Gå til innhold

gutt (5) som får jente (4) til å slikke på tissen og i rompa...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Han har alltid vært etter min datter (kysset, lekt rompe mot rompe og tiss mot tiss). La merke til at han var veldig intens på ho allerede for 2-3 år siden. Jeg har alltid tenkt det som litt uskyldig og bare sagt at "det må dere ikke gjøre" uten å lage noe oppstyr av det..

Nå sier hun at hun måtte gjøre "noe ekkelt" og at han ikke ville leke med hun hvis ikke. Hun brukte ord som "å slikke på tissen og i rompa" og at han "tok tissen sin inn i rumpa" på henne. 

Jeg har ikke lenger oversikt da dette skjer når hun er hos pappaen. Hun sier pappaen "klikka" da hun prøvde å fortelle det. 

Jeg kan ikke utelukke at hun på et tidspunkt har syntes dette var litt spennende, men virker som hun ikke helt vet hvordan hun skal reagere på dette, og at hun liksom bare har gått med på det for å gjøre vennen glad.

Dette har nok eskalert seg over tid og har nok pågått i godt og vel et år hvertfall...

Deres tanker om dette? 

Ikke så vanlig problemstilling akkurat...



Anonymous poster hash: f0721...53b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vanlig nysgjerrighet og doktor-lek er normalt, men å slikke på tissen tenker jeg at gutten har plukket opp et sted. Enten på tv, gjennom media (internett / magasiner) eller opplevd noe selv.

 

Du bør ikke ta dette opp med foreldrene. OM det skulle være noe som skjer i hjemmet så kan det bli enten verre for gutten (at gjerningsmannen truer gutten) eller at foreldrene begynner å undersøke selv for å igjen gjøre ting verre for gutten.

 

Jeg ville spurt litt i barnehagen og ringt barnevernet, anonymt, for råd og veiledning. Det kan være normal adferd for denne gutten (at han bare er ekstremt nysgjerrig og har plukket opp ting og tang) eller at det har skjedd ham noe.



Anonymous poster hash: 3d568...009
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine tanker er at dette ikke er normal oppførsel  det hele tatt og at du/ dere må få gjort noe med det asap og at ditt barn ikke må utsettes for denne gutten mer, samt at gutten bør utredes for hvem vet  hva han har vært utsatt for tidligere/blir utsatt for nå. Barnevern!



Anonymous poster hash: 1592f...df8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine tanker om dette er at det definitivt er utforskende atferd utover det som er normalt, og at her er det noe som skurrer.

Ja - barn er seksuelle vesener. Ja - barn har stor utforskertrang. Ja - doktorleker er helt normalt. Men i den grad du beskriver? Nei.

Dette med å slikke tiss og rumpe, det må gutten ha plukket opp et sted, og det er bekymringsverdig. Kanskje er det så "uskyldig" som at han har fått et glimt på tv eller gjennom dørsprekken til foreldrerommet, i verste fall har han selv blitt utsatt for overgrep.

Uansett er dette et overgrep mot jenta di - hun blir tvunget til å utføre seksuelle handlinger mot sin vilje. Og at pappaen "klikka" når hun fortalte det er ikke bra, det kan sette en stopper for at hun eventuelt forteller mer hvis det skulle skje igjen. Din jobb her er så skåne jenta di. Du må ta en prat med faren, og dere begge må ta dette på alvor!

 

