Gå til innhold

Angre på gastric sleeve?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Noen som gjør det?

 

Jeg vurderer den opr, da jeg har prøvd å slanke meg i hele livet. Resultatet har blitt jojo, og økt litt hele tiden. Nå har jeg vært stabil i flere år, men nytter ikke å gå ned. Tror alder og barnefødsler ikke har gjort det enklere heller. 

 

Var svært inaktiv en periode for noen år siden, og da la jeg veldig mye på meg. Nå er jeg aktiv, men klarer ikke å gå ned. Blir bare sprekere, men kg sitter som støpt.

 

 

 

Derfor vurderer jeg gastric sleeve. Har lest bare positive erfaringer om den opr, og lurer derfor på om det er noen som har noe negativt å si om den. 

 

 

 

På forhånd takk. 



Anonymous poster hash: 2dbbe...d82
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Klart det er noe negativt å si, men ikke nok til at jeg angrer nei. Det eneste negative for min del er at det var vondt de første dagene etterpå, og at det er litt kjipt å spise ute, eller når vi har noe jeg liker veldig godt til middag og jeg så vidt får smakt på det. Men det er jo også gjerne litt av poenget med operasjonen. :P

 

Kjenner ei som har fått store problemer med matinntak, mye hun ikke tåler (selv kan jeg spise hva som helst), kaster opp ofte osv. Men hun angrer faktisk ikke hun heller.



Anonymous poster hash: 8586a...cf7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Klart det er noe negativt å si, men ikke nok til at jeg angrer nei. Det eneste negative for min del er at det var vondt de første dagene etterpå, og at det er litt kjipt å spise ute, eller når vi har noe jeg liker veldig godt til middag og jeg så vidt får smakt på det. Men det er jo også gjerne litt av poenget med operasjonen. :P

 

Kjenner ei som har fått store problemer med matinntak, mye hun ikke tåler (selv kan jeg spise hva som helst), kaster opp ofte osv. Men hun angrer faktisk ikke hun heller.

 

Anonymous poster hash: 8586a...cf7

Takk for svar:)

Godt å høre at en ikke angrer:) hvordan var formen etterpå da? Tenker når kroppen får mye mindre mat enn tidligere. Når kunne du jobbe igjen? Lenge sykmeldt? Jeg har kontorjobb, så lurer på om jeg kan begynne å jobbe igjen etter 14 dager?

 

Anonymous poster hash: 2dbbe...d82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også sleeve oprert, og kan dessverre ikke si noe negativt, egentlig. Kjipt med hårtapet, men det kommer jo tilbake.

Angrer ikke et sekund.

 

Hvor vurderer du operasjon? Jeg er oprert på KFK Gjøvik, og det kan absolutt anbefales.

 

Anonymous poster hash: 463a4...11b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Klart det er noe negativt å si, men ikke nok til at jeg angrer nei. Det eneste negative for min del er at det var vondt de første dagene etterpå, og at det er litt kjipt å spise ute, eller når vi har noe jeg liker veldig godt til middag og jeg så vidt får smakt på det. Men det er jo også gjerne litt av poenget med operasjonen. :P

 

Kjenner ei som har fått store problemer med matinntak, mye hun ikke tåler (selv kan jeg spise hva som helst), kaster opp ofte osv. Men hun angrer faktisk ikke hun heller.

 

Anonymous poster hash: 8586a...cf7

Takk for svar:)

Godt å høre at en ikke angrer:) hvordan var formen etterpå da? Tenker når kroppen får mye mindre mat enn tidligere. Når kunne du jobbe igjen? Lenge sykmeldt? Jeg har kontorjobb, så lurer på om jeg kan begynne å jobbe igjen etter 14 dager?

 

Anonymous poster hash: 2dbbe...d82

 

 

Jeg jobbet igjen etter 2-3 dager, men jeg jobber deltid hjemmefra og kan styre arbeidsdagen selv. Jeg tror det er vanlig med 3 eller 4 uker sykmelding.

