Gå til innhold

Førstegangsgravid, lege/jordmor?


Pinkie

Anbefalte innlegg

Heisann dere flotte damer! :)

Jeg er nå 6+2 på vei og lurer bare på når er det vanlig at man drar til lege/jordmor? :)  Og hvem er det man helst drar til første gangen, lege eller jordmor? Vil bare høre fra dere som har barn fra før, hva deres erfaringer er :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan bestille legetime allerede nå. De fleste får time rundt uke 10-12. Første time er til lege. Deretter velger du selv hvem du vil gå til. Legene anbefaler ofte førstegangsgraide å gå annenhver gang til lege og jordmor. Jeg gikk nesten alle kontrollene hos jordmor med forrige, og ver veldig fornøyd med det. Nå var jeg veeeeeldig heldig med jm også da! Super dame! :) Kommer nok til å gå en gang til jm før jeg bestemmer meg for hva jeg gjør denne gangen. Må se an kjemien ;) Kommer ikke til samme dama denne gang da vi har flyttet. Jordmortime bestiller du også selv. der kan det også være lurt å være ute i god tid da noen kommuner har for dårlig jm-dekning. Jeg kommer til å ringe jordmor for timebestilling i morgen. Er 6+4 i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke time hos lege før ca12 uker , noen vil ha deg inn litt før. Jeg har stortsett vært hos lege først og så jm. Jm er alltid så nøye på at det er hver 4. uke og annenhver gang. ( eller om jeg velger lege og jm så er det annen hver gang)

 

Sist var jeg så fornøyd med å gå til jm og legen min var så lite imponerende at jeg tror jeg tar hovedvekten av timene hos jm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal til legen i uke 7 sånn at jeg får søkt fødeplass fort som f! Blir jo midt i sommertrykket, og vil på Riksen hvor jeg fødte nr 2 :) så er det duotest hos gyn i uke 12 (jeg er en gammel frue på straks 36, så må sjekke litt ekstra er vi enige om). Ellers blir det nok mest jordmor på meg, men må innom fastlegen med jevne mellomrom fordi jeg er Rh- og har lavt stoffskifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja de som vil på Riksen må jo søke før de vet de er gravide.

 

Duotest, når tas den? Trodde det var fra 38 årsalderen man var gammel frue i dette gamet. Hva går duotest ut på egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er førstegangsgravid, og hadde egentlig tenkt å dra til legen først, og deretter annenhver til jordmor og lege.

På grunn av at jeg har vært en del bekymra og urolig for lille knøttet pga tidligere SA og en del magekramper nå, ba jeg om å få en samtale med jordmor. Der var jeg på torsdag, da var jeg ca 7+5.

Det var en kjempefin opplevelse!

Min fastlege er selv ute i permisjon nå, så jeg har fått en turnuslege nå, har veldig ok inntrykk av han og slikt. Hadde ikke hun vært i permisjon, hadde jeg nok tatt kontroller hos henne også. Men nå når jeg var hos jordmor forrige uke syns jeg det var så bra, også satt hun opp ny time ca i uke 12, da skal blodprøver og slikt, pluss lytte etter hjertelyden, bl.a. Jordmor var også veldig tydelig på at jeg bare måtte ta kontakt om det var noe før jeg kommer tilbake.

Dersom jeg skulle trenge sykemelding tar jeg kontakt med legen, ellers kommer jeg nok til å ta kontrollene hos jordmor - hun hadde god tid, og det er tross alt hennes felt, noe jeg opplever som en god trygghet! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja de som vil på Riksen må jo søke før de vet de er gravide.

 

Duotest, når tas den? Trodde det var fra 38 årsalderen man var gammel frue i dette gamet. Hva går duotest ut på egentlig?

Ja, den tas privat siden jeg ikke er 38. Det er en UL + blodprøver. Tas uke 12 - koster rundt 2500,-

Jeg har allerede et barn med en del utfordringer, og ønsker å kunne ta et valg dersom fosteret har kromosomfeil. Kun egoistiske årsaker (mannen er helt enig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ja de som vil på Riksen må jo søke før de vet de er gravide.

 

Duotest, når tas den? Trodde det var fra 38 årsalderen man var gammel frue i dette gamet. Hva går duotest ut på egentlig?

Ja, den tas privat siden jeg ikke er 38. Det er en UL + blodprøver. Tas uke 12 - koster rundt 2500,-

Jeg har allerede et barn med en del utfordringer, og ønsker å kunne ta et valg dersom fosteret har kromosomfeil. Kun egoistiske årsaker (mannen er helt enig).

 

Hvor tar du den? Kunne tenkt meg det samme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Ja de som vil på Riksen må jo søke før de vet de er gravide.

 

Duotest, når tas den? Trodde det var fra 38 årsalderen man var gammel frue i dette gamet. Hva går duotest ut på egentlig?

Ja, den tas privat siden jeg ikke er 38. Det er en UL + blodprøver. Tas uke 12 - koster rundt 2500,-

Jeg har allerede et barn med en del utfordringer, og ønsker å kunne ta et valg dersom fosteret har kromosomfeil. Kun egoistiske årsaker (mannen er helt enig).

 

Hvor tar du den? Kunne tenkt meg det samme...

 

Jeg tar den hos Dr Inger Øverlie i Nedre Vollgt i Oslo, Anette Bergs spesialistpraksis. Øverlie er helt super :) Og hun er i tillegg veldig god på å "gjette" kjønnet så tidlig. Hun har hatt rett hos meg 2/2 ganger, 3/3 ganger hos en kollega og 1/1 hos en annen kollega :) Veldig hyggelig dame - tok seg god tid til alt mulig. Anbefales! Ring fort for bestilling, det fylles dessverre opp kjapt der.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...