Gå til innhold

Å trekke ei tann! 😫 Noen som har gjort det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må kanskje trekke en jekselen i morgen. Den sitter øverst- helt innerst. Har grusomt vondt og redd det er så stort hull at den må rotfylles. Og da velger jeg isåfall å trekke den.

Aldri gjort det før og gruer meg så:-( Er det helt for jævlig? Hvor lang tid tar det ca?

Anonymous poster hash: c774a...578

Skrevet

Du får bedøvelse, og det tar kanskje 10 minutter til sammen hvis det ikke blir noe tull. Har du betennelse må du regne med å vente, og antageligvis en antibiotikakur som tar betennelsen før det trekkes. 

Men selve trekkinga er i verste fall ubehagelig pga all bevegelsen i instrumenter osv, er man bedøvd nok gjør det ikke vondt. Har tatt fire visdomstenner, og det var bare godt å få ut dritten:)

Anonymous poster hash: 5a5d0...acf
Skrevet

Det er vanskelig å gi et svar på dette, fordi det varierer litt med hvor vanskelig tanna sitter til og hvordan røttene er. Men jeg trakk en visdomstann for ikke lenge siden. Det tok ca 20 minutter fra jeg satte meg i stolen til jeg gikk derfra igjen. Tiden inkluderte å få satt bedøvelse og vente litt på at den skulle virke.

Nå hadde ikke den visdomstanna spesielt lange røtter da, men uansett var det kjappere og (synes jeg) mindre smertefullt enn å bore og fylle hull.

Skrevet

Jeg er nesten ferdig med en pencillinkur nå grunnet halsbetennelse, så da er det kanskje ikke betent i tannen? At jeg ikke trenger rotfylle men at det er vanlig hull?

Det tenkte jeg ikke på faktisk.

Uansett; takk for svar;-) godt å høre det er kjapt gjort:-)

Skrevet

Jeg har trukket fire :) bedøvelsen er helt klart verst :(

Anonymous poster hash: ca70a...5e5

Skrevet

Har dårlig erfaring. Tok halvannen time, nest bakerste jeksel oppe. Var så lang rot at det ble hull inn til bihulene.

Anonymous poster hash: e9406...a67

Skrevet

Jeg hadde en visdomstann som det var et stort hull i. Tannlegen klarte å overtale meg til å trekke den da det ofte kommer hull i disse tennene så langt bak. Og etter mye overtalelser så trakk hun den ut. Som hu ene over her sier, så var bedøvelse det verste, selve tanntrekkingen var fort overstått. det gjorde litt vondt i dagene etterpå, men ikke verre enn at jeg tok en paracet eller to :) lykke til!

Anonymous poster hash: 5ed76...84b

Skrevet

Har dårlig erfaring. Tok halvannen time, nest bakerste jeksel oppe. Var så lang rot at det ble hull inn til bihulene.

Anonymous poster hash: e9406...a67

😱😭😰😫

Skrevet

Har trukket fire vanskelige visdomstenner. Skal du trekke en vanlig jeksel er det ikke vondt i det hele tatt, jeg måtte trekke to jeksler da jeg skulle få regulering i en alder av 13 år, fullstendig uproblematisk, du kjenner ingenting pga bedøvelse

Anonymous poster hash: b7b2d...2d9

Skrevet

Stoler på dere som sier det ikke er så fælt😂

Satser på at det er vanlig hull jeg har. Siden jeg har gått på antibiotika for noe annet og det fremdeles er vondt er det vel neppe betennelse. Og vanlig karies er vel ikke betennelse.

Skrevet

Det værste var å grue seg. Har tatt alle visdomsjekslene, det som tok tid var bedøvelsen. Tok ca 30 sek å trekke selve Tannen. Ingen smerter, hørte to knekkelyder så var jeg ferdig.

Ventet i 2 år(!) pga jeg gruet meg. Og så var det over på så kort tid og var ikke ille i det hele tatt.

Anonymous poster hash: c3881...b52

Skrevet

<Dere som har trukket visdomstenner, hvordan er det etterpå? Hører at det er så grusomt vondt i flere dager etterpå, og at det må sys og greier. Gruer meg som en hund, har en visdomstann jeg egentlig burde trekke, men jeg får meg ikke til å gjøre det. Har fullstendig tannlegeskrekk! 