 

Formen ble dårligere før den ble bedre, det er begrenset hvor mye man orker i den perioden man bare får i seg flytende kost. Ble svimmel og andpusten av å gå 500 meter i starten, men var helt fin når jeg satt rolig da. :P Men etter noen mnd klarte jeg jo mer enn jeg hadde gjort på veldig lenge, siden det ble mye mindre å bære på. ;)

 

Jeg tipper du vil kunne gjøre en kontorjobb etter 14 dager hvis du er like heldig med operasjonen som meg, og hvis du har mulighet til å ordne deg flytende/most mat på jobben og ta oftere matpause. Det er viktig å passe på å spise ofte nok og bruke nok tid på hvert måltid.

 

Anonymous poster hash: 8586a...cf7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja hårtapet glemte jeg å nevne, det er jo også en negativ ting. Jeg hadde veldig tykt hår fra før, så merker det ikke sånn sett, men det er et irritasjonsmoment når husvasken skal tas, det er hår over alt. :P



Anonymous poster hash: 8586a...cf7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er også sleeve oprert, og kan dessverre ikke si noe negativt, egentlig. Kjipt med hårtapet, men det kommer jo tilbake.

Angrer ikke et sekund.

 

Hvor vurderer du operasjon? Jeg er oprert på KFK Gjøvik, og det kan absolutt anbefales.

 

Anonymous poster hash: 463a4...11b

Det er da ikke noe desverre da:) godt å høre at dere ikke angrer.

 

Jeg har ikke bestemt meg hvor enda. Hva kostet det i Gjøvik?

 

Hvordan er det å sitte i bil etterpå?

 

Bør jeg velge en plass nærmest hjem, eller er formen ok til fly og bil?

Klarer en å sitte bratt med en gang?

 

Jeg bor ca 1 time utenfor Trondheim, og lurer på om jeg bør ta opr der, eller velge fra hele landet?

 

Jeg skal betale den selv.

 

Anonymous poster hash: 2dbbe...d82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det sånn at en sldri mere kan drikke til måltidene? Eller er det bare i begynnelsen?

 

Mister dere lysten på å spise for mye?

Ser at sulthormonet blir redusert.

 

Anonymous poster hash: 2dbbe...d82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satt i bil hjem i 3 timer 3 dager etter operasjonen, var ikke noe problem det. Hadde ikke noe problem med å sitte (med ryggstøtte da) annet enn første dagen, da gjorde alt vondt.

 

Du bør aldri mer drikke noe særlig til måltidene. Jeg trodde det skulle bli et stort problem, men det går egentlig av seg selv, det er rett og slett ikke plass til mat og drikke samtidig. Også vente jeg meg utrolig fort til det.

 

Lysten på mat er der, men den blir mye fortere tilfredsstilt enn før. :) Samme med sjokolade og sånt, jeg kan ta en bit eller to, også blir det bare kvalmt. Jeg tror dette er individuelt, men har hørt at mange andre har samme opplevelse.



Anonymous poster hash: 8586a...cf7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forresten mange som drikker litt til måltidene etter hvert (men da reduseres ofte mengden mat man får i seg). Det går som regel fint, men mener de sier det øker sjansen for å bli fortere sulten igjen så man risikerer å spise for mye. Men man kan fint gjøre det unntaksvis, som når man spiser borte f.eks. :)



Anonymous poster hash: 8586a...cf7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min venninne angrer. Men hun har fått omtrent ALLE bivirkninger man kan få og er generelt mye dårlig. Klarer ikke følge opp barna i perioder og alt faller på mannen.

 

Anonymous poster hash: 37b51...f93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner to stykker som har gått opp i vekt igjen etterpå, og da er jo operasjonen fullstendig bortkastet. Så sørg for å få skikkelig hjelp til å stokke om i hodet, for årsaken til overspising er psykisk! Får du ikke hjelp med det psykiske risikerer du å spise deg opp igjen.



Anonymous poster hash: ef259...938
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg kjenner to stykker som har gått opp i vekt igjen etterpå, og da er jo operasjonen fullstendig bortkastet. Så sørg for å få skikkelig hjelp til å stokke om i hodet, for årsaken til overspising er psykisk! Får du ikke hjelp med det psykiske risikerer du å spise deg opp igjen.

