Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2014 #1 Skrevet 1. oktober 2014 Vi er i den situasjonen at vi har hvert vært barn og et sammen. Jeg kommer fra en nokså rik familie, mannen min fra en familie med helt gjennomsnittlig økonomi. Jeg kommer til å arve mye verdier, deriblant eiendommer som genererer en pen inntekt. En del av arven er organisert som en stiftelse som tilhører slekten, og som sikrer at den ikke går ut av familiens eie. Min stedatter har plutselig skjønt at hun ikke vil arve meg på lik linje som sin bror og stesøster og har begynt å lage en del oppstyr om det hun opplever som urettferdigheten i dette. Min mann ønsker nå å forfordele sine to barn, siden vårt felles barn likevel vil være økonomisk sikret gjennom arv via min familie. Jeg synes ikke det går an å forskjellsbehandle barna sine på den måten og hele situasjonen begynner å bli betent. Hva bør man gjøre? Anonymous poster hash: 4cb61...656
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2014 #2 Skrevet 1. oktober 2014 Ettersom det er ganske store summer involvert har du også mulighet til å påvirke mye ved testamente. Det er ikke noe problem å sørge for at alle barna får omtrent like mye. Anonymous poster hash: 11706...19e
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2014 #3 Skrevet 1. oktober 2014 Ettersom det er ganske store summer involvert har du også mulighet til å påvirke mye ved testamente. Det er ikke noe problem å sørge for at alle barna får omtrent like mye. Anonymous poster hash: 11706...19e Jeg kan ikke endre stiftelser. Mitt stebarn vil selvsagt arve noe etter meg, men slett ikke de samme summene som mine egne barn. Anonymous poster hash: 4cb61...656
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2014 #4 Skrevet 1. oktober 2014 Ettersom det er ganske store summer involvert har du også mulighet til å påvirke mye ved testamente. Det er ikke noe problem å sørge for at alle barna får omtrent like mye. Anonymous poster hash: 11706...19e Jeg kan ikke endre stiftelser. Mitt stebarn vil selvsagt arve noe etter meg, men slett ikke de samme summene som mine egne barn. Anonymous poster hash: 4cb61...656 Hvordan fungerer stiftelsen da? Årlige utbetalinger til alle arvinger? Vedtektene for en stiftelse kan også endres. Den delen av arven som ikke er stiftelse kan du i hvertfall uten problemer føre over på henne eller du kan testamentere til henne alt utenom pliktdelsarven. Anonymous poster hash: 11706...19e
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2014 #5 Skrevet 1. oktober 2014 Ettersom det er ganske store summer involvert har du også mulighet til å påvirke mye ved testamente. Det er ikke noe problem å sørge for at alle barna får omtrent like mye. Anonymous poster hash: 11706...19e Jeg kan ikke endre stiftelser. Mitt stebarn vil selvsagt arve noe etter meg, men slett ikke de samme summene som mine egne barn. Anonymous poster hash: 4cb61...656 Du kan ikke endre stiftelsen på egenhånd, men stiftelsens styre kan det. Det å modernisere vedtektene slik at de passer bedre med dagens familiemønster er ikke uvanlig. Anonymous poster hash: 11706...19e
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2014 #6 Skrevet 1. oktober 2014 Jeg skjønner mannen din godt, og hadde sikkert gjort det samme selv. Hvorfor er det et problem, ettersom deres felles barn uansett vil få mer enn nok? Anonymous poster hash: 65671...d57
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2014 #7 Skrevet 1. oktober 2014 Om han gjør det bør han nok være klar over at det kan skape dårlig stemning blant hans barn og mellom barnet som ikke får noe fra sin far og faren. Dårlig ide. Ellers forstår jeg ikke hvorfor alle mener HI skal gi bort sin arv til ett stebarn? Anonymous poster hash: efa2e...86d
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2014 #8 Skrevet 1. oktober 2014 En del av min familie er ikke norsk. Store verdier er knyttet opp til utlandet. Blodsbånd står mye sterkere der, enn her. Det vil aldri la seg gjøre å fremtvinge endringer for å inkludere ikke-slekt i styrer, stiftelse og bedrift. Min stedatter vil aldri få noe i nærheten av det bror og stesøster vil få, helt uavhengig av hva jeg vil. Det jeg ikke skjønner er hvorfor en forelder vil forfordele barna sine? Og lar det seg i det hele tatt gjøre med norsk arvelov? Anonymous poster hash: 4cb61...656
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2014 #9 Skrevet 1. oktober 2014 En del av min familie er ikke norsk. Store verdier er knyttet opp til utlandet. Blodsbånd står mye sterkere der, enn her. Det vil aldri la seg gjøre å fremtvinge endringer for å inkludere ikke-slekt i styrer, stiftelse og bedrift. Min stedatter vil aldri få noe i nærheten av det bror og stesøster vil få, helt uavhengig av hva jeg vil. Det jeg ikke skjønner er hvorfor en forelder vil forfordele barna sine? Og lar det seg i det hele tatt gjøre med norsk arvelov? Anonymous poster hash: 4cb61...656 Han må da gi bort alle verdier mens han fortsatt er i live. Etter sin død følger det arveloven. Anonymous poster hash: efa2e...86d
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2014 #10 Skrevet 1. oktober 2014 En del av min familie er ikke norsk. Store verdier er knyttet opp til utlandet. Blodsbånd står mye sterkere der, enn her. Det vil aldri la seg gjøre å fremtvinge endringer for å inkludere ikke-slekt i styrer, stiftelse og bedrift. Min stedatter vil aldri få noe i nærheten av det bror og stesøster vil få, helt uavhengig av hva jeg vil. Det jeg ikke skjønner er hvorfor en forelder vil forfordele barna sine? Og lar det seg i det hele tatt gjøre med norsk arvelov? Anonymous poster hash: 4cb61...656 Han må da gi bort alle verdier mens han fortsatt er i live. Etter sin død følger det arveloven. Anonymous poster hash: efa2e...86d Kan ikke det åpne for søksmål arvingene i mellom? Eller gjelder det kun dødsdisposisjoner? Anonymous poster hash: 4cb61...656
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2014 #11 Skrevet 1. oktober 2014 Dette må jo være kødd? Mener du virkelig at det er urettferdig at din mann ønsker å gjøre forskjellen mellom sine barn litt mindre? ?? Jeg håper inderlig at du tuller! Anonymous poster hash: 8a1a8...21f
HvittHus Skrevet 1. oktober 2014 #12 Skrevet 1. oktober 2014 Når så unge mennesker begynner å spekulere i arv som ligger langt fram i tiden, da kjenner jeg at jeg blir opprørt og uvel. Far kan testamentere bort overskytende utover pliktdelsarven til et barn, men da risikerer han også at de barna som blir forfordelt, mister respekt for sin far.
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2014 #13 Skrevet 1. oktober 2014 Dette må jo være kødd? Mener du virkelig at det er urettferdig at din mann ønsker å gjøre forskjellen mellom sine barn litt mindre? ?? Jeg håper inderlig at du tuller! Anonymous poster hash: 8a1a8...21f Jeg bekymrer meg for forholdet søsknene i mellom, og mellom far og barn dersom far forskjellsbehandler dem. Er det virkelig rart? Anonymous poster hash: 4cb61...656
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2014 #14 Skrevet 1. oktober 2014 Hun høres bortskjemt ut! Ville aldri gått med på det mannen din foreslår. Det er mye som ikke er rettferdig her i verden.... Anonymous poster hash: 9d231...0f2
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2014 #15 Skrevet 1. oktober 2014 En del av min familie er ikke norsk. Store verdier er knyttet opp til utlandet. Blodsbånd står mye sterkere der, enn her. Det vil aldri la seg gjøre å fremtvinge endringer for å inkludere ikke-slekt i styrer, stiftelse og bedrift. Min stedatter vil aldri få noe i nærheten av det bror og stesøster vil få, helt uavhengig av hva jeg vil. Det jeg ikke skjønner er hvorfor en forelder vil forfordele barna sine? Og lar det seg i det hele tatt gjøre med norsk arvelov? Anonymous poster hash: 4cb61...656 Du sier det jo selv i setningen rett før: Nettopp fordi hun aldri vil få i nærheten av det de andre får, så ønsker han å gi henne mest mulig. Helt logisk og fullt forståelig! Anonymous poster hash: 65671...d57
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2014 #16 Skrevet 1. oktober 2014 Hun høres bortskjemt ut! Ville aldri gått med på det mannen din foreslår. Det er mye som ikke er rettferdig her i verden.... Anonymous poster hash: 9d231...0f2 Det er ikke opp til henne å "gå med på" eller ikke, han bestemmer selv over den delen av sin arv som han har lov til å testamentere. Anonymous poster hash: 65671...d57
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2014 #17 Skrevet 1. oktober 2014 Dette må jo være kødd? Mener du virkelig at det er urettferdig at din mann ønsker å gjøre forskjellen mellom sine barn litt mindre? ?? Jeg håper inderlig at du tuller! Anonymous poster hash: 8a1a8...21f Jeg bekymrer meg for forholdet søsknene i mellom, og mellom far og barn dersom far forskjellsbehandler dem. Er det virkelig rart? Anonymous poster hash: 4cb61...656 Det er jo bare å forklare til dem når den tid kommer.. det vil jo en hver voksen person forstå. Selv får jeg mindre penger enn min søster av mine foreldre, da jeg klarer meg selv, mens hun er alene med to barn. Det er jo helt rettferdig. Det hadde jo vært feil om vi skulle fått like mye! Anonymous poster hash: 8a1a8...21f
