Gå til innhold

Februar 2015 <3


MilleMarmelade

Anbefalte innlegg

Litt tidelig ute med å skrive her inn siden jeg bare er 26 uker, men kommer strekt tilbake om 2 uker :)

 

Terminliste

 

1.
2. KapteinSabeltann-mamma
3.
4.tulla<3sept<3 Kristiansand
5.
6. 2 store gull+ 1 lite, 3.gangs, venter jente, Drammen
7.Madde108, venter gutt, Drammen.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
15.
16.
17.
18.
19.
20.
21.
22.
23.Litagoen,venter gutt, Bergen.
24.
25.
26.
27.
28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei hei

Jeg sendte inn min søknad forrige uke, men ble oppringt dagen etterpå at de ikke kom til å se på den engang i og med jeg er 50% sykemeldt og arbeidsgiver må sende inn søknad om refusjon av sykepenger fra dag 17, og Nav vil se at min lønn som oppgis på inntektsskjema (krav om sykepengeskjema)stemmer med lønna som er oppgitt på inntektsopplysningsskjema (da jeg søkte om foreldrepenger) Så samme inntektsopplysningsskjema med samme månedslønn må sendes inn to ganger fra samme arbeidsgiver. Teit.

 

Babynest skal jeg sy sjøl! Fikk sjokk da jeg så helt enkle hvite på tilbud til 1000 spenn! Koster meg 250kr å lage et selv med fine stoff, akkurat slik jeg selv vil ha det. Dessuten er det jo koselig å ha laget det selv til babyen :) Aldri sydd slikt før, men det er jo så fin steg-for-steg oppskrift på nettet :) Satser på at selv jeg får det til :)

 

Har selvsagt veldig lyst på lang permisjon.... MEEEEEN: vi planlegger å få to tette (er 36 år og årene går:)) så da vil jeg at grunnlaget skal være høyst mulig til neste permisjon, Valgte derfor 100% nå slik at jeg kan ta 80% av 100% neste gang sånn at jeg ikke da får 80% av 80%. Hvis jeg forstår systemet rett.... Med ferier så blir vi hjemme i ca ett år. Gleder meg masse :)

 

Jeg har tatt vare på Simovogna og voksiposen med ull fra førstefødte, så jeg skal bruke det, selv om det snart er 10 år gammelt. Veldig lyst på ny vogn og greier og dunpose, men får se behovet ann når lille gullet melder sin ankomst. Det et mye kjøpe kjøpe kjøpe så jeg prøver å holde beina på jorda hehe...

 

Kos dere med babyen i magen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt så mye menssmerter idag, kjenner jeg blir litt bekymret! Ikke merket noe til dette ellers i svangerskapet. Tenkte å ringe jordmor imorgen hvis ikke det gir seg for å høre om det er normalt osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg tilhører egentlig januar, men helt på slutten så kan jo like gjerne skravle med dere;) Ang 80% og tap av penger så tenkte jeg først helt likt som deg, Lulusen, men fant etter litt grublerier ut at det var helt feil tenkt..! Vi fikk også en forskjell på 17000, så jeg tar det som eksempel. Hvis du tar 80% får dere utbetalt 400 000 (for å gjøre det enkelt) over 59 uker. Hvis du tar 100% får dere 417 000 over 49 uker. La oss si at du så tar 10 uker ulønnet; da har du fortsatt fått utbetalt 417 000, men med 59 uker hjemme. Du "taper" altså ikke mer ved å ta ulønnet permisjon. Eneste ulempen med dette opplegget er jo det med tap av sykepengerettigheter, men det er jo en annen vurdering. Håper eksempelet var forståelig..:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må man være flink å legge av penger så man har penger til ulønnet permisjon. Men sånn jeg tenkte var at sist så tok jeg 100% permisjon og da fikk vi 17.000 mer, men jeg klarte ikke å spare noe hver månede siden pengene fra NAV var en god del mindre i måneden enn jeg er vandt med med lønna mi, så dermed måtte jeg ta 40-50.000 fra sparekontoen min for de månedene jeg var hjemme i ulønnet permisjon. Dette i tillegg til 30.000 jeg tapte på å føde for tidlig ble ganske mye. Vil jo få mindre i måneden nå med 80 %, men får bare justere forbruket og da vil det kanskje være lurere med 80% for oss som ikke klarer å legge av til ulønnet perm i permisjonstiden for å få lengst tid hjemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terminliste:


 


 


 


1.


2. KapteinSabeltann-mamma


3.


4.


5.


6. 2 store gull+ 1 lite, 3.gangs, venter jente, Drammen


7.


8.


9.


10.


11. Trilletrill


12.


13.


14.


15.


16.


17.


18.


19.


20.


21.


22.


23.


24.


25.


26.


27.


28.


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ugh...Nav søknaden....blæh! Tenker jeg tar 100% og to mnd uten lønn. skal jo søke jobb i permisjon og slår jeg gullfuglen deler jeg perm med mannen. Dette er siste bebisen for vår del og han har alltid drømt om å være hjemme med kidsa når de er babyer så han håper veldig på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terminliste:

 

 

 

1.
2. KapteinSabeltann-mamma
3.
4.tulla<3sept<3 Kristiansand
5. Babel80, 1. gangs, venter gutt, Bodø
6. 2 store gull+ 1 lite, 3.gangs, venter jente, Drammen
7.Madde108, venter gutt, Drammen.
8.
9.
10.
11. Trilletrill
12.
13.
14.
15.
16.
17.
18.
19.
20.
21.
22.
23.Litagoen,venter gutt, Bergen.
24.
25.
26.
27.
28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29+2 i dag så jeg får vel komme over hit?

Her har vi det meste på plass, håper jeg (?!?!). Babynest kjøper vi ikke, vi bruker vugga på vårt soverom og en sprinkelseng på babyrommet. Er ikke så begeistret for samsoving så vi får se hvordan det går uten. Som vognpose har vi kjøpt Easygrow sin, pluss lammeskinn.

Jeg er ekstremt forkjølt eller har lett lungebetennelse, men ellers er jeg i fin form. Jobber fortsatt 100% og trives så godt med det. Jeg har enda så mye å gjøre! Hjemme holder vi på med de siste oppussingsprosjektene, håper å bli ferdig til jul, så er alt klart til den lille kommer!

 

Jeg har også snakket med de i administrasjonen på jobb for å få de derre skatte- og lønnsopplysningene, og har tenkt å søke NAV i løpet av uka. Har fått bekreftelse på svangerskap og termin fra fastlegen så håper å få det riktig med en gang ;-) Det er lov å håpe....
Vi velger 80% og 59 uker siden det sannsynligvis kommer til å bli vanskelig med barnehageplass. Så kan vi alltid ta noe over på tidskontoen om det skulle ordne seg før. Vi vurderte å ta 100% siden det er mer attraktivt økonomisk, men ble skremt av historien om dama i Kirkenes som fikk problemer med sykepengerrettighetene sine, så da får vi nøye oss med litt mindre.

Siden det måtte ivf til for å få til dette barnet, tror jeg ikke det neste (eventuelt, om vi er så heldige) kommer så tett, så risikoen av 80% av 80% skremmer meg foreløpig ikke :)

 

Vi skal på fødselsforberedende kurs nå på fredag (29+4). Litt tidlig men neste alternativ var januar, og det synes jeg ble for sent. Så vidt jeg vet er det en seanse på 3 timer på helsestasjonen, ikke på sykehuset. Høres det rart ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er kjempefint av helsestasjonen å arrangere kurs. Det varer vel ikke veldig mye andre steder heller?

 

Vurderer å melde oss på kurs, men redd det er litt sent nå for å få plass? Kan ringe å høre hvertfall da, en dag.

 

Jeg jobber også 100%. Lurer på om jeg bør trappe ned litt snart, ? Er jo 30 uker nå, ( 29+5) så er jo bare ni uker igjen :-) tida går så fort altså!

 

Skal bestille babynest tror jeg vet bare ikke helt fra hvor enda 😉😳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30+0 idag. Vært på NAV og levert foreldrepengersøknaden. Har også kontaktet banken og søkt om avdragsfrihet på boliglånet i de månedene jeg er i permisjon, da har vi 4300 kr mer å rutte med der, kommer godt med når vi har valgt 80% tenkte jeg. Får se på de andre utgiftene våre og om vi kan spare inn på noen andre områder.

 

Har ikke meldt meg på fødselsforberedende kurs, rakk ikke å gå på det sist så måtte bare ta fødselen som den kom og det gikk veldig greit syns jeg, så vet ikke om jeg har noe nytte av det nå.

 

Har handlet litt på babyshop idag, er masse tilbud er nå, kjøpte blant annet babycall og denne vugge/vippestolen som så smart ut: http://www.babyshop.no/3-i-1-vugge-og-vippestol-1 Den får man sikkert solgt på finn.no når man er ferdig tenkte jeg ;)

 

Mangler dere mye av utstyr? Og har dere begynt å bestille de gratis babypakkene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg endelig fått se lillegull på 3D ultralyd. Veldig fin opplevelse og betryggende :-)
alt var bra, også er det helt sikkert at det blir jente :lillesky: Så da er det bare å shoppe....;-)

Vært hos jordmor i dag- og hadde min første dag med kynnere. Kan ikke huske og ha hatt det før, men jordmor nevnte også at 3.gangs ofte får det litt tidig.... Blir nok å ta det mer med ro fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo alltid så godt å høre når noen har hatt en bra ultralyd :) Gratulerer!

 

Hvor langt på vei var du igjen? Jeg har hatt kynnere i flere uker, nesten hver dag og ofte flere ganger pr dag. De er ikke vonde da, men jeg kjenner at magen plutselig blir helt stram og hard. Jeg er 1. gangs. Er det et dårlig tegn? Burde jeg nevne det for jordmora i morgen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kynnere som ikke er vonde er helt normalt og ikke et dårlig tegn. Mine startet i uke 15 og jeg fikk de tidlig sist også. Noen kjenner de og andre ikke. Det sies at mye kynnere gir raskere fødsel, men det gjelder ikke for alle. Selv fødte jeg under fire timer etter at vannet gikk spontant første gang. Spent på hvor fort det vil gå denne gangen..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terminliste:

 

 

 

1.
2. KapteinSabeltann-mamma
3.
4.tulla<3sept<3 Kristiansand
5. Babel80, 1. gangs, venter gutt, Bodø
   Kiku, 1 gangs, gutt, Førde
6. 2 store gull+ 1 lite, 3.gangs, venter jente, Drammen
7.Madde108, venter gutt, Drammen.
8.
9.
10.
11. Trilletrill
12.
13.
14.
15.
16.
17.
18.
19.
20.
21.
22.
23.Litagoen,venter gutt, Bergen.
24.
25.
26.
27.
28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.

2. KapteinSabeltann-mamma

3.

4.tulla<3sept<3 Kristiansand

5. Babel80, 1. gangs, venter gutt, Bodø

Kiku, 1 gangs, gutt, Førde

6. 2 store gull+ 1 lite, 3.gangs, venter jente, Drammen

7.Madde108, venter gutt, Drammen.

8.

9.

10.

11. Trilletrill

12.

13.

14.

15.

16.

17. Flux

18.

19.

20.

21.

22.

23.Litagoen,venter gutt, Bergen.

24.

25.

26.

27.

28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kynnere som ikke er vonde er helt normalt og ikke et dårlig tegn. Mine startet i uke 15 og jeg fikk de tidlig sist også. Noen kjenner de og andre ikke. Det sies at mye kynnere gir raskere fødsel, men det gjelder ikke for alle. Selv fødte jeg under fire timer etter at vannet gikk spontant første gang. Spent på hvor fort det vil gå denne gangen..!

Har hatt de også ganske tidlig men alrdi hjemme. Altid ute - på vei, eller på butikk eller på jobb...

 

En spurte meg igår hvis baby hikker mye.... men jeg veit ikke hvordan det føles? kan noen beskrive?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babyen min hikker akkurat nå faktisk :) Jeg kan ikke forklare det på en annen måte enn at jeg kjenner at han hikker :P små regelmessige dunk som kan vare flere minutter langt nede i magen.

 

Jeg lurer på hva slags leie han ligger i nå, jeg kjenner bare spark og bevegelse fra området rundt navelen og lavere. Syns magen min har sunket allerede og er veldig lav. Samme som i første svangerskap, eneste jeg er glad for med det er at jeg slipper spark i ribbeina (for det har jeg hørt er veldig vondt). Blir dog bekymret for fortidlig fødsel igjen siden han ligger så langt nede, men vet ikke om dette har noen sammenheng! Hvor i magen kjenner dere spark?

 

Ellers syns jeg magen min har vokst lite den siste tiden, så spent på hvordan fundus-symfyse målet er på neste kontroll.

Endret av Lulusen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns også min mage har synket. Litt lyst til å legge inn bilde her å høre om dere syns det også? Aldri lagt inn bildet før så vet ikke åssen jeg gjør det. 

