kommer nok til og skje med ME og fibromyalgi også, men uansett har man alle sykdommer som "kun eksiterer i hodet på folk". Disse vil jo fortsatt være "åpen" til misbruk, og det ser man nå mer og mer av..Desverre for de som virkelig sliter. Tenker da på ulike psykiske lidelser i form av angst , bipolaritet og andre liknende lidelser. Men sånn er det, så lenge det finnes folk som bruker ten- og tidlige tjueår på og planlegge en tilværelse med uføretrygd (ut over minstesats ofte også) resten av livet, så vil man få folk som ødelegger for de VIRKELIG syke og psyke. Anonymous poster hash: 46c07...c85
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2015 #16 Skrevet 7. januar 2015 Høysensitiv er blitt "oppskrytt". Det er jo et personlighetstrekk, som flere sier, sjenert het det vel før.... Ser jo flere trekk der som passer meg og min sønn, men gidder ikke sette meg inn i det, fordi det hjelper ikke bygge opp og finne FLERE "svakhetstegn" under et personlighetstrekk som kan slå så negativt ut. Beste måten og komme seg frem på er og jobbe med og møte utfordringer man sliter med,- og være åpen om at man har problem med og oppføre seg etter en del sosiale koder. Jeg vet f.eks hva jeg burde gjøre og si, men ikke alltid jeg tør/får det til fordi jeg må analyser situasjonen først og passe på at jeg ikke stikker meg frem på noe som helst måte, og gjerne unngå og gjøre samtalen/Sosialiseringen lenger enn nødvendig. For min sønn er det også "press" som gjelder, og gradvis" tilvenning" til sosialt samvær i organiserte og deretter mer og mer uorganiserte former....Samt "tøffe ham opp" til ikke ta ting så personlig og la seg "overfalle" av følelser både på egen og andre vegne ...Sånn ER det bare, må vi fortelle gang på gang. SÅ han ikke "sladrer" bare noen blir borti ham i det de løper forbi f.eks..... ME og fibromyalgi er høyst reelle diagnoser,- for noen. Men også diagnoser populære og "misbruke" da de hverken kan bekreftes eller avkreftes 100%. For 30 år siden var "diffus ryggplager" den store årsak til sykmeldinger og uførhet. Ny billeddiagnostikk og kunnskap om dette har gjort det nesten helt slutt med både sykmeldinger og i hvert fall uføret pga rygg. Dette kommer nok til og skje med ME og fibromyalgi også, men uansett har man alle sykdommer som "kun eksiterer i hodet på folk". Disse vil jo fortsatt være "åpen" til misbruk, og det ser man nå mer og mer av..Desverre for de som virkelig sliter. Tenker da på ulike psykiske lidelser i form av angst , bipolaritet og andre liknende lidelser. Men sånn er det, så lenge det finnes folk som bruker ten- og tidlige tjueår på og planlegge en tilværelse med uføretrygd (ut over minstesats ofte også) resten av livet, så vil man få folk som ødelegger for de VIRKELIG syke og psyke. Anonymous poster hash: 46c07...c85 Sjenert blir vel ikke helt det rette ordet for høysensetiv? Jeg har forstått høysensetiv som at en er mer "var" for omgivelsene rundt seg (som støy). Anonymous poster hash: cf2fe...18c
Kanutten83 Skrevet 7. januar 2015 #17 Skrevet 7. januar 2015 ME og fibromyalgi ser jeg på som diagnoser, hvilket de jo er. Høysensensitiv ser jeg på som et personlighetstrekk, ikke en diagnose.
