Gå til innhold

Desemberbarn 2014 ♡


Apex

Anbefalte innlegg

VE-G: Kjedelig med feil i mønsteret, men når man alt er ute og sykler er det som du sier bedre å gjennomføre det med samme feilen hele veien enn å skifte teknikk midt i.. Det var slik jeg fikk meg ei deilig jakke i alpakkaull som er strikket med dobbelt perlestrikk (etter oppskrift) & vridde rett-masker (oops, my bad!). Jakka er om ikke annet fast og fin og verken Mariusgenser, Dorthejakke eller Acnegenser som alle går med så da er jeg fornøyd! ;) Har en hel pose med ufo'er så jeg bør jo gjøre med ferdig med mine Un Finished Objects (derav ufo) før jeg begynner å strikke ullsett til minimennesket..

Hva mener du forresten med "ikke tåler ull"? Har ikke hørt om ull-allergi så det er derfor jeg spør..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Har termin i desember, og har bare fått barn på sommeren før, så jeg lurer litt på hvor mye ull jeg skal kjøpe inn. Hva gjør dere? Det koster jo litt mer, særlig omslagsbodyer, som jeg syns er supert i starten, så hvor mye klarer man seg med i den minste str? Altså 56 for min del,tror jeg. Og en ting til, jeg har kjøpt et korthåret ikeaskinn, som jeg tenkte å ha i vugga, men nå leste jeg her inne at det ikke er bra for babyer, fordi det er satt inn m no kjemiske greier, noen som vet mer om det? Nøstebarnskinn o.l utgår pga pris altså...

Jeg har også kjøpt Ikea-skinn til mini i magen :) Jeg skal ha det i vogna tenkte jeg. Det er grått og korthåret. Kanskje vi kan vaske det ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis barnet får atopisk eksem, blir det verre av ull. Klør og får utslett. Har ikke vært borti det sjøl,så er ikke noe ekspert på det, men er flere på termingruppa jeg hadde med storebror som har barn som ikke tåler ull. Og da er det jo dumt hvis man har handla inn masse dyrt ull :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hei! Har termin i desember, og har bare fått barn på sommeren før, så jeg lurer litt på hvor mye ull jeg skal kjøpe inn. Hva gjør dere? Det koster jo litt mer, særlig omslagsbodyer, som jeg syns er supert i starten, så hvor mye klarer man seg med i den minste str? Altså 56 for min del,tror jeg. Og en ting til, jeg har kjøpt et korthåret ikeaskinn, som jeg tenkte å ha i vugga, men nå leste jeg her inne at det ikke er bra for babyer, fordi det er satt inn m no kjemiske greier, noen som vet mer om det? Nøstebarnskinn o.l utgår pga pris altså...

Jeg har også kjøpt Ikea-skinn til mini i magen :) Jeg skal ha det i vogna tenkte jeg. Det er grått og korthåret. Kanskje vi kan vaske det ? 

 

Jeg spurte sist jeg var på ikea, de sa det ikke var beregnet på babyer. En venninne har også spurt, ho fikk til svar at det gikk helt fint å bruke til baby...så vi ble ikke helt kloke. Kanskje ringe inn å høre med de? Vet de har ganske rimelige skinn på barnashus også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis barnet får atopisk eksem, blir det verre av ull. Klør og får utslett. Har ikke vært borti det sjøl,så er ikke noe ekspert på det, men er flere på termingruppa jeg hadde med storebror som har barn som ikke tåler ull. Og da er det jo dumt hvis man har handla inn masse dyrt ull :)

Oki - ser problemstillinga men siden vi ikke er spesielt plaget med huden i familien tenker jeg positivt og satser på at det går greit - tenker for vår del at det er bedre med et par ullplagg for mye enn noen for lite.. planlegger ikke kjøpesenterbaby så hvis far skal slippe runden dit for å handle på bestilling i ettertid så tar jeg det heller selv i forkant!! ;) Og i verste fall har vi fine arveklær til noen andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

.......ligger og ser på klokka, irriterer meg at jeg våknet etter nattens første tissetur og så ikke får sove igjen til tross for syrenøytraliserende og en sovende elgjeger ved min side.. Litt for tidlig å gi seg og bare stå opp, da det er undervisning på videreutdanninga som står på dagsprogrammet. Fikk låne superfint bomullspledd til mini som også tanteungen har brukt - helt hvitt men med variasjoner i strikkinga som gjør at det ser ut som lapper som er satt sammen! Koselig med slik gjenbruk ♡ Håper dere andre sover rundt omkring.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner hikking for første gang! Koselig. Kjenner at jeg henger etter i planlegging og innkjøp, men tenker at jeg enda har god tid. Fått bekreftelse fra jordmor på termin så nå kan nav søknad sendes inn. Ellers har vi meldt oss på foreldreforberedene kurs på sykehuset og jeg har meldt meg på gravidyoga. Noen som har erfaring med slike kurs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, vi hadde en liten som våknet i går kveld, og marsjeret til doen. Satte seg på å hylskrek. Trodde først hun hadde forstoppelse, men så sa hun at det svei i tissen. Har ikke nedsatt allmenntilstand eller feber så vi har fått henne til å tisse på et glass som skal til sjekk hos legekontoret men hun går i barnehagen likevel pga formen virker fin nå. Så får vi hente henne om hun skulle ha noen plager i løpet av dagen. Ikke så lett med disse små. Når er det alvor og når er det ikke?

 

Selv er jeg litt sliten. Hjelper ikke at man sover urolig (men de siste nettene har jeg i alle fall sovet, apex. Selv om det er urolig). Og det trigger kvalmen igjen. Blæh! Kanskje jeg klarer en time på øyet etter barna og mannen har gått ut av huset i dag..! Hadde vært bra. Hilsen sutreguri i dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner hikking for første gang! Koselig. Kjenner at jeg henger etter i planlegging og innkjøp, men tenker at jeg enda har god tid. Fått bekreftelse fra jordmor på termin så nå kan nav søknad sendes inn. Ellers har vi meldt oss på foreldreforberedene kurs på sykehuset og jeg har meldt meg på gravidyoga. Noen som har erfaring med slike kurs?

Ja, jeg gikk både på fødselforberberedende kurs og gravideyoga med førstemann. Synes det var veldig ok. Var ikke en hel masse nytt på fødselskurset, men fint å få det repetert. Kunne også stille spørsmål. Hadde en morsom jordmor som fortalte mange morsomme historier i tillegg til den "tørre" teorien. De viste film om fødsel, men da valgte jeg å gå ut. Hadde fødselsangst og synes det var veldig ok at hun sa det på forhånd. "Om noen ikke vil se denne filmen så er det helt ok at noen tar seg en liten pause. Noen synes det er godt å se mens andre synes det er best å slippe". Så da gikk jeg bare ut fem minutter. Det var også veldig verdifullt at mannen skjønte hva som foregikk under en fødsel. Tror han kjente seg tryggere etter kurset. Dessuten så snakket jo jordmoren til mannen. Feks sa hun ting som " fødselen handler jo om kjærestene deres. Om dere føler dere litt oversett så er det fordi at vi må bruke tiden på å få damene til å ha det best mulig. Men bare spør underveis om det er noe dere ikke skjønner. Kvinnene er også i en ekstremsituasjon så om de sier eller gjør noe som de ikke ville ha gjort til hverdags så skal dere bare overse det. De har smerter som de fleste ikke har hatt før, og da kan man komme til å si ting man ikke mener eller ikke ville sagt en annen dag" Det er jo så mange slags menn der ute. He he. Så noe trengte nok å høre litt sånn type prat også. Litt humor, men hun fortalte blandt annet om en mann som hadde lagt seg i badekaret på føderommet. Når jordmoren kom inn og spurte hva han drev med så sa han at han var litt kald og sliten så han ville ta seg et bad for å slappe av. Han synes nemlig at det tok litt for lang tid dette her. Kunne hun ikke bare få den ungen ut snart for nå var han sliten (og okkuperte dermed også badekaret hennes). Ha ha ha. Hadde dødd om det var min mann! Det gikk under historier hvor mannen ikke hadde rett forkus: være best mulig støtte for kvinnene. Knis.

 

Yoga synes jeg var bra. Aller mest fordi man lærte seg å avspenning og å puste gjennom riene. Hvis man er flink til å slappe av så jobber kroppen best under fødsel. Og det er vanskeligere enn man tror å ikke spenne musklene (tenk feks om man biter tennene sammen eller om man knytter nevene - i så fall skal man fokusere på en etter en del på kroppen for å slappe av). Dessuten så kan man visualisere et sted man liker å være (feks en Strand som tar fokuset litt bort fra smertene). Og så puste da (tungt inn i nesen og ut gjennom munnen). Det er jo ikke akkurat rakettforskning men det hjelper. Og fint å ha litt øvelse før man ligger der. Har brukt det i neste fødsel også men da gikk jeg ikke på kurs.

 

Broren min har vært til utredning for mulig kreft på halsen. Hans kone (var i seperasjon når det skjedde) fikk kreft og døde innen seks mnd nå i februar. Så alle har vært veldig stresset for han. Og både tanker som "skal jeg miste broren min" og hvem skal ta vare på datteren hans ( han var jo da aleneforsørger) har gått mye gjennom hode hans den siste tiden. Skulle vi ta henne inn eller skulle den andre broren min ta henne inn (vi bestemte oss for å vente med samtalen til det ble reelt til slutt). Ganske heftig for sjefen på kreftavdelingen var ganske sikker på at det var dårlige nyheter som ville komme (utelukket en del ting), men første biopsi gikk ikke pga feil på prøvene så vi har måttet vente i nye uker. Men i går kom beskjeden; det var ikke kreft i cellene de tok ut. Legen sier nå at det mest sannsynlig er en godartet svulst som vokser veldig fort og som presser på nerver i halsen som gjør at det både er ubehagelig i nakken (er jo ikke plass til den der) og så gjør at han får strålevondt opp til hode og ut i kroppen. Er så lykkelig! 🎉🎉🎉 hurra!

 

I dag skal jeg hente bilstoler jeg kjøpte på babyshop tilbudet forrige uke. Blir bra!

 

Apex; hvordan går det med sønnen din forresten? ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Corneliuss: Gjør som en god soldat - hvil når du kan du også!! ;) Legger meg nedpå titt og ofte for tida, er drittlei sofaen men den er så god, så god.. To dager med studier var drepen på rygg/bekken så et par ekstra dager med helt fri nå skal nytes til rolige aktiviteter. Hunden reiste tidlig på hytta, så sambo og jeg nøt "barnefri" med en liten tur ut for å spise sammen i kveld. Veldig koselig! :)

Prinsen er over kneika - men livet må fremdeles leves og håndteres forlengs, og forstås når man ser bakover.. ikke lett når man er tenåring å skulle håndtere store spørsmål med begrenset livserfaring. Men, han har ikke gitt opp og det er en god ting - han er en fin ung mann (og mor er selvfølgelig heeeelt nøytral!) ;)

 

Gleder meg til kontroll på sykehus nå på morgenen ♡

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at gutten din er ved bedre mot. Man er jo mamma hele livet og bekymrer seg om de er 9 mnd eller 29 år!

 

Jeg koser med sofaen min nesten dagen lang. He he. Problemet er at det er sjelden jeg klarer å sovne her. Men det hjelper selvsagt bare å sitte i ro. Har nå en date med opptak av real housewives of beverly hills. Knis, de er ikke gode. Men skulle gjerne ha vært en tur i porto rico som de er nå. 😊 er jo sånn type underholdning som jeg aldri hadde tatt meg tid til å se på normalt, men nå sluker jeg dagtid tv for alt det er verdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Alt vel med minimennesket ♡ 2 kg og helt etter skjema så det er jeg fornøyd med! Pga BMI har jeg tidligere bekymret meg litt for en eventuell "sukkerunge", men ikke legger jeg abnormt på meg - og heldigvis ikke den heller. Krysser fingrene for at dette vedvarer!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har dere det denne helgen jenter? Her har det vært fint og rolig. Gått en tur i regnet og sett på fine høstfarger. I kveld skal vi på innflytningsfest hos en venn vi ikke har sett siden i våres. Gleder meg! Han vet ikke at jeg er gravid :) Har vært lite energi og dermed lite sosialisering siste måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne helgen har foreldrene mine vært på tur til Trondheim, og jeg har fått beskjed om at de har storhandlet til meg og lille! Hehe :D Sendte med dem en IKEA-liste, så jeg vet at jeg får levert nye nattbord, taklampe og noe småtjafs på døren i morgen av pappa. Gleder meg! 

Formen min er ikke så bra, jeg føler generelt bare for å sove eller ligge/sitte i ro. Ikke at jeg får sovet noe særlig da, det er alt for mye aktivitet i magen, og det presser noe enormt på den allerede vonde og såre plassen oppe ved ribbena mine. Jeg prøvde meg jo på hekling ganske tidlig i svangerskapet, i mangel på bedre ting å ta meg til, og det har jeg faktisk fortsatt med. Det holder hodet og henda sysselsatt mens jeg ikke klarer og gjøre stort annet. Jeg ser filmer til den store gullmedalje, da! Får sett opp igjen så mange gamle, gode filmer. 

Mannen har montert ny badromsinnredning, og ryddet og vasket opp etter seg også. Det hadde jeg ikke forventet, men ble veldig glad for det. :) Jeg savner fremdeles den gamle innredninga mi, som jeg falt så pladask for og bare MÅTTE ha, men jeg venner meg nok til denne nye etterhvert.. Håper jeg. :) Surt med budsjettsprekk pga vannlekkasje uansett, kan hende vi må sløyfe et par ting til barnerommet i første omgang. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt deler av helga til geocaching sammen med søsteren min og tantegullet - veldig koselig fellesaktivitet! :)

Klarte også en liten tur på kjøpesenter i går, ble oppfordret av sambo til å kjøpe nytt sengetøy så jeg klasket til med deilig sateng og nå til to dyner i stedet for dobbeltdyna vi vanligvis bruker.. må vel tilpasse litt for fremtidig samsoving! ;) Fant også gigantiske hotellputer og tanken er at ei stor dunpute må jo være godt mot sure oppstøt nattestid.. 2 mnd igjen - så de fikk også bli med hjem under jentematematikk-argumentet: 40% rabatt på putene ga jo dyre putetrekk til dem "med på kjøpet". Sov i alle fall godt i natt! :D

 

Kjekt med dørleveranse fra IKEA, Bleach - kos deg med montering! :) Vi gleder oss til å komme igang med barnerommet - håper å strippe det i kveld!

 

Sofia86 : Håper du har hatt ei ålreit helg og at du koste deg skikkelig mens dere sosialiserte!! :) Jeg har bestemt meg for å takke nei til en 30-årsdag om få uker for jeg liker virkelig ikke å omgås fulle fremmede - har hatt noen episoder med magetafsing som jeg ikke klarer å synes er ålreit når det er fremmede som mangler sosiale antenner..

 

Lammelår i ovn - og gulrotkake klar til dessert.. Gleder meg allerede til dagens middag! :) God søndag ladies!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så deilig Bleach og Apex. Supert å få ting på plass. Jeg liker jentelogikken Apex;) Innflytningsfesten var veldig koselig, mange kjente som vi har møtt flere ganger i sosiale sammenhenger hos vår venn. Gøy å se ansiktsutrykket når jakken ble tatt av og gravidmagen vistes. I kveld ble det vafler her:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres herlig ut m store hotellputer, det vil jeg også ha:) Hvor fant du dem til 40%?

Mener det var Kid jeg handlet hos - men husker ikke hvor lenge tilbudet varte. Håper du har flaks og at det fortsatt gjelder, senga ser lekker og innbydende ut i oppredd form på dagtid! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lei av at alle kommenterer magen min. I dag datt det ut av meg ved kommentar fra en mannlig kollega som selv har mage om at jeg hadde blitt drøy over magen at jeg i alle fall hadde et barn i min mage. Litt dårlig samvittighet kjenner jeg... Men, men. Man skal ikke si hva man vil til gravide syntes jeg. Er lov å tenke litt. Flere som har skutt tilbake fra hofta før man har rukket å tenke seg om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofia86: I dag fikk jeg høre fra en søt dame i kassa når jeg babyshoppa småklær: "Ja, nå kan det ikke være lenge igjen siden magen din har begynt å sige ned?!" Wtf?! 7 uker igjen minimum!!! Hun var ikke like søt når jeg gikk derifra! :D

Jeg har begynt å takke nei til invitasjoner som innebærer meg som eneste edru menneske i mils omkrets - og desto mer fulle fremmede.. Takler ikke grafsing på magen av fremmede, det føles som et overtramp så nå unngår jeg de situasjonene. Har et par julebord i løpet av november som jeg planlegger å stikke innom for sosialisering og god mat - men det blir nok ikke sene kvelder noen av dem..

 

Hvordan er ståa rundt omkring? Gleder meg til jm -kontroll til uka :) 7kg opp til nå - og bekkenet er ikke særlig verre enn for 4 uker siden så jeg tørr ikke klage! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apex: Det virker som at det er en oppfatning av at normal høfflighet ikke gjelder ovenfor gravide. Merkelig syntes jeg! Fikk også spørsmål her om dagen om hvor mye jeg hadde gått opp. Heller ikke noe man spør om syntes jeg! Spesielt ikke så kult når hun estimerte at jeg hadde gått opp 10 kilo - jeg har gått opp 6, altså litt over halvparten. Takk skal du ha! Får høre at jeg har en "typisk guttemage" hvor jeg kun har blitt stor i magen, men at den har blitt stor. Alle behøver ikke å kommentere det hele tiden!

 

Ellers er det bra. Litt for sliten syntes jeg, men jobber 100% og ved at jeg er litt steng med meg selv med å gå hjem og slappe av så går det bra.

 

Hvordan har dere det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...