Gå til innhold

Januargjengen2015<3


Twiiie

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Dette går fort :) har gleder meg hele graviditeten, men i går fikk jeg plutselig angst. Angst for at det bare er tre måneder igjen, for at det er så mye ansvar og for fødselen. Jeg er ikke redd for selve fødselen, men det at man ikke kan planlegge når det skjer og hvor lenge man blir på sykehuset stresser meg av en eller annen grunn. Sikkert mye hormoner også? Har dere kjent på noe sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer enda på på hva det er jeg har begitt meg ut på :P Lurer på når det kommer til å gå opp for meg at vi skal bli 3 :P Er veldig spent på tiden fremover og etter fødsel, om jeg kommer til å bli en god mamma... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh Twiie du er god som oppretter gruppene, så er glad du ikke har termin sent i januar ^^

 

Men ja WOW som tiden har flydd! Kjempe spent på tiden fremover :) Jordmor for andre gang på onsdag - gøy! Vi skal ha om amming hehe, så det blir spennende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo bare å opprette ;)

 

Jeg skal ha legetime neste uke, så er det jordmor og om amming i november :)

Har foresten oppdaget at hvis jeg klemmer på høyre pupp/nippelen, så kommer det veske ut... :P Så her gjelder det å være obs ved neste sengekos xD

Så må nesten si ifra til samboer om å være forsiktig, og jeg som elsker at han tar meg på puppene! xD Kan jo risikere å bli vått fremover! xD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje litt tidlig å spørre (ihvertfall for min del! :P), men dere som har barn fra før; har dere tenkt på hvem som skal være barnevakt når det hele starter? Alle våre foreldre bor 5t unna og det er ikke aktuelt å ha mamma her som backup i ukesvis før fødselen... Tror vi kommer til å spørre fadderne til knerten og/eller ei som ofte sitter barnevakt for ham. Eneste "ulempen" med henne er at hun jobber turnus, og det passer jo kanskje ikke med hva lille i magen har tenkt... Men det er kanskje uansett lurt å ha to stk å spørre; vi kan jo ikke vente at folk ikke legger planer i ukesvis i tilfelle jeg skulle finne på å føde. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal føde på Rikshospitalet og fikk nettopp beskjed om at de ikke har lystgass der lengre! What? :huh:  Andre som også må klare seg uten?

Endret av Tyras
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, syns det var veldig merkelig! Årsaken til at de hadde sluttet var fordi det ble så miljøskadelig for de som jobbet oppi dette konstant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke lystgass på Ullevål heller nei, dit skal jeg. Siden dette er mitt første barn, så vet jeg ikke hvordan det hadde vært med (eller uten) :) hva tenker dere om smertelindring da? Jeg skal på sånn fødselsforberedende kurs snart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Babyfin:)

Kanskje litt tidlig å spørre (ihvertfall for min del! :P), men dere som har barn fra før; har dere tenkt på hvem som skal være barnevakt når det hele starter? Alle våre foreldre bor 5t unna og det er ikke aktuelt å ha mamma her som backup i ukesvis før fødselen... Tror vi kommer til å spørre fadderne til knerten og/eller ei som ofte sitter barnevakt for ham. Eneste "ulempen" med henne er at hun jobber turnus, og det passer jo kanskje ikke med hva lille i magen har tenkt... Men det er kanskje uansett lurt å ha to stk å spørre; vi kan jo ikke vente at folk ikke legger planer i ukesvis i tilfelle jeg skulle finne på å føde. ;)

Her er det mange som har satt seg opp på ringelisten for hvem som kan komme eller hvor vi skal slippe han av:) Vi er forberedt på kjapp fødsel så mye mulig han må bli med på turen til sykehuset og bli hentet der, av den som tar telefon og kan hehe:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette går fort :) har gleder meg hele graviditeten, men i går fikk jeg plutselig angst. Angst for at det bare er tre måneder igjen, for at det er så mye ansvar og for fødselen. Jeg er ikke redd for selve fødselen, men det at man ikke kan planlegge når det skjer og hvor lenge man blir på sykehuset stresser meg av en eller annen grunn. Sikkert mye hormoner også? Har dere kjent på noe sånt?