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2015 #18 Skrevet 7. januar 2015 La oss være litt pragmatiske, hvorfor trenger man å samle visse typer symptomer for å gi det et navn? For å kunne utvikle og sette igang best mulig behandling. Ulike diagnoser utløser ikke bare rettigheter i forhold til behandlinger, men også i forhold til hos oss NAV. Jeg tviler ikke på at det finnes mennesker som opplever symptomer som tretthet, leddsmerter, migrener etc. Og disse får diagnoser som ME eller Fibromyalgi etter symptombilder er det heller ingen tvil om. Disse diagnosene er et resultat av hvilke symptomer disse opplever. Nå er det jo en diskusjon om f.eks. de som har opplevd bedring etter leightningmetode som behandling for ME faktisk har ME, eller om de har en annen sykdom. Dette fordi de ikke helt vet om det kun er symptombilder og utelukking av andre sykdommer som bør være diagnosekriteriene for sykdommen. Men per i dag er jo da dette diagnosen de bør ha, siden det er det som er diagnose kriteriene. Både Fibromyalgi og ME er per i dag symptom diagnoser, det finnes ingen objektive kriterier. Jeg tviler ikke på at det er mennesker som har disse symptomene. Men om de alle bør gå i samme gruppe i forhold til hvilken behandling som bør iverksettes aner jeg ikke. Når det gjelder høysensitivitet er det jo litt annerledes. Vi reagerer alle ulikt på ulike sanseinntrykk. Det ser ut for meg at disse kriteriene favner så vidt, de dekker så mange reaksjoner på så mange hverdagslige inntrykk at det blir nesten umulig å kategorisere dette. Enda mer vanskelig enn ved ME og Fibromyalgi. Å bli trett i ulik grad etter eksponering av ulike typer støy? Det dekker jo de reaksjonene til de fleste av oss. Å bli emosjonelt påvirket av ulike inntrykk i ulik grad dekker jo også det meste av oss. Føler vel kanskje at det ikke er behov for å kategorisere noe her, å sette merkelapper på. Anonymous poster hash: 8ca1d...0d4
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2015 #19 Skrevet 7. januar 2015 Jeg har påviselige betennelser i "alle" ledd i kroppen, og må behandles med blant annet kortisonsprøyter. Jeg har fått diagnosen fibromyalgi, men jeg vet om flere med samme diagnose som ikke har slike betennelser. Jeg kjenner på en følelse av urettferdighet at jeg, som er påviselig syk, skal havne i samme sekk som andre som "bare" har vondt uten at det kan påvises betennelser eller annet konkret. Ja, det er sikkert smålig av meg, men jeg føler det sånn. Anonymous poster hash: e57b8...91a
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2015 #20 Skrevet 7. januar 2015 Ang. høysensitivitet, og ut fra min erfaring som voksen som tikker inn de fleste boksene i "testene" med barn som er blitt definiert som høysensitiv av psykolog, så tenker jeg at det er mer et tegn på at samfunnet er blitt veldig mye mer A-4 og preget av konformitetspress enn på at det feiler oss noe. En ting som er interessant, er at det var "problematisk" at min sønn ikke var dønn sosial hele tiden, ikke reagert som de andre barn på stimuli og ikke likte bråk så lenge vi bodde i Norge. Det øyeblikket vi flyttet til Sveits, ble det ikke lenger en issue, for her er det helt ok å ikke gjør som alle andre. Her er det ingen som ber meg om å gjøre han "tøffere" eller reagerer på at han trenger mye tid for seg selv, tvert imot han får skryt for å være rolig og snill med de som er svakere stilt. Når jeg var liten, var det ingen som prøvde å herde meg. Jeg fikk være meg selv og utviklet meg til et komplett menneske, kanskje med noe sære sider og interesser, men fornøyd med den jeg er og glad for at jeg slipper å late som jeg er en annen. Jeg føler at det er vanskeligere for barna nå å være den de er uten at noen prøver å "forbedre" dem og gjøre dem som alle andre. Er man litt ekstra følsom, blir dette utrolig sårt, men det gjelder såklart alle som ikke faller 100% innenfor det stadig smalere spekteret av det som defineres som normalt. Jeg tenker at den dagen man godtar folk som de er, trenger man kanskjer ikke å sette dem i bås fullt så fort. Anonymous poster hash: 1a21b...9b2
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2015 #21 Skrevet 7. januar 2015 Høysensitiv er jo faktisk ikke allment akseptert som personlighetstrekk. Det er en teori lansert og gjort populær av Elaine Aaron og hennes tilhengere. Når det gjelder det som er publisert om det er dette i stor grad populærvitenskapelige bøker som har fått sitt gjennomslag gjennom for eksempel Oprah show og figurert på bestselgerlister. At det er grader av sensitivitet i befolkningen, at det finnes varslere og at det er noen som har mindre filter enn andre er det mange teorier som omtaler, men den sammensettningen av egenskaper som kalles høysensitivitet i dag er ikke akkurat basert på god forskning eller bevist på noen måte.Anonymous poster hash: eecc0...2f6 Skjønner du at du skriver imot deg selv? Høysensitiv er ikke noe annet enn å navngi symptomer. Det er en fast liste man kan undersøke, som indikerer om du er høysensitiv eller ikke. Det er jo noe "mannen i gata" vet at det finnes noe som heter å være "sensitiv", høysensitiv kunne likesågodt hett oversensitiv Anonymous poster hash: 415da...01e
Birdie Birdie Nam Nam Skrevet 7. januar 2015 #22 Skrevet 7. januar 2015 Dere som skriver at dere ikke tror på ME, har dere sett dokumentaren "Sykt mørkt?" Å tenke at så vanvittig syke som de menneskene i den filmen er, bare er på liksom, er ikke innenfor min forstand å fatte. Min mor faller innunder karakteriseringen av høysensitive. Hun er jo helt normal, hun må bare ta sine forholdsregler. Jeg skjønner ikke at andre greier å provoseres av at noen har lavere terskel for stimuli enn andre. Er for øvrig veldig enig med den personen som skriver at det "jagede" levesettet mange opplever i dag med stort konformitetspress kan være svært overveldende for en del mennesker.
