Gå til innhold

Lurer angående prøving og barnehagefristen... Noen som lar seg påvirke?

Anbefalte innlegg

For det lurer jeg på, om noen prøvere lar styre av dette?
For da må en jo bli gravid innen utgangen av november isåfall.

Jeg skulle ønske jeg kunne si at vi kommer til å prøve uansett, barnehageplass eller ikke.... 
Åå, så veldig ville jeg det, men her må vi kaste inn årene på prøvingen hvis det ikke klaffer ut november.
Vi har rett og slett ikke mulighet til å stå uten barnehageplass.
Vi bor i en by hvor en overhodet ikke får plass om barnet er født etter 1september.
Og vi ønsker virkelig å prøve å holde hverdagen på et minimums -stress-nivå.
Og da hadde det vært der beste å hatt ungene i samme barnehage og ikke foholde seg til flere.
Det har vi gjort før, og det var kaos, ikke godt for noe.

Så vi lar oss styre veldig av dette.

Blir det ikke noe spire ut utgangen av november, så venter vi til våren med prøvingen.
Dessverre så må det bli slik for oss, og det er overhodet ikke det at vi ikke ønsker oss barnet nok, men med 3 barn fra før, så må en ta hensyn.
En må vite grensene sine.

Skulle virkelig ønske at disse barnehagefristene snart var et avsluttet kapittel, det skaper så mye trøbbel for folk, fødeavdelinger med fødebom i verste ferietid med masse ukjente vikarer osv...

Så jeg bare lurer om det bare er oss...

Fortsetter under...

Vi er prøvene og avtalen er at vi slutter å prøve hvis det ikke klaffer før utgangen av november. Rett og slett fordi det blir økonomisk vanskelig å leve på en inntekt etter endt permisjon.

Synes det er utrolig synd, men ja..sånn er det.

Blir liksom ekstra stress rundt prøvingen med denne "ekstra tidsfristen". :(

Anonymous poster hash: ccb10...7ed

Nei, her må vi bare kjøre på og ikke la sjansen gå fra oss! Vel er vi bare 30 år og kunne sikkert ventet noen mnd til eller fra, men vi føler virkelig at vi må komme i gang å få førstemann nå. Har jo prøvd i snart 1 år alt, med en MA på veien vel og merke!

Anonymous poster hash: c5aca...687

Bryr meg ikke om dette, da jeg har en mor som jobber mindre nå enn før og en pappa som er pensjonist samboeren min jobber skift så det blir alltid en løsning om jeg skulle bli gravid.

Dette er noe som er diskutert, så det er ikke slik at jeg ut av det blå regner med att mine foreldre skal stille opp

Vi i utgangspunktet sa at vi skulle kun prøve å få jan-aug barn. Men vi er nå i 7 pp, og funnet ut at vi for blaffen i hele pausen. Gidder ikke å evt måtte prøve i flere år fordi vi ikke klarer det iløpet av de mnd. Og vi får evt ta det som det kommer. Finnes dagmammaer eller familiebarnehager om det ikke blir barnehageplass. Evt så får vi leve litt økonomisk trangt den tiden barnet ikke får plass. Jeg har en positiv holdning til det hele, men forstår absolutt de som stopper prøvingen den tiden. Jeg bare klarer ikke :P

Annonse

Vi valgte å ikke stresse med barnehagefrister i tillegg til alt det andre tankekjøret som prøverperioden fører med seg.. Etter å ha mistet et lite hjerte underveis var det revnende likegyldig når på året spira satt - den ville være like velkommen selv om det kanskje ble litt upraktisk. Venter nå desemberbaby og satser på at ting ordner seg likevel. Går omså ned i stilling for en periode frem til bhg-plass er i orden hvis det blir nødvendig - bonus med ekstra tid sammen med mini! :)

Jeg er helt sikker på at det finnes mange løsninger om en får barn utenom barnehagefristen.
Vi kan nok alle klare å finne en løsning om en trenger det.
Noen har sikkert en løsning på å få hverdagen til å gå rundt når den tid kommer, allerede nå i prøveperioden, og det løser nok en floke det.
Jeg er helt sikker på det.

Men, for oss blir det et men her. Og det er at det er og blir styr.
Og jeg/vi vil om mulig prøve å lage minst mulig styr rundt det.
Hverdagen altså.