Anonymous poster hash: 4ae2a...7ba
Skrevet

Trekte fire jekslar før reguleringa kom på som tolvåring. Hugsar det som ubehagelig, men ikkje traumatisk.

Skrevet

Jeg har trukket to visdomstenner, og det tok bare noen sekunder på hver tann (+ tiden det tok at bedøvelsen virket da). Gjorde overhode ikke vondt, men litt trykk/ubehag er det jo, og litt ekle lyder.

Anonymous poster hash: b9286...5eb
Skrevet

<Dere som har trukket visdomstenner, hvordan er det etterpå? Hører at det er så grusomt vondt i flere dager etterpå, og at det må sys og greier. Gruer meg som en hund, har en visdomstann jeg egentlig burde trekke, men jeg får meg ikke til å gjøre det. Har fullstendig tannlegeskrekk! 

Anonymous poster hash: 4ae2a...7ba

Måtte ikke sy da jeg trakk to av mine visdomsjeksler, og det var heller ikke vondt. Da jeg måtte operere ut to måtte jeg sy, og da var det litt småvondt/ømt i 1-2 dager, men ikke grusomt eller noe.

Anonymous poster hash: b9286...5eb

Skrevet

Jeg har trukket 9. Det går bra, men er ikke det mest behagelige jeg vet om.

Anonymous poster hash: cd2e8...1db
Skrevet

Jeg trakk tann nr. 5. En pre-molar?
Den ble ødelagt av en udugelig tannlege, og jeg skal nå sette inn implantat i steden (Gruer meg!)
Jeg var kjemperedd før trekking (Det var ikke håp, siden tannen sprakk på midten og knakk. Jeg tror ikke jeg ville rotfylt uansett siden det er litt kontrovers over hvor bra det er for kroppen, samt at tannen blir svakere av det) Men det gikk utrolig raskt og smertefritt!
Tannlegen borret en lang skrue ned i tannen og vred den ut. Gjorde ikke vondt. 

Ikke gjorde det vondt i ettertid heller, og blødde nesten ikke. Var en lettelse å få den ut, rett og slett. 

Anonymous poster hash: ee796...9a6
Skrevet

Den ble ødelagt av en udugelig tannlege, og jeg skal nå sette inn implantat i steden (Gruer meg!)

Jeg var kjemperedd før trekking (Det var ikke håp, siden tannen sprakk på midten og knakk. Jeg tror ikke jeg ville rotfylt uansett siden det er litt kontrovers over hvor bra det er for kroppen, samt at tannen blir svakere av det) Men det gikk utrolig raskt og smertefritt!

Ikke gjorde det vondt i ettertid heller, og blødde nesten ikke. Var en lettelse å få den ut, rett og slett.

Hva mener du med at det er delte meninger ang hvor bra det er for kroppen? :-)

Skrevet

Hva mener du med at det er delte meninger ang hvor bra det er for kroppen? :-)

Det er mange myter rundt dette, og jeg sier ikke at jeg tror blindt på det, men i noen tilfeller kan det være bakterier igjen i roten. Hos noen kan dette gå uten symptomer, og man kan risikere litt av hvert om det går over i blodomløpet.

De mer ekstreme sier at det er en link mellom rotfylte tenner og kreft, autoimmune sykdommer og lignende, men det tar jeg med en klype salt :0)

Skrevet

<Dere som har trukket visdomstenner, hvordan er det etterpå? Hører at det er så grusomt vondt i flere dager etterpå, og at det må sys og greier. Gruer meg som en hund, har en visdomstann jeg egentlig burde trekke, men jeg får meg ikke til å gjøre det. Har fullstendig tannlegeskrekk!  Anonymous poster hash: 4ae2a...7ba

Jeg ble ikke sydd. Det var ikke så veldig vondt etterpå heller, og jeg er en pyse når det gjelder tannleger. Jeg tok en paracet og en ibux samme kveld, etter trekkingen. Var på jobb som vanlig dagen etter. Jeg fikk noe slags skyllevann som jeg måtte bruke i en uke. Det smakte guffent og det var i grunnen det verste med hele greia...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...