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2014 #18 Skrevet 1. oktober 2014 Når så unge mennesker begynner å spekulere i arv som ligger langt fram i tiden, da kjenner jeg at jeg blir opprørt og uvel. Far kan testamentere bort overskytende utover pliktdelsarven til et barn, men da risikerer han også at de barna som blir forfordelt, mister respekt for sin far. Jeg skriver det på kontoen "hormonell og sjalu tenåring". Oppførselen har likevel satt noen problemstillinger på dagsordenen. Utfordringer jeg ikke hadde reflektert noe særlig over. Anonymous poster hash: 4cb61...656
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2014 #19 Skrevet 1. oktober 2014 Hun høres bortskjemt ut! Ville aldri gått med på det mannen din foreslår. Det er mye som ikke er rettferdig her i verden.... Anonymous poster hash: 9d231...0f2 Det er ikke opp til henne å "gå med på" eller ikke, han bestemmer selv over den delen av sin arv som han har lov til å testamentere. Anonymous poster hash: 65671...d57 Men det er hun som "smeller i dørene". Dårlig gjort av far! Anonymous poster hash: 9d231...0f2
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2014 #20 Skrevet 1. oktober 2014 Stedatteren din arver både sin mor og sin far, det er ikke rettferdig ovenfor dine barn at hun skal arve deg i tillegg. Det er sånn livet er rett og slett. Om hun blir sur og la det gå ut over forholdet til søsknene sine synes jeg det er smålig. Når det er sagt ville jeg vurdert muligheten for å si det som det er, at pga dette vil dere hjelpe henne med å kjøpe leilighet f.eks. Hvis dere har mulighet til å gi henne egenkapitalen f.eks synes jeg det er veldig raust. Anonymous poster hash: 4ad85...06f
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2014 #21 Skrevet 1. oktober 2014 La de som naturlig skal arve arve! Ikke begynn å skjevfordele. Det er kanskje "urettferdig" i den forstand at noen får mer enn andre, men sånn er det dessverre bare. At far skal forskjellsbehandle barna kommer neppe til å føre noe godt med seg! Hvis barna er voksen ved et evt arveoppgjør så kan jo dere kanskje drøfte det med barna når den tid kommer, om de som arver mye fra en side er villig til å gi fra seg arv til fordel for søsken som ikke arver like mye, kanskje? Men jeg synes det høres farlig ut å gjøre det uten å inkludere barna. Anonymous poster hash: 76302...86d
Nyttårs barn Skrevet 1. oktober 2014 #22 Skrevet 1. oktober 2014 Dette må du ikke gå med på HI. Dette barnet vil jo arve sin egen mor også. Det er slik at hvor mye vi arver er svært forskjellig og slik er det bare. Når det er sagt så synes jeg godt at dere kan hjelpe stedatteren din noe ekstra når hun skal etablere seg, slik at forskjellen ikke blir så synlig. Far kan jo også selv velge hvordan han vil fordele sin del av deres samlede formue. Hvis dere sitter med mye i verdi kan han jo velge å skjevfordele noe
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2014 #23 Skrevet 1. oktober 2014 Jeg blir overrasket over at flere mener at det er greit at far i praksis gjør ett av sine barn arveløse. Eller at jeg skal gi arv til stedatteren min på bekostning av egne barn, også dersom far forfordeler vårt felles barn. Dette er liksom rettferdig? Dette mener folk helt uten å vite hvordan forholdene er på stedatteren min sin morsside. Anonymous poster hash: 4cb61...656
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2014 #24 Skrevet 1. oktober 2014 Hun har ingen rett på å arve deg og du og faren lar alle barna arve etter norsk lov så gjør dere ikke noe galt. Hun arver jo sin mor, det fra din familie skal jo til dine barn. Og deres barn skal jo få likt. Dette er ulempen med dine mine og våre desverre. Anonymous poster hash: 47f52...6cc
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2014 #25 Skrevet 1. oktober 2014 Jeg blir overrasket over at flere mener at det er greit at far i praksis gjør ett av sine barn arveløse. Eller at jeg skal gi arv til stedatteren min på bekostning av egne barn, også dersom far forfordeler vårt felles barn. Dette er liksom rettferdig? Dette mener folk helt uten å vite hvordan forholdene er på stedatteren min sin morsside. Anonymous poster hash: 4cb61...656 Nei ikke rettferdig at hun skal få mer enn hun har krav på, hun skal arve sin far og ikke deg og din familie. Og gjør faren deres felles barn arveløs er han ikke smart. Da favoriserer han henne da. Mine foreldre vil at barn eller barnebarn skal arve dem, ikke svigerbarn eller bonusbarnebarn. Og syntes det er greit, vil å at mine barn får alt etter meg og min familie. Å det er rettferdig så bonusbarn ofte har 2 foreldre de arver. Anonymous poster hash: 47f52...6cc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå