GÃ¥ til innhold

😊 Bør jeg la vare å legge ut noe på Facebook? Sur bestemor


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Etter 3år har vi endelig fått vår lille sønn. Det har vært en lang kamp uten at jeg ønsker å utdype det noe mer. Stoltheten over dette barnet er så stor at jeg har valgt å dele tre bilder på Facebook. Ett fra da han ble født, og to bilder fra nyfødt fotograferingen. Min mamma har gitt meg utrolig mye kritikk og kjeft for dette. Grunnen er at hun ikke får sett disse bildene da hun ikke kan eller interesserer seg for data og dermed ikke eier det. Så alt som har med den type teknologi å gjøre er hun ikke en del av. Hun har en mobil uten mulighet til å motta MMS bilder. I tillegg bor hun 30min unna oss uten bil og buss forbindelser slik at det er vi som kommer til henne om hun vil se barnebarnet. Mammas kusine er derimot på Facebook å får se disse bildene, hun og min mor omgås ofte. Mammas kusine forteller mamma om min aktivitet på Facebook og mamma får dermed vite alt vis henne. Min mor er derfor sur fordi andre får sett bildene og ting jeg skriver å ikke hun. Hun er jo tross alt bestemor å har førsteretten på å se dette mener hun. Da gutten ble født delte jeg ett bilde på Facebook før hun fikk sett barnebarnet noe som også var feil i følge henne. Jeg orket ikke reise til henne før gutten var to uker da vi slet med amming å det ble mye fortvilelse og våkennetter som tappet meg for energi. Burde jeg ventet med å poste bilder av gutten til min mor får se de først? Har hun "rett" til å skulle kontrollere dette? Forstår det er sårt for henne på en måte men hun som velger å ikke ville ha Internett eller MMS tilgang. Ønsker deres meninger.

 

Skal sies at jeg sjelden legger ut noe som helst på Facebook ellers.

 

 

Anonymous poster hash: 13dee...2fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjære vene da.gratulerer så mye, Din baby, din Facebook, hennes valg å ikke ha data. Kos deg med nurket og vis han fram til hvem du vil. Dette er bare tull fra hennes side😃

 

Anonymous poster hash: 551a8...6a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er hennes eget valg å ikke kunne motta bilder digitalt. Hva med å kjøpe en smarttelefon til henne i gave? Kjøpte en Samsung til sønnen min for 299,-, så de trenger ikke være dyre😊

 

Anonymous poster hash: 76fd3...01c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ta mor di med deg og hjelpe henne å kjøpe mobil med mms.  Det er hennar val å setje seg utanfor teknologien, og ho kan ikkje komme med slike urimelege krav til deg.  Mms er obligatorisk for bestemødre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny mobil er dessverre også utelukket. Hun får ikke til å skrive en melding eller og lese meldinger. Jeg og min bror har forsøkt å lære henne men det går ikke inn. Hun har store lærevansker å tuller mer enn nok med sin Duro tlf. Hun får ikke til å fylle opp kontantkortet en gang etter å ha gått over fra hustelefon for 4 år siden ca. Hun er "redd" alt teknisk å bruker heller ikke minibank. Alt er gammeldags med brevgiro å det hele for å si det slik 😊.

 

Hi

 

Anonymous poster hash: 13dee...2fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt og holdent ditt valg. Jeg ville ikke brydd meg overhodet, faktisk. Det er hennes valg å ikke ha facebook, og du sier hun ikke har interesse for data, men hun har tydeligvis interesse for facebook.

Jeg ville derimot tilbudt henne hjelp til tilpasning. Ta henne med på shopping for å kjøpe en smarttlf, sett opp facebook til henne og lær henne hvordan det fungerer, og på den tlfen vil hun i hvert fall kunne motta mms - men også bilder fra snapchat om det er av interesse for deg og henne (og det er mulig å ta screenshot enkelt av snappene). 



Anonymous poster hash: 2728e...3cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny mobil er dessverre også utelukket. Hun får ikke til å skrive en melding eller og lese meldinger. Jeg og min bror har forsøkt å lære henne men det går ikke inn. Hun har store lærevansker å tuller mer enn nok med sin Duro tlf. Hun får ikke til å fylle opp kontantkortet en gang etter å ha gått over fra hustelefon for 4 år siden ca. Hun er "redd" alt teknisk å bruker heller ikke minibank. Alt er gammeldags med brevgiro å det hele for å si det slik 😊.

 

Hi

 

Anonymous poster hash: 13dee...2fa

Da må hun nesten bare godta at verden går fremover mens hun står igjen på stasjonen. Klart du skal kunne leverer normalt liv med sosiale medier. Blir for dumt om hun tvinger deg til å henge etter sammen med henne.

 

Anonymous poster hash: 76fd3...01c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny mobil er dessverre også utelukket. Hun får ikke til å skrive en melding eller og lese meldinger. Jeg og min bror har forsøkt å lære henne men det går ikke inn. Hun har store lærevansker å tuller mer enn nok med sin Duro tlf. Hun får ikke til å fylle opp kontantkortet en gang etter å ha gått over fra hustelefon for 4 år siden ca. Hun er "redd" alt teknisk å bruker heller ikke minibank. Alt er gammeldags med brevgiro å det hele for å si det slik .

 

Hi

 

Anonymous poster hash: 13dee...2fa

Men har dere forsøkt å lære henne på en smarttelefon? De er jo mye enklere og mer intuitive enn de gamle med taster. Om du kjøper en billig så kan hun jo forsøke. 

 

Når det er sagt så er det hun som velger å ikke ta del i en stor del av verden. Hun kan ikke forvente fremkalte bilder med A-post. Da må hun dra på besøk, ta bilder og fremkalle dem selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får hun faktisk bare tåle at andre ser bildene før henne. Men nør det er sagt; vær glad for at du har en mor som ønsker så sterkt å se bilder/ bli inkludert i barnebarnets liv. Ikke alle har det.

 

Anonymous poster hash: 14dcf...690

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ny mobil er dessverre også utelukket. Hun får ikke til å skrive en melding eller og lese meldinger. Jeg og min bror har forsøkt å lære henne men det går ikke inn. Hun har store lærevansker å tuller mer enn nok med sin Duro tlf. Hun får ikke til å fylle opp kontantkortet en gang etter å ha gått over fra hustelefon for 4 år siden ca. Hun er "redd" alt teknisk å bruker heller ikke minibank. Alt er gammeldags med brevgiro å det hele for å si det slik .

 

Hi

 

Anonymous poster hash: 13dee...2fa

Men har dere forsøkt å lære henne på en smarttelefon? De er jo mye enklere og mer intuitive enn de gamle med taster. Om du kjøper en billig så kan hun jo forsøke. 

 

Når det er sagt så er det hun som velger å ikke ta del i en stor del av verden. Hun kan ikke forvente fremkalte bilder med A-post. Da må hun dra på besøk, ta bilder og fremkalle dem selv.

 

 

Det synes jeg faktisk hun godt kan få, hun er tross alt bestemor, og det koster nesten ingenting å fremkalle bilder på nett i dag. Men hun må jo da selvfølgelig godta at dette tar lenger tid, og andre vil fortsatt få sett bildene før henne.

 

Jeg synes forresten ikke smarttelefoner er enkle og intuitive, de er helt greske for meg, så jeg tviholder på min gamle enkle telefon som kan ringe og sende mms. Heldigvis har mannen iphone og tar seg av de mer avanserte tingene vi evt skulle trenge å bruke telefon til. :P

 

Anonymous poster hash: ca7bc...3ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send henne bilder i posten, som kun hun får.. en printer som printer ok bilder koster ikke mye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Ny mobil er dessverre også utelukket. Hun får ikke til å skrive en melding eller og lese meldinger. Jeg og min bror har forsøkt å lære henne men det går ikke inn. Hun har store lærevansker å tuller mer enn nok med sin Duro tlf. Hun får ikke til å fylle opp kontantkortet en gang etter å ha gått over fra hustelefon for 4 år siden ca. Hun er "redd" alt teknisk å bruker heller ikke minibank. Alt er gammeldags med brevgiro å det hele for å si det slik .

 

Hi

 

Anonymous poster hash: 13dee...2fa

Men har dere forsøkt å lære henne på en smarttelefon? De er jo mye enklere og mer intuitive enn de gamle med taster. Om du kjøper en billig så kan hun jo forsøke.

 

Når det er sagt så er det hun som velger å ikke ta del i en stor del av verden. Hun kan ikke forvente fremkalte bilder med A-post. Da må hun dra på besøk, ta bilder og fremkalle dem selv.

Både jeg, min bror og partnere har smart tlf. Det eneste hun sier om vi viser henne noe på den er "sånn skal hun aldri ha/ det er tullete og hun ser ikke tastene". Hun vil ikke ha Internett på mobilen eller kamera fordi hun har hørt om tilfeller hvor folk hacker seg inn på tlf og kamera systemer. Hun henger seg litt vel mye opp i ting som er ulemper med teknologi kontra fordelene. Hun bruker også briller med feil styrke slik at det var en av grunnene til at det ble Duro tlf. Hun er avhengig av store taster 😊.

 

Hi

 

 

 

Anonymous poster hash: 13dee...2fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hun kan ikke bli sint for dette. hun får jo sett bildene via kusinen.

doro har også en smarttelefon. kanskje den kan prøves.

ellers ville jeg sendt bilder i posten jevnlig.

men hva du legger ut på fb har ikke hun noe med.

gratulerer med baby forresten!