Jeg tror jeg egentlig synes alt går alt for fort jeg! Synes plutselig at det er alt for kort tid igjen!! Kan kanskje ha sammenheng med at jeg har et veldig bra svangerskap uten noen plager.. Men når det er sagt så gruer jeg meg en del til fødselen-lurer på hvor lang tid det vil ta, hvor ille smertene er/hvordan takler jeg dem, tenker litt på at det kanskje kan skje noe galt under fødselen, gruer meg til å være sår og blø nedentil etter fødsel osv... Huff, er dette vanlig eller kan dette karakteriseres som fødselsangst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vell de fleste av oss lurer på hvordan fødselen blir :) Kan ikke si at jeg har tenkt så mye på det enda, men hender det dukker opp noen tanker i ny og ne... Tenker mest at jeg tar det som det kommer :)

 

Ålesund sykehus har ikke lystgass lengre de heller tror jeg... Men som det ble sagt lengre oppe, hvis vi ikke vet hva det er, og ikke har brukt det før, så kan vi heller ikke savne det :P

 

Mødrekvote, fedrekvote, fellesperiode! Jeg blir gal! Men tror jeg har funnet ut av det nå :P De er veldig greie på jobb, og skriver ut alt vi trenger, og hjelper til med å fylle ut det meste :) Så nå har jeg fylt ut siste rest, samtidig som jeg har sittet på nav.no og lest meg frem, for å få info'en inn med t-skjei! xD Blir å ta med seg papirene på jobb i morgen og spørre om jeg har gjort det rett :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner på det samme Morell83 og Stjerne89, spesielt det du sier Morell83. Tror det er vanlig, men kommer vel an på hvor mye det stresser. Tenker at det er viktig å snakke med jordmor om dette og dra på foreldreforbredende kurs på sykehuset hvis de tilbyr dette. Er nok ganske vanlig å stresse med fødsel når man er førstegangsfødende. To og en halv mnd. til termin her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er jo egentlig 2.gangs, men vet ikke hva jeg går i møte ang fødsel. Hva gjør jeg hvis den starter hjemme?? -Ha'kke peiling! Men jm har satt av en klokketime neste gang, så vi skal snakke om det. Føler meg like grønn som en førstegangs... Kanskje jeg får noe ekstra oppfølging på sykehusey, vi får se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vell de fleste av oss lurer på hvordan fødselen blir :) Kan ikke si at jeg har tenkt så mye på det enda, men hender det dukker opp noen tanker i ny og ne... Tenker mest at jeg tar det som det kommer :)

 

Ålesund sykehus har ikke lystgass lengre de heller tror jeg... Men som det ble sagt lengre oppe, hvis vi ikke vet hva det er, og ikke har brukt det før, så kan vi heller ikke savne det :P

 

Mødrekvote, fedrekvote, fellesperiode! Jeg blir gal! Men tror jeg har funnet ut av det nå :P De er veldig greie på jobb, og skriver ut alt vi trenger, og hjelper til med å fylle ut det meste :) Så nå har jeg fylt ut siste rest, samtidig som jeg har sittet på nav.no og lest meg frem, for å få info'en inn med t-skjei! xD Blir å ta med seg papirene på jobb i morgen og spørre om jeg har gjort det rett :P

Haha ja jeg stresset meg halvt i hjel med alle papirene som skulle inn til foreldrepenge søknaden til nav! Vet ikke hvor mange ganger jeg kom på jobb og måtte spørre om jeg i det hele tatt var inne på den rette tanken. Stakkar sambo som fikk hele frustrasjonen ut på ham :P Ble noen sinte kvelder, men med utrolig dårlig samvittighet etterpå siden det ikke var hans skyld at jeg stresset :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere søkt foreldrepenger allerede? Jeg har forstått det slik at man ikke bør søke før ca. 6 uker før man går ut i permisjon. Ellers må man sende inn oppdaterte opplysninger på nytt når permisjonen nærmer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bør vell igrunn søke fortest mulig har jeg fått med meg, men fikk ikke søke tidligere fra jobb :P Noen plasser er nav utrolig treige med søknadene, så det er en fordel å være tidlig ute har jeg hørt, så man får penger når man trenger dem :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"NAV kan bare behandle søknadene hvis du har dokumentert arbeidsforhold og inntekt tett opp til stønadsperioden. Hvis du søker for tidlig, må du dokumentere dette en gang til. For tiden er saksbehandlingstiden omtrent seks uker." Trodde også man måtte søke tidligst mulig først, men så står dette på navs hjemmeside.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt om plasser der det har tatt 3 mnd!... Får ikke sendt avgårde papirene uansett før neste uke, mangler terminbekreftelse, og den får jeg på mandag av legen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jenter!

 

Jeg er egentlig desember. Har akkurat gjort ferdig permpapirer. Så her kommer mine tips. Det er litt masete med hele papirarbeidet, og selv om jeg føler meg ganske ok på å kunne orientere meg så er det litt vanskelig å forstå språket til NAV og hvilke regler dom gjelder... Er tredje barnet så begynner å bli litt oppdatert nå. He he. Like hat å fylle ut hver gang!!! Men nå er jeg endelig ferdig!!! :-)

 

 

Det er 10 ukers behandlingstid i Oslo så dersom man ikke får lønn utbetalt av arbeidsgiver men av NAV så er det lurt å sende inn papirer før dette. Ellers står man uten lønn en periode.

