Gå til innhold

KS førstefødsel- hvordan gikk nr to?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har bestemt meg for å prøve igjen med vaginal fødsel selv om første endte med akutt KS. Men er spent! Fortell meg gjerne om du har opplevd akutt KS første gangen- hvordan ble fødsel nr to?

Hatt samtale med gyn overlege i dag. Vet at jeg blir godt fulgt opp så det føles tryggere, men har liksom ikke troa på at kroppen fikser selv en vaginal fødsel siden det ikke gikk sist.....

:-)

Fortsetter under...

Har det som deg, endte i et akutt ks sist, men skal denne gangen prøve å føde vaginalt.

Ikke så mye svar på spørsmåley ditt da, for har ikke født ennå, så følger denne:)

Kjenner veldig igjen tankene dine, jeg stoler heller ikke på at kroppen min skal klare dette selv. Håper jo på en flott opplevelse, men ligger i bakhodet at det nok ender opp med et nytt ks. 

Anonymous poster hash: e1f5d...a53

Jeg hadde ks etter stagnasjon i fødsel med min datter for 5 år siden. Opplevelsen ga meg fødeangst og har under dette svangerskapet gått til samtaler hos angst-teamet ved St. Olavs. Jeg gikk fra å si at jeg SKAL ha ks til å forsøke å føde vaginalt. Det var svært tøft å gå hele svangerskapet å konstant tenke på hvodan fødselen kom til å bli. Det er med en stor glede, vanvittig heftig deilig følelse og en enorm stolthet at jeg nå kan si at jeg har født på normalt vis for 5 dager siden!! Det var i følge jordmor en fødsel "rett etter boka" og kunne ikke vært bedre. Selv sitter jeg igjen med en enorm mestringsfølelse og kan med hånden på hjerte si at vi har hatt tidenes drømmefødsel :D!

Litt kort om fødselen; Vi kom inn til sykehuset rundt kl 1800, lå på CTG-scan en halv times tid før åpningen ble sjekket kl 19 som viste 4-5cm. Jeg ba om epidural da jeg var redd jeg skulle få panikk når smertene skulle ta seg opp. Kl 2200 ble jeg undersøkt på nytt -6 cm, hadde spontan vannavgang og riene tok seg dermed opp. Kl 0051, 3 uker før termin, ble verdens nydeligste lille gutt, forløst vaginalt. <3<3<3

Selv syntes jeg det var liten trøst i å høre om andres opplevelser hvor første fødsel endte i ks og der de fikk en fin vaginal fødsels-opplevelse andregang. Man vet aldri hvordan en fødsel forløper, dessverre. Hadde jeg vist at det endre slik denne gangen ville jeg ha kunnet gledet meg i større grad over svangerskapet.

Som forberedelse til fødselen leste jeg om og praktiserte avspenningsøvelser, pusteøvelser, og diverse visualiseringteknikker. Dette jeg hadde veldig stort utbytte av under fødselen. Når har du/dere forresten termin? Dersom du ønsker det kan jeg godt anbefale noe litteratur i forhold til det jeg skrev over.

Uansett lykke til! Det beste du kan gjøre er å ha trua på at kroppen din gjør jobben, du må bare henge med og gjøre forholdene best mulig for at fødselen skal forløpe på best mulig måte. Vi er i utgangspunktet skapt for dette ;) 

Så godt å høre om opplevelsen din, takk for at du deler. Kjenner jeg håper på at det blir d samme for meg:)

Skal føde i desember, og har også fått veldig god oppfølging fra sykehuset så håper på d beste:)

Anonymous poster hash: e1f5d...a53

Tusen takk for et flott svar :-) det gir meg litt mer tro på at dette skal gå bra jo fler slike historier jeg hører! Men selvfølgelig så vil det alltid være slik at man aldri kan forutsi fødselens forløp... Jeg fokuserer og har lest mye denne gangen om pust og det å prøve å ikke stritte imot riene. Sist tror jeg t jeg var stiv som en stokk... Tror det hr mye å si! Kom gjerne med tips til litteratur altså :-)

Gratulerer så mye med vellykket fødsel nr to!! Håper så inderlig jeg kan si det samme om noen uker! Termin 29/11 :-)

Så bra min historie kan hjelpe deg til å bli tryggere i fht forestående fødsel! 

Jeg var også ganske så stiv under første fødsel, men det kunne nok relateres til at den epiduralen jeg da fikk kun hadde effekt på en side, svekket riene slik at jeg måtte ha rieforsterkende drypp, som igjen ga konstante sammentrekninger. Da er det vel et fåtall som greier å være avslappet og jobbe med riene vil jeg tro.

Det var gjjennom samtale med jordmor ved svangerskapspoliklinikken jeg fikk anbefalt boka Effective Birth Preperation -your practical guide to a better birth, av Maggie Howell. Den går ut på hvordan man selv kan lede seg inn i hypnose. Ja, det høres litt spirituelt og kanskje merkelig ut. Men den viser hvordan de ulike hormonene i kroppen fungerer under fødselen og hva som skjer dersom man føler seg utrygg, blir redd eller får angst. I tillegg bestilte jeg en CD som hører til, slik at jeg kunne praktisere avspennings- og visualiseringsøvelsene. 

Jeg hadde på forhånd bestemt med for at jeg villa ha epidural under fødselen, og at dette skulle hjelpe meg til å forholde meg rolig og avslappet, og unngå at panikken skulle ta meg hjemme og på tur til sykehuset. I fra epiduralen ble bestilt til den ble satt gikk det rundt 40 min. I løpet av den tiden ble smertene drastisk mer intense, hvor jeg hadde veldig stor utbytte av den "treningen" jeg hadde gjort på forhånd. 

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...