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2015 #23 Skrevet 7. januar 2015 Nei ikke ME og høysensitiv. Fjollete. Anonymous poster hash: 06caf...f9d Like greit du svarte anonymt, for et slikt svar viserer bare pinlig lite kunnskap! Anonymous poster hash: 057d2...5d3 Det er faktisk omstridt blant leger og. Anonymous poster hash: 0bba4...8d0
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2015 #24 Skrevet 7. januar 2015 dere som sier me ikke er virkelig, vet dere at de som er hardt rammet kan risikere å dø 20 år før en frisk person fordi kroppen og organene ikke tåler den enorme belastningen det er med denne sykdommen? Anonymous poster hash: d2f05...fd1
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2015 #25 Skrevet 7. januar 2015 Høysensitiv er blitt "oppskrytt". Det er jo et personlighetstrekk, som flere sier, sjenert het det vel før.... Ser jo flere trekk der som passer meg og min sønn, men gidder ikke sette meg inn i det, fordi det hjelper ikke bygge opp og finne FLERE "svakhetstegn" under et personlighetstrekk som kan slå så negativt ut. Beste måten og komme seg frem på er og jobbe med og møte utfordringer man sliter med,- og være åpen om at man har problem med og oppføre seg etter en del sosiale koder. Jeg vet f.eks hva jeg burde gjøre og si, men ikke alltid jeg tør/får det til fordi jeg må analyser situasjonen først og passe på at jeg ikke stikker meg frem på noe som helst måte, og gjerne unngå og gjøre samtalen/Sosialiseringen lenger enn nødvendig. For min sønn er det også "press" som gjelder, og gradvis" tilvenning" til sosialt samvær i organiserte og deretter mer og mer uorganiserte former....Samt "tøffe ham opp" til ikke ta ting så personlig og la seg "overfalle" av følelser både på egen og andre vegne ...Sånn ER det bare, må vi fortelle gang på gang. SÅ han ikke "sladrer" bare noen blir borti ham i det de løper forbi f.eks..... ME og fibromyalgi er høyst reelle diagnoser,- for noen. Men også diagnoser populære og "misbruke" da de hverken kan bekreftes eller avkreftes 100%. For 30 år siden var "diffus ryggplager" den store årsak til sykmeldinger og uførhet. Ny billeddiagnostikk og kunnskap om dette har gjort det nesten helt slutt med både sykmeldinger og i hvert fall uføret pga rygg. Dette kommer nok til og skje med ME og fibromyalgi også, men uansett har man alle sykdommer som "kun eksiterer i hodet på folk". Disse vil jo fortsatt være "åpen" til misbruk, og det ser man nå mer og mer av..Desverre for de som virkelig sliter. Tenker da på ulike psykiske lidelser i form av angst , bipolaritet og andre liknende lidelser. Men sånn er det, så lenge det finnes folk som bruker ten- og tidlige tjueår på og planlegge en tilværelse med uføretrygd (ut over minstesats ofte også) resten av livet, så vil man få folk som ødelegger for de VIRKELIG syke og psyke. Anonymous poster hash: 46c07...c85 Tror du gjør helt feil ved å "tøffe opp" sønnen din. Hans sensitivitet er hans viktigste egenskap og kan bli en stor ressurs hvis du lærer han å bruke den på riktig måte. Hvis du lærer han å ikke kjenne på følelsene sine, står han i fare for å utvikle psykiske problemer. 70-80% av de som sliter psykisk er høysensitive. Anonymous poster hash: 8a157...63e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå