Gå til innhold

Sikring av barn i skoleskyss-taxi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min kjøres i taxi til skolen, sammen med en annen førsteklassing. La merke til at taxien kun hadde en bilpute. De to ungene er små, rundt 115 cm høye og veier 18-19 kg. Stusser litt over manglende sikring, det er jo påbudt å sikre barn under 135 cm med godkjent utstyr. Bilpute er godkjent ifølge Trygg Trafikk men sete anbefales, men når ikke bilpute er tilgjengelig en gang er det vel for dårlig? Andre som har taxiskyss og erfaringer med hvor godt de sikrer?

Anonymous poster hash: 4d449...5bb

Skrevet

Det er vel ditt ansvar som mor å sende med et egnet sete - har aldri sett en taxi som har noe annet en pute . Har lang erfaring med "taxibarn " i barnehage og der er det foreldrene som sender med sete!

Anonymous poster hash: 7d6d1...b3e

Skrevet

Ut fra dette er det visstnok sjåførens ansvar, litt gammelt men: http://sikringavbarnibil.blogspot.no/2008/08/sikring-av-barn-i-taxi.html

I barnehagen har vi sendt med sete hvis de skulle på tur, men da er det jo snakk om mange barn på en gang, og enten i de ansattes privatbiler eller i maxitaxi.

Kan jo sende med sete men det blir litt tungvint for gutten når han kommer på skolen... Tenkte at når taxien kjører i et slikt ærend så bør den være litt ekstra forberedt mtp sikring. Men mulig jeg hadde høye forventninger. Når man bestiller en ordinær taxi så kan man jo be om en med barnesete, men det er vel bilpute de stiller med om barnet er over 15 kg.

Skrevet

Taxien er pålagt å ha godkjent sikringsutstyr for et antall passasjerer den skal frakte. Pute er godkjent, og du kan derfor ikke kreve at de har noe mer enn det selv om beltestol er å foretrekke.

De fleste taxien har kun en pute som standard i bilene. Du må derfor ringe transportør og be om at det skal spesifiseres i bestillingen at DIN sønn trenger bilpute.

Mine barn har taxi og bilen her må ha med tre bilputer:)

Anonymous poster hash: 14da3...2f2

Skrevet

Taxien er pålagt å ha godkjent sikringsutstyr for et antall passasjerer den skal frakte. Pute er godkjent, og du kan derfor ikke kreve at de har noe mer enn det selv om beltestol er å foretrekke.

De fleste taxien har kun en pute som standard i bilene. Du må derfor ringe transportør og be om at det skal spesifiseres i bestillingen at DIN sønn trenger bilpute.

Mine barn har taxi og bilen her må ha med tre bilputer:)

Anonymous poster hash: 14da3...2f2

Takk for svar! Det er ok med bilpute for meg ja, men denne taxien hadde kun én. I dag kom en ny taxi, tre barn skulle i den og det var ingen bilputer. Ett av barna må jo sitte foran også. 

Trodde ikke det skulle være nødvendig å påpeke det, transportøren vet jo at de skal hente tre små barn. Tror ikke jeg kommer til å lage sak om at kun min sønn skal ha bilpute, de andre barna er jo like små, får høre hva de andre foreldrene tenker på foreldremøte. Antar disse taxiene ikke har et kjempelager av bilputer, er mange barn i kommunen som fraktes til skolen i taxi. 

Skrevet

Ungene som kjøres i taxi på vår skole bruker også putene som liggetid taxien. Men det er og de foreldrene som velger å sende de i sitt eget sete. Da står setet på gangen her til de skal hjem igjen

Skrevet

Hvorfor må en sitte foran når de er tre barn i taxien?

Anonymous poster hash: ce5e6...d9d

Skrevet

Hvorfor må en sitte foran når de er tre barn i taxien?

Anonymous poster hash: ce5e6...d9d

Sorry, jeg mente 4. Tre pluss min sønn. Trenger visst å begynne i første klasse jeg og :P

Skrevet

Men hvorfor gidder du å lage et innlegg om dette, når du uansett ikke ønsker å si ifra til taxiselskapet at ditt barn skal ha bilpute?

Hva er da vitsen? Uavhengig av svarene du hadde fått her inne, så fremstår det som om du ikke ville sagt ifra om manglende bilputer.

Klart du skal lage en sak utav at ditt barn skal ha bilpute!!

Både ditt barn, og de andre barna. Makan.

Noen må jo sørge for sikkerheten til desse små, ikke vente og "høre hva de andre sier".... du er jo voksen og har jo tydligvis en mening om at dette ikke er tilstreklig sikring i bil. Og det har du jo helt rett i. Så da tar du tak i det. Ferdig med det!

Ikke vent til foreldremøtet, kræsjer taxien i mellomtiden så står du der med skjegget i postkassen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...