 

Det var to dager jeg kjente lite liv denne uka, men jeg er fremdeles i full aktivitet (jobb), så da kjenner jeg minimalt de åtte time jeg er på jobb, pluss den tiden som går til andre gjøremål. (husarbeid, middag ol) så på kvelden når jeg setter meg ned kjenner jeg spark. Men "gjorde" ikke noe med det, tenkte bare at babyen lå i en "rar" og annen vinkel, leste et sted (kanskje det var her??) at ei hadde kjent lite spark og bevegelser fordi babyen lå med ryggen ut. 

Nå kjenner jeg sparkene over navelen. Vært på 3D og der sa dem at babyen lå med hodet ned. Hvordan vet man at hodet er festet egentlig? (De sa ikke noe om det, det er bare jeg som lurer). 
Den siste mnd har jeg hatt en følelse at babyen har ligget med hodet "skrått" nedover, var på ul og da lå hun sånn og jordmor en mnd etterpå og da lå hu sånn da også. 

 

Ellers så tenker jeg litt på det å ha det rent og ryddig før babyen kommer, har man det? Husker jeg vaska ned huset før førstemann kom men da var jeg sykemeldt, så hadde mer tid å ta av. Pluss at jeg hadde bare meg selv å tenke på. Nå går dagene bort i jobb, og med storebror. Tiden går så fort, det er bare 72 dager igjen,  ca ti uker, og de ti ukene går vel fooort! 

 

Holder det egenglig med sauseskinnspose? Eller burde jeg hatt en til? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke kjent hikke enda i dette svangerskapet, men knerten hikka en del. Det er regelmessige dult på samme sted over tid - tipper du skjønner når du kjenner det, Kiku! Min sparker iallefall ikke regelmessig noe sted, den romsterer! Tror ikke den har snudd seg enda heller, iallefall ikke for godt. Jeg kjenner bevegelser i hele magen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk vite for 2 1/2 uke siden at hun lå med hodet dypt nede men ikke festet. Nå kjennes det ut som hun ligger helt likt som storesøster gjorde den siste tiden; hodet ned, ryggen opp på venstre side og to føtter som jeg kjenner like over navelen, den ene midt foran og den andre ut til høyre. Er 31 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da hikker han ganske mye. Stakkars lille  :hjertesmil: . Noen sa til meg at hvis baby hikker mye da skal han gjøre det etter fødsel og. Er det sant? Stakkars, stakkars gutt, hvis det er sånn.
 

Jeg tror ikke, at han har snudd seg rundt. Mest av tid liker han å vere på venstre side men kjenner bevegelser på begge sider av magen. Da jeg legger meg da er det to buler (hvis det er riktig ord) men på morgen er det bare en eller på høygre eller på venstre side :gravid: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.

2. KapteinSabeltann-mamma
3.
4.tulla<3sept<3 Kristiansand
5. Babel80, 1. gangs, venter gutt, Bodø
Kiku, 1 gangs, gutt, Førde
6. 2 store gull+ 1 lite, 3.gangs, venter jente, Drammen
7.Madde108, venter gutt, Drammen.
8.
9.
10.
11. Trilletrill
12.
13. fine-phine, jente, Oslo
14.
15.
16.
17. Flux
18.
19.
20.
21.
22.
23.Litagoen,venter gutt, Bergen.
24.
25.
26.
27.
28 
 
 
Da er det vel greit å hoppe over hit, er 28+5 i dag og har hatt så sykt mye kynnere hvis jeg ikke tar helt feil av hva det er for noe. Har hatt mensensmerter av og på i fire dager og de to siste dagene har det vært på kanten til å være uutholdelig. Etter å ha lest litt her om at det finnes kynnere som ikke er vonde så er jeg kanskje litt usikker på hva kynnere er. Har lenge hatt det slik at det strammer seg veldig i magen, nesten så det virker som om jeg kan ta rett på babyen. At babyen buler ut på ett område på magen. Det kjennes litt ut som en krampe, er det kynnere? Hva er da mensensmertene? Jeg er også litt usikker på hvor langt jeg skal la det gå med disse mensensmertene før jeg ringer lege/jm. Jeg har ganske stor tåleranse for langvarige smerter, altså at jeg har nok ikke så høy smerteterskel, men jeg holder ut med ganske høye smerter over lenger tid.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...