Anonymous poster hash: ed02a...ba3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere må sette dere ned å ta en alvorsprat med begge barna. Om hva som er akseptert og ikke. Man må lære at man holder "privaten" for seg selv- underlivet er privat og skal ikke vises eller tas på av andre. Vil man ta på tissen sin etc, så kan man gjøre det selv inne på rommet sitt. Ingen andre skal ta på hverandres tisser, eller romper. Det er "forbudt". Det er dere voksnes ansvar å sterke opp intimsonene for barna. Grenseløse barn kan faktisk bli seksuelt utagerende allerede i tidlig alder. Ogaå barn er seksuelle vesner og det er ikke noe galt i det - så lenge det ikke går utover andre. Om han har vært frempå på din datter lenge uten at noe er gjort, så er det virkelig på tide at dere har et familieråd allerede i dag. Dere inviterer gutten og hans familie. Nye regler må innføres. Guttens adferd må begrenses og din jente må lære seg hvor hun setter ned foten. Dere snakker til barna i en tone så de forstår ar dette ikke er akseptabel adferd, men uten å bli strenge, sure osv. Faren kan selvsagt ikke klikke. De skal ikke ha dårlig samvittighet for noe. Det kan føre til at de føler skam. Det er de voksne som skal rettlede barna som må ta dette på sin kappe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere må sette dere ned å ta en alvorsprat med begge barna. Om hva som er akseptert og ikke. Man må lære at man holder "privaten" for seg selv- underlivet er privat og skal ikke vises eller tas på av andre. Vil man ta på tissen sin etc, så kan man gjøre det selv inne på rommet sitt. Ingen andre skal ta på hverandres tisser, eller romper. Det er "forbudt". Det er dere voksnes ansvar å sterke opp intimsonene for barna. Grenseløse barn kan faktisk bli seksuelt utagerende allerede i tidlig alder. Ogaå barn er seksuelle vesner og det er ikke noe galt i det - så lenge det ikke går utover andre. Om han har vært frempå på din datter lenge uten at noe er gjort, så er det virkelig på tide at dere har et familieråd allerede i dag. Dere inviterer gutten og hans familie. Nye regler må innføres. Guttens adferd må begrenses og din jente må lære seg hvor hun setter ned foten. Dere snakker til barna i en tone så de forstår ar dette ikke er akseptabel adferd, men uten å bli strenge, sure osv. Faren kan selvsagt ikke klikke. De skal ikke ha dårlig samvittighet for noe. Det kan føre til at de føler skam. Det er de voksne som skal rettlede barna som må ta dette på sin kappe.

 

Dette er gode råd dersom det ikke har skjedd noe med gutten. OM det har skjedd noe med ham så er det svært dårlige råd du kommer med her.

For å være på den sikre siden, både for å trygge din datter, HI, og for å hjelpe gutten dersom noe har skjedd så bør du ta dette opp andre steder før familien hans blir kontaktet.

 

Anonymous poster hash: 3d568...009

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Far til mitt barn mener jeg ikke må "ta helt av" her og at jeg må slappe av. Jeg mener han burde snakke med datteren sin slik at hun tør å komme til han om noe skulle skje. Dette har jo nå vært ignorert altfor lenge skjønner jeg, og det har snarere eskalert seg enn å roe seg. Og jeg er litt redd hun kan ha fått følelsen av oss at det er helt greit at nabogutten ville gjøre dette med henne. 

Snakket med moren til denne gutten, og hun skyldte på noen andre nabobarn. At hun hadde hørt de rope til våre barn at de måtte kysse og klemme. Samtidig erkjente hun at det hadde vært et problem. gutten gikk i barnehagen til datteren min for en stund tilbake, og de hadde da store problemer med nettopp dette. Jeg spurte de om min datter var en pådriver for dette noe de benektet, og i barnehagen er ikke lenger dette et problem. Gutten går der som sagt ikke lenger. Mor forteller at de opplevde bhg som et stort problem og at de hadde skapt store problemer for deres familie.

Jeg har nå ringt helsesøster som skal ringe meg opp… Kanskje får jeg noen gode råd derfra. 

Vil ikke lage noe mer oppstyr enn nødvendig, men ønsker ikke at min datter skal oppleve at hun ikke blir hørt heller, så da er det vel bedre å ta for mye tak i dette enn for lite?

Jeg tenker også veldig på om denne gutten kan ha opplevd noe som gjør at han har disse "interessene"… 

 

hi



Anonymous poster hash: f0721...53b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Far til mitt barn mener jeg ikke må "ta helt av" her og at jeg må slappe av. Jeg mener han burde snakke med datteren sin slik at hun tør å komme til han om noe skulle skje. Dette har jo nå vært ignorert altfor lenge skjønner jeg, og det har snarere eskalert seg enn å roe seg. Og jeg er litt redd hun kan ha fått følelsen av oss at det er helt greit at nabogutten ville gjøre dette med henne.

