Gå til innhold

Stor baby, igangsatt fødsel

Anbefalte innlegg

Jeg er gravid med nummer 2 i uke 35. Siden jeg ikke kjente liv en gang i uke 28, var vi på sykehuset og tok ultralyd. Der så de at babyen var over gjennomsnittet i både lengde og størrelse.

Da jeg fikk nummer 1 lå jeg i nederste siktet av kurven på helsekortet hele veien og datteren min veide 2800 da hun ble født til termin. Jeg veide rundt det samme når jeg ble født og de tre søskna mine veide alle under 3,2. Samboeren veide rundt 3 da han ble født til termin. Mamma sier at det er vanlig å få like store barn som du var selv ca.

Med denne babyen har jeg ligget i øverste siktet av kurven hele veien og jeg har lagt på meg mer nå enn jeg gjorde med nummer 1. Jeg spiser sunt og trener og eneste stedet jeg har blitt større er puppene og magen. Jeg har lyst til å spørre jordmor nå jeg skal på kontroll til uka om det er mulig å få tatt en ultralyd og sjekka hvor stor babyen er nå og hvis han fremdeles er veldig stor om jeg kan få bli satt i gang før. Jeg er nemlig livredd for å revne hvis jeg skal føde en stor baby. Har lest om de som revner så ille at de må bli uføre i ettertid.

Er det teit å høre med jordmor om dette? Og er det noen som vet om man kan bli satt i gang før om babyen viser seg å være stor? Vil jo helst at han skal bli født etter nyttår og slikt, og liker å være gravid ( litt bittert at det er siste gangen, vi har bestemt oss for at to holder), så det har ingen ting å gjøre med at jeg vil treffe han fortest mulig å gjøre.

Vil helst ikke ta keisersnitt heller, er det egentlig mulig å sette i gang en fødsel rundt uke 37?

Anonymous poster hash: 5c1c8...b59

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144187109-stor-baby-igangsatt-f%C3%B8dsel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jordmor sa til meg at babyen trenger ikke være stor hvis man ligger i øverste siktet og omvendt. Forrige svangerskap lå jeg i nederste siktet og fikk en baby på over 4 kg. Denne gangen ligger jeg på øverste siktet, men jordmor mente andre faktorer også spiller inn. 

Vet ikke hva grensen er, men babyen må vel være ganske så stor? 

Anonymous poster hash: 4b716...114

Tviler på at du blir satt i gang så tidlig.

Har selv født små barn, alle har ligget over den røde linja og øverst i det grønne feltet. Alle under 3 kg. Har revnet 1 gang, men det var med nr 1. Sydde 3-4 sting. Ingen problemer i ettertid. Nr 2 ble født i seteleie, fikk det JM kalte skrubbsår. Så et lite rift, trengte ikke å sy... forsatt ingen problemer, annet en at jeg fikk hemoroider :P

Men snakk med JM din og hør. Tror du får en liten en på rundt 3 kg. :) 

Jeg vet han er stor fordi jeg har vært på ultralyd og de har tatt mål da. Vil ikke bli satt i gang nå, men i uke 38 kanskje. Det viktigste er jo at babyen er ferdig utviklet først.

Sliter også veldig med å puste og føler at jeg blir kvelt veldig ofte fordi magen er så høyt oppe. Sover dårlig og klarer ikke lage middagen en gang uten å bli helt svimmel fordi jeg ikke får puste.

Hadde det aldri slik med nummer 1.

Jeg vet han er stor fordi jeg har vært på ultralyd og de har tatt mål da. Vil ikke bli satt i gang nå, men i uke 38 kanskje. Det viktigste er jo at babyen er ferdig utviklet først.

Sliter også veldig med å puste og føler at jeg blir kvelt veldig ofte fordi magen er så høyt oppe. Sover dårlig og klarer ikke lage middagen en gang uten å bli helt svimmel fordi jeg ikke får puste.

Hadde det aldri slik med nummer 1.

Min første ble også målt til å være veldig stor, men han var bare rett over 4 kg.. Så ikke alltid det stemmer altså. 

Alle svangerskap er også forskjellige, så det du opplever nå kan jo være like normalt som det du gjorde forrige gang. 

Anonymous poster hash: 4b716...114

Er så innstilt på å få den kjempe babyen, så har ikke turt å kjøpe klær mindre enn 62.

Forstår godt at svangerskapene er forskjellig. Med nummer 2 fikk jeg bekkenløsning etter 3 mnd og slet skikkelig. Men denne har jeg vært i fin form hele veien og har kunnet vært aktiv med friluftsliv og pusset opp hjemme i tillegg til å ta en mastergrad. Så skal ikke klage. Men er seriøst redd for å bli kvelt for at jeg ikke får puste. Hvis jeg sitter så sparker babyen opp i bhen min. Og kan ikke ligge om natta for da våkner jeg av at jeg ikke får puste.

Annonse

Babyen kan jo komme av seg selv før termin også da. Han kommer når han er klar. 

Tror ingen babyer er "for store" heller, hadde det vært noe risiko her tror jeg de hadde sagt det da du var på ul i uke 28 og evt den siste du var på. Når er neste kontroll?

Her sparker min også rett under BH, men det er nok fordi de strekker på seg. Jeg har også nesten litt vanskeligheter med å puste noen ganger, men innimellom tenker jeg at det er babyen som beveger mye på seg evt snur seg og da kommer kanskje noe i klem til baby er på riktig "plass". 

Og svimmel er jeg også ;-) Lite jern, lavt blodtrykk kan de tkomme av.

Det er ikke alltid like moro med disse plagene, men så lenge det ikke er noe risiko for verken baby eller mor tror jeg det går helt fint. Dette sier jordmor og lege i fra om, dersom det er noe fare. 

Men hvis du virkelig ikke KAN vente til termin nærmerer seg, så får du bare spørre ved neste kontroll, lykke til! :-) 

Tusen takk, godt å høre at det er flere som har det som meg:)

Vil jo helst ikke bli satt i gang, har lest en del om det og det er jo klart at det er bedre at det skjer naturlig. Frykten er bare å revne fra ende til annen pga en kjempe baby. Ser for meg å bli ufør og ikke kunne være med barna mine på ting på grunn av det.

Smører med olje neden til minst 2 ganger om dagen for å "myke opp". Er helt sikkert paranoid, men men.. Noe må en vel bekymre seg for her i verden også.

Får vel bare holde ut med pust som en kolspasient de siste ukene. Er jo ikke mange igjen uansett og jeg syns jo det er helt topp å være gravid ellers. Bare lagt på meg på magen og null problemer med vann i kroppen eller dårlig bekken. Elsker å kjenne sparkene og være spent på hvordan han ser ut:)

Det er ikke ensbetydende med å revne selv om baby er stor. om baby hadde vært urovekkende stor ved uke 28 ul så ville de ha satt opp ny kontroll i uke 32/34 .

Første min veide under 3 kg og var kun32 cm rundt hodet. Han satt nesten fast og tok tid å presse ut. Kun et pyntesting.

Nr to veide 1 kg mer og var 37 cm rundt hodet og kom som en rakett. Med hjelp fra jordmødrene ble hun tatt pent i mot og ett pyntesting den gangen og.

Forstår bekymringen og syns du skal ta det opp med jordmor. Hvis bekymringen er overveldende kan det gi deg ro at du får en ekstra ul.

Vekstavvik på ul er også ganske usikkert. Så ikke la ul i uke 28 skremme deg for mye .

Har jeg vært veldig urolig har jeg kontaktet føden direkte og har alltid fått kommet inn på sjekk og ul. Lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...