 

Anonymous poster hash: ef259...938

Helt enig!

Kjenner ei som var 200 kg. Ventet mange år på opr., gledet seg veldig. Hun måtte først på 40 kg diett. Klarte det, operasjon, og deretter rett på godteri og cola! Alle forsto dette kom til å ende dårlig.

Etter en liten vektnedgang, gikk hun opp..

 

Hun spiste gjerne 2-3 porsjoner til middag, og 4 brødskiver til frokost. Voksne menn sperret opp øynene når de så hva hun inntok. Hun gjemte godteri fra barna slik at hun kunne spise det selv.

 

Nå er hun oppe i like store mengder igjen.. 8 år siden opr.

 

Anonymous poster hash: 34633...9db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Jeg kjenner to stykker som har gått opp i vekt igjen etterpå, og da er jo operasjonen fullstendig bortkastet. Så sørg for å få skikkelig hjelp til å stokke om i hodet, for årsaken til overspising er psykisk! Får du ikke hjelp med det psykiske risikerer du å spise deg opp igjen.

 

Anonymous poster hash: ef259...938

Helt enig!

Kjenner ei som var 200 kg. Ventet mange år på opr., gledet seg veldig. Hun måtte først på 40 kg diett. Klarte det, operasjon, og deretter rett på godteri og cola! Alle forsto dette kom til å ende dårlig.

Etter en liten vektnedgang, gikk hun opp..

 

Hun spiste gjerne 2-3 porsjoner til middag, og 4 brødskiver til frokost. Voksne menn sperret opp øynene når de så hva hun inntok. Hun gjemte godteri fra barna slik at hun kunne spise det selv.

 

Nå er hun oppe i like store mengder igjen.. 8 år siden opr.

 

Anonymous poster hash: 34633...9db

 

 

Huff, herlighet tragiskt, men dette er nok unntakstilfelle.  Og hun her tok sikkert ikke sleeve heller. Sleeve er for de som har bmi under 40. 

 

Men dette er ikke en problemstilling for meg.  Mitt problem er gammelt flesk som jeg ikke klarer å ta av meg. + at jeg spiser litt for store posjoner med middag til tider.

Jeg lever ikke på cola og godteri, selv om kanskje enkelte tror at vi som er overvektige gjør det. 

Jeg spiser ganske sunn mat, men for mye. 

 

 

Anonymous poster hash: 2dbbe...d82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var VELDIG kvalm og uvel de første 2 dagene etter operasjonen, men etter det kom jeg raskt i form igjen. De sykmeldte meg 5 uker på klinikken, men formmessig kunne jeg begynt å jobbe etter ei uke. Jeg har også mistet mye hår, og gjør det fremdeles 1 år etter operasjonen. Det med drikkingen er null problem. Drikker litt under måltidene, men ikke store mengder. Tenker overhode ikke på det. Faller seg helt naturlig, siden man blir så fort mett. Jeg har ingen andre plager,og kan spise all slags mat slik som tidligere, men i mye mindre mengder. Savner ingenting av det som var, og spesielt ikke kiloene jeg har blitt kvitt :) Livskvaliteten min er MYE bedre, og jeg er veldig mye mer aktiv enn tidligere på alle områder i livet mitt. Jeg har blitt den jeg har ønsket å være :)

Lykke til med valget ditt!



Anonymous poster hash: 2ba0b...171
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er moderert i henhold til denne reglen:

* Reklame og annonsering for varer og tjenester, også når disse er gratis. Du kan heller ikke spre affiliatelenker eller lignende. Å lenke til sin private blogg er ok hvis lenken har relevans til tråden. I forumet "gis bort, byttes og ønskes" er det lov med salg av relevante produkter.