Noen kan gå ned i stilling, noen kan ta ulønnet permisjon, noen har foreldre som kan hjelpe, noen finner dagmamma, noen slutter i jobben, noen har venner de kan benytte.
Det finnes så mange alternativer, men ikke for oss.
Vi kan ikke gjøre noe av det jeg nevnte over, jeg har prøvd, vi hadde 4 mndr uten barnehage når minsten ble født, så jeg undersøkte, og prøvde å finne løsninger.
Løsningen vi kom fram til var at jeg jobbet 50%natt og tok meg av barnet når jeg kom hjem, så det ble ikke søvn etter nattevakt.
Det var den beste løsningen, den eneste vi fant i vår kommune,for det var ingen ledige dagmammer, det var ikke mulighet til barnehageplass før tiden, jeg kunne overhodet ikke gå hjemme ulønnet og da heller ikke faren, jeg har ingen familie å ta av, og venner kunne heller ikke hjelpe.
Så da ble det løsningen.

Det er en løsning nå også, om det hadde blitt til at vi fortsatte prøvingen.
Men det var så lite opptimalt, at vi heller ønsker å vente.
Hvis det ikke klaffer i år, og heller ikke neste år, så kan det nok være at vi prøver i de "ugunstige" perioden også, at det betyr mindre.

Men akkurat nå ar vi friskt i minne hvor styr det var SLEV med født innfor fristen, og da uten barnehageplass i 4 mndr.

Så 1 år sånn er ikke aktuelt, det styret ønsker jeg ikke over lengre tid.
Men skulle så gjerne ønske det ikke betydde noe, at det bare var til å kjøre på, men det betyr så vedig mye for oss. For hverdagen, for familien.

Så fingrene krysses for at det blir klaff FØR fristen :)

Jeg må innrømme at tanken stresser meg litt, for planen er å ta pause etter november, men det er noe jeg ikke har lyst til. I likhet mer TS så bor vi også i en (stor) by, og får man ikke barnehageplass med det første er det jo naturlig at jeg tar ulønnet permisjon siden sambo tjener dobbelt så mye som meg. Og tanken på at jeg ikke skal ha inntekt og er nødt å be sambo om penger - det er ikke en tanke jeg er komfortabel med.

Har tenkt tanken, men har egentlig ikke så mye med bhg fristen å gjøre..... Første mann er født i november og husker at jeg syns det var en tung tid å få baby på, mørkt og kaldt og mye innesitting.... nå var jo alt også nytt for meg den gangen og opplevelsen av å få et juni barn som nr to var mye lettere..... Men veit egentlig ikke om jeg skal gidde å bry meg, selv om jeg egentlig ikke ville ha oktober, november eller desember baby.....

Lot oss ikke styre av det. Førstemann ble født i mars, så vi sto uten barnehageplass i over et halvt år (og ulønnet permisjon, da permisjonen er over ei stund før de er 1 år). Men kjenner jeg er veldig glad for at nestemann kommer i juni! Både økonomisk, og psykisk for min del. Jeg ble utrolig sliten av å "bare gå hjemme" med barnet. Men det var helt tilfeldig ;-) 

Anonymous poster hash: a1af2...04e

I utgangspunktet tok vi hensyn til det; for fem år siden da vi sluttet på prevensjon. Men etter mange ufrivillige aborter i løpet av disse årene, så kunne jeg ikke brydd meg mindre om barnet kommer etter barnehageopptaket. Vi får bare prioritere eventuelt. Men for andre "normale" mennesker som kan planlegge, så er det kanskje fornuftig å planlegge etter opptaket. Selv om jeg ikke er en av dem :) 

Her tar jeg ingen hensyn, barnet er like velkommen uansett når det er født ❤ Ønsker uansett å gå hjemme eller jobbe redusert når barnet er ett år så null problem her 😊 Har allerede begynt å spare penger 😊

Annonse

Ja, ja, ja. Vi lar oss veldig påvirke. Førstemann ble født i februar og for et hodebry det skapte. Strekke, vri og vende for å få "passebarn-regnestykke" til å gå opp. Og ikke fikk vi noen av våre barnehageønsker når august endelig kom. Så vi tør ikke å ta sjangsen. Aller helst kunne jeg tenke meg april/mai unge, men det toget er jo gått for i år ;-)

Joda, vi lar oss påvirke. Passer dårlig med barn som ikke får bhg-plass. Det hadde blitt nedprioritert dersom jeg var sliter. Har blitt gravid i 1pp med de eldste. Forventer ikke det denne gang, det er noen år siden sist. Teit regel.

Ikke noe jeg tenker på. 

Men nå er jeg også enslig prøver, og blir nok å benytte meg av overgangsstønad etter permisjon, da jeg ikke ønsker å sende barnet i barnehage så veldig tidlig. Ønsker mest mulig tid til å oppdra barnet selv før jeg "overlater" den oppgaven til staten, og kun har noen usle få timer igjen på ettermiddagen sammen med barnet mitt.

Anonymous poster hash: b420a...b16

Selvsagt tenker vi på det. Nå ser det imidlertid ut til at vi ikke kan styre så mye av dette, så vi kommer til å fortsette også etter november. Alder er en enda viktigere faktor en bhg. 

Anonymous poster hash: c0800...221

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...