Gå til innhold

Januargjengen2015<3


Twiiie

Anbefalte innlegg

Har idag fått beskjed om at de ikke kommer til å la meg gå til termin. At forløsning vil skje i uke 37-38.

Så nå må jeg ta stilling til igangsettelse eller planlagt keisersnitt Jeg synes det blir et urimelig vrient valg jeg! Nei takk til begge deler?

 

Kan jeg spørre hvorfor? Jeg har ikke fått det med meg, tror jeg :(

 

Men uten å vite hvorfor føler jeg ikke kan fortelle erfaringer. MEN det er til syvende og sist du som bestemmer, men legene ut i fra hva som faktisk er best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ble satt i gang 4 uker før termin forrige gang pga svangerskapsforgiftning og svangerskapsdiabetes. Et endte i et hastesnitt.

Nå er jeg 28 uker, er avhengig av insulin og har begynnende svangerskapsforgiftning. Derfor vil de helt sikkert ikke la meg gå til 40 uker, men målet er uke 37-38. Da må fødselen sannsynligvis settes igang, og med tidligere historikk anbefaler legen keisersnitt. Men dersom jeg absolutt ikke vil det, og helsa holder, motsetter de seg ikke et forsøk på vaginal fødsel pr idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble satt i gang 4 uker før termin forrige gang pga svangerskapsforgiftning og svangerskapsdiabetes. Et endte i et hastesnitt.

Nå er jeg 28 uker, er avhengig av insulin og har begynnende svangerskapsforgiftning. Derfor vil de helt sikkert ikke la meg gå til 40 uker, men målet er uke 37-38. Da må fødselen sannsynligvis settes igang, og med tidligere historikk anbefaler legen keisersnitt. Men dersom jeg absolutt ikke vil det, og helsa holder, motsetter de seg ikke et forsøk på vaginal fødsel pr idag.

 

Aaaaah... I see (skikkelig smart svar fra meg :P )

 

Men hva føler du selv da? Sånn egentlig? Skremt av tanken av KS? Et håp om vaginalt? 

 

Snakke mer med JM om det, kanskje du blir mer klokere? Selv med haste KS så er det jo ikke sikkert det skjer igjen, men hvis du alt går på insulin ville kanskje det å følge legens anbefalinger være lurt? Med tanke på stor baby... Har de sagt noe om det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde foretrukket å føde vanlig, men hvis de skal forsøke å sette deg igang veldig tidlig, uten at du er moden så hadde jeg spart kroppen for alle strabasene som det medfører unødvendig.

 

Kan du ikke høre med legen før de setter igang. Er du moden nok eller blir det en uke med maserier og utsliting av kroppen som mest sannsynlig fører til et ks likevel? Og hvis legen er tydelig så hadde jeg hørt på det. De jo ikke raske med å foreslå ks, så hvis de sier at de mener det det er best så hadde jeg tatt rådet.

 

Det viktigste er at babyen kommer frisk og fin og at du er i best mulig form til å kunne ta deg av den etterpå. Krysser fingre for at formen holder seg best mulig nå fremover. Hvilken uke er du i nå? Klem ❤️

Endret av Corneliuss
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Babyfin:)

Det er et vanskelig valg. Kroppen vil kanskje helst bli satt i gang? Jeg gikk over å ble satt i gang sist, ingen moding å ingen cm.. null tegn til fødsel på lenge, fra første rie tok det 5 timer til han var ute.. Så at det kan ta lang tid er så hipp som happ. Er du og babyen "frisk" nok til å føde vanlig hadde jeg nok valgt det:) Men kommer jo så klart ann på situasjonen. Er nok en grund til at du får velge, å det er ikke ofte. Lykke til med valget, valget blir nok det beste for deg og dere uansett hva du velger:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjeeelp!! 28+2, og er herved i 3.trimester!

Jeg må bare si at tiden flyr avsted! 9 uker til permisjon, pluss at man kan trekke fra juleferien! Gleder meg til babytid og permisjonstid! Merker at jeg har gått litt i en slags vente-modus, og kunne godt ha startet permisjonen i går!:-p Men får vel bare holde ut litt til!;-)

 

Hvordan er formen?