 

Anonymous poster hash: 936f3...7ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må dere begge gi og ta.. Du kan jo legge til rette for henne, for eksempel at dere henter og kjører henne hjem, eller at hun tar bussen en vei. Dere kan fint fremkalle bilder til henne og sende til henne i posten, tenk så glad hun blir da. :)

 

Vi gjør dette med oldeforeldre fortsatt, for de vil gjerne ha fysiske bilder, i tillegg til mms..

 

 

Samtidig må mammaen din gi deg litt frihet. Hun kan ikke kreve at du ikke skal legge ut bilder osv på facebook, når hun velger å ikke ha en smarttelefon eller data. Smarttelefoner er faktisk ikke så vanskelige, og de er heller ikke skumle. Hun må skjerpe seg, eller godta at dere faktisk lever i 2015.. Min mamma var på samme viset, men har etter hvert skjønt at hun må henge med for å ha kontakt med omverden. Nå er hun en kløpper på facebook, og syns faktisk at det er artig. Og hun er en racer på smarttlf, og candy crush. Tok en del svette og tårer for å komme dit, og vi må fortsatt hjelpe henne med ett elller annet nå og da. Hun bruker fortsatt brevgiro da. :P



Anonymous poster hash: 39ed8...927
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er greia med å få vite ting først? Hvis hun er utrygg og trenger bekreftelse på sin rolle som bestemor bør dere ha en samtale for å trygge henne og finne ut hvordan begge parter kan ivareta hverandre, men hun må ta ansvar selv. Du har ingrn rapporteringsplikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er greia med å få vite ting først? Hvis hun er utrygg og trenger bekreftelse på sin rolle som bestemor bør dere ha en samtale for å trygge henne og finne ut hvordan begge parter kan ivareta hverandre, men hun må ta ansvar selv. Du har ingrn rapporteringsplikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke ta noen fine bilder, og de bildene du la ut på facebook, få de printet ut, og lage et lite album til henne? 

 

Vi hadde sånne album med ca ti sider i, med plass til ett bilde på hver side, "bestemors skrytealbum" het det. Stor stas! Vet ikke om de lager akkurat de lenger, men små album får du i alle fall tak i. Da får hun det "gammeldags" sånn som hun vil ha det, og føler seg kanskje ikke utenfor lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å herremin, for en urimelig mor du har! Så det er DIN feil, og ditt ansvar at hun ikke har data, mms, bil eller vil ta buss?? :o Merker jeg er sjokkert. 



Anonymous poster hash: 3cd70...3fb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er greia med å få vite ting først? Hvis hun er utrygg og trenger bekreftelse på sin rolle som bestemor bør dere ha en samtale for å trygge henne og finne ut hvordan begge parter kan ivareta hverandre, men hun må ta ansvar selv. Du har ingrn rapporteringsplikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er greia med å få vite ting først? Hvis hun er utrygg og trenger bekreftelse på sin rolle som bestemor bør dere ha en samtale for å trygge henne og finne ut hvordan begge parter kan ivareta hverandre, men hun må ta ansvar selv. Du har ingrn rapporteringsplikt.

Dette bunner sikkert også i hennes lave selvtillit og sjalusi ovenfor andre. Hun synes sosiale medier tar over for kommunikasjonen. F.eks vil hun fortelle meg at den og den venter barn, da kan jeg si at jeg vet det fordi jeg har lest det på face. Hun synes face er grusomt og forbanner alt derfra egentlig. Ja hun vil vite ting først slik at hun kan fortelle det videre i stedet for at folk allerede vet det. Samme med nyheter. Hun vil holde ett 20 minutters foredrag om hva hun så på nyhetene (som jeg ikke SER på), så kan jeg si at det vet jeg fordi det har jeg LEST på Internett. Dermed forbanner hun Internett og nettaviser da papirutgaven er bedre. Jeg forstår heller ikke greia men sånn er det.

 

Hi

 

 

 

Anonymous poster hash: 13dee...2fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke ta noen fine bilder, og de bildene du la ut på facebook, få de printet ut, og lage et lite album til henne?

 

Vi hadde sånne album med ca ti sider i, med plass til ett bilde på hver side, "bestemors skrytealbum" het det. Stor stas! Vet ikke om de lager akkurat de lenger, men små album får du i alle fall tak i. Da får hun det "gammeldags" sånn som hun vil ha det, og føler seg kanskje ikke utenfor lenger.

Driver å lager album til oss selv på nettet som hun skal få en kopi av når jeg blir ferdig 😊. Veldig koselig å ha både for oss og henne. Bildene blir jo noen måneder gamle da slik at andre evt Facebook har sett de før henne 😊

 

Hi

 

 

Anonymous poster hash: 13dee...2fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...