 

Kira

Brukermoderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Var VELDIG kvalm og uvel de første 2 dagene etter operasjonen, men etter det kom jeg raskt i form igjen. De sykmeldte meg 5 uker på klinikken, men formmessig kunne jeg begynt å jobbe etter ei uke. Jeg har også mistet mye hår, og gjør det fremdeles 1 år etter operasjonen. Det med drikkingen er null problem. Drikker litt under måltidene, men ikke store mengder. Tenker overhode ikke på det. Faller seg helt naturlig, siden man blir så fort mett. Jeg har ingen andre plager,og kan spise all slags mat slik som tidligere, men i mye mindre mengder. Savner ingenting av det som var, og spesielt ikke kiloene jeg har blitt kvitt :) Livskvaliteten min er MYE bedre, og jeg er veldig mye mer aktiv enn tidligere på alle områder i livet mitt. Jeg har blitt den jeg har ønsket å være :)

Lykke til med valget ditt!

 

Anonymous poster hash: 2ba0b...171

 

Så kjekt å høre!!! :)

Blir nok så jeg velger den opr jeg også.

Hvor opr du?

 

Anonymous poster hash: 2dbbe...d82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei jeg kjenner som jobber i helsevesenet sier det fører til dårligere opptak av vitaminer og mineraler over lengre tid. Men hun selv er veldig slank, da.

 

Lett å tenke at operasjonen er bortkastet når noen går opp igjen. Det er selvfølgelig sant, men strengt tatt har kanskje personen fått noen ekstra år til livet på den måten. I stedet for utviklingen 200-250-300 kg har man utviklingen 200-150-100-150-200...



Anonymous poster hash: 9d199...018
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg angrer overhodet ikke, men det er et par negative aspekter med operasjonen. Det er fire måneder siden jeg ble operert, og jeg kaster opp daglig fordi jeg forsøker å spise en mikroporsjon middagsmat. Dette er ganske individuelt.

 

De som snakker om folk på 200 kilo her, kan antas å ikke ha noe kunnskap om gastric sleeve.



Anonymous poster hash: 04530...ee6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg angrer overhodet ikke, men det er et par negative aspekter med operasjonen. Det er fire måneder siden jeg ble operert, og jeg kaster opp daglig fordi jeg forsøker å spise en mikroporsjon middagsmat. Dette er ganske individuelt.

 

De som snakker om folk på 200 kilo her, kan antas å ikke ha noe kunnskap om gastric sleeve.

 

Anonymous poster hash: 04530...ee6

 

 

 

De som snakker om folk på 200 kilo her, kan antas å ikke ha noe kunnskap om gastric sleeve.

 

Anonymous poster hash: 04530...ee6

 

 

Mange vil vel tenke "slankeoperasjon". Kan vel ikke forvente at folk skal holde greie på forskjellen mellom gastric sleeve og gastric band.

Finnes det ikke også noe som heter munnlås/kjevelås? Tror kanskje jeg heller ville valgt det enn å forandre varig på ting nede i magesekk og/eller tarm.

 

Anonymous poster hash: 9d199...018

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange vil vel tenke "slankeoperasjon". Kan vel ikke forvente at folk skal holde greie på forskjellen mellom gastric sleeve og gastric band.

Finnes det ikke også noe som heter munnlås/kjevelås? Tror kanskje jeg heller ville valgt det enn å forandre varig på ting nede i magesekk og/eller tarm.

 

Anonymous poster hash: 9d199...018

 

Jeg bruker å forvente at folk vet noe om det de uttaler seg om, før de uttaler seg. Men jeg innser jo stadig at det er å anta alt for mye her inne.

 

Kjevelås har jeg hørt om at eksisterer, men aldri hørt om noen som faktisk har fått.

 

Anonymous poster hash: 04530...ee6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Var VELDIG kvalm og uvel de første 2 dagene etter operasjonen, men etter det kom jeg raskt i form igjen. De sykmeldte meg 5 uker på klinikken, men formmessig kunne jeg begynt å jobbe etter ei uke. Jeg har også mistet mye hår, og gjør det fremdeles 1 år etter operasjonen. Det med drikkingen er null problem. Drikker litt under måltidene, men ikke store mengder. Tenker overhode ikke på det. Faller seg helt naturlig, siden man blir så fort mett. Jeg har ingen andre plager,og kan spise all slags mat slik som tidligere, men i mye mindre mengder. Savner ingenting av det som var, og spesielt ikke kiloene jeg har blitt kvitt :) Livskvaliteten min er MYE bedre, og jeg er veldig mye mer aktiv enn tidligere på alle områder i livet mitt. Jeg har blitt den jeg har ønsket å være :)

Lykke til med valget ditt!

