Gå til innhold

Januargjengen2015<3


Twiiie

Anbefalte innlegg

Puh, man kan jo bli svett av mindre! Og så er det noen av oss som sender alt til arb.giver, så da blir det litt annerledes, men mesteparten er likt tror jeg. Skal drøye det her litt til, men vil få det unna før desember. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

He he, ja jeg synes det er pes selv så jeg tenkte jeg kunne dele så kanskje noen hadde litt nytte av det.

 

Jeg har villet gjøre det selv (selvom arbeidsgiver hadde gjort det for meg) fordi det skal passe for to lederjobber fordelt mellom meg og mannen, fordi vi vil reise så mye vi kan og fordi vi får barn i desember (dårlig "planlegging"). 😉 men når man først har bestemt seg for rammene så går det raskt å fylle inn. Man må bare forså hva man skal fylle inn... 😄 lykke til jenter. Det går fint når dere først kommer i gang. Prøvde å skrive litt om reglene så man ikke får papirene i retur fordi reglene ikke er fulgt.

 

Er det noen av dere andre som planlegger å reise i permisjonen? Vi har fått en skolegutter som vi må ta hensyn til, dvs de lange ferjene må skje i sommerferien og med litt juksing i juleferien. Noen tips på hvor? Blir jo fort litt vel varmt i syderuropa i juli....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått ordnet mine papirer, de er klare til å sendes når jeg får terminbekreftelsen, men hadde ikke helt fått med meg at far også må sende inn? Jeg skal ha alt av fellesperioden...

Er en side på mine papirer med far sitt navn og fødselsdato, men ikke noe av det andre skulle fylles ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Far skal ikke skrive sin perm i dine papirer og du skal ikke skrive din perm i hans papirer (står i søknaden). Hopp over feltet i din søknad og omvendt.

 

Og, jo far må sende inn egen søknad (med forside med hans personnr - ikke ditt) for å få fedrepermen sin. Og jobben hans må sende inn hans papirer på lønn (eget skjema). Hvis ikke kommer papirene i retur, og så må dere starte om igjen. 😜😖😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg skjønte jo det, at far ikke skal skrive i mine papirer, som sagt, eneste som står om far er navn og fødselsnr :)

 

Men må far søke nå? Er det ikke nok for han å søke senere når han vet når han skal ha pappaperm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min mann har vært student frem til august i år og ikke hatt fast inntekt. Hvordan blir det i forhold til foreldrepenger? Vi har termin i slutten av januar, men han har jo da jobbet mellom 5 og 6 måneder når barna kommer. Har han krav på full lønn under permisjon da? Har ikke satt meg inn i papirmølla det tydeligvis er enda😳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jenter, da er vi også over i 3 trimester!!! Ikke til å tro. Termin 14/15 jan.

I overimorgen er det endelig 3d UL, jeg gleder meg så sinnsykt. Er ti uker siden jeg bestilte, kan nesten ikke tro dagen er her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var hos legen i dag for å forlenge sykemeldingen, og da måtte jeg levere urinprøve. De fant sukker i urinen min, så i morgen skal jeg utredes for svangerskapsdiabetes :-/ man får i allefall fort hjelp som gravid.

 

Syns tanken på svangerskapsdiabetes er skummel. Men det ordner seg jo uansett, er ikke sikkert at jeg har det :)

Hvordan har dere det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var hos legen i dag for å forlenge sykemeldingen, og da måtte jeg levere urinprøve. De fant sukker i urinen min, så i morgen skal jeg utredes for svangerskapsdiabetes :-/ man får i allefall fort hjelp som gravid.

 

Syns tanken på svangerskapsdiabetes er skummel. Men det ordner seg jo uansett, er ikke sikkert at jeg har det :)

Hvordan har dere det?

Jeg har fått svangerskapsdiabetes i alle mine svangerskap. Det er litt mer styr med mange legebesøk, men hvis man er disiplinert med kost og følger med på blodsukkernivåene, kan man holde insulinbruk på avstand en stund.

Jeg har endt opp med insulin hver gang, men det har gått fint.

Lykke til

 

Anonymous poster hash: 224ba...483

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål til dere jenter;

Mannen min har tenkt å ta ut fedrekvoten ved å ta ca. 1 dag i uken over lengre tid. Jeg skal ikke jobbe de dagene fordi jeg har tenkt å søke ulønnet permisjon frem til barnehageoppstart etter sommeren 2016 (forstått det slik at man ikke har lov til å begynne å jobbe for deretter plutselig søke ulønnet perm).

1) Noen som vet om jeg må søke ulønnet perm for de dagene hvor jeg er hjemme og han tar ut fedrekvoten? 2)Og noen som vet hvordan og når man må ta opp dette med arbeidsgiver?

Huff, får ikke ro i sjela av alt som skal ordnes med dette!:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du tyras!

 

Han bør ta det opp med arbeidsgiver så snart som mulig slik at man får en enighet før papirene sendes inn. Og ja, du kan ikke bare være borte så du må søke om å få ulønnet permisjon. Du har ikke krav på dette så lenge han har perm (slik jeg har skjønt reglene), men vil kanskje tro at arbeidsgiver foretrekker det fremfor å ha deg tilbake en dag i uken som tross alt er lite. Avhenger litt på hvordan jobb du har selvsagt. Men for de fleste så klarer man ikke ha kontinuitet ved å være der kun en dag i uke. (Med mindre andre kan overta direkte der du slipper etter endt arbeidsdag).

 

Be om et møte med hr/ sjef og forklar hva dere ønsker så finner dere nok ut av det. Er liksom en stor bøyg å finne ut av denne permen, men du kommer til å være så lettet når dere har fått det ned på papiret. Lykke til! Det ordner seg! Kjente at jeg synes det var utrolig befriende å få alle papirene sendt inn. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min velger 1 dag i uken fordi det ville vært en for stor ulempe for arbeidsplassen hans dersom han ble vekke for lenge sammenhengende. Så tror ikke det skal være noe problem. Jeg skal jo la ulønnet perm etter at han har tatt sin fedrekvote. Det får jeg jo ikke muligheten til dersom jeg begynte å jobbe litt før dette. Jobben min passer seg ikke for kun 1 dag i uken da jeg jobber med tett oppfølging av mennesker. Ifølge arbeidsmiljøloven;

§ 12-7.Varslingsplikt

Permisjon etter §§ 12-2 til 12-6 skal varsles arbeidsgiver snarest mulig og senest en uke i forveien ved fravær utover to uker, senest fire uker i forveien ved fravær utover tolv uker og senest tolv uker i forveien ved fravær utover ett år. Oversittelse av fristene medfører ikke at arbeidstaker må utsette permisjonen dersom permisjon er nødvendig på grunn av forhold som arbeidstakeren ikke hadde kjennskap til ved fristens utløp.

 

Jeg tolker det da slik at jeg ikke trenger å ta dette opp med arbeidsgiver før senest 4 uker før jeg har tenkt å ta ulønnet perm. Gjør det nok før for å gjøre det greiest for arbeidsgiver da men.

 

Takk for at du tar deg tid til å svare, Corneliuss! Jeg tenker at det bare er positivt å ta opp slike ting her slik at andre også kan dra nytte av det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil absolutt tro at de har alt å tjene på å gi deg permen som du sier, så det går helt sikkert bra. Men forstår godt følelsen av at det ikke er avklart enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes loven er utydelig. Står jo at man har rett på ulønnet perm, men samtidig står det at det skal ikke være for store ulemper for arbeidsgiver. Håper på det bare går greit i boks. Jobber i en liten bedrift så hater å skulle være borte enda lengre fra arbeidsplassen enn hva sikkert arbeidsgiver hadde tenkt seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men samtidig tyras, så er det jo som du selv skriver. Hvis ingen andre egentlig kan overta arbeidet ditt så er det jo lettere for arbeidsgiver å ha en vikar litt lengre enn å ha deg der innimellom uten at du klarer å gjøre nytte for deg. Jeg er selv leder, og ville foretrukket forutsigbarheten i stedenfor en løsning som ikke virker. 😊

 

Men forstår hva du mener, jeg er selv borte lenge i denne permisjonen så har følt på det selv, men de få gangene i livet dette skal skje så ordner det meste seg. Vi har jo veldig mange år igjen å jobbe på... Få det ned på papiret med underskrifter på - og etter det så legger du det bort. Ikke bruk mer energi enn nødvendig på det. Familiehensyn og hva som er riktig for dere spiller også en stor rolle! 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode og fornuftige ord. Føler brikkene begynner å falle litt på plass nå. Lei av å ligge å tenke frem og tilbake på dette om nettene.

Vi kvinner sliter vel unødvendig mye med dårlig samvittighet i mange slike sammenhenger. Vi må ta vare på oss selv og våre nærmeste først og fremst:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Babyfin:)

Nei jeg skjønte jo det, at far ikke skal skrive i mine papirer, som sagt, eneste som står om far er navn og fødselsnr :)

 

Men må far søke nå? Er det ikke nok for han å søke senere når han vet når han skal ha pappaperm?

Han må søke innen din permisjon er over:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det går bra med dere alle sammen i januargruppa❤️

Det er vel noen bekken og mammakropper som skrangler, men alle småttisene har det bra!

Hvordan går det med deg, Karooline?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje litt tidlig å spørre (ihvertfall for min del! :P), men dere som har barn fra før; har dere tenkt på hvem som skal være barnevakt når det hele starter? Alle våre foreldre bor 5t unna og det er ikke aktuelt å ha mamma her som backup i ukesvis før fødselen... Tror vi kommer til å spørre fadderne til knerten og/eller ei som ofte sitter barnevakt for ham. Eneste "ulempen" med henne er at hun jobber turnus, og det passer jo kanskje ikke med hva lille i magen har tenkt... Men det er kanskje uansett lurt å ha to stk å spørre; vi kan jo ikke vente at folk ikke legger planer i ukesvis i tilfelle jeg skulle finne på å føde. ;)

 

Her er det søstern eller mamma, men jeg tror jeg satser mer på søstern :P Sist skulle mamma, men hun hadde tatt sovetablett den kvelden hun da :P Typisk :P De som bor nærmest. 

 

Ellers så håper jeg det starter på natta, litt før vi sender ungene på skolen og i bhg. Og at lillemann er ute til vi skal hente de igjen :D:) 

 

Har 3 barn da fra før så ikke bare bare å få tak i noen til å passe mine heller :P 

 

Men greit å forhøre seg litt rundt de ukene før fødsel, eventuelt få mor (og far) til å komme på besøk 1 uke før termin :)

 

Tenker litt at man bør tenke litt på hvordan fødselen var med første, når man fødte og ca lang tid. MEN selvsagt ingen fasit.

 

Her har jeg brukt rundt 7,5 time fra første rie/igangsettelse til barna er ute :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og YES! endelig over i 3. trimester jeg også :) 

 

 

Og jeg kom på dette med permisjon for far. Hvis han tar gradert perm (gjelder forsåvidt mor også) husk skatten. greit å få justert den også så det ikke blir skikkelig smell når perm er over.

 

Her har samboer gått på smell hver gang :P Nei, de siste to gangene :P Første var at vi tok 80% men det ble jo helt feil på skatten der også. Så tok han gradert på neste (siste) og endte opp med 2 år i permisjon med 2-3 dager i uka. Smell da også.

 

Så husk skatten :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øøøøhm... *Gravidhjerne*

Hvordan justere skatten? opp eller ned? Jeg har ganske bra med trekk på skatten fra før, har aldri fått baksmell... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...