Her er gravid - formen ganske så bra bortsett fra et knirkende bekken! Ellers har jeg vært syk en stund, men er på bedringens vei:-)

3d ultralyden forrige uke viste en liten baby som ligger ganske nøyaktig på streken! Var visst 1050 g 27+1 :-) SF-målet ligger litt under streken på helsekortet, og vekten har mer eller mindre stått stille den siste tiden :-s

 

Ha en god dag :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det går bra her :) jobber bare 40% nå, pga utmattelse. Bare fem uker til permisjonen starter her. Var hos jordmor i går, og der var det noe med SF-målet som gjør at jeg må tilbake igjen for sjekk. Hadde visst ikke steget noe særlig. Hu trodde det var pga. måten han lå på. Han ligger med hodet ned :) tida flyr nå!

 

Har dere fått handlet mye utstyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har handlet inn del aller meste av utstyr! :-) Hadde noe fra forrige barn + endel nytt. Vogna er bestilt men skal ikke hente den før i desember :-) Nå gjenstår bare småting+ kommode til klærne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Formen er som den ha vært, men kjenner mer og mer til kynnere, så skal ta det opp med jordmor neste uke...  Nesten så jeg får kynnere av bare å tenke på det jeg skal gjøre...

 

Det meste av utstyr har vi vell klart, men mangler småting slik som mer klær, har faktisk ikke kjøpt så mye :P Må vell begynne å tenke på fødebaggen, så den er klar iallefall! :)

31+3 i dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått ut i svangerskapspermisjon, så her går dagene i å være rolig og sossial. :) Har det meste av de store tingene, men mengler en del klær + alt fra bleier til kremer og apotek ting. ;)

Ellers er formen bra. :) Litt ubehag i bekkenet også har sure oppståt mekdt sin ankomst. :/

Har time hos jormor i morra, er da 29+1 :) Gleder meg tim å høee hjerte lyden igjen. :D Også håper jeg at sambo rekker å hente kommende storesøster fra skola sånn at de også får høre den. :) Hadde vært kos. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke peiling på hva vi trenger at apotek ting... Noen som har en god oversikt over hva man trenger av div kremer og ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville prøvd meg fram med alle produktene du får i babyboksene for å se hva som passer dere. Er utrolig hvor lenge sånne småtuber holder! (vi har ikke brukt opp alt ennå etter 2 år)

Vi har brukt (litt) babyolje, lite sinksalve før bhg-start (har også brukt bepantem og inotyol) og litt krem. Kjekt å ha en liten flaske antibac og sinksalve i stellebagen. Vet ikke om du teller ammeinnlegg som apotekvare? Jeg har fortsatt masse ammesalve igjen, men ville ha det i hus i tilfelle det ble akutt behov. Og jeg kjøpte en stor flaske (750ml) vaskesprit; kjekt å kunne tørke over med det etter div. utslipp eller hvis du har kjøpt noe brukt (som kan sprites). Men har ikke brukt mye av den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke mye. Sign up for en sånn apotekpakke eller to så har du mesteparten. :-) vitus og apotek 1 har fine pakker.

 

Men om ikke så hadde jeg kjøpt;

1. Sinksalve

2. En pakke med hver av de minste bleiene (str 1 og 2)

3. Tørkepapir ("mesoft" rent papir + en pakke med vanlige tørkeswrvietter som har væske i seg)

4. En flaske (gjerne som passer til brystpumpen)

5. Ammeinnlegg i bomull til deg (anbefaler Chicco sin; kun baby shop som har)

6. Ammeinnlegg av ull (husk også amme bh)

7. Event en Pakke med morsmelkerstatning om det er vanskelig å få tak i der du bor (ellers vente til det event blir et prob)

8. Babyolje til å bade babyen i (trenger ikke noe annet)

9. Et termometeret til babyen og febernedsettende for baby (kjekt å ha i tilfelle)

10. D-vitamindråper

11. Pyrisept og qtips for å rense navlestumpen

12. Lanolin salve for såre bryst til mor

 

Du må ikke ha alt i hus før babyen kommer (går jo an å kjøpe etterpå også), men dette er hva jeg har pleid å sjekke at jeg har 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg trodde forresten i noen øyeblikk idag at melka plutselig hadde kommet! Jeg kikka ned, og så en stor, våt flekk over hvert bryst - utenpå jakka! Åpna opp og sjekka, genseren var heldigvis tørr. Så det var nok litt frost og rim fra knertens sko som hadde smelta, jeg hadde båret ham litt på skuldrene. Men skvatt skikkelig, og var rask med å ta av jakka når jeg kom i bhg - det så jo helt teit ut! :P Håper melka drøyer en god stund til, er jo fortsatt tre mnd igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger jo en del i de gratispakkene man får, så vi har faktisk ikke kjøpt babyolje ennå, og storesøster er 2 år(!). Og nå blir det nye gratispakker;) Storesøster hadde mye hår så vi kjøpte babyshampo første uka, tror jeg. Ellers er Inotyol salve livreddende for såre rumper. Og så må man ha et bra termometer til å måle feber i rompa. Vi har et veldig bra fra Braun, med fleksibel tupp og som måler raskt. Vi har også hatt god bruk for Otribaby nesesuger ved tett nese. Vanskelig å suge på pupp/smokk med tett nese. Liten neglesaks får man også kjapt bruk for. Også er det lurt med myke kompresser til å vaske med og til å få det helt tørt mellom valkene så det ikke blir sårt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da, ser det er en del ting som ligger på badet og jeg bare tar for gitt, men er jo mye av dette vi kjøpte inn til knerten, ja! Fikk faktisk med termometer i ene apotekpakka sist! Og vi har sånne engangsplasthylser (myke!) til å ha utenpå termometeret, så blir det ikke dritt direkte på det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke peiling på hva vi trenger at apotek ting... Noen som har en god oversikt over hva man trenger av div kremer og ting?

Du trenger nesten ingenting. En akseptabel babyolje og zinksalve. Thats it. Såpe er fy. Fuktighetskrem er fy. Våtservietter er dyrt, unødvendig og miljøfiendtlig.

Rennende vann, myke kluter og babyolje og zinksalve er alt du trenger. Ikke la produsentene lure deg til å tro noe annet.

 

Anonymous poster hash: 224ba...483

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde forresten i noen øyeblikk idag at melka plutselig hadde kommet! Jeg kikka ned, og så en stor, våt flekk over hvert bryst - utenpå jakka! Åpna opp og sjekka, genseren var heldigvis tørr. Så det var nok litt frost og rim fra knertens sko som hadde smelta, jeg hadde båret ham litt på skuldrene. Men skvatt skikkelig, og var rask med å ta av jakka når jeg kom i bhg - det så jo helt teit ut! :P Håper melka drøyer en god stund til, er jo fortsatt tre mnd igjen!

Her er melka komt, kom for litt over en mnd siden. Men lekker ikke så mye at det er et stort problem enda. Blir bare synlig hvis eg går uten bh. 30+3 i dag :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er fuktighetskrem fy? Mulig det er dumt spørsmål, mn må spørre likevel. :)

De fleste fuktighetskremer inneholder all mulig dritt som ikke skal på barnehud. Også ødelegger det det naturlige fettlagwt i huden til babyen.

 

Det stiller seg jo annerledes ved eksem ol.

 

Anonymous poster hash: 224ba...483

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes jo snille kremer uten parabener og parfyme osv som kan brukes, men i starten er det vel mest anbefalt å bruke noen dråper olje i badevannet for å smøre babyhuden. Jeg fikk anbefalt en krem som het physiogel på røde, tørre kinn, men det var lenge etter nyfødtperioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes jo snille kremer uten parabener og parfyme osv som kan brukes, men i starten er det vel mest anbefalt å bruke noen dråper olje i badevannet for å smøre babyhuden. Jeg fikk anbefalt en krem som het physiogel på røde, tørre kinn, men det var lenge etter nyfødtperioden.

Det stemmer det, det finnes kremer som ikke er fulle av gørr, men hvis babyen ikke har er definert hudproblem gjør ikke kremene noe godt.

 

Anonymous poster hash: 224ba...483

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel litt sterkt å si at det er "fy". Men de fleste trenger ikke mer enn babyolje i vannet (de blir ikke akkurat skitne og oljen smører huden). Håret blir vasket nok av samme olje ( med mindre du er en av de få som får en med langt tykt hår kanskje). De anbefales som regel at man lar babyhuden regulere seg selv, men en god sinksalve kan være god for å motvirke bleieutslett. Selv har jeg prøvd å bruke litt mesoft i begynnelsen med de to første barna mine, men har går ganske fort over til våtservietter ved bæsjing ettersom jeg synes det har vært vanskelig å få alt bort ellers - de blir jo også såre hvis man gnir for mye (og da er det også lettere å få avføring inn i tissen på jentene som jo kan gi infeksjon.

 

Det er ikke et fasitsvar på hvilke stelleprodukter man skal og må bruke! Det kan være noen generelle anbefalinger men så må alle finne ut hva som passer for seg.

 

Det er noen svar som virker litt kategoriske her... Jeg vil heller råde folk til å prøve ut litt selv og bruke sitt eget hode. Jeg vet en som hadde fått rådet om å ikke bruke salve til bayen, men hennes baby var født veldig på overtid og var ekstremt tørr i huden. Men "alle" sa at hun ikke skulle bruke krem til nyfødt. Huden sprakk opp og blødde til slutt, og babyen hadde naturlig nok vondt av dette. Til slutt prøvde hun likevel en krem og huden ble etterhvert bedre. Poenget mitt er at det er få fasitsvar her i livet. Hun trodde jo hun var en dårlig mor ved å bruke krem selv om instinktene hennes sa at hun skulle smøre den ekstremt såre huden.

 

Vi må passe på å ikke lage "fasit" for hva vi skal gjøre hele tiden. Det finnes nok av regler for å stelle og oppdra barn i "det gode samfunn", og det tror jeg mange bare blir veldig usikre av. Og føler seg som mindre gode mødre enn andre. (Generelle råd er topp, men vi skal ikke være dommere for hverandre heller). Så tenk selv jenter. 😊 det har jeg blitt flinkere til etterhvert som jeg har fått mer erfaring med barna. 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel litt sterkt å si at det er "fy". Men de fleste trenger ikke mer enn babyolje i vannet (de blir ikke akkurat skitne og oljen smører huden). Håret blir vasket nok av samme olje ( med mindre du er en av de få som får en med langt tykt hår kanskje). De anbefales som regel at man lar babyhuden regulere seg selv, men en god sinksalve kan være god for å motvirke bleieutslett. Selv har jeg prøvd å bruke litt mesoft i begynnelsen med de to første barna mine, men har går ganske fort over til våtservietter ved bæsjing ettersom jeg synes det har vært vanskelig å få alt bort ellers - de blir jo også såre hvis man gnir for mye (og da er det også lettere å få avføring inn i tissen på jentene som jo kan gi infeksjon.

 

Det er ikke et fasitsvar på hvilke stelleprodukter man skal og må bruke! Det kan være noen generelle anbefalinger men så må alle finne ut hva som passer for seg.

 

Det er noen svar som virker litt kategoriske her... Jeg vil heller råde folk til å prøve ut litt selv og bruke sitt eget hode. Jeg vet en som hadde fått rådet om å ikke bruke salve til bayen, men hennes baby var født veldig på overtid og var ekstremt tørr i huden. Men "alle" sa at hun ikke skulle bruke krem til nyfødt. Huden sprakk opp og blødde til slutt, og babyen hadde naturlig nok vondt av dette. Til slutt prøvde hun likevel en krem og huden ble etterhvert bedre. Poenget mitt er at det er få fasitsvar her i livet. Hun trodde jo hun var en dårlig mor ved å bruke krem selv om instinktene hennes sa at hun skulle smøre den ekstremt såre huden.

 

Vi må passe på å ikke lage "fasit" for hva vi skal gjøre hele tiden. Det finnes nok av regler for å stelle og oppdra barn i "det gode samfunn", og det tror jeg mange bare blir veldig usikre av. Og føler seg som mindre gode mødre enn andre. (Generelle råd er topp, men vi skal ikke være dommere for hverandre heller). Så tenk selv jenter. 😊 det har jeg blitt flinkere til etterhvert som jeg har fått mer erfaring med barna. 👍

Siden mesoft blir nevnt, tenkte jeg bare å tilføye at jeg hadde veldig god erfaring med mesoft med en dråpe eller 2 med babyolje på dersom avføringen satt litt. Lett å vaske av, og brukte svært lite kremer!:-) -og svært lite våtservietter annet enn når vi var på utflukter 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...