 

Anonymous poster hash: 2ba0b...171

 

Så kjekt å høre!!! :)

Blir nok så jeg velger den opr jeg også.

Hvor opr du?

 

Anonymous poster hash: 2dbbe...d82

 

Gjøvik. Betalte 85 00.- selv.

 

Anonymous poster hash: 2ba0b...171

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

 

 

Var VELDIG kvalm og uvel de første 2 dagene etter operasjonen, men etter det kom jeg raskt i form igjen. De sykmeldte meg 5 uker på klinikken, men formmessig kunne jeg begynt å jobbe etter ei uke. Jeg har også mistet mye hår, og gjør det fremdeles 1 år etter operasjonen. Det med drikkingen er null problem. Drikker litt under måltidene, men ikke store mengder. Tenker overhode ikke på det. Faller seg helt naturlig, siden man blir så fort mett. Jeg har ingen andre plager,og kan spise all slags mat slik som tidligere, men i mye mindre mengder. Savner ingenting av det som var, og spesielt ikke kiloene jeg har blitt kvitt :) Livskvaliteten min er MYE bedre, og jeg er veldig mye mer aktiv enn tidligere på alle områder i livet mitt. Jeg har blitt den jeg har ønsket å være :)

Lykke til med valget ditt!

 

Anonymous poster hash: 2ba0b...171

 

Så kjekt å høre!!! :)

Blir nok så jeg velger den opr jeg også.

Hvor opr du?

 

Anonymous poster hash: 2dbbe...d82

Gjøvik. Betalte 85 00.- selv.

 

Anonymous poster hash: 2ba0b...171

Takk. Det var en snillere pris enn de jeg har funnet selv. :) Utlandet er uaktuellt for meg.

 

Anonymous poster hash: 2dbbe...d82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var veldig greit opplegg. Jeg var først hos fastlegen min, for å få hans "velsignelse" for å gå videre med operasjon. Han mente det var en god løsning for meg, og da tok jeg kontakt med Gjøvik. Da fikk jeg tilsendt en del papirer, og ting jeg måtte ordne før operasjonen (måtte bl.a. sende journalen min, ta noen blodprøver osv). Det var kort ventetid der, så det tok 6 uker fra jeg henvendte meg, til jeg ble operert. De 3 siste ukene måtte jeg gå på pulverkur. Han som skulle operere meg ringte meg, og tok en samtale før operasjonen. Jeg trengte ikke å møte opp på Gjøvik før dagen før operasjonen. Jeg var på klinikken 2 dager etter operasjonen. Hvis du har lang reisevei, så ville jeg nok anbefalt å være en dag til på klinikken eller et hotell før du tok fatt på hjemveien. Jeg var veldig kvalm enda, og kastet opp flere ganger på veien hjem.



Anonymous poster hash: 2ba0b...171
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Var veldig greit opplegg. Jeg var først hos fastlegen min, for å få hans "velsignelse" for å gå videre med operasjon. Han mente det var en god løsning for meg, og da tok jeg kontakt med Gjøvik. Da fikk jeg tilsendt en del papirer, og ting jeg måtte ordne før operasjonen (måtte bl.a. sende journalen min, ta noen blodprøver osv). Det var kort ventetid der, så det tok 6 uker fra jeg henvendte meg, til jeg ble operert. De 3 siste ukene måtte jeg gå på pulverkur. Han som skulle operere meg ringte meg, og tok en samtale før operasjonen. Jeg trengte ikke å møte opp på Gjøvik før dagen før operasjonen. Jeg var på klinikken 2 dager etter operasjonen. Hvis du har lang reisevei, så ville jeg nok anbefalt å være en dag til på klinikken eller et hotell før du tok fatt på hjemveien. Jeg var veldig kvalm enda, og kastet opp flere ganger på veien hjem.

 

Anonymous poster hash: 2ba0b...171

Takk for fint svar. :) Hva var din bmi før opr? Vekt og høyde? Gått ned mye?

 

Anonymous poster hash: 2dbbe...d82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...