 

Har man bodd i Norge og skal hovedsakelig bo i Norge i permisjonstiden (ferieturer er ok så lenge man ikke flytter ut) så må man fylle ut 1. søknad om fødselspermisjon- skjema, 2. event skjema om fleksibelt uttak (hvis du skal utsette permen noe feks ha ferie eller gradert uttak). Du må sende inn to ting ekstra: 3. bekreftelse fra lege på termin og 4. arbeidsgiver må sende inn et skjema som sier hvor mye du har tjent og at du har jobbet/ vært ansatt de siste ti mnd (sykemeldt blir fremdeles regnet som dette så lenge du har fått lønn). 5. Husk forsider på de to skjemaene til NAV (er et ark for hver hvor det står hvilket skjema du sender inn, ditt personnr og du må skrive under). Må altså ha en for hvert skjema.

 

Far må sende inn forside (med sitt personnr) og søknad om permisjon + arbeidsgiver bekrefte på samme måte som for mor (har jobbet og hvor mye tjent). Eget skjema som de fyller ut som sagt.

 

Du kan ettersende terminpapiret om du ikke er langt nok for å få det enda. Du får ikke endelige datoer for perm før etter du har fått. Føder du før tiden vil permen krympe tilsvarende (må ha perm fra tre uker før fødsel). Men det gjør NAV automatisk så du trenger ikke tenke så mye på.

 

Andre tips;

Hvis dere ønsker så kan dere ta ut ulønnet permisjon etter barseltiden er over Even far kan ta ulønnet perm mens mor har perm og omvendt hvis dere planlegger å reise bort sammen i noen uker. Dere har ikke lov til å stoppe permisjon for å kun ta ulønnet perm. Så enten må dere ta den til slutt eller når den andre har perm. NB! Hvis far tar mer perm enn fedrekvoten så kan ikke mor ta ulønnet perm i hans uker (idiotregel! Men sånn er det nå en gang).

 

Kan være ok å vite om ulønnet perm siden vi ikke kommer inn under ordinært barnehageopptak. Man har altså rett på å ta ut et år men får da selvsagt ikke lønn.

 

Ellers kan man ta ut ferie for å strekke permen. Du kan ta ut ferie og utsette perm men husk da å fylle ut skjemaet jeg skriver om over (fleksibelt uttak). Arbgiver skal signere på dette (altså ferien er avtalt).

 

80 vs 100% lønn under perm. Rent økonomisk så får man mer utbetalt ved å ta 100% lønn i 49 uker + 10 uker uten lønn. Alternativet er 80% lønn i 59 uker. Hvis far tjener mer enn mor så øker forskjellen på hva man får i de to alternativene. For oss har det tidligere vært mellom 30-50 000 kr. Men hi har høye lønninger og får dekket differansen fra arbgiver e våre. NAV betaler kun opp til et tak. Ulempen med å ta 100% betaling er: 1. Må spare opp selv til de periodene man er uten lønn 2. Hvis man blir syk så kan man miste rett på sykepenger for en periode (hvis lengre enn 3 uker sammenhengende ulønnet perm så må man søke for å få 65% av sykepenger utbetalt). Etter å ha jobbet i ti uker har man tjent opp dette. Er spesielt kjipt om man blir syk akkurat i det man skal til å jobbe igjen. For da får man ikke lønn 3. Lønnsøkning; hvis man tar mye ulønnet perm i stedenfor 80% så vil man kunne gå glipp av lønnsøkningen man event får i de mnd (dvs at regnestykket på differansen mellom 80 og 100% lønn blir noe dårligere: avhengig av hva man Event mister av lønnsøkning i de aktuelle mnd). Er jobben usikker så kan det kanskje være lurt å ta 80% pga sykepenger. Ellers er det ofte gunstig å ta høyeste lønn (altså 100% + ulønnet perm).

 

Håper det var til hjelp for noen. Har dratt meg mye i håret selv når jeg har sittet med excelark for å få alle hensyn og regler til å gå opp. He he. :-)

 

Ps: søknaden og vedleggene kan både sendes elektronisk eller de kan sendes i papirform. Pass på å ha kode til NAV for å komme inn (sikkert system). Tar jo også litt tid å fikse om du ikke har det klart.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste akkurat det med arbgivers skjema. Ja, det må sendes etter en gitt dato. Samme med terminpapiret men det kan bare ettersendes. Må ikke sendes sammen med selve søknaden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...