Snakket med moren til denne gutten, og hun skyldte på noen andre nabobarn. At hun hadde hørt de rope til våre barn at de måtte kysse og klemme. Samtidig erkjente hun at det hadde vært et problem. gutten gikk i barnehagen til datteren min for en stund tilbake, og de hadde da store problemer med nettopp dette. Jeg spurte de om min datter var en pådriver for dette noe de benektet, og i barnehagen er ikke lenger dette et problem. Gutten går der som sagt ikke lenger. Mor forteller at de opplevde bhg som et stort problem og at de hadde skapt store problemer for deres familie.

Jeg har nå ringt helsesøster som skal ringe meg opp… Kanskje får jeg noen gode råd derfra.

Vil ikke lage noe mer oppstyr enn nødvendig, men ønsker ikke at min datter skal oppleve at hun ikke blir hørt heller, så da er det vel bedre å ta for mye tak i dette enn for lite?

Jeg tenker også veldig på om denne gutten kan ha opplevd noe som gjør at han har disse "interessene"…

 

hi

 

Anonymous poster hash: f0721...53b

Det er bedre å gjøre for mye enn for lite ja. Jeg hadde ikke stolt alt for mye på det moren sier. Det kan hende hun er helt ærlig, men det kan hende hun ikke er det. Det vet man jo ikke. Det kan også ha skjedd ting som hun ikke vet om. Gutten kan ha vært utsatt for far, onkel, bestefar, nær familievenn eller bestemor eller tante for den saks skyld. Men tiss i rompa får meg jo til å tenke på en mann.. Ikke la dette gå uten å melde fra...

 

Anonymous poster hash: 2279b...d62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde kontaktet helsestasjon og/eller barnevernet for råd og veiledning

jeg venter på tlf fra helsesøster og regner med de kanskje tar det videre til BV om nødvendig?

 

hi

 

Anonymous poster hash: f0721...53b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Jeg hadde kontaktet helsestasjon og/eller barnevernet for råd og veiledning

jeg venter på tlf fra helsesøster og regner med de kanskje tar det videre til BV om nødvendig?

 

hi

 

Anonymous poster hash: f0721...53b

Ikke regn med det. Det er nok av historier om barn som har blitt mishandlet, men alle de voksne som har hatt mistanke tenker at noen andre melder fra. Bedre med to bekymringsmeldinger enn ingen.

 

Anonymous poster hash: 2279b...d62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

Jeg hadde kontaktet helsestasjon og/eller barnevernet for råd og veiledning

jeg venter på tlf fra helsesøster og regner med de kanskje tar det videre til BV om nødvendig?

 

hi

 

Anonymous poster hash: f0721...53b

Ikke regn med det. Det er nok av historier om barn som har blitt mishandlet, men alle de voksne som har hatt mistanke tenker at noen andre melder fra. Bedre med to bekymringsmeldinger enn ingen.

 

Anonymous poster hash: 2279b...d62

Jeg er faktisk enig. Selv om jeg selv ikke er sånn kjempefan av bv i en kommune er jeg fan av bv som instans. Ville ringt bv også men jeg ville tatt det etter samtalen med helsesøster.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg pleier heller ikke å rope om barnevernet, men her er det noe som skurrer veldig. Du må beskytte datteren din og samtidig få avklart om gutten er utsatt for misbruk, det beste er faktisk å kontakte barnevernet. Om det så ikke var tilfelle, trenger foreldrene tydeligvis veiledning når det gjelder å styre barnets nygsjerrighet og interesse for sex.

 

Vet ikke hvor vanskelig det er, men jeg ville nok begrenset kontakten mellom datteren din og gutten dersom det ikke er voksne til stedet (underforstått, var det min datter ville hun ikke fått lekt med gutten uten at jeg var i rommet).

 

Vi drev med ganske intenst utforskning som barn, men så konkrete "voksne" handlinger tenkte jeg ikke på en gang.

 

Anonymous poster hash: 679fe...1d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg hadde gitt beskjed til personalet i bhg også fikk de ta det videre. Ellers hadde sagt til jenta mi at neste gang denne gutten tvang henne til å gjøre ting hun ikke vil så skal hun si fra til en voksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg hadde gitt beskjed til personalet i bhg også fikk de ta det videre. Ellers hadde sagt til jenta mi at neste gang denne gutten tvang henne til å gjøre ting hun ikke vil så skal hun si fra til en voksen.

Nå ser jeg at du ikke har skrevet at dette skjedde i bhg, så da er jo helsesøster/barnevern et godt forslag. Eller hvorfor ikke ta det opp med guttens foreldre?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var noe slikt i datteren min sin bhg. De ansatte hadde ikke vært borti det, men de snakket med proffisjonelle som sa det var normalt.

Kanskje ikke heldig at disse er mye alene når gutten har slik adferd. Så jeg ville ha pratet med begge, inkl foreldre til gutten, og kommet fram med en plan slik at de aldri var alene. Gutten er mer utforskende, og ganske tidlig "påen". Dette er ubehagelig for jenta di.

 

Jeg var selv med på forskjellig fra 6-7 års alder, helt normalt.

 

Anonymous poster hash: 3c93a...98f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke nødvendigvis sikkert at han har blitt utsatt for overgrep da. Jeg og to nabogutter holdt på sånn da vi var i 5-7 årsalderen.

 

De slikka på min tiss og jeg sugde på deres. Tiss mot tiss og tiss mot rumpe.

Tiss mot ryggen og tiss mot håret. Prøvde mye forskjellig rart. Puttet fingeren inn i rumpa og skjeden osv.

 

Ingen av oss ble utsatt for overgrep. Vi var vel bare over gjennomsnittet utforskende og interessert i det seksuelle

 

Anonymous poster hash: 7ff0c...00c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i samme situasjon som jenta di. Dette skjedde da jeg var fem seks år, og pågikk over lang tid. Gutten det var snakk om var jevngammel med meg, og han tok initiativet til denne "leken", som var langt mer voksen enn vanlig utforsking. Det var snakk om slikking av hverandre, tungekyss og fingre inn i vagina. I mitt tilfelle var gutten også veldig tydelig på at dette var vår hemmelighet, og måten han la dette fram på gjør at jeg i voksen alder er ganske sikker på at han selv hadde blitt misbrukt. Han ordla seg på en måte som han rett og slett må ha lært et sted.

 

Jeg ble med på "leken", først fordi jeg synes det var spennende, men etterhvert som det utviklet seg og ble mer "alvorlig"  ville jeg ikke mer, men jeg klarte ikke å trekke meg. I mitt tilfelle ble dette aldri oppdaget av voksne, og jeg turte aldri fortelle det til noen, så det var ingen som kunne hjelpe meg å sette grenser. Jeg var glad i gutten, som jeg også hadde mye morro med, men akuratt denne "leken" ville jeg egentlig ikke være med på.

 

I voksen alder har jeg forstått at jeg opplevde dette som en form for overgrep, og jeg har også brukt en del tid på å bearbeide disse opplevelsene. For meg var det nødvendig for at jeg selv skulle kunne få et sunt sexsliv.

 

Jeg synes det er bra at du tar dette på alvor.Samtidig tenker jeg at hvis ungene ellers er gode venner er det sikkert bra å opprettholde vennskapet, men sørge for at de har tilsyn så jenta de ikke blir utnyttet. Flott at du ber om råd fra helsesøster! Jeg tror nok at jeg i tillegg ville luftet en bekymring ovenfor bv, ikke fordi det er sikkert at gutten er misbrukt, men fordi muligheten for det er tilstede. 



Anonymous poster hash: c9526...964
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble selv misbrukt som barn, og utforsket masse med andre barn, mer enn normalt. Fordi jeg trodde jo sånt var normalt.

 

Synes dette høres ut som mer enn normal utforskning, og et stort varseltegn, da de tar barnet ut av barnehagen, da barnehagen sikkert begynner å stille spørsmål om oppførselen til barnet. Det er selvfølgelig ikke sikkert at barnet blir misbrukt, men jeg hadde ringt til barnevernet.



Anonymous poster hash: f3631...ddc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg har vært i samme situasjon som jenta di. Dette skjedde da jeg var fem seks år, og pågikk over lang tid. Gutten det var snakk om var jevngammel med meg, og han tok initiativet til denne "leken", som var langt mer voksen enn vanlig utforsking. Det var snakk om slikking av hverandre, tungekyss og fingre inn i vagina. I mitt tilfelle var gutten også veldig tydelig på at dette var vår hemmelighet, og måten han la dette fram på gjør at jeg i voksen alder er ganske sikker på at han selv hadde blitt misbrukt. Han ordla seg på en måte som han rett og slett må ha lært et sted.

 

Jeg ble med på "leken", først fordi jeg synes det var spennende, men etterhvert som det utviklet seg og ble mer "alvorlig"  ville jeg ikke mer, men jeg klarte ikke å trekke meg. I mitt tilfelle ble dette aldri oppdaget av voksne, og jeg turte aldri fortelle det til noen, så det var ingen som kunne hjelpe meg å sette grenser. Jeg var glad i gutten, som jeg også hadde mye morro med, men akuratt denne "leken" ville jeg egentlig ikke være med på.

 

I voksen alder har jeg forstått at jeg opplevde dette som en form for overgrep, og jeg har også brukt en del tid på å bearbeide disse opplevelsene. For meg var det nødvendig for at jeg selv skulle kunne få et sunt sexsliv.

 

Jeg synes det er bra at du tar dette på alvor.Samtidig tenker jeg at hvis ungene ellers er gode venner er det sikkert bra å opprettholde vennskapet, men sørge for at de har tilsyn så jenta de ikke blir utnyttet. Flott at du ber om råd fra helsesøster! Jeg tror nok at jeg i tillegg ville luftet en bekymring ovenfor bv, ikke fordi det er sikkert at gutten er misbrukt, men fordi muligheten for det er tilstede. 

 

Anonymous poster hash: c9526...964

 

Tusen takk for svar!! Er redd hun også kommer til å føle det som et overgrep og da er det viktig at vi som foreldre ikke skuffer det under teppet!

Hun har ikke sagt at dette er en hemmelighet, eller at han har sagt det skal være hemmelig, men hun sier han ikke vil leke med henne hvis hun ikke blir med på det. Hun snakker ikke så mye om det, og blir lei hvis jeg spør for mye. Når hun får fortelle fritt så er det det hun sier.

Mor til gutten fortalte at barnehagen hadde meldt de til BV og at de hadde vært der, men saken var avsluttet. Når jeg snakket med barnevernet (før jeg ringte både mor og helsesøster) sa de at jeg skulle ta det opp med helsesøster og la dem finne ut hva som var lurt å gjøre. Når jeg snakket med helsesøster (som hadde dårlig tid når hun ringte) var hun mest opptatt av gutten og bekymret for han og mente jeg skulle melde til barnevernet. Jeg sa bgh allerede hadde gjort det, men hun mente jeg fortsatt burde gjøre det pga jeg hadde mer info… Selv om jeg skjønner tanken, er jeg redd for å strø salt i såret for disse foreldrene. Kan ikke helsesøster melde ifra på hva hun har hørt fra meg i så fall?

Jeg savner også litt at de tenker på min datter som tross alt er nabo med denne gutten og står i fare for gjentagelse… Jammen ikke godt å vite hva som er riktig å gjøre alltid..

 

 

hi

 

Anonymous poster hash: f0721...53b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meld det til BV, de avgjør hva som er rett og galt. Tenk på både din datters beste og guttens beste. Barna trenger hjelp.

 

Anonymous poster hash: 79703...53a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inntil videre, ville jeg forøvrig unngått å la datteren din leke med denne gutten. Foreldrene hans kan være så såret som de vil, du må beskytte din datter.

 

Anonymous poster hash: 679fe...1d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet ditt har tydelig ikke lyst å leke med ham. Så da kan vel du som mor begrense deres tid sammen??

 

O hvis de er sammen, så skal de ikke leke alene. Dette går over normal utforskning.

 

Anonymous poster hash: 74c03...83c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lekte doktorleker og kikket på hverandre, men var da noe eldre enn 4-5år!

Konkrete seksuelle handlinger bør man ta på alvor, det er jo noe helt annet enn å utforske kjønnsforskjeller!

I ettertid vet jeg at de jeg lekte med ble misbrukt av en "nabo"...

 

Anonymous poster hash